Spring naar bijdragen

Kruisje Los In Achter As


Mjoeb
 Share

Recommended Posts

Bij inspectie bleek dat het achterste kruisje redelijk wat speling had door twee losse beugels.

Na demonteren leek alles er gewoon goed uit te zien. Bij opnieuw monteren zit er nog steeds speling op het geheel.

Als ik het goed begrijp is dat niet goed als het door speling in de lagers in het kruisje komt. Maar dat is niet het geval, het komt door speling tussen de beugels en de kom. De bouten zijn niet strakker aan te draaien maar er blijft ruimte in het geheel zitten. Het hele kruisje (met lagerkappen en al) kan iets in de beugels heen en weer bewegen, ±2mm.

Is dit erg/ schadelijk, hoe kan het komen en wat moet er aan gedaan worden? Is er een reden voor dat de beugels los gaan zitten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit is slijtage van je yoke, er zitten daar 2 lipjes op waar de de kruisjes tussen klem komen te zitten, dit is dan bij jouw versleten en die speling blijft erin zitten en wordt alleen maar groter, er is gerust nog mee te rijden, ik heb ze wel eens opgelast en weer bij geslepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die twee lipjes heb ik wel zien zitten, maar daar valt het kruisje binnen. De rest van de yoke ziet er eigenlijk ook niet versleten uit. Bestaan er mss kruisjes met een kleinere doorsnede? Is een metalen stripje inleggen ook een optie?

Oplassen lijkt me wat meer werk en bij de optie van 87 met de u-bouten heb je natuurlijk het risico dat je de kapjes van de lagers te veel vervormt (heb in een eerder topic gelezen dat de lagers dan niet meer willen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat kruisje moet ook binnen die lipjes zitten anders past het niet!!! maar daar tussen wil ook speling voorkomen en als je beugeltjes dan heel vast draait heb je toch nog speling tussen de twee lipjes,

maar zo als 87 zegt kan het ook aan de beugeltjes of die u-bolts liggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update.

Ik heb vandaag toch nog maar een keer achteraandrijfas losgemaakt. Na check bleek nl dat de boutjes niet strakker waren te zetten en de naaldlagerkapjes nog steeds speling hadden. Heb de oude beugeltjes vergeleken met een nieuw exemplaar en geconstateerd dat er zo'n 2mm verschil in hoogte is tussen de twee is.

dsc04852nq8.th.jpg

Voor de nieuwe beugel.

dsc04853oz7.th.jpg

Achter de nieuwe beugel.

Nu alles met de nieuwe beugels en boutjes bevestigd is is er geen speling meer in de lagerkappen.

dsc04854dy5.th.jpg

Alles met nieuwe beugels en boutjes vast.

Nog een vraag over: Bij het loshalen van de as uit de bak is er wat olie uitgelopen. Moet dat nog bijgevuld worden ergens? Of is dat verwaarloosbaar weinig (half borel glaasje).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...