Erik Geplaatst July 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2008 Een tijdje staat mijn Jeep (weer) stil. Hij heeft me laten staan op de snelweg, met een slippende automaatbak. Ik kon niet meer voor of achteruit. Wat details: na een half uurtje wachten op de wegenwacht heeft die meneer de auto weer gestart, en wilde hij wel weer een paar seconden van z´n plek af. Daarna was het echter weer afgelopen. Hij (de automaatbak denk ik) maakte af en toe een wat rammelend, schrapend geluid bij deze pogingen nadat ie een tijdje buiten had gestaan wilde ik hem binnen zetten. Na het starten en even laten draaien kreeg ie langzaam weer wat grip, en kon ik hem toch de garage weer inrijden. Wel met een slippende bak, maar er was wel enige aandrijving dus anderhalf jaar geleden is mijn visco vervangen de automaatbakolie lijkt mij goed. Is eigenlijk mooi rood, en het nivo is ook goed. Mijn vraag is eigenlijk : kan dit iets relatief kleins zijn, en wat dan, of moet de automaatbak vervangen worden? (in dat geval kan ie misschien beter weg vanwege de kosten vrees ik. Ik kan het zelf niet doen) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst July 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2008 Hoi Erik Vaak wordt bij het verversen de filter vergeten. Het kan zijn dat het filter compleet dicht zit en dan wil hij ook niet meer van zijn plek komen.Dus filter vervangen kan op zich geen kwaad.Op het moment dat je de pan van de bak er af hebt liggen kan je direct controleren of er veel slijpsel op de magneet en/of in de bak ligt. Veel slijpsel is natuurlijk niet goed. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 11, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2008 Oke, de automaat-carterpan er onder weg halen moet nog lukken. Dank je voor het beetje hoop dat je me gegeven hebt. PS. Leuk dat je mijn vriendin als icoontje hebt ingesteld Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst July 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2008 PS. Leuk dat je mijn vriendin als icoontje hebt ingesteld Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst July 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2008 PS. Leuk dat je mijn vriendin als icoontje hebt ingesteld En dan weet hij waarschijnlijk niet wat er de afgelopen jaren aanleiding toe heeft gegeven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst July 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2008 (bewerkt) Hallo Jeeper. Een verkeerd afgestelde of kapotte TPS (trottle position sensor) kan ook problemen geven aan de automaat. Misschien moet je eerst in die richting zoeken. Ook de trottle trans kabel kan niet goed afgesteld staan. Het is het proberen waard. P.S. Het filter in de auto is net een kippegaasfilter bij mijn jeep en doet volgens mij weinig. Ik vervang het nooit , maar spoel het alleen uit. Geen problemen na 260K km. Overigens heb je pas nog nieuwe ATF erin gegooid? Zoja ,de goeie soort? July 11, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 11, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2008 Even terugdenkend, een paar maand (2 of 3) voordat dit gebeurde is de slang van (of naar) de koeler van de automaatbakolie losgesprongen, en is een groot deel van de olie weggelekt en dus weer bijgevuld (door de Wegenwacht, en bijgekocht bij een Shell-pompstation).. Ik weet niet of dat na zo'n tijd nog problemen kan geven (ik reed hiet heel veel met de Jeep), maar er is wel wat gebeurd voorafgaand aan dit euvel dus.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst July 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2008 Des te meer reden dus om de pan te verwijderen, het filter te vervangen en de goede olie te vullen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst July 12, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2008 P.S. Het filter in de auto is net een kippegaasfilter bij mijn jeep en doet volgens mij weinig. Ik vervang het nooit , maar spoel het alleen uit. Ik weet niet welk type filter jij dan hebt,maar die heb ik nog nooit gezien. Er bestaan meen ik 3 modellen filters waarvan er 1 zeker niet te reinigen is omdat deze van een soort vilt is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wim hoppenbrouwers Geplaatst July 12, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2008 (bewerkt) Tja. Het is een screen(gaas)filter. Er zit geen binnenwerk in en het laat zich met carborateurreiniger schoonmaken. Ik heb weleens het idee, dat ik dat voor de kat's z'n ... doe. Overigens zou ik nog willen benadrukken , dat AW4 bakken niet graag synthetische ATF willen, maar Dexron II of III. Of het moet een Chrysler auto zijn(ZJ '94?). Wanneer er synthetische ATF in een Ainsi Warner Auto zit, gaat de boel slippen. Ook zijn er verhalen, dat de koperen koppelplaten kapot gaan hiervan. Echter heb ik geen aantoonbare feiten kunnen zien hierover. Ik weet niet ,welke ATF van Shell ,Erik ernu in heeft laten doen door de anwb man. Ik houd jullie op de hoogte. July 13, 2008 bewerkt door wim hoppenbrouwers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 13, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 13, 2008 Ik ook. Bedankt voor de tips zover Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 14, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 14, 2008 (bewerkt) Ik heb net de carterpan van de automaatbak verwijderd. Ik vond de olie toch vrij donker, en bij de magneet zat wat rommel, inclusief enig slijpsel. Vooral verbaasd was ik over een laagje dikkere olie of drap op de bodem van de carterpan, donker van kleur ook. Het leek wel afgewerkte carterolie eigenlijk. Op de foto's zie je ook duidelijk de donkergrijze/zwarte kleur.. Op één van de foto's heb ik aardig wat slijpsel aan mijn vinger na een veeg met mijn vinger over de carterpanbodem. Ik schat dat er in totaal ongeveer 3 keer zoveel van dit slijpsel in het carter aanwezig was als dat er hier op mijn vinger zit. Wat denken jullie? July 14, 2008 bewerkt door Erik foto's erbij Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 16, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2008 Kleine kick .. of zijn de foto's zo slecht? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst July 16, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2008 Kleine kick .. of zijn de foto's zo slecht? Nou ja, moeilijk te zeggen wat het allemaal is. Ik zou een nieuw filter plaatsen (echt: niet schoonmaken en voor de kosten hoef je het niet te laten) en de goede olie vullen. Als er iets mis is met de bak blijkt dat dan wel en kun je de nieuwe olie opvangen en hergebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcojeep Geplaatst July 16, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2008 Dan wel een tip om voordat je pan terugplaatst een aftapplug te monteren. Ik weet dat het kan en heb spijt dat ik het een tijdje geleden niet heb gedaan. Geeft anders zo'n zooi als je pech hebt. Dat er zoveel drabbige zooi onderin ligt vind ik wel vreemd. Volgens mij kan dat niet helemaal goed zijn. Een beetje vijzel is nog niet direct een ramp lijkt me. Maar goed er zijn mensen hier die daar veel meer van weten. Succes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst July 16, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2008 Nou ja, als ik het goed begrijp is de auto 14 jaar oud en het hoeft je niet te verbazen als ook na meer dan 250.000 km. de olie er nog nooit uit is geweest, laat staan het filter vervangen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst July 16, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2008 Nou ja, als ik het goed begrijp is de auto 14 jaar oud en het hoeft je niet te verbazen als ook na meer dan 250.000 km. de olie er nog nooit uit is geweest, laat staan het filter vervangen. Zoiets zal het vast zijn, zulke troep kun je alleen verzamelen als je het lang laat zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst July 18, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2008 Bedankt so far. Het slijpsel is dus niet zodanig dat jullie achterover vallen en het duidelijk is dat de bak stuk is. Ik zal inderdaad de olie vervangen en het filter ook. De kosten vallen in het niet bij een nieuwe bak tenslotte. De donkere drap zal inderdaad wel het gevolg zijn van nooit schoonmaken. De olie is wel regelmatig ververst, maar als je de pan dan niet schoonmaakt zal dat op den duur toch wel wat troep geven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst August 31, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 31, 2008 Oké, ben ik weer. Olie en filter vervangen inmiddels, en .. tja, hij rijdt weer. Dat wil zeggen, ik kom wel een eindje, maar goed is het niet (wel beter dan eerst dus). Na een tijdje rijden valt me het volgende op: hij schakelt niet door naar de overdrive (OD on/off knopje on en off gehad) voornamelijk als de bak wat warmer wordt lijkt het dat de bak minder begint te functioneren. Dit uit zich dan in slippen, en dat is voornamelijk in bochten en na obstakels op de weg, dus ik vermoed dan dat dit is op momenten dat de bak eigenlijk wil op- of terug- schakelen. Als ik het gaspedaal dan wat rust geef wil ie na een tijdje wel weer wat tractie krijgen, en gaat ie wel weer van z'n plek, maar overtuigend is het dan ook niet. de automaatbak wordt volgens mij abnormaal heet. Kan ook liggen aan het feit dat de overdrive het niet doet, en ik dus met meer toeren (3000+) dan normaal rijd, maar ik weet niet of het daarmee verklaard kan worden. Nou, als jullie nog suggesties hebben.. Kan de Throttle valve of de afstelling van de banden (kickdown, low-reverse?), of de shift kabel er nog wat mee te maken hebben? Ik heb deze items in het hoofdstuk over de automatic gearbox in de Haynes manual gelezen, maar weet niet zeker of ze wel van toepassing zijn op mijn problemen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst September 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2008 Even een vraagje tussendoor: met hoeveel liter olie heb je bak afgevuld eigenlijk? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst September 1, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2008 Even een vraagje tussendoor: met hoeveel liter olie heb je bak afgevuld eigenlijk? De dealer wilde me 4 liter meegeven, maar ik had de indruk dat ik meer had 'afgetapt'. Dus 6 liter meegenomen, en na een paar keer peilen en bijvullen zijn die precies op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst September 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2008 (bewerkt) De dealer wilde me 4 liter meegeven, maar ik had de indruk dat ik meer had 'afgetapt'. Dus 6 liter meegenomen, en na een paar keer peilen en bijvullen zijn die precies op. En is nu het juist niveau bereikt? Ik weet namelijk uit eigen ervaring dat het eerder iets tussen de 9 en de 11 liter is!! Hoewel er in mijn werkplaatshandboek gesproken word over (ff uit me hoofd) ca 3,8 liter.... September 1, 2008 bewerkt door Ramon2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst September 1, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2008 En is nu het juist niveau bereikt? Ik weet namelijk uit eigen ervaring dat het eerder iets tussen de 9 en de 11 liter is!! Hoewel er in mijn werkplaatshandboek gesproken word over (ff uit me hoofd) ca 3,8 liter.... Ja, het nivo is nu juist, voor zover ik dat (zelf dus) heb gemeten. Met een draaiende warme motor de schakelhendel wat door de versnellingen heen schakelen, dan in de neutral, peil meten en dat zit in het gebied op de peilstok met de kruisjes (net iets beneden de max). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst September 3, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 3, 2008 Net even bij de dealer geweest, met de vraag waarom de Overdrive het niet doet. Voorstel was om de bak even uit te lezen, maar dat is helaas niet gelukt. 2 verschillende computertjes aan een stekker gehad (aan de rechterkant bij de bestuurder onder het dashboard gevonden uiteindelijk), maar geen response op dat ding. Ik moest morgen maar even terug komen als er iemand was die er meer verstand van had. Wordt nog vervolgd dus. Jullie geen idee waarom die overdrive het niet doet? Aangezien er ook zo´n schakelaar OD on/off in het dashboard zit zou het een storing kunnen zijn in die schakelaar of waar dan ook dat die naar toe loopt op of in de bak zelf.. Komt ie misschien uit in die 3-polige stekker die aan de buitenkant op de automaatbak (vlak boven de carterpan) zit? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Erik Geplaatst September 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2008 Nou, de bak is toch stuk blijkbaar, hij slipt alweer. Specifiek gedrag is dat ie in eerste instantie wel wil (tot mijn werk, is 25-30km), maar als ik hem daarna weer pak slipt ie gelijk, en kom ik na een kilometer bijna niet meer van m´n plek. Ik heb nog even telefonisch gesproken met een automaatbakkenspecialist (Boone, uit een ander topic opgepikt), die verwacht dat de koppelomvormer stuk is. .. ik ga maar es op zoek naar een andere 2e hands bak, als dat de moeite nog waard is.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.