aitze Geplaatst March 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 hallo Zou ik ook maar doen 4.0 ho, niks 4.2 oldschool, meestal zijn het oude uit geragde blokken, je kan ze niet voor niets overal kopen. Let wel 4.2 betekend ook carburateur, bult op pruttel pruttel pruttel enz, bult af gewoon afslaan nou dan wordt terrein rijden pas echt leuk. gewoon vertrouwen hebben in injectie 4.0 beste motor die jeep ooit heeft gebruikt. nou doooooeeeei Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 19, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 heb net ook ergens gelezen dat een 2.5L een 21 spline as gebruikt met een AX15 en een 4.0L 23 spline as gebruikt met AX15. en mijn bedoeling was om men AX5 tegen die 4,2 te schroeven => gaat dus niet, kan iemand dat bevestiggen. (ja ik weet dat ik beter een AX15 kan kopen maar ik vind er momenteel gene buiten ene tegen een woekerprijs) alvast bedankt wat betekend spline eigenlijk? had het al eens opgezocht in een engels woordenboek maar werd er niet wijzer uit Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 19, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 Kort gezegd: Ja. Kan zijn dat je aan het knoeien komt met de dikte van je priseas, maar da's wel op te lossen. wat bedoel je met "priseas" Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 heb net ook ergens gelezen dat een 2.5L een 21 spline as gebruikt met een AX15 en een 4.0L 23 spline as gebruikt met AX15.en mijn bedoeling was om men AX5 tegen die 4,2 te schroeven => gaat dus niet, kan iemand dat bevestiggen. (ja ik weet dat ik beter een AX15 kan kopen maar ik vind er momenteel gene buiten ene tegen een woekerprijs) alvast bedankt wat betekend spline eigenlijk? had het al eens opgezocht in een engels woordenboek maar werd er niet wijzer uit Spline's zijn groeven in de as, simpel gezegd. Een AX15 heeft 23 spline's, een AX5 en een BA10/5 hebben er 21. Maar... Da's de uitgaande as, naar de tussenbak. De priseas is de ingaande as. De as dus die door de koppeling wordt aangedreven, en eindigd in het toplager, wat in de krukas gemonteerd is. En de dikte van dat uiteinde, daar kan wat verschil inzitten. Dat zou dan inhouden dat je even een ander toplagertje moet monteren, da's eigenlijk alles. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 19, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 Dat zou dan inhouden dat je even een ander toplagertje moet monteren, da's eigenlijk alles. dank u, dus evt gewoon een ander lager monteren. Dat kan ik hier gewoon in een autoshop (lagershop) kopen? of is het iets speciaals? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 19, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 Is niets speciaals. Feitelijk is het een bronzen busje In het ergste geval moet je het ff laten draaien ofzo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 19, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 19, 2008 Is niets speciaals. Feitelijk is het een bronzen busje In het ergste geval moet je het ff laten draaien ofzo ik heb zelf een draaibankje dus dat is geen probleem vrijdag ga ik de motor ophalen en dan zien we verder... heb vooral nog veel vragen ivm de ophanging van de blok maar dat zien we dan wel alvast bedankt iedereen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 21, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2008 SLECHT NIEUWS.... de bevestigingspunten (boit-motor) zijn verder uit elkaar + vliegwiel is ook groter. (op het oog lijkt het hetzelfde maar het is precies in schaal vergroot +- 3cm dus een AX5 boit past hier al niet achter *is er iemand die 100% zeker weet of een AX15 boit hierop past? *of als iemand weet of een AX15 boit gelijk is aan een AX5 boit (bedoel dan: bevestiging; motor-boit) * of als een 4,2 wel degelijk de zelfde boit bevestigen heeft als een 4.0HO nog een vraagje aan wrangler 89: wat heb jij precies tegen wat geschroefd? (welk boit, welke motor) alvast bedankt (gelieve niemand te reageren als je het DENKT te weten (zoals in vorige posts gebleken is of schrijf het er duidelijk bij) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 21, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2008 een AX15 past tegen een 4.2. Was zelfs bij de laatste 4.2's de standaard bak. Denk je wel ff aan de uitgaande as? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2008 Denk je wel ff aan de uitgaande as? bedoel je de as tussen boit en transfercase? ik ga proberen om met hans bastin wat te regelen om men AX5 in te ruilen tegen een AX15 +cash en dan de np 231 ook even ruilen voor de zekerheid gaat men koppeling dan ook perfect werken? of is dat nog af te wachten? 87wrangler, wat heb jj tegen elkaar geschroefd? op deze foto zie ik de 4,2 tegen een AX15? je kunt een 258 idd aan een ax 5 koppelen. volgende keer misschien beter zwijgen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 22, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2008 Op de foto zie je een '89er 4.2 met een BA10/5 versnellingsbak uit '87. Erachter zat destijds een NP207 tussenbak, die ik even later vervangen heb door een NP231 De uitgaande as van een AX 15 heeft 23 splines. Die van een AX5 21. Overigens heb ik toch al eens ergens een AX5 tegen een 4.2 gezien... Dus het kan wel... Mogelijk met een koppelingshuis van een AX15? Neemt niet weg dat ik erbij blijf dat een AX5 niet echt geschikt is voor de 4.2, zoals ik al eerder schreef. Simpelweg te licht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 22, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2008 Op de foto zie je een '89er 4.2 met een BA10/5 versnellingsbak uit '87.Erachter zat destijds een NP207 tussenbak, die ik even later vervangen heb door een NP231 De uitgaande as van een AX 15 heeft 23 splines. Die van een AX5 21. Overigens heb ik toch al eens ergens een AX5 tegen een 4.2 gezien... Dus het kan wel... Mogelijk met een koppelingshuis van een AX15? Neemt niet weg dat ik erbij blijf dat een AX5 niet echt geschikt is voor de 4.2, zoals ik al eerder schreef. Simpelweg te licht. ik ga voor een AX15 gaan denk ik, ik hoop dat hij perfect hierop zal werken (ontkoppelen ed.) is die uitgaande as van de versnellingsbak "gemakkelijk" over te zetten (om van 21 naar 23 tanden te gaan) moet ik dan ook het vliegwiel en koppeling van een 4,0 hebben of is dat gelijk aan die van een 4,2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 23, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2008 nog een vraag: Hoe wordt een starter van een 4,0HO gemonteerd? Tegen de boite (gelijk bij 4,2) of radiaal tegen de motor (gelijk bij 2,5)? kan ik men 2,5 of 4,2 starter gebruiken voor die AX15? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 23, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2008 Je moet de starter van een 4.2 of 4.0 hebben. Vliegwiel van een 4.2 is anders als van een 4.0, maar da's geen probleem. Verschillen zitten 'm in de nokken voor de cps. je moet niet de uitgaande as van de versnellingsbak wisselen, maar de ingaande van de tussenbak. Daarvoor moet de tussenbak wel geheel uit elkaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 23, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 23, 2008 Je moet de starter van een 4.2 of 4.0 hebben. dus die 2 zijn (van montage) hetzelfde? (op foto's lijkt het hetzelfde) En heeft er iemand misschien een duidelijke foto van een 4.0 koppeling (liefst op de blok gemonteerd stilaan komen we er wel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst March 24, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2008 Ik hoop dat je hier wat aan hebt (1992 4.0) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst March 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2008 volgende keer misschien beter zwijgen? Ik heb deze info ook op het web gevonden. Blijkbaar zijn er nog meer die dan beter kunnen zwijgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 25, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2008 Ik heb deze info ook op het web gevonden. Blijkbaar zijn er nog meer die dan beter kunnen zwijgen. Ik zal hier maar niet op reageren zeker:whistle: On topic: Motor heb ik hier al, nu ga ik nog een AX15 + NP231 aanschaffen + koppeling en vliegwiel van een 4.0HO Kan iemand me bevestiggen dat ik nu geen "problemen" meer ga tegen komen Enigste wat in mijn ogen nog kan mis gaan, is dat een 4.0 vliegwiel niet op een 4,2 krukas past. (Of niet op de juiste plaats waardoor ik al dan niet kan ontkoppelen...) Kan iemand me gerust stellen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2008 Vliegwiel van de 4.2 kan gewoon blijven hoor. Koppeling voor zover ik weet ook. ( Ik heb tenminste een koppeling uit de 4.2 op m'n 4.0i gezet.) Enige verschil: Druklager. Das anders bij een BA10/5 en een AX15. let ook ff op het bouwjaar van de aan te schaffen bak. Vanaf '94 (dacht ik) is er een andere ingaande as gebruikt (uiteinde dikker) en plaatste men een externe cilinder voor bediening van de koppeling. Egenlijk beter, maar wel anders dus. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst March 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2008 Ik zal hier maar niet op reageren zeker:whistle: best niet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst March 25, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2008 let ook ff op het bouwjaar van de aan te schaffen bak. Vanaf '94 (dacht ik) is er een andere ingaande as gebruikt (uiteinde dikker) en plaatste men een externe cilinder voor bediening van de koppeling. Egenlijk beter, maar wel anders dus. na 94 kan ik hem niet gebruiken op een 4,2 of wel na extra aanpassingen?(alleen die bijhorende koppeling nodig?) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 25, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2008 Toplager is afwijkend, ivm dat dikkere uiteinde van de priseas. En met de goede slavecilinder erbij issie verder gewoon bruikbaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
C h r s t p h Geplaatst April 10, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2008 AX15 boite (+ bijhorende np231) is binnen, nu kan het feest beginnen. Ik zal ook een project pageke maken met foto's. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 11, 2008 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2008 Ik zal ook een project pageke maken met foto's. /me had ook niet anders verwacht... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.