Spring naar bijdragen

ventilator


Recommended Posts

Dit is wat ik ga bouwen:

i1491581_fantemp.jpg

1 schakelaar om te schakelen tussen aan en uit, waarbij er bij uit een lampje gaat branden. Handig bij doorwadingen.

1 schakelaar om te schakelen tussen temperatuur geschakeld en aan. Normaal zal hij op temperatuur geschakeld komen te staan, tenzij ik het te warm vind worden en wil dat ie extra koelt.

Het liefst had ik één schakelaar gehad met aan/aan/aan, maar die kon ik zo snel niet vinden, en die aan/aan schakelaars heb ik nog liggen.

(tekening was gemaakt met de algemene locatie van de componenten in gedachten, maar dat is intussen alweer veranderd)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie schakeling, Thom! :thumbsup: Dat lampje bij uitgeschakelde koeling is ook een goede zaak! ( misschien een zoemertje tussen het lampje en de thermostaat, zodat je een extra waarschuwing krijgt als de motor te warm dreigt te worden bij uitgeschakelde fan?)

Met een beetje zoeken zou je nog 2 toerig kunnen gaan. Er zijn veel auto's die dat hebben. Mijn Corsa heeft het bijv. ook, heel simpel met een weerstand. Werkt prachtig...

Maar wat ik echt mis in je schakeling: Zekeringen!:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zekering komt er zeker in, don't worry.

En 2 toerig heb ik over zitten denken. Maar dan moet ik de motor op een lager voltage aansluiten.

1) omvormen: duur en ingewikkeld voor 30A, valt dus af.

2) via interne weerstand motor berekenen een extra vermogensweerstand plaatsen. Is dus vermogen weggooien. Doen we niet aan.

Ik hou het wel simpel met 1 snelheid.

En dat zoemertje is een goed idee. Misschien het lampje zo aansluiten dat ie aangaat als de boel warm wordt. Gaan we even verder over nadenken.

Ik hoop alleen dat ik de juiste thermoschakelaar heb. Wat voor temperatuur zouden jullie nemen qua inschakelen als je temperatuur van het koelwater vlak bij de thermostaat meet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet niet rekenen aan zo'n weerstand, maar compleet met fan uit een donor auto halen...

Met 2 snelheden kun je de motortemperatuur aanzienlijk stabieler houden, vandaar mijn voorkeur voor dergelijke regelingen.

De temperatuur waarop de fan moet inkomen is afhankelijk van je thermostaat van de motor. een graad of 10 á 15 boven de waarde van die thermostaat zou ik ongeveer aanhouden.

Wel ff opletten, dat de motor niet gaat koken... dus onder de 100 blijven ( reken erop dat de temp nog ff kan doorsteigen als de fan inkomt). Als je systeem onder druk werkt, kun je soms wat hoger gaan. Zo komt bij mijn Omega de fan pas in op 104 graden! Voor een Jeep als de jouwe lijkt me 95 wel mooi...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet niet rekenen aan zo'n weerstand, maar compleet met fan uit een donor auto halen...

Met 2 snelheden kun je de motortemperatuur aanzienlijk stabieler houden, vandaar mijn voorkeur voor dergelijke regelingen.

De temperatuur waarop de fan moet inkomen is afhankelijk van je thermostaat van de motor. een graad of 10 á 15 boven de waarde van die thermostaat zou ik ongeveer aanhouden.

Wel ff opletten, dat de motor niet gaat koken... dus onder de 100 blijven ( reken erop dat de temp nog ff kan doorsteigen als de fan inkomt). Als je systeem onder druk werkt, kun je soms wat hoger gaan. Zo komt bij mijn Omega de fan pas in op 104 graden! Voor een Jeep als de jouwe lijkt me 95 wel mooi...

Ik heb dat ook in mij Cj gebouwd. maar dan met twee fan's

2 schakelaars in de auto , drie lampjes : 1*rood 2*groen.

Ik meet de temperatuur in de slang van de radiateur fan1 = 80 graden fan2= 90 graden.

Ik kan alle twee de fan's aan/uit zetten.

Zet ik alles uit , niets aan de hand , alleen gaat rode rode lamp branden (let op geen koeling) , wordt de temperatuur 80 graden dan gaat de rode lamp knipperen , wordt het 90 graden komt er een zoemer bij.

Heb ik dan binnen 2 minuten niets gedaan dan zet hij zelf fan1 aan , krijgt hij binnen 5 minuten de temperatuur niet beneden de 80 graden dan zet hij er automatisch fan2 bij.

De groene lampjes geven aan welke fan er draait.

Vraag me niet om een schema , heb het zo even in 1 avondje in elkaar geknutselt uit mij bolleke. (electronica tik)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraag me niet om een schema , heb het zo even in 1 avondje in elkaar geknutselt uit mij bolleke. (electronica tik)

Natuurlijk gaan wij WEL om het schema jengelen! Maarhe, wat voor computer heb je hier voor gebruikt? Moet ik aan een aanhangwagen met Ultrasparc denken of is het een gewone boordcomputer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk gaan wij WEL om het schema jengelen! Maarhe, wat voor computer heb je hier voor gebruikt? Moet ik aan een aanhangwagen met Ultrasparc denken of is het een gewone boordcomputer?

Ik heb helemaal geen computer gebruikt gewoon analoog met wat relais en timertjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hang wel even een amperemeter aan de ventilator om te meter. Ik wilde de boel afzekeren op 20A, maar bij opstarten zou dat te weinig zijn. :whistle:

Ja zo'n fan trekt zo 20 a 25 amperer , ik heb ze bij mij afegezekerd op 30 AMP.

De temperatuur sensor heb ik universeel gekocht bij de auto-handel ik geloof van BMW , de sensor schakelt het relais , het relais de fan.

sucses er mee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, zo een ventilatortje gebruikt nogal wat zeg !!! Dat had ik niet

gedacht maar goed dat bekijk ik wel even . Dat sensortje heb ik uit

het blok geschroeft en boven een gasvlam getest .....is ok in zoverre,

de in/uitschakeltemperatuur weet ik niet. Ik neem aan dat die bin-

nen de marges liggen. Als alles gemonteerd is dan gaan we wel weer

een dagje de bergen in .

Jan, thai

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, zo een ventilatortje gebruikt nogal wat zeg !!! Dat had ik niet

gedacht maar goed dat bekijk ik wel even . Dat sensortje heb ik uit

het blok geschroeft en boven een gasvlam getest .....is ok in zoverre,

de in/uitschakeltemperatuur weet ik niet. Ik neem aan dat die bin-

nen de marges liggen. Als alles gemonteerd is dan gaan we wel weer

een dagje de bergen in .

Jan, thai

Meestal hebben ze een 'hysteresus van 10 graden'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...