Mitchell2.24v Geplaatst March 12, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2008 Ik heb in de auto een Prins LPG installatie (geen G3), met zo'n handmatige schakelaar (geen tiptoets) en vijf ledjes (4x groen, 1x rood). Dat ding zit op een domme plek, waar ik hem dus niet goed kan zien. Nu zit hij onder het dashboard, zodat het stuur er doorgaans qua gezichtsveld voor zit. Ik ben twee dingen van plan, maar weer niet (goed) hoe dat aan te pakken. 1. Ik wil de schakelaar-unit verplaatsen naar een beter zichtbare plek. De plek moet ik nog bepalen, maar ik wil eerst eens bekijken of het uberhaupt wel kan. 2. Ik wil eigenlijk ook de leds vervangen voor een groter aantal, zodat de indicatie nauwkeuriger is. Ik denk aan acht of tien leds. Daarvoor zal ik waarschijnlijk de unit open moeten maken om het ding te 'reverse engineeren'. Heeft iemand info waar ik iets aan zou hebben? Heeft iemand eventueel zo'n schakelaar over die ik kan overnemen? Ik wil namelijk niet mijn huidige schakelaar slopen . Als het lukt zal ik er een How To van maken, want ik kan me voorstellen dat meer mensen het prettig vinden om een nauwkeuriger indicatie te hebben. Het is natuurlijk niet super belangrijk, maar wel handig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst March 12, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2008 Volgens mij is het niet veel meer als een a/d converter met een leddrivertje. Als je de ingangsspanning bij een volle en een lege tank meet zal met een beetje basic electronicakennis een nieuwe LED-verdeling geen moeilijke klus hoeven te zijn. Hier alvast een start: http://www.national.com/mpf/LM/LM3914.html Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst March 12, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2008 Volgens mij is het niet veel meer als een a/d converter met een leddrivertje. Als je de ingangsspanning bij een volle en een lege tank meet zal met een beetje basic electronicakennis een nieuwe LED-verdeling geen moeilijke klus hoeven te zijn.Hier alvast een start: http://www.national.com/mpf/LM/LM3914.html Dank je! Ik heb zelf ook het idee dat het zoiets moet zijn, maar ik wil graag zo'n ding open maken om zien wat er in zit. Wanneer je de motor af zet geven de eerste twee leds namelijk een status aan. Wellicht is het mogelijk om het bestaande signaal af te tappen, en er een nieuwe indicator naast te zetten, in plaats van de bestaande te vervangen. Dan moet ik dus gaan meten aan de bestaande unit. Ik heb wel al een schema gevonden (http://www.prins-lpg.com/view_attachment/945/afs_schema.pdf), maar dat is niet zo heel informatief, vind ik. Het is (voor mij) immers niet duidelijk wat alle componenten zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst March 12, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2008 Zo te zien komt je signaal op aansluiting 12 te staan dus daar zou ik eens gaan meten. Het plaatje van het displaytje is idd niet erg informatief... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst March 12, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2008 Het is nog te vroeg om te gaan solderen, maar hier (klik) heb ik alvast een HowTo gevonden voor een VU-Meter op basis van de LM3914. Dat ding is voor een range tot 5v, dus er zal eerst gemeten en gerekend moeten worden, maar de basis is er! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst March 12, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2008 En hier (http://home.tiscali.nl/frits_moring/schak2.html) nog een bijna kant-en-klaar ontwerp. Nu dus echt gaan meten! Ik houd jullie op de hoogte (intussen zijn tips nog steeds welkom ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 12, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 12, 2008 De draad van de tank is de blauwe draad aan de schakelaar/indicator. De sensor zelf staat links van de indicator/schakelaar getekend. (lijkt op het metertje op de LPG tank, en is dat ook) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst March 13, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 13, 2008 De draad van de tank is de blauwe draad aan de schakelaar/indicator.De sensor zelf staat links van de indicator/schakelaar getekend. (lijkt op het metertje op de LPG tank, en is dat ook) Dank je! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst March 26, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2008 Ik heb inmiddels een reserve LPG-schakelaar open gemaakt (zonder 'm te vernietigen ). Het bestaande systeem is vrij eenvoudig, gebaseerd op een LM324 (een quad op-amp). Zelf ben ik niet zo'n electronica expert, maar mijin broer gaat me hiermee helpen. Volgens hem is het niet moeilijk het bestaande printje te reverse-engineeren om het bereik van de waarden voor de nieuwe schakeling te bepalen. Ik heb inmiddels ook mijn samples van National Semiconductor binnen (4x LM3914). Binnenkort een prototype maken dus! Ik zit er nu aan te denken om de nieuwe ledbar ergens in de bestaande klokkenunit te monteren. Het liefst in de buurt van de benzinemeter. Daarvoor moet ik nog even een goed plekje vinden. Het plan is om de nieuwe ledbar achteraf afstelbaar te maken door de potmeters te voorzien van draaiknopjes of zo. Op die manier kan de ledbar altijd bijgesteld worden als de afstelling toch niet blijkt te kloppen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.