Spring naar bijdragen

Motor en differentieel olie


Recommended Posts

Toevoegen van Limited Slip additief heeft enkel zin als je wagen daarmee is uitgerust.

Ik ben daar ook al heel lang mee bezig geweest en ondertussen ben ik erachter gekomen dat de WJ's ofwel mèt ofwel zonder Limited slip konden geleverd worden.

De Vari-lock en de Track-lok op de Diff's was dus een optie !

Als je een WJ hebt waarop staat 'Quadradrive' dan heb je wèl LS additief nodig.

Op de Quadratrac II is dit enkel als de originele eigenaar de Track-lock als optie heeft genomen.

Ik heb mijn diff olie ververst, zonder LS additief, met 75W90 en alles werkt naar behoren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij QuadraDrive inderdaad 75W140.

Bij de vooras 2,5 ounce Mopar Limited Slip Additive en bij de achteras 4 ounce (€6 per flesje van 4 ounce). De additive zorgt ervoor dat de Vari-lock koppeling in de diff's niet te vroeg aangrijpt (dan gaat de boel wringen in scherpe bochten en snel genomen rotondes).

Succes,

Ape

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook een Quadratrac II.

Het verschil met de quadradrive zit hem dus in die speciale differentielen.

Bij ons, de quadratrac II dus, heb je de NV247 tussenbak met de gerotor pomp, en permanente 4WD maar zonder Limited slip in de diffs.

De quadradrive heeft dezelfde tussenbak maar heeft in zijn diffs ook die koppelingsplaatjes zitten.

Volgens onze amerikaanse vrienden is het verschil niet zo groot. Met de quadradrive geraak je ook vast, zij het iets later dan....:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook een Quadratrac II.

Het verschil met de quadradrive zit hem dus in die speciale differentielen.

Bij ons, de quadratrac II dus, heb je de NV247 tussenbak met de gerotor pomp, en permanente 4WD maar zonder Limited slip in de diffs.

De quadradrive heeft dezelfde tussenbak maar heeft in zijn diffs ook die koppelingsplaatjes zitten.

Volgens onze amerikaanse vrienden is het verschil niet zo groot. Met de quadradrive geraak je ook vast, zij het iets later dan....:P

Op je laatste punt moet ik je toch tegenspreken Frans.

Als je met een QaudraTrac II met de rechterkant in de prut staat, zal eerst je rechterachterwiel slippen en zal de tussenbak (transfercase) de kracht naar voren brengen. Omdat rechtsvoor ook in de prut staat, zal dit weinig helpen.

Bij de QaudraDrive zullen door het snelheidsverschil van de wielen links/rechts de gerotors de koppelingen in de Diffs sluiten en de kracht naar links brengen en kun je weer loskomen.

Om boven genoemd probleem voor de QaudraTrac II op te vangen, werd door Jeep als optie de limited slip op de achteras aangeboden (Trailer/Tow track pakket).

Dat het bij de QuadraDrive echt zo werkt, kwam ik in de praktijk achter, toen ik in Heerde 2007 door het ijs van een modderpoel zakte. Doordat het linkervoorwiel nog grip had kwam ik toch nog uit de poel, terwijl andere systemen vaak vast kwamen te zitten.

Greetz,

Ape

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt, Ape voor uw verhelderende toelichting.

Ik moet dus mijn verhaal anders laten eindigen:

De Frans gaat het eerst vastzitten dus...:lol::lol:

Ondertussen haal ik wel een biertje uit de koelbox en wacht ik op jullie om me te komen slepen dan...:P

En ondertussen heb ik weerom al iets bijgeleerd. Wat is dit toch een prachtig forum !:wub:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, want dan rij je er omheen of zet je je 4WD aan en ga je erover. :P

Maar in theorie wel, meestal is het probleem dan ook dat dat wiel gaat slippen omdat je teveel gas gaat geven: vast.

Je ziet het vaak in het terrein, wat kuilen in de weg en ineens hangen je rechter voor- en je linker achterwiel in de lucht. Weg tractie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jajaja, zo valt de puzzel stilaan in elkaar.

lockers dus.

hmmmm, ik geloof dat ik dit ooit eens gezien heb op mijn kameraad zijn Ssssanyyyonggg. Dan moesten we uitstappen en per wiel die dopjes verdraaien en dan stond ie gelockt. Zo zijn we ooit 's uit een diepe plas geraakt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmmmm, ik geloof dat ik dit ooit eens gezien heb op mijn kameraad zijn Ssssanyyyonggg. Dan moesten we uitstappen en per wiel die dopjes verdraaien en dan stond ie gelockt. Zo zijn we ooit 's uit een diepe plas geraakt...

Dat heten dus vrijloop naven en geen lockers:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de rally gebruikte we vroeger een torssen differentieel.

Dit differentieel werkt anders dan een gewoon differentieel met zonnewielen enz. waarbij het koppel op beide wielen gelijk word gemaakt.

Met het torssen differentiel werkte dit anders, hier word als een wiel doorslipte, meer kracht naar het niet doorslippende wiel overgebracht. Wat dus de wielspin verminderde en een betere acceleratie als gevolg had.

Word dit type differentieel ook in het terrein ook gebruikt? Het voordeel lijkt me dat het differentieel minder gevoelig is dan een platensper.

Of is dit niet goed voor terreinwerk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een Torsen heeft volgens mij dezelfde uitwerking als de bij jeep gebruikte LS differentieel, de plaatjes zorgen ervoor dat het doorslippende wiel geremd wordt waardoor automatisch het andere wiel weer meer kracht krijgt.

Torsen zit zover ik weet in de assen van Hummers.

Eigenlijk is het de naam 'sper' niet waard omdat het meer de kracht moet verdelen als echt 50/50.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We heb het torsen differentieel eens gebruikt omdat bij de platen sper de platen versleten waren. In het torsen differentieel tandwielen en wormwielen in t.o.v de conische tandwielen in een gewoon differentieel. aangezien er geen platen waren leek dit misschien wel interresant.

Dus in het terrein met de jeep zou dit ook goed werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...