Spring naar bijdragen

Knarsende/knoerpende geluiden links voor


Recommended Posts

Ik heb het volgende probleem:

Na een km of wat, als de auto richting de bedrijfstemp. komt, hoor ik links voor knarsende.knoerpende geluiden. Deze geluiden hoor ik het best als ik rustig optrek. Trap ik lekker door, zijn de geluiden nagenoeg niet te horen.

De geluiden hoor ik tussen de 15 en 60km/u, daarboven niet echt waarneembaar meer. Het wordt niet erger of minder in bochtenwerk.

En de geluiden zijn weg als ik gas loslaat. Dus geen wiellager?!

Om deze reden heb ik afgelopen zaterdag een andere (gebruike) steekas gemonteerd. (Hoesje miste de grote klem, en zag er aardig wat vuil

inzitten. Echter, de geluiden blijven. Sterk toeval als deze steekas ook niet goed is?!Kan het zijn dat er ook vuil in het voordiff is gekomen? Ik zit namelijk

in de hoek te zoeken waar er iets met vet en/of vloeistoffen bij komen

kijken, vanwege een duidelijk verschil tussen koud en opwarmen...

Heeft er iemand suggesties?

BvD,

Ramon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nope, die had ik dus zaterdag al vervangen; steekas, met homokineet....

En remmen vast? Hm, geloof ik niet; die zitten niet vast de eerst paar km's om vervolgens toch

nog vast te slaan....

Als je koud wegrijdt zijn je remschijven en -blokken ook nog koud. Wanneer deze door wrijving opwarmen zetten ze uit.

Misschien komen de plunjers in je remmen niet genoeg terug waardoor je blokken tegen de schijven lopen. Bijvoorbeeld nadat je een paar keer hebt geremd.

Het is maar een suggestie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het volgende probleem:

Na een km of wat, als de auto richting de bedrijfstemp. komt, hoor ik links voor knarsende.knoerpende geluiden. Deze geluiden hoor ik het best als ik rustig optrek. Trap ik lekker door, zijn de geluiden nagenoeg niet te horen.

De geluiden hoor ik tussen de 15 en 60km/u, daarboven niet echt waarneembaar meer. Het wordt niet erger of minder in bochtenwerk.

En de geluiden zijn weg als ik gas loslaat. Dus geen wiellager?!

Om deze reden heb ik afgelopen zaterdag een andere (gebruike) steekas gemonteerd. (Hoesje miste de grote klem, en zag er aardig wat vuil

inzitten. Echter, de geluiden blijven. Sterk toeval als deze steekas ook niet goed is?!Kan het zijn dat er ook vuil in het voordiff is gekomen? Ik zit namelijk

in de hoek te zoeken waar er iets met vet en/of vloeistoffen bij komen

kijken, vanwege een duidelijk verschil tussen koud en opwarmen...

Heeft er iemand suggesties?

BvD,

Ramon

je vooras is hol en heeft pas een keerring naast je differentieel, tot daar kan die volkomen zitten met zand en kleine steentjes.Ik heb vorige keer een verlengstuk van electrabuis gemaakt voor de alleszuiger om het vuil er uit te kunnen zuigen, werkte goed. verder moet je oppassen dat je geen vuil in je diff hebt geduwd met het plaatsen van de nieuwe as

verder zit je diff ook aan de linkerkant dus is het moeilijk vast te stellen of het je diff of je lager is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is maar een suggestie.

En ik neem je suggestie ook wel ter harte :no: alleen ik heb zo me twijfels of het aan me remmen kan liggen, vandaar. Maar ik zal zeker eens kijken of

ik vreemd slijtage gedrag zie aan de remblokken links t.o.v. rechts.

Door het vervangen van de steekas zag ik inderdaad een enorme berg rotzooi

in de as zitten. Ik ben dan ook zeker van plan beide steekassen er uit te halen, olie eruit en alles eens goed te reinigen. Ik had de linkerzijde al schoon

geschraapt, vóór ik de as terug plaatste, just in case. Maar het geluid trad al op vóór ik de as verving, dus of er om die reden vuil in het diff in gekomen?!

Dus alles wel beschouwd, zal het loshalen van de v.aandrijfas me een hoop meer vertellen?

Kan trouwens iemand mij iets vertellen over het bewuste kruisje in de aandrijfas? Kan die ook geluiden veroorzaken? Ook bij verschil tussen koud en warmer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Damn... ook nog een bijkomend probleem. Het viel me vanmorgen op dat als ik bocht naar links maak een tokkend geluid midden onder auto vandaan komt.

Nu herriner ik mezelf dat ik maandag of zondag ook eens gehoord had, maar

had er geen aandacht voor. En vanmorgen 2x gehoord.

Ik heb het afgelopen weekend 2 dingen aan de jeep gedaan: de steekas

vervangen, en het handrem stelmechanisme losgehaald. De stelmoer hiervan

zat ingevreten in die brug waar beide kabels van de wielen aan vast zitten.

En na een keer stevig aan te trekken (na weken gelden een keer opgespannen te hebben) schoot dit kennelijk.

Ik word nu wel een beetje zenuwachtig van al dit soort rare geluiden :rolleyes:

Help!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Damn... ook nog een bijkomend probleem. Het viel me vanmorgen op dat als ik bocht naar links maak een tokkend geluid midden onder auto vandaan komt.

Help!

Zoals ik al eerder opperde, haal de voorste aandrijfas er eens onder vandaan en rij dan eens een klein stukje met bochten.

Ik vermoed nl. je tussenbak....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...en je voorste diff. Heb je die al eens opengemaakt?

Kan trouwens iemand mij iets vertellen over het bewuste kruisje in de aandrijfas? Kan die ook geluiden veroorzaken? Ook bij verschil tussen koud en warmer?
Ja, maar dan zouden je (geluids-) klachten anders zijn, kijk maar ff naar andere dingen.

eerst maar eens mav's idee: aandrijfas eraf en testrit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vermoed nl. je tussenbak....

Akkoord, zal ik zsm doen, helaas pas vrijdagavond op ze vroegst tijd...

Gewoon bij de koppelingen die kleine boutjes losdraaien en dan de as compleet met de kruisjes er tussenuit nemen? En hoe lang is lang? Gezien me eerst genoemde geluiden, na zeg maar een 20min rijden te horen zijn.

En in welke relatie staan de geluiden links voor, met de tussenbak eigenlijk? Of vermoed je dit icm de bijkomende klacht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...en je voorste diff. Heb je die al eens opengemaakt?

quote]

Yup! Ergens eind van de zomer vorig jaar de olie ververst. Inmiddels een 15.000km verder. Net ff snel gekeken, en er hangt hier en daar wel een druppel olie aan me tussenbak... :lol: Deze olie heb ik ergens begin 2007 ook al ververst...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanavond maar eens even de de vulplug van de tussenbak losgeschroefd om te kijken of er nog genoeg olie inzit; dat zit er dus genoeg, liep er gelijk uit....

Dus zsm testen met ritje zonder v.aandrijfas, ben erg benieuwd! :wacko:

Nog even een kleine aanvulling: nu ik er wat gerichter op let; ik krijg het idee, dat naarmate de bedrijfstemp oploopt, de auto vanuit stilstand moeilijker aan het rollen gaat; alsof de automaat/tussenbak aan het inhouden in. Door hoger koud t.t. trekt ie um er meer doorheen zeg maar. Ik dacht daardoor gelijk aan het feit dat ik handrem van het weekend gesteld heb, maar de remmen liepen niet aan toen ik controleerde of ik al of niet te strak gesteld had. Zou dit door temp. verschillen in eens wel zo kunnen zijn?! Ik begin nu dus dermate te piekeren dat ik me afvraag of ik nou 1 of meedere problemen heb....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De proefrit is geschied;

Wat een heerlijk knarsend vrij rijdende jeep!! :( Helaas betekend het wel dat de jeep echt een probleem heeft, maar hey, probleemloze jeeps?? :bye1:

Ik had dus 2 rare geluiden: 1) het knarsen/knoerpen links voor, dat geluid is nu weg! Andere steekas vorige week gemonteerd, dus zal toch echt uit me v.diff. komen.

Daarbij de vraag: wat is waarschijnlijker; de schouderlagers, of het tandwielenwerk pignon & co. ??

2) het tokkende geluid midden onder auto vandaan bij maken van bocht naar links. Zoals ik vertelde had ik ook de brug van de handrem volledig losgehaald en afgesteld. En om elke twijfel weg te nemen, ook eens diezelfde brug weg gelaten en werderom gereden. En wat denk je? Tokkend geluid is weg! :P dus tussenbak toch okay? Maar hoe kan nu de handrem dit geluid veroorzaken? Stelmechanisme bij de wielen?

Maar toch blijft er nog een vraag: welk onderdeel sluite je uit van geluiden door wegnemen van de tussenas? Ik denk zelf het diff.?

Wie oh wie van de jeep grootmeesters gaat me vertellen wat nu te doen?

Alsvast bedankt allemaal weer! :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog in afwachting van de verlosser die mijn vraagjes kan/weet te beantwoorden, heb ik er nog een vraag bij gekregen;

Het wil nog eens gebeuren, koud en warm, dat als ik gas geef tot de bak naar ze 2 schakelt, en ik laat dan gas los, de bak een klappend geluid geeft. Tevens als de auto goed warm is, en ik schakel van P naar N, gaat dat soms gepaard met echt een behoorlijke klap. Is er iets wat ik kan controleren of afstellen, als ik eerdaags ook bakolie+filter ga vervangen? Ik weet nmlk niet of de rembanden deze klachten veroorzaken?!

BvD,

Ramon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al eens aan je visco gedacht?

Haha, méér dan me lief is! :D en ben zelfs al bezig er eentje te regelen :whistle:

Gezien klachten en nogmaals veel lezen over de vicso's herken ik wel een aantal klachten...

Maar ook mijn laatste aanvulling over dat klappen van de automaat? Visco werkt immers alleen in bochten?

Gewoon ff ter info: ff geinformeerd via mijn werk (MBNL/DCFS) visco kost bruto ex €908,38.... krijg ik wel 38% personeelskorting op, maar ook nog ff

19%BTW erbij... €670,- :blush: dus ik ben met een bedrijf in gesprek die hem met zijn bestelling uit de States wellicht mee wil nemen. Kostie dan iets van €230,- moeilijk keuze nog he? Ondertussen Jeeped maar ff pmtje doen voor montage...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha, méér dan me lief is! :D en ben zelfs al bezig er eentje te regelen :whistle:

Gezien klachten en nogmaals veel lezen over de vicso's herken ik wel een aantal klachten...

Maar ook mijn laatste aanvulling over dat klappen van de automaat? Visco werkt immers alleen in bochten?

Gewoon ff ter info: ff geinformeerd via mijn werk (MBNL/DCFS) visco kost bruto ex €908,38.... krijg ik wel 38% personeelskorting op, maar ook nog ff

19%BTW erbij... €670,- :blush: dus ik ben met een bedrijf in gesprek die hem met zijn bestelling uit de States wellicht mee wil nemen. Kostie dan iets van €230,- moeilijk keuze nog he? Ondertussen Jeeped maar ff pmtje doen voor montage...

lijkt me goed plan ramon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn zoektocht naar een visco in de states kom ik de volgende tegen op ebay:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290128759104&ih=019&category=33731

Echter, bij de info staat dat deze voor een 249J is? Wat betekend de toevoeging van die J ? Voor een "gewone" 249 kan ik niet vinden?

Wie kan me helpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee of die visco in de gewone 249 past.

Tja, en dat is nu net het probleem :ohmy: daar kom ik ook niet uit ook. Ik heb die draadjes ook gelezen, maar vind nog geen aanknopingspunt waardoor ik kan herleiden welke ik nu nodig heb :blush:

Ik hoop medeforummers die ervaring hebben met bestellen van een visco op ebay....?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...