jan thai 1940 Geplaatst January 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2008 Ik wil een ventilator voor de radiator monteren. In de bergen ,met lange tijd in 1 bergop wordt het spul me toch een beetje te heet. Mijn vraag, kan iemand mij een aansluitschema leveren ? Groene groet van uit Thailand. O ja het gaat om een M 38 .....met een Toyota motor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst January 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2008 Dit is wat ik ga bouwen: 1 schakelaar om te schakelen tussen aan en uit, waarbij er bij uit een lampje gaat branden. Handig bij doorwadingen. 1 schakelaar om te schakelen tussen temperatuur geschakeld en aan. Normaal zal hij op temperatuur geschakeld komen te staan, tenzij ik het te warm vind worden en wil dat ie extra koelt. Het liefst had ik één schakelaar gehad met aan/aan/aan, maar die kon ik zo snel niet vinden, en die aan/aan schakelaars heb ik nog liggen. (tekening was gemaakt met de algemene locatie van de componenten in gedachten, maar dat is intussen alweer veranderd) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2008 Goeie schakeling, Thom! Dat lampje bij uitgeschakelde koeling is ook een goede zaak! ( misschien een zoemertje tussen het lampje en de thermostaat, zodat je een extra waarschuwing krijgt als de motor te warm dreigt te worden bij uitgeschakelde fan?) Met een beetje zoeken zou je nog 2 toerig kunnen gaan. Er zijn veel auto's die dat hebben. Mijn Corsa heeft het bijv. ook, heel simpel met een weerstand. Werkt prachtig... Maar wat ik echt mis in je schakeling: Zekeringen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst January 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2008 Zekering komt er zeker in, don't worry. En 2 toerig heb ik over zitten denken. Maar dan moet ik de motor op een lager voltage aansluiten. 1) omvormen: duur en ingewikkeld voor 30A, valt dus af. 2) via interne weerstand motor berekenen een extra vermogensweerstand plaatsen. Is dus vermogen weggooien. Doen we niet aan. Ik hou het wel simpel met 1 snelheid. En dat zoemertje is een goed idee. Misschien het lampje zo aansluiten dat ie aangaat als de boel warm wordt. Gaan we even verder over nadenken. Ik hoop alleen dat ik de juiste thermoschakelaar heb. Wat voor temperatuur zouden jullie nemen qua inschakelen als je temperatuur van het koelwater vlak bij de thermostaat meet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2008 Je moet niet rekenen aan zo'n weerstand, maar compleet met fan uit een donor auto halen... Met 2 snelheden kun je de motortemperatuur aanzienlijk stabieler houden, vandaar mijn voorkeur voor dergelijke regelingen. De temperatuur waarop de fan moet inkomen is afhankelijk van je thermostaat van de motor. een graad of 10 á 15 boven de waarde van die thermostaat zou ik ongeveer aanhouden. Wel ff opletten, dat de motor niet gaat koken... dus onder de 100 blijven ( reken erop dat de temp nog ff kan doorsteigen als de fan inkomt). Als je systeem onder druk werkt, kun je soms wat hoger gaan. Zo komt bij mijn Omega de fan pas in op 104 graden! Voor een Jeep als de jouwe lijkt me 95 wel mooi... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst January 6, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2008 Je moet niet rekenen aan zo'n weerstand, maar compleet met fan uit een donor auto halen... Met 2 snelheden kun je de motortemperatuur aanzienlijk stabieler houden, vandaar mijn voorkeur voor dergelijke regelingen. De temperatuur waarop de fan moet inkomen is afhankelijk van je thermostaat van de motor. een graad of 10 á 15 boven de waarde van die thermostaat zou ik ongeveer aanhouden. Wel ff opletten, dat de motor niet gaat koken... dus onder de 100 blijven ( reken erop dat de temp nog ff kan doorsteigen als de fan inkomt). Als je systeem onder druk werkt, kun je soms wat hoger gaan. Zo komt bij mijn Omega de fan pas in op 104 graden! Voor een Jeep als de jouwe lijkt me 95 wel mooi... Ik heb dat ook in mij Cj gebouwd. maar dan met twee fan's 2 schakelaars in de auto , drie lampjes : 1*rood 2*groen. Ik meet de temperatuur in de slang van de radiateur fan1 = 80 graden fan2= 90 graden. Ik kan alle twee de fan's aan/uit zetten. Zet ik alles uit , niets aan de hand , alleen gaat rode rode lamp branden (let op geen koeling) , wordt de temperatuur 80 graden dan gaat de rode lamp knipperen , wordt het 90 graden komt er een zoemer bij. Heb ik dan binnen 2 minuten niets gedaan dan zet hij zelf fan1 aan , krijgt hij binnen 5 minuten de temperatuur niet beneden de 80 graden dan zet hij er automatisch fan2 bij. De groene lampjes geven aan welke fan er draait. Vraag me niet om een schema , heb het zo even in 1 avondje in elkaar geknutselt uit mij bolleke. (electronica tik) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst January 7, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2008 Vraag me niet om een schema , heb het zo even in 1 avondje in elkaar geknutselt uit mij bolleke. (electronica tik) Natuurlijk gaan wij WEL om het schema jengelen! Maarhe, wat voor computer heb je hier voor gebruikt? Moet ik aan een aanhangwagen met Ultrasparc denken of is het een gewone boordcomputer? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst January 7, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2008 Natuurlijk gaan wij WEL om het schema jengelen! Maarhe, wat voor computer heb je hier voor gebruikt? Moet ik aan een aanhangwagen met Ultrasparc denken of is het een gewone boordcomputer? Ik heb helemaal geen computer gebruikt gewoon analoog met wat relais en timertjes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jan thai 1940 Geplaatst January 7, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2008 Bedankt Thomvis hir kan ik mee verder. Ga het eenvoudig houden. Een M38 is tenslotte een eenvoudige auto. Relaitje op zoeken en dan maar eens een beetje meten hoe aan te sluiten. Allemaal dank voor de inzet. Gr. van Jan thai Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst January 7, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2008 Hang wel even een amperemeter aan de ventilator om te meter. Ik wilde de boel afzekeren op 20A, maar bij opstarten zou dat te weinig zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst January 7, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2008 Hang wel even een amperemeter aan de ventilator om te meter. Ik wilde de boel afzekeren op 20A, maar bij opstarten zou dat te weinig zijn. Ja zo'n fan trekt zo 20 a 25 amperer , ik heb ze bij mij afegezekerd op 30 AMP. De temperatuur sensor heb ik universeel gekocht bij de auto-handel ik geloof van BMW , de sensor schakelt het relais , het relais de fan. sucses er mee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jan thai 1940 Geplaatst January 7, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2008 Zo, zo een ventilatortje gebruikt nogal wat zeg !!! Dat had ik niet gedacht maar goed dat bekijk ik wel even . Dat sensortje heb ik uit het blok geschroeft en boven een gasvlam getest .....is ok in zoverre, de in/uitschakeltemperatuur weet ik niet. Ik neem aan dat die bin- nen de marges liggen. Als alles gemonteerd is dan gaan we wel weer een dagje de bergen in . Jan, thai Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst January 7, 2008 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2008 Zo, zo een ventilatortje gebruikt nogal wat zeg !!! Dat had ik nietgedacht maar goed dat bekijk ik wel even . Dat sensortje heb ik uit het blok geschroeft en boven een gasvlam getest .....is ok in zoverre, de in/uitschakeltemperatuur weet ik niet. Ik neem aan dat die bin- nen de marges liggen. Als alles gemonteerd is dan gaan we wel weer een dagje de bergen in . Jan, thai Meestal hebben ze een 'hysteresus van 10 graden' Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.