Spring naar bijdragen

Snelheidsmeter/Kilometerteller


DirtSquad
 Share

Recommended Posts

Mijn kilometerteller YJ '92 wijkt meer dan 30% af ohmy.gif (75Km/h is op de teller 110Km/h). Dit ga ik verhelpen maar ik weet nog niet precies hoe.

Nu staat op het forum wel iets over speedo tandwieltjes en bandenmaten, maar echt duidelijk is het niet.

Ik heb mijn YJ'92 2,5i eens bekeken, er ziet een electronische sensor met een tandwieltje op de versnellingsbak aan de bestuurders kant.

Het tandwieltje heeft op het moment 29 tanden.

Mijn bandenmaat is 235/70/15.

De wanghoogte is 235*0,7=164,5mm

De radius van de velg is 15"x2,54=38,1cm

De radius van band+velg is 381+164,5=545,5mm

In 1 omwenteling van het wiel wordt dus 2x3.14159x545,5=3427mm afgelegd.

De orgineel maat zou 215/75/15 zijn.

Met dezelfde berekening als hiervoor wordt de afgelegde weg 3407mm in 1 omwenteling.

En afwijking van minder dan 1% dus dat kan het verschil van 30% niet verklaren.

Iemand een idee?

Thanks John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga terug rekenen. Dit is mijn theorie, ik heb het dus nog niet in de praktijk geprobeerd en ben benieuwd naar jullie opmerkingnen en of alles klopt.

3427mm in 1 omwenteling met tandwiel 29 geeft 110Km/h ipv 75Km/h.

Bij de werkelijke 75Km/h maakt de band dus:

75000/3,427=21885 omw/h

Bij de aangegeven 110 Km/h zou de band juist:

110000/3,427=32098 omw/h moeten maken.

21885 omw/h wordt dus gemeten als 110Km/h

32098/21885=1.466667

1.466667*29=42,53333

dus een tandwiel met 43 tandjes moet voor de juiste snelheid zorgen.

Hmmm, eens kijken of ik zo'n tandwiel kan bestellen.

Wordt vervolgd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kamel je hebt het juist.

M'n banden zijn 28"

Er zit een fout in m'n berekening, zoiets moet je ook niet 's ochtends doen hè.

Mijn bandenmaat is 235/70/15.

De wanghoogte is 235*0,7=164,5mm

De diameter van de velg is 15"x2,54=38,1cm

De diameter van band+velg is 38,11+16,45+16,45=71.01cm

71,01/2,54=28"

Nu weet ik alleen de overbrenging van m'n tussenbak nog niet.

Morgen naar Tiel om een boek te halen en misschien hebben ze het juiste tandwieltje wel liggen.

Greetz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe ik het gedaan heb:

Ga op de snelweg rijden, met 120 op de teller.

Meet de tijd die je doet over één KM , als de teller precies klopt doe je 30 sec. over een KM.

Waarschijnlijk meet je een andere waarde, reken daarna uit, wat de afwijking is. ( bijv 27 sec over de KM = 10% afwijking)

Hoe reken je dit uit:

100-((100:30) x 27) = 10%

je moet ( in dit voorbeeld) dus 10% minder tanden op je tandwiel hebben. Afronden naar beneden, anders heb je nog altijd een negatieve afwijking!

In jouw geval zou je dus, in dit voorbeeld, naar 26 tanden moeten...

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het orginele tandwieltje zit erin, deze is groen, de 29 is zwart.

De Speedometerbehuizng 180 graden draaien om hem tussen de waarde 39-45 te zetten.

Rond geknort met m'n GPS, de teller wijkt nu nog maar 8% af.

Dit vindt ik acceptabel en is bij veel auto's zo.

Hierbij blijft het dus.

Het tandwieltje moest volgens B&S van ver komen en om nu weer een andere te bestellen zie ik nu even niet zitten.

De orginele zit er in en hoe of waarom die 29er in mijn bak is gekomen zal ik wel nooit weten.

Het lijkt me niet i.v.m. grote banden, deze zouden namelijk 38" moeten zijn geweest om met tandwieltje 29 de juiste snelheid aan te geven.

Over en uit! smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...