hakoek Geplaatst March 3, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 3, 2008 Ik dacht dat het allemaal niet zoveel uitmaakte welke olie je in de motor doet maar als ik het verhaal achter de link lees is het wel degelijk belangrijk. De dealer adviseerd 5W40 voor de motor en 75W140 voor het differentieel. Over toevoeging van LS additive geen woord. http://www.berlin-breslau.de/event/jeep_probleme.htm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 3, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 3, 2008 Toevoegen van Limited Slip additief heeft enkel zin als je wagen daarmee is uitgerust. Ik ben daar ook al heel lang mee bezig geweest en ondertussen ben ik erachter gekomen dat de WJ's ofwel mèt ofwel zonder Limited slip konden geleverd worden. De Vari-lock en de Track-lok op de Diff's was dus een optie ! Als je een WJ hebt waarop staat 'Quadradrive' dan heb je wèl LS additief nodig. Op de Quadratrac II is dit enkel als de originele eigenaar de Track-lock als optie heeft genomen. Ik heb mijn diff olie ververst, zonder LS additief, met 75W90 en alles werkt naar behoren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hakoek Geplaatst March 3, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 3, 2008 Heb idd een WJ met quadradrive. Staat niet alleen achterop maar ook op de middenconsole. Dus heb volgens jou idd de LS additive Friction Modifier nodig. Voor het differentieel wordt, aldus Jeep dealer Kien, 75w140 geadviseerd en voor de motor (5 cl 3.1 TD) 5W40 Vol syntetisch Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ape Geplaatst March 3, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 3, 2008 Bij QuadraDrive inderdaad 75W140. Bij de vooras 2,5 ounce Mopar Limited Slip Additive en bij de achteras 4 ounce (€6 per flesje van 4 ounce). De additive zorgt ervoor dat de Vari-lock koppeling in de diff's niet te vroeg aangrijpt (dan gaat de boel wringen in scherpe bochten en snel genomen rotondes). Succes, Ape Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
menace Geplaatst March 3, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 3, 2008 Vraagje? Ik heb een WJ en op het middenconsole staat Quadratrac-II Wat is nou het verschil met Quadradrive, en hoe kom je erachter of ik Track-lock op mijn jeepie heb? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst March 3, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 3, 2008 Antwoord staat op jeep.com (waar anders ) klik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2008 Ik heb ook een Quadratrac II. Het verschil met de quadradrive zit hem dus in die speciale differentielen. Bij ons, de quadratrac II dus, heb je de NV247 tussenbak met de gerotor pomp, en permanente 4WD maar zonder Limited slip in de diffs. De quadradrive heeft dezelfde tussenbak maar heeft in zijn diffs ook die koppelingsplaatjes zitten. Volgens onze amerikaanse vrienden is het verschil niet zo groot. Met de quadradrive geraak je ook vast, zij het iets later dan.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ape Geplaatst March 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2008 Ik heb ook een Quadratrac II.Het verschil met de quadradrive zit hem dus in die speciale differentielen. Bij ons, de quadratrac II dus, heb je de NV247 tussenbak met de gerotor pomp, en permanente 4WD maar zonder Limited slip in de diffs. De quadradrive heeft dezelfde tussenbak maar heeft in zijn diffs ook die koppelingsplaatjes zitten. Volgens onze amerikaanse vrienden is het verschil niet zo groot. Met de quadradrive geraak je ook vast, zij het iets later dan.... Op je laatste punt moet ik je toch tegenspreken Frans. Als je met een QaudraTrac II met de rechterkant in de prut staat, zal eerst je rechterachterwiel slippen en zal de tussenbak (transfercase) de kracht naar voren brengen. Omdat rechtsvoor ook in de prut staat, zal dit weinig helpen. Bij de QaudraDrive zullen door het snelheidsverschil van de wielen links/rechts de gerotors de koppelingen in de Diffs sluiten en de kracht naar links brengen en kun je weer loskomen. Om boven genoemd probleem voor de QaudraTrac II op te vangen, werd door Jeep als optie de limited slip op de achteras aangeboden (Trailer/Tow track pakket). Dat het bij de QuadraDrive echt zo werkt, kwam ik in de praktijk achter, toen ik in Heerde 2007 door het ijs van een modderpoel zakte. Doordat het linkervoorwiel nog grip had kwam ik toch nog uit de poel, terwijl andere systemen vaak vast kwamen te zitten. Greetz, Ape Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2008 Bedankt, Ape voor uw verhelderende toelichting. Ik moet dus mijn verhaal anders laten eindigen: De Frans gaat het eerst vastzitten dus...:lol: Ondertussen haal ik wel een biertje uit de koelbox en wacht ik op jullie om me te komen slepen dan... En ondertussen heb ik weerom al iets bijgeleerd. Wat is dit toch een prachtig forum ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2008 Quadra Trac heeft standaard open difss, dat LS als optie is zou best kunnen. Feit is wel dat Quadra Drive altijd LS heeft. (Vari Lok) Dus eigenlijk komt het er nog steeds op neer: eronder kruipen en kijken. Op de as staat wat er in zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2008 Is wel interessant hé, zo eens die systemen uitpluizen ? Maar als je nu in normale omstandigheden met een open diff rijdt, welk wiel neemt dan de leiding ivm de trekkracht ? Is dit steeds hetzelfde wiel, of verandert dit soms, en zo ja door welke omstandigheid ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2008 Open diff: het wiel met het minste weerstand krijgt alle kracht. Dit omdat dat het fijnste rijd op de weg. (bochten) 2WD is dus eigenlijk 1WD Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2008 2WD is dus eigenlijk 1WD :lol: dus: stel nu dat je met je open diff, op een landweg rijdt, met nogal veel stenen en putten (droog) en er komt daar plots een dikke steen overgewandeld die je ene achterwiel blokkeert, dan gaat het andere achterwiel de kracht overnemen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2008 Nee, want dan rij je er omheen of zet je je 4WD aan en ga je erover. Maar in theorie wel, meestal is het probleem dan ook dat dat wiel gaat slippen omdat je teveel gas gaat geven: vast. Je ziet het vaak in het terrein, wat kuilen in de weg en ineens hangen je rechter voor- en je linker achterwiel in de lucht. Weg tractie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2008 ineens hangen je rechter voor- en je linker achterwiel in de lucht. Weg tractie. en toen hebben ze de rupsbanden uitgevonden.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst March 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2008 lockers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2008 jajaja, zo valt de puzzel stilaan in elkaar. lockers dus. hmmmm, ik geloof dat ik dit ooit eens gezien heb op mijn kameraad zijn Ssssanyyyonggg. Dan moesten we uitstappen en per wiel die dopjes verdraaien en dan stond ie gelockt. Zo zijn we ooit 's uit een diepe plas geraakt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ape Geplaatst March 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2008 En de Vari-LOCK doet het dus automatisch, door het snelheidsverschil van de wielen links-rechts. De Gerotor sluit (lockt) dan progessief de kopelling. Greetz, Ape ( http://members.chello.nl/j.doorn12/4WD.htm ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hi-Jack Geplaatst March 4, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2008 hmmmm, ik geloof dat ik dit ooit eens gezien heb op mijn kameraad zijn Ssssanyyyonggg. Dan moesten we uitstappen en per wiel die dopjes verdraaien en dan stond ie gelockt. Zo zijn we ooit 's uit een diepe plas geraakt... Dat heten dus vrijloop naven en geen lockers:P Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2008 Ok, vrijloop naven dus. Nou ja, op een Koreaan kan dit ook niet anders hé... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JgrCherokee Geplaatst March 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2008 In de rally gebruikte we vroeger een torssen differentieel. Dit differentieel werkt anders dan een gewoon differentieel met zonnewielen enz. waarbij het koppel op beide wielen gelijk word gemaakt. Met het torssen differentiel werkte dit anders, hier word als een wiel doorslipte, meer kracht naar het niet doorslippende wiel overgebracht. Wat dus de wielspin verminderde en een betere acceleratie als gevolg had. Word dit type differentieel ook in het terrein ook gebruikt? Het voordeel lijkt me dat het differentieel minder gevoelig is dan een platensper. Of is dit niet goed voor terreinwerk? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2008 Een Torsen heeft volgens mij dezelfde uitwerking als de bij jeep gebruikte LS differentieel, de plaatjes zorgen ervoor dat het doorslippende wiel geremd wordt waardoor automatisch het andere wiel weer meer kracht krijgt. Torsen zit zover ik weet in de assen van Hummers. Eigenlijk is het de naam 'sper' niet waard omdat het meer de kracht moet verdelen als echt 50/50. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JgrCherokee Geplaatst March 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2008 We heb het torsen differentieel eens gebruikt omdat bij de platen sper de platen versleten waren. In het torsen differentieel tandwielen en wormwielen in t.o.v de conische tandwielen in een gewoon differentieel. aangezien er geen platen waren leek dit misschien wel interresant. Dus in het terrein met de jeep zou dit ook goed werken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 6, 2008 Zeker weten, maar het blijft een vorm van LS.. dus als je dan toch gaat investeren lijkt mij een 'echte' sper een betere. Daarnaast is het maar de vraag of er een Torsen beschikbaar is voor de Dana-assen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 7, 2008 Rapporteren Share Geplaatst March 7, 2008 Vroeger (toen ik nog niet volledig mijn hersenen gebruikte) was ik een BMW liefhebber. En in de boekjes van de 323i stond dat je die kon krijgen met een sperdifferentiëel van 25% of 50%. Hoe ging dit dan ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.