Spring naar bijdragen

LPG vragen voor een 5.2 l GC uit 1993


Recommended Posts

Hoi,

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Heb zelf weinig verstand van auto's, Jeeps dus ook niet. Wij (ik en man die gelukkig wat handiger is) overwegen de aankoop van een 5.2 l uit 1993. Er staan niet heel veel km's op en ons idee is de auto om te laten bouwen naar LPG. Het liefst natuurlijk G3 vanwege de wegenbelasting. Mijn vraag is, kan dat ook bij een auto uit 1993?

De auto zelf hebben we nog niet gezien, zijn er specifieke dingen waar we bij deze op moeten letten? Is altijd handig om te weten voor we kijken gaan natuurlijk.

Hoe zit dat nu met een Flashlube? Heb de klok horen luiden maar weet echt de klepel niet te vinden hoor op dit gebied. :blush:;)

Wat zijn er de voor en nadelen van en wat is de meerprijs zo ongeveer?

Nogmaals ik heb de zoekfunctie wel gebruikt maar er staan zoveel dingen in die ik zelf niet begrijp dat ik het maar in een directe vraag gezet heb.

Mijn man heeft gelukkig zelf wel wat meer verstand van auto's alleen op het gebied van LPG en Jeep Grand Cherokee's zijn we nog helemaal groen. Hebben nu een (hele saaie) Audi 80 zonder trekhaak. Dat is wat lastig gezien het feit dat we wel een vrij grote caravan hebben. :yes:

Groetjes Denise

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom op het forum en (straks) in de wereld die 'Jeep' heet ! :yes:

Een 5.2 V8 uit 1993 kan prima op LPG rijden. Mijn beide GC's (eerst een 5.2 uit 1997 en nu een 5.9 uit 1997) heb ik bij ca. 200.000km laten voorzien van een Prins VSI LPG installatie met een onderbouw LPG-tank. Zodoende heb je geen ruimte-verlies in je kofferbak.

Flashlube is aan te bevelen; het zorgt ervoor dat de kleppen enigzins worden gekoeld en gesmeerd, aangezien LPG een schrale brandstof is die heter verbrand. Voor de kosten hoef je het niet te laten; baat het niet, dan schaadt het zeker niet.

Wat feiten op een rij :

Inbouw Prins VSI LPG onderbouw ca. 3000EUR

Inbouw Flashlube systeem ca. 50-75EUR

Wegenbelasting G3 per maand ca. 120EUR

Verbruik op LPG bij een 5.2 V8 ca. 1 op 5,5

Actieradius op LPG ca. 300km

Een Grand Cherokee rijdt uitstekend op LPG. Voor tips over de aanschaf en waar op te letten verwijs ik je door naar de diverse topics op dit forum; gebruik daarvoor even de zoekfunktie.

De GC heeft een max. trekgewicht van 3500kg op het kenteken. Ik gebruik mijn 5.9 voor het trekken van een licht (1100kg) caravan en regelmatig voor het trekken van een auto-ambulance-met-offroader (ca. 2200kg).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een Grand Cherokee rijdt uitstekend op LPG. Voor tips over de aanschaf en waar op te letten verwijs ik je door naar de diverse topics op dit forum; gebruik daarvoor even de zoekfunktie.

Hallo Mrobers,

Bedankt voor je snelle antwoord.

De diverse topics en de zoekfunctie had ik al gevonden, alleen de meeste topics werden afgedaan met de tip de zoekfunctie te gebruiken... :yes: Echte tips waar op te letten bij dit type niet echt kunnen vinden. Evt bekende zwakke punten, veel voorkomende (dure) problemen

Ik had idd gelezen dat het wel ingebouwd kan worden in deze auto maar het ging me ook om het feit of je in aanmerking kan komen voor de G3 subsidie. Las 2 verhalen en weet nu niet welke waar is... ?

Verder lopen de prijzen voor gas-installaties uiteen van rond 1500 euro tot rond de 3000 euro. Waar zit dat enorme prijsverschil in? De auto is uit 1993 dus of het loont om er een installatie van 3000 euro in te zetten weet ik niet.

We rijden niet heel veel (geen woon werkverkeer) maar gezien het feit dat ik mijn rijbewijs zelf nog maar 6 maanden heb en de auto altijd beschikbaar is voor de deur (mijn man gaat met de trein) kan dat nog wel wat wijzigen. Zeker met LPG zal ik sneller geneigd zijn om lekker met de jongens naar het strand, bos of elders te gaan dus dat wordt vast meer dan nu.

Denise

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb even snel gekeken en mijn vermoeden voor een groot gedeelte bevestigd. Je auto zal zeer waarschijnlijk van 1994 of jonger moeten zijn.

Ik heb het volgende opgeduikeld...

Om voor de G3-premie in aanmerking te komen, is het niet alleen belangrijk dat er een G3-installatie in uw auto zit.

Om te beginnen moet de auto zelf voldoen aan de Europese richtlijn EG 94/12, die bepaalde eisen stelt aan de uitlaatgassen.

Auto´s vanaf 1 januari 1994 zijn waarschijnlijk gecertificeerd.

Om helemaal zeker van uw zaak te zijn kunt u kunt u het beste met uw dealer of importeur contact opnemen.

Als uw auto niet volgens EG 94/12 is gecertificeerd, komt u niet in aanmerking voor de G3-premie van € 318.00.

Informeer dus eerst of de '93er een deze normen voldoet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm. Dat is dan natuurlijk wel weer jammer.

Aan de andere kant, als het rekeningrijden doorgaat heeft het hebben van G3 t.o.v. de oudere LPG installaties dan nog voordeel.

We kijken ook wel rond naar iets nieuwere auto's maar waar al LPG inzit staan meestal erg veel km's op. De benzine uitvoeringen hebben dan wel weer minder gelopen maar als je dan bij de aanschafwaarde nog de inbouwkosten van LPG bijtelt dan zitten weer boven budget.

Al met al, een lastige keuze vind ik.

In ieder geval wil ik jullie bedanken voor de antwoorden op mijn vragen, het is echt een geweldig forum. Ik zou anders niet weten waar we moesten beginnen. Al is het toch bij 2ehands auto's een beetje in het diepe springen.

Het is in ieder geval niet zo heel ver weg dus we gaan in ieder geval even naar de auto kijken.

Denise

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan de andere kant, als het rekeningrijden doorgaat heeft het hebben van G3 t.o.v. de oudere LPG installaties dan nog voordeel.

Da's koffiedik kijken, niemand weet natuurlijk of dat doorgaat en wat er op welke termijn gaat gebeuren àls het doorgaat.

Ik zou me niet teveel vastpinnen op plannen van de/een regering. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toevallig ook al iemand ervaring met LPi van Vialle in een GC V8? Ik heb zo'n installatie (met Flashlube) tot zeer grote tevredenheid in mijn huidige auto zitten (Volvo V70 van '99).

Ik heb Mesman in Son onlangs gevraagd of zij dit ook in een GC 4.7 V8 zouden kunnen inbouwen. Men gaf aan dat ze dat niet wilden doen, met name ook vanwege de problemen met de kleppen. Ook gaf men aan dat Flashlube niet voldoende bescherming zou bieden.

Is dit laatste een smoes om te verhullen dat Vialle geen geschikte installatie heeft voor deze auto, of gaat LPG op termijn daadwerkelijk tot problemen met de kleppen leiden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat het verstandiger is een grand cherokee te kopen waar g3 al in zit en die hoge kilometerstand maakt volgens velen op dit forum ook niet veel uit ik heb ook sinds drie maanden een grand cherokee 5.2 1998 met 192.000 km gekocht maar de motor loopt op gas net zo mooi als op benzine .

en rijdt werkelijk super!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

have fun...

een proefritje en je bent verkocht :yes:

Nou dat verkocht dat zijn we echt wel hoor. Ik vind een 6 cilinder al voldoende maar mijn man gaat denk ik toch echt voor een V8. Ik zie wel wat het wordt.

We hebben er vandaag 2 bekeken, eentje die wel aardig was alleen geen 4WD wat mijn man natuurlijk wat tegenviel (dacht eerlijk gezegd dat ze allemaal wel 4WD waren, niet dus). Wat ook tegenviel is dat de 120.000 km volgens de verkoper in werkelijkheid 128.000 miles waren. Ook zat er een hondenluchtje aan de auto. De auto zelf was wel weer technisch en optisch leuk maar ik denk dat we hem maar laten staan.

De tweede was een heel ander verhaal, optisch van binnen en buiten zeer positief maar verder veel minpunten:

- De auto startte niet, accu slecht/stuk;

- Met startkabel gestart, koplampen weigerden beide te branden, groot licht en de rest wel werkend.;

- De aangegeven km's wederom miles

- Ruitenwissers deden vreemd

- Auto wel een 4WD maar geen mogelijk om om te schakelen naar 2WD

- Iets met de automatisch schakelen, mijn man had er mooie woorden voor, het kwam er op neer dat het niet klonk zoals het moest. Ook in de achteruit zat er een hapering in.

- Er stond op de kentekenplaat een drie'tje (had ik nog nooit gezien, meer als 1 en 2 halen de meeste niet)

Deze auto bleef dus absoluut achter bij de huidige eigenaar. :blush:

Kortom, verkocht aan de Cherokee maar nog steeds zoekende.

Ben benieuwd wat voor verrassingen we nog te zien krijgen, vast veel gezien de prijsklasse waarin we aan het speuren zijn. We bekijken er binnenkort eentje uit 1995 (of was het nou 1996). Ik ga maar een schema per te bekijken auto maken anders weet ik niet meer welke info er nou bij welke auto hoort.

Groetjes Denise

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat het verstandiger is een grand cherokee te kopen waar g3 al in zit en die hoge kilometerstand maakt volgens velen op dit forum ook niet veel uit ik heb ook sinds drie maanden een grand cherokee 5.2 1998 met 192.000 km gekocht maar de motor loopt op gas net zo mooi als op benzine .

en rijdt werkelijk super!!

De km stand die jij noemt zou ik ook nog niet zo bezorgd om zijn alleen hebben de auto's binnen ons budget veelal een km stand van 250 - 300.000 km en dat is toch al weer een heel stuk meer.

Nog informatie ingewonnen over een andere auto maar hiervan is de ABS pomp kapot volgens de verkoper, dit zou bij vervanging 1500 euro kosten. Is dat echt zo duur? Deze auto laten we wel aan ons voorbij gaan hoor, ben gewoon wat nieuwsgierig.

Groetjes Denise

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de kans is wel vaak dat een oudere GC met een lage kilometerstand vaak geflateerd is

de auto kan zo'n 400.000 makkelijk aan bij normaal onderhoud

het is wel zaak dat je het basis onderhoud zelf leert doen

als je een limeted versie koopt is dat de meest luxe van de ZJ's overigens hebben niet alle ZJ's uitschakelbare 4wd . allebei onze ZJ's hebben permanent 4wd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou we hebben een keuze kunnen maken hoor, zie:

http://www.jeepforum.nl/showthread.php?p=139792#post139792

Het inbouwen van gas wordt een wat later verhaal, nog even rondkijken qua systemen, prijzen en even sparen voor de installatie en inbouw. Het zal helaas geen G3 worden maar dat overleven we vast ook wel weer.

Bedankt voor jullie reacties,

Denise

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...