Spring naar bijdragen

Assen wrangler yj


Marcel79
 Share

Recommended Posts

Goededag,

Ik heb het voornemen andere assen te kopen voor mijn wrangler. Met andere overbrenging voor mijn grotere banden.

Nou zag ik laatst een wrangler die had de assen onder de bladveren liggen bij mij liggen ze er op nou wou ik ze er ook onder doen voor meer hoogte en meer ruimte in mijn wielkasten. Heeft iemand hier ervaring mee en kleven hier nog nadelen aan?

Alvast bedankt voor de reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goededag,

Ik heb het voornemen andere assen te kopen voor mijn wrangler. Met andere overbrenging voor mijn grotere banden.

Nou zag ik laatst een wrangler die had de assen onder de bladveren liggen bij mij liggen ze er op nou wou ik ze er ook onder doen voor meer hoogte en meer ruimte in mijn wielkasten. Heeft iemand hier ervaring mee en kleven hier nog nadelen aan?

Alvast bedankt voor de reacties.

Hier op het forum bij de zoekfunctie spoa invullen en je krijgt dan alles over soa verhogingen te zien en te lezen. Je ziet dan dat er al aardig over gesproken is. Daar worden ook de voordelen en nadelen besproken.

http://www.moab.nl/tech/soanl/soanl.htm

Wat voor assen wil jij kopen voor je wrangler? Je zal nu een dana 30 en een dana 35 onder je jeep hebben zitten. Op marktplaats staat voor 600 euro 2 dana assen te koop met een 4.10 overbrenging. Wie weet heeft Boris (cherokeeparts) ook nog wat liggen voor jou. Je kan het zo duur maken als je wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag op marktplaats assen 4.10 die wil ik eventueel kopen ik heb er nu 32ers onder maar kan bijna mijn 5de versnelling niet meer gebruiken zakt het vermogen bijna weg. Hebben de andere assen ook voordeel in het "terrein"?

Die assen op marktplaats zijn niet sterker als de assen die je nu hebt maar door die andere R&P blijft alles wel langer heel en heb je meer voordelen op de weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goededag,

Ik heb het voornemen andere assen te kopen voor mijn wrangler. Met andere overbrenging voor mijn grotere banden.

Nou zag ik laatst een wrangler die had de assen onder de bladveren liggen bij mij liggen ze er op nou wou ik ze er ook onder doen voor meer hoogte en meer ruimte in mijn wielkasten. Heeft iemand hier ervaring mee en kleven hier nog nadelen aan?

Alvast bedankt voor de reacties.

Om meer trekkracht te verkrijgen (b)lijkt de oplossing te zitten in het aanpassen van de overbrenging cq ring / pignion in / aan de diff's

ik rij nu al geruime tijd op 33-ers maar dan merk je, met name op de weg, toch wel een sterke afname van de originele trekkracht.In het terrein heb je er geen last van in laag (sterker nog je hebt meer wielsnelheid) maar rij je veel op de weg of bergen / heuvels dan is een andere ring / pinion aan te raden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om meer trekkracht te verkrijgen (b)lijkt de oplossing te zitten in het aanpassen van de overbrenging cq ring / pignion in / aan de diff's

ik rij nu al geruime tijd op 33-ers maar dan merk je, met name op de weg, toch wel een sterke afname van de originele trekkracht.In het terrein heb je er geen last van in laag (sterker nog je hebt meer wielsnelheid) maar rij je veel op de weg of bergen / heuvels dan is een andere ring / pinion aan te raden.

Het grote nadeel in terrein (althans voor mij toch) is dat met grote banden en originele r&p je 1 low eigenlijk te hard gaat op afdalingen, moet dan bijremmen en daar hou ik niet van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het grote nadeel in terrein (althans voor mij toch) is dat met grote banden en originele r&p je 1 low eigenlijk te hard gaat op afdalingen, moet dan bijremmen en daar hou ik niet van.

Dat ben ik met je eens maar anderzijds vond ik het een voordeel weer met een kleine steile helling beklimmen en even snel door een modderput heen rijden. Ik heb dan ook een hele lage overbrenging 3.07. Allen op de weg is het gewoon afzien. Ik heb alleen wat aan de eerste 3 versnellingen maar ach daar heb ik niet zoveel moeite mee want ik rij heel weinig op de weg. Veel afdalingen heb je hier trouwens niet echt in nederland maar buiten Nederland ken ik genoeg afdalingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ben ik met je eens maar anderzijds vond ik het een voordeel weer met een kleine steile helling beklimmen en even snel door een modderput heen rijden. Ik heb dan ook een hele lage overbrenging 3.07. Allen op de weg is het gewoon afzien. Ik heb alleen wat aan de eerste 3 versnellingen maar ach daar heb ik niet zoveel moeite mee want ik rij heel weinig op de weg. Veel afdalingen heb je hier trouwens niet echt in nederland maar buiten Nederland ken ik genoeg afdalingen.

met kleinere overbrenging kan dat natuurlijk ook, alleen gebruik je dan een andere versnelling. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ben ik met je eens maar anderzijds vond ik het een voordeel weer met een kleine steile helling beklimmen en even snel door een modderput heen rijden. Ik heb dan ook een hele lage overbrenging 3.07. Allen op de weg is het gewoon afzien. Ik heb alleen wat aan de eerste 3 versnellingen maar ach daar heb ik niet zoveel moeite mee want ik rij heel weinig op de weg. Veel afdalingen heb je hier trouwens niet echt in nederland maar buiten Nederland ken ik genoeg afdalingen.

Das natuurlijk voor iedereen verschillend.

Ik rij zelf geregeld in frankrijk en de ardennen met mijn CJ en met mijn 2.73 en 33-ers is het hinderlijk, soms gevaarlijk. Heb mezelf ondertussen een setje 35-ers aangeschaft en ga na de zomer een set D44 + 4.10 inbouwen.

Moest op de weg bij het vertrekken op een helling altijd teveel met de koppeling spelen om fatsoenlijk weg te komen, na ombouw naar automaat is dat alvast geen probleem meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das natuurlijk voor iedereen verschillend.

Ik rij zelf geregeld in frankrijk en de ardennen met mijn CJ en met mijn 2.73 en 33-ers is het hinderlijk, soms gevaarlijk. Heb mezelf ondertussen een setje 35-ers aangeschaft en ga na de zomer een set D44 + 4.10 inbouwen.

Moest op de weg bij het vertrekken op een helling altijd teveel met de koppeling spelen om fatsoenlijk weg te komen, na ombouw naar automaat is dat alvast geen probleem meer.

Dat probleem kan ik verhelpen met de volgende oplossing. En met de lage dollar kan daar in mijn ogen geen andere oplossing tegen op.

Teraflex Low Range Kit for NP231 & Manual Transmission

Fits 1989-02 with AX15 and NV3550 tranmission. Four Wheel Drive Hardware is proud to offer you Teraflex's transfer case low range conversion kits. Lower gear ratios (higher numerically) are key to optimal off-road performance. By reducing gear ratios, your vehicle is able to travel slower, often referred to as crawling, to climb obstacles without having to rely on a heavy dose of throttle. The gas pedal will often get you over the obstacle, but it may also break parts in the process. Any four wheeler will tell you lower gearing is a must for an off-road vehicle. Until now low gearing was only achieved by switching ring and pinion ratios or by swapping transmission or transfer cases. Low ring and pinions work great off-road, however highway drivability usually suffers with higher engine rpm, creating accelerated engine wear and decreased fuel economy. Complete transmission and transfer case swaps do the trick too, but many such conversions can be extremely pricey with a long list of required modifications.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben nog redelijk onbekend met het jeep verhaal heb hem nog niet zolang maar ben er al aardig aan verslingerd maar d 4.10 assen zijn naar mijn idee het zelfde als de assen die ik nu heb ( volgens mij gewoon std.) maar alleen de overbrenging is toch anders wat op de gewone weg het voordeel heeft van allle versnellingen te kunnen gebruiken. En hoef niet perse meer trekkracht voor in het terrein kan nu leuk meekomen met wat ik er mee doe.

Alleen voor wat betreft me assen plaatsen onder me bladveren heeft iemand daar ervaring mee en is dat redelijk te doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry,

heb net pas alle replies doorgenomen en een paar handige links gezien. Maar denk dat ik maar voor een body lift ga ipv. me assen onder me baldveren monteren lijkt me zeer veel werk. Heb nu alleen suspension lift 4" maar heb soms last met ineveren van aanlopen hier en daar heb me shackles al vervangen voor langere helpt wel iets maar nog niet alles

Link naar opmerking
Deel via andere websites

aah steven ook andere assen en 35ers zetten?

welke banden?

kwil eigenlijk ook wel wat breder gaan

dana44 narrowtrack

heb nu wel spacers besteld maar het is toch niet hetzelfde

wat die spoa betreft

ik heb het ook overwogen maar ik denk dat het makelijker is om gewoon een hogere liftkit te monteren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

aah steven ook andere assen en 35ers zetten?

welke banden?

kwil eigenlijk ook wel wat breder gaan

dana44 narrowtrack

heb nu wel spacers besteld maar het is toch niet hetzelfde

wat die spoa betreft

ik heb het ook overwogen maar ik denk dat het makelijker is om gewoon een hogere liftkit te monteren

Heb simexen gekocht 35*10.5*15 op 8*15 velgen.

assen worden er van een scout.

Geert (www.jeepershome.be) heeft ook een soa op zijn cj en dat werkt goed.

Veel hangt ook af van wie en hoe het gemonteerd is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

SOA = Spring Over Axle = Veren boven de as.

Pullie heeft het gedaan bij zijn YJ.

zie topic.

Oh okee,

Ik dacht bij een soa aan iets heel anders.

Kan iemand mij het veschik uitleggen tussen soa en spoa of zijn dit gewoon 2 benamingen voor een en hetzelfde ding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh okee,

Ik dacht bij een soa aan iets heel anders.

Kan iemand mij het veschik uitleggen tussen soa en spoa of zijn dit gewoon 2 benamingen voor een en hetzelfde ding.

Het is allebei hetzelfde.

In de link van Michel1972 wordt het duidelijk uitgelegd.

deze: http://www.moab.nl/tech/soanl/soanl.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,eerst een gereden met 33ers en standaard overbrenging en inderdaad de 5e versnelling kun je dan vergeten. Nu 35ers met 4.10 overbrenging en dat is geen probleem in de 5e versnelling. groetjes Theo.

Hallo Theo,

Hoe zijn je ervaring in het terrein?? En scheelt het ook nog qua verbruik?

Alvast bedankt voor je reactie.

Groet Marcel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ???

Aan swap over axel kleven nog al wat nadelen, je zal met een trekstang het kantelen van de achter as moeten tegegaan, dit is best heel leuk om te maken maar dan wel met de goede middelen.

Ook zal je je tussenbak aan moeten passen i.v.m. de hoek van de aandrijf as.

Let wel wel het geeft op de straat een zweverig rijgedrag, wat ik persoonlijk niet echt opie topie vindt.

Wat betreft de assen, 4.10 met 35 inch banden is wel aan de krappe kant.

Ik heb het zelf 4.10 met 33 inch banden maar de volgende keer zou ik 4.56 monteren.

Ik heb zelf ook assen van een 2.5 ltr met 4.10 voordeel is weer dat je assen helemaal kan nakijken en eventueel kan coaten en dan pas overzetten.

Je komt met overzetten geen problemen tegen, samen monteren met een verhoogings setje zal je remleiding voor en achter moeten verlengen.

De kosten van het omzetten en nakijken van de assen zijn altijd nog goedkoper dan andere ring en pion.

Let wel op het bouwjaar van de assen hier zit verschil in m.b.t. de remtrommel achter en de dikte van de steekassen voor, volgen mij na 1994 zijn er dikkere steekassen toegepast in de vooras.

Je kan ze gewoon uitwisselen maar het is erg handing om te weten wel jaar ze gemaakt zijn als je spullen moet bestellen.

Over de sterkte van de standaard assen zou ik mijn niet zo druk maken eerst maar eens kapot rijden en dan gewoon weer vervangen, als dikke steekassen gaat aanbrengen breek de boel ergens anders weer in stukken.

Zelf rij ik met gewone steekassen en deze krijgen er flink van langs er is nog nooit wat gebroeken best goed spul.

nou doei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...