Spring naar bijdragen

Lekkage olieleiding oliekoeler.


H.Groen
 Share

Recommended Posts

Tijdens het vervangen van mijn waterpomp zag ik dat een van de leidingen naar de oliekoeler van de automatenbak lekte. Hij lekt op de snelkoppeling van het flexibele deel naar de metalen leiding. Je kan zien dat er gele plastic clips uit de koppeling steken.

Weet iemand of deze los te verkrijgen zijn. De Jeepdealer vertelde dat de complete slang met toebehoren vervangen moest worden. Lijkt me zonde als volstaan kan worden met een vervangings setje.

Ik ben ook op zoek naar tips om de flap aan de onderzijde van het motorblok voor bescherming tegen takken en steentjes te vervangen.

Deze hangt nu met tai-ribjes aan elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

K heb de koppeling aan oliekoelerzijde er af gehaald, en de slang over de leiding geschoven en met een slangenklem vast gezet. Rubber flap gelijk na aanschaf van de wagen verwijderd, sleutelt een stuk makkelijker:D

Als ik niet kan vinden wat ik zoek ga ik dit zeker doen. Ik heb wel ergens gelezen dat dan twee slangenklemmen beter is omdat je dan geen verdikking meer hebt. Voor wat betreft de flap lijkt het me toch beter een soort bescherming te hebben voor steenjesd en of takken e.d.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

K heb de koppeling aan oliekoelerzijde er af gehaald, en de slang over de leiding geschoven en met een slangenklem vast gezet. Rubber flap gelijk na aanschaf van de wagen verwijderd, sleutelt een stuk makkelijker:D

Ik ben er achter gekomen dat de koppeling er zit om het verschil te overbruggen van een 13 mm leiding naar een 10 mm leiding. Ik heb dus een soort verloop stukje gekocht,10 mm snelkoppeling naar 13 mm slangkoppling. Eens kijken of het hiermee lukt. Flap ligt er inmiddels ook af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Ik ben er achter gekomen dat de koppeling er zit om het verschil te overbruggen van een 13 mm leiding naar een 10 mm leiding. Ik heb dus een soort verloop stukje gekocht,10 mm snelkoppeling naar 13 mm slangkoppling. Eens kijken of het hiermee lukt. Flap ligt er inmiddels ook af.

Inmiddels de orginele slang plus koppeling vervangen.

Leiding doorgezaagd, op het ijzeren gedeelte een snelkoppeling met slangaansluiting 10 mm ( bij hydroliek service gekocht) hieraan 10mm rubber olieleiding met slangenklemmen bevestigd,vervolgens met slangenklem aan koeler bevestigd. Het pijpje aan de koeler liep van 13 mm naar 10 mm ( bovenstaande koppeling omgeruild) het geheel zit er goed uit en lekt niet meer. Voordeel van deze methode is dat door het gebruiken van een snelkoppeling met snijring( anders dan de slang rechtstreeks op de leiding te schuiven) de slang niet van de leiding kan losschieten (geen verdikking).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels de orginele slang plus koppeling vervangen.

Leiding doorgezaagd, op het ijzeren gedeelte een snelkoppeling met slangaansluiting 10 mm ( bij hydroliek service gekocht) hieraan 10mm rubber olieleiding met slangenklemmen bevestigd,vervolgens met slangenklem aan koeler bevestigd. Het pijpje aan de koeler liep van 13 mm naar 10 mm ( bovenstaande koppeling omgeruild) het geheel zit er goed uit en lekt niet meer. Voordeel van deze methode is dat door het gebruiken van een snelkoppeling met snijring( anders dan de slang rechtstreeks op de leiding te schuiven) de slang niet van de leiding kan losschieten (geen verdikking).

Goed gedaan! Ikzelf heb mij er wat gemakkelijker afgemaakt.

Gewoon een olierubberleiding met schroefklemmen ertussen gemonteerd.

De oliedruk in deze leidingen valt geweldig mee. Als proef heb ik een stuk gladde metaalleiding in de bankschroef geklemt en geprobeerd de rubber slang met klem eraf te trekken. Zelfs ingevet met ATF had ik er bijna 30 kg voor nodig. Dus toepassingen met rubber slang en klemmen is niet gevaarlijk.

Bij mij zit dit nu al voor het 3e jaar zonder te lekken.

Ook benzineleidingen kunnen op deze manier,echter de benzinedruk is hier wel veel hoger! Dus hogedrukleiding met dubbele klemmen i.v.m.brandgevaar.

De snelkoppelingen kunnen vaak maar 1 keer gebruikt worden.

succes:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel leuk jou reactie,

Andere manier van aanpak, maar zoals je al schrijft en ervaren hebt ,werkt ook goed.

Voordiegene met het zelfde probleem dus twee opties om een lekkende leiding(koppeling) te vervangen. Doe hier je voordeel mee, want een nieuwe leiding met koppeling bij de dealer is vele malen duurder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...