Spring naar bijdragen

27 mc afstellen / swr meter


Recommended Posts

We hebben afgelopen zaterdag op het strand rondgereden en het viel ons op dat de reikwijdte van de 27 mc tegenvalt in de praktijk. Ik heb een bakkie ( geen idee van het vermogen, formel one ) met een tussengebouwde SWR meter.

Daarop twee schakelstanden en een draaiknop. Kan iemand me uitleggen in wat voor volgorde ik een en ander moet doen en wat de waarde zou moetn zijn om te zien of de antenne goed is ( lange antenne die niet te regelen is ...)

De bovenste knop heeft twee standen 10W FWD en 100 W REF , de onderste heeft twee standen , PWR en SWR .De meter heeft een bereik op de schaal van Watt tot 10 en de SWR gaat vanaf 3 in het rood. De onderste schaal (FS) tot 10 ...:lol:.

Heel wat info , hoop dat het iemand wat zegt...:P

27mc002xr6.jpg

27mc001pf3.jpg

27mc001pf3.988e24d906.jpg

27mc002xr6.18c6e1167e.jpg

bewerkt door wrangler 92
Link naar opmerking
Deel via andere websites

aan een antene die niet te verstellen is heb je niets met swr meter

staan meestal gelijk goed als je niets van kabel af knipt

je antenne moet je langer of korter kunnen maken

swr meter op antenne zetten en mic inknijpen met draaiknop op 10 watt zetten met mic ingekneppen

nu mic loslaten en knop op power zetten en kijken hoe ver hij uitslaat de meter

mag origineel niet verder als de 1 gaan of nagenoeg niet uit slaan

dan staat hij 1 op1

als hij uitslaat naar de andere kant staat antenne niet goed en die kan je stellen door hem langer of korter te maken

groeten

correct me if i am rong

Link naar opmerking
Deel via andere websites

aan een antenne die niet te verstellen is heb je niets met swr meter

staan meestal gelijk goed als je niets van kabel af knipt

je antenne moet je langer of korter kunnen maken

swr meter op antenne zetten en mic in knijpen met draaiknop op 10 watt zetten met mic ingekneppen

nu mic loslaten en knop op power zetten en kijken hoe ver hij uitslaat de meter

mag origineel niet verder als de 1 gaan of nagenoeg niet uit slaan

dan staat hij 1 op1

als hij uitslaat naar de andere kant staat antenne niet goed en die kan je stellen door hem langer of korter te maken

groeten

correct me if i am rong

Mic in knijpen.....op de stand FWD wijzer max.

Dan de schakelaar op REF met de Mic in geknepen.

SWR is dan af te lezen.

De positie van de antenne doet veel aan het swr.

SWR bekijken met de deuren dicht.

SWR afstellen op een open veld.

Groet Rene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je meter op SWR zetten.

Je gaat eerst naar kanaal 20.

Schakelaar op FWD en inknijpen en dan wijzer op set draaien.

Hierna REF en weer in knijpen. Nu kijk je wat je waarde is.

Nu ga je proberen je antenne 1 op 1 te krijgen. Vaak lukt dit niet maar ergens onder de 1,5 is ideaal. Doe het met 2 man want dit werkt vele malen makkelijker.

Zorg dat de gene die de antenne verstelt de antenne niet vasthoudt bij het aflezen en laat 'm ook op een afstandje gaan staan.

Hierna ga je naar kanaal 1 en stel je de SWR(op FWD) in weer op SET en daarna knijpen op REF. Waarschijnlijk zal die iets hoger staan dan op 20 maar nog steeds onder de 1,5.

Hetzelfde doe je op 40 en ook hier moet ie weer onder de 1,5 zijn.

Mijn eigen antenne kreeg ik exact 1 op 1. Die van Dez niet(Net onder de 1,5). Dit kan bijvoorbeeld doordat de aarding vd antenne met de body/ondergrond niet helemaal jovel is. Ik heb ook geprobeerd die van Dutch Rebel uit te dippen, maar doordat de antennevoet gaar was was er geen beginnen aan.

De power meter is leuk om te zien op hoeveel watt je uitzend. Ook wordt dit wel gebruikt voor vossenjacht. Hoe sterker het signaal(ontvangst) hoe dichter je in de buurt zit.

Ik zelf heb er geen kacheltje tussen zitten en toch zend ik de wereld uit(4 watt). Je kan er dus nog een kachel tussen kopen tot bijvoorbeeld 25 a 30 watt of vele malen hoger om verder te zenden. maar als de ontvanger met minder uitzend schiet je er ook niks mee op. Een kachel is overigens niet legaal.

En nog iets: Je bent ook afhankelijk van het weerbeeld, Hoge druk/lage druk, luchtvochtigheid, kouwfront/warmtefront, overdag/s'nachts. Dit alles beinvloed je zendt en ontvangst reikweidte. Maar daar kan ik wel een verhaal over gaan houden, maar dat is voor ons toch niet interessant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bereik problemen met een mobiel bakkie zijn te wijten aan slechte emissie van de antenne.

De plaats van de antenne speelt hierbij een grote rol.

Ideaal is het dak van de wagen, ongeveer op 2/3 achteraan.

Ik heb jarenlang op een mitsubishi galant een president 5/8 golf antenne gehad met een 4 watt satcom scan40F toestel.

Ik kon probleemloos van Drongen tot in Brugge mijn buurman contacteren.

dit is ongeveer 35 km

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik praat mobiel van uit de Nissan makkelijk met diverse landen in europa.

O ja wel op diverse banden.

Maar dat komt mogelijk omdat dat ook nog een hobby van mij is.

Trouwens het werkelijke vermogen van een kachel of eindtrap is alleen te meten met een dummy load.

Het werkelijk uitgezonden vermogen is ook te bepalen met een veld sterkte meter.

Ik heb antenne's gezien die volgens de berijders 1 op 1 stonden. Als ik dan mijn meters plaats is het heel anders. De kwaliteit van de meters is ook van belang.

Een echte meter kost al snel een 150 euro.

Nog beter is een antenne analizer. Met deze kan je de antenne echt goed krijgen.

Dit alles is voor een beetje mobiel zijn met een afstand van 10 kilometer met 4 watt denk ik wat over de top.

Blue 4.2 geluk met het afstellen van de antenne's. Leuk dat je dat bij metingen doet voor de heren. Toppie

Mazzel Rene

Voor de liefhebber mijn call is PD2RKG

Meer info op de website.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Nils,

Thanks !

Zoals ik het gisteren even snel zag bij het uitproberen komt hij op ongeveer net onder de 1,5 uit ......echter zie ik geen uitslag bij ontvangst...( voor het vossengebeuren maar dat vind ik niet erg ). Misschien kunnen we een keer wat af spreken . Nick heeft er een met een kachel van me overgenomen en Mitchell heeft er ook 1 ingebouwd met een verstelbaar antennetje.....

Heb gisteren onderweg wat contact gehaqd maar de reikweidte was beperkt en een schommelend signaal bij de ontvanger.....:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

antenne op het dak gaat niet goedkomen.

heb een firestick die vastzit net boven mn achterlicht in de versterkte beplating en antenne komt niet boven mn sportbar uit dus prima in het bos.

We (Ronnie123) hebben hem pas in Noorwegen geplaatst, daarvoor gebruikte ik een handheld bakkie maar ben er nu erg content mee vooral als je met een groep rijd en kunt waarschuwen dat je moet tanken etc. Ook hulp vragen als je vast zit.

bewerkt door dezperado
Link naar opmerking
Deel via andere websites

antenne op het dak gaat niet goedkomen.

heb een firestick die vastzit net boven mn achterlicht in de versterkte beplating en antenne komt niet boven mn sportbar uit dus prima in het bos.

We hebben hem pas in Noorwegen geplaatst, daarvoor gebruikte ik een handheld bakkie maar ben er nu erg content mee vooral als je met een groep rijd en kunt waarschuwen dat je moet tanken etc. Ook hulp vragen als je vast zit.

Ik wil niet als de wijste overkomen

(Maar ben al 18 jaar zendamateur en heb ook al 18 jaar een electronica-winkel , waar we dus ook bakkies verkopen en repareren).

iemand schrijft :

Nog beter is een antenne analizer. Met deze kan je de antenne echt goed krijgen.

Ik denk dat hier aan antenne-tuner of matcher wordt bedoeld.

Een fout die vaak wordt gemaakt , is dat men denkt dat de antenne beter wordt , dit is niet zo : de antenne wordt aangepast , met de load en de plate (spoel en regelbare condensator) , of tewel de lengte van de antenne wordt aangepast (fo=2*3.14*f*c*c) , zodat dat de eindtrap een SWR (Signal Wave Ratio) ziet van 1:1,1.

Ziet hij dit niet dan wordt er teveel vermogen teruggestuurd in de eindtrap , en gaat dus de eindtransistor , of module defect.

De SWR geeft dan ook de verhouding weer van de FWD (forward) en de REF (reflected) vermogen.

Dus 1:1,1 wil zeggen dat alle vermogen dat wordt uitgestuurd (forward) , geheel wordt doorgegeven aan de antenne , en dat er geen Reflected vermogen is.

Staat je antenne 1:1.5 (=5 streepjes uit de hoek) dan wordt er iets van 10% terug-gestuurd , staat hij 1:5 (is een streep of 30 uit de hoek) , dan staat hij in het rood , en wordt er iets van 50% van het vermogen terug gestuurd.

Met als gevolg een warme (hete) eindtrap.

Dus een Liniair is niet altijd de oplossing ! , een goed afgestelde antenne is het halve werk.

(heeft niets met Jeeps te maken maar toch....)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil niet als de wijste overkomen

(Maar ben al 18 jaar zendamateur en heb ook al 18 jaar een electronica-winkel , waar we dus ook bakkies verkopen en repareren).

iemand schrijft :

Nog beter is een antenne analizer. Met deze kan je de antenne echt goed krijgen.

Ik denk dat hier aan antenne-tuner of matcher wordt bedoeld.

Ik bedoel geen tuner!!!!!!!!!! of mather......

scr2e0107etv7.png

Maar ja maakt niet uit.......

Wel een goed verhaal.

bewerkt door www.jeepie.nl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat afstellen, is dat iets dat je af en toe moet herhalen?

Ik gebruik de 27mc (nu nog) niet zo veel. Ik vraag me af of het verstandig is er ook een SWR meter bij te kopen, of is die na een eerste afstelling voor lange tijd goed?

Tevens moet ik een goede motangeplek zoeken op de ZJ. Die plek zal wellicht op de afstelling van invloed zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat afstellen, is dat iets dat je af en toe moet herhalen?

Ik gebruik de 27mc (nu nog) niet zo veel. Ik vraag me af of het verstandig is er ook een SWR meter bij te kopen, of is die na een eerste afstelling voor lange tijd goed?

Tevens moet ik een goede motangeplek zoeken op de ZJ. Die plek zal wellicht op de afstelling van invloed zijn?

Als je de antenne elke keer op dezelfde plek terug zet en niets aan de kabellengte veranderd. Dan hoeft de antenne niet opnieuw afgesteld te worden.

(en natuurlijk ook geen grote dingen er na omheen bouwt , zoals roof-racks etc)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de antenne elke keer op dezelfde plek terug zet en niets aan de kabellengte veranderd. Dan hoeft de antenne niet opnieuw afgesteld te worden.

(en natuurlijk ook geen grote dingen er na omheen bouwt , zoals roof-racks etc)

OK, dank je! Dat is goeie info.

Dan kan ik voorlopig de antenne een keer afstellen en de boel verder zo laten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...