Spring naar bijdragen

Ontsteking valt weg


Recommended Posts

Ik heb al een jaar een JEEP wrangler YJ 2.5 van 91 met injectie maar dat is allemaal verwijderd, deze jeep werkt 100% op gas (ook starten) maar nu zit ik met een probleem:

Een tijd terug viel de ontsteking weg tijdens het starten (+-2 sec wel ontsteking, 2 sec geen, 2 sec wel,…) na een eindje starten ging men jeep wel altijd aan de gang (duurde vroeger ook al 6 sec) en waneer hij aan de gang was kon ik honderden kilometers maken zonder de ontsteking weg viel

Maar nu vonkt hij helemaal niet

ik heb al veel dingen na gekeken:

-kabels, stekkers na gekeken

-bobine vervangen door ene die zeker in orde is

-zwarte computer (onder water reservoir) vervangen door ene die zeker in orde is

-bougies vervangen

-verdeler vervangen (plastiek hoedje)

-relais vervangen

-contact slot na gekeken of de spanning daar niet werd onderbroken)

-. . .

Op de 2 kabels van de bobine meet ik 2 keer 12V als men contact op staat?

Heeft er misschien iemand misschien schema’s van hoe de kabels moeten lopen? (wat er is toch al wat aan geprutst)

ik heb hier ook nog een “ding” (wat onder het verdelerkapje zit, iets langwerpigs met een tandwieltje en met een spoeltje en waar 3 kabels uit komen) liggen dat zeker nog in orde is maar ik durf het niet te demonteren/monteren omdat het precies juist moet staan en dat er niet echt een “aanslag” is (anders geeft het waarschijnlijk op het verkeerde moment een puls)

ik heb al alle topics afgelezen die hier staan maar ik kwam niet echt verder, echter heb ik hier wel enkele keren gelezen dat er een module onder het dashboard zit dat ook iets met de ontsteking te maken heeft of is dat niet vansoepassing bij mijn type? (omdat ik het nog nooit heb zien zitten?)

alvast bedankt ik hoop dat jullie me kunnen verder helpen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit wow ik een week geleden al posten maar ondertussen wilt hij wel terug

tijdens het starten (+-2 sec wel ontsteking, 2 sec geen, 2 sec wel,…) na een eindje starten gaat men jeep wel aan de gang (duurde vroeger ook al 10 sec zonder het probleem) en waneer hij aan de gang blijft hij ook aan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

nu echt niemand een idee?

ik ben ook echt radeloos....

weet misschien iemand wat er effectief nodig is om een vonk te hebben?

het injectiesysteem hoeft niet te werken want start puur op gas(welke sensor bedoel ik dan) of heeft iemand hiervoor een compacte kabelboom?

(iemand die bijvoorbeeld al zo een motor heeft laten draaien op een voet)

is het mogelijk om de computer te ontkoppelen? en door wat kabels te verbinden toch een bruikbare vonk eruit te krijgen?

ik hoor het dan graag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zal es proberen je te helpen...

Is het niet zo dat je bobine 1 plus aansluiting heeft en 1 min.

dus, maw de ene komt de plus en de andere is de min. naar computer ?

Je meet dat je op elk punt een plus hebt, ligt je massa niet los dan?

dit is volgens mij zo ik kan het mis hebben hoor, maar toch....

succes !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 is de plus (is aanwezig als ik de sleutel omdraai, en blijft ook altijd aanwezig)

en de andere is het puls signaal maar deze blijft continu "zwevend" niet aan de min of plus pool

de halgever (ding onder de delco) werkt want als ik hier een ledje over zet gaat hij aan en uit...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 is de plus (is aanwezig als ik de sleutel omdraai, en blijft ook altijd aanwezig)

en de andere is het puls signaal maar deze blijft continu "zwevend" niet aan de min of plus pool

de halgever (ding onder de delco) werkt want als ik hier een ledje over zet gaat hij aan en uit...

Als je die plus meet (bobine), op contact en terwijl je start wat zijn dan waarden..??

Bij mij is het zo als je start krijgt de bobine de + van het startrelais om de spanningsval tijdens het starten op te vangen...

Weet niet of dit bij jou ook zo hoort te zijn maar dat kunnen anderen hier op het forum wel vertellen.

Misschien dat je het daar moet zoeken...

Succes Glenn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hebben we het hier over een auto met oorspronkelijk een multipoint injectiesysteem ( één injector per cilinder) ?

In dat geval wordt de bobine gevoed door de PDC (die zwarte kast nabij de accu)

Het ontstekingssignaal zelf komt uit de PCM (motormanagement).

Het is dus allereerst zaak om exact vast te stellen wát er wegvalt, de plus van de bobine of het onstekingssignaal.

Nog even over de hall gever onder je verdelerkap: Die heeft voor de ontsteking niet zoveel nut. Deze wordt gebruikt om, icm de bdp sensor (CPS) de stand van de krukas te bepalen, zodat de PCM "weet" welke cilinder benzine moet krijgen. De ontsteking wordt gestuurd door de CPS, waaruit de PCM dan het exacte tijdstip berekend.

Overigens moet je bij de multipoint uitvoering (zeg maar de HO onder de 2.5 motoren ;)) ook de foutcode's moeten kunnen uitlezen.... Is dat al geprobeerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja 1 injector per cilinder

de plus is aanwezig, blijft er ook op staan tijdens het starten (word gestuurd door de computer en bezorgd door een relais en de + van de bat

ik heb nu een ledje (+ voorschakel weerstand) over de bobine gehangen (vroeger heb ik dat nog al gedaan en toen werkte het en nee het is niet stuk) maar het licht ook niet op dus wil het zeggen dat er ergens iets met de computer mis is (maar die heb ik ook al eens gewisseld door een andere)

de kabels heb ik ook al na gekeken

foutcodes heb ik nog niet uitgelezen

-------------------------------------------------

nu ben ik van plan om er een systeem van een ford siera op te bouwen en ook die computer te gebruiken (is een computer met 5 draadjes, iets simpeler)

2 voor de bobine

3 naar de hall sensor

dit moet normaal wel lukken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt...

Maar da's niet omdat het signaal nodig is voor de vonk. De computer zal de motor stilleggen als hij (belangrijke) gegevens plotseling mist. Mogelijk was de motor nadien zelfs gewoon weer te starten geweest.

Terug naar je probleem:

Tussen de PCM en de bobine zit niets, behalve een draad natuurlijk (pen "19" PCM ==> "-" bobine). Omdat een andere PCM niets hielp, en een andere bobine ook niet, zul je je dus op die draad moeten concentreren.

Nu wil men nog wel eens een alarm/startonderbreker tussen die draad zetten. heb je die? Dan is die alvast verdacht!

Ook wordt er voor de LPG installatie wel eens een aftakking van genomen, zodat de installatie "weet" dat de motor loopt. In jouw geval ook het onderzoeken waard!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een megger???? :ohmy:ehh.. juist.;)

Zo'n 1000V op je electronica loslaten... Je bent iig niet bang uitgevallen...;)

Maar dan zou ik allereerst eens proberen of er foutcode's aanwezig zijn. Kon wel eens veel duidelijkheid brengen.

Overigens vinnik het vreemd dat de motor soms ineens wel aanslaat. En dan ook blijft lopen!

Mogelijk toch de CPS?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een megger???? :ohmy:ehh.. juist.:no:

Zo'n 1000V op je electronica loslaten... Je bent iig niet bang uitgevallen...:wacko:

Maar dan zou ik allereerst eens proberen of er foutcode's aanwezig zijn. Kon wel eens veel duidelijkheid brengen.

Overigens vinnik het vreemd dat de motor soms ineens wel aanslaat. En dan ook blijft lopen!

Mogelijk toch de CPS?

ik heb de kabel door gemeten met een megger, sterkers dus afgekoppeld natuurlijk :)

volgende week kan ik van iemand nog een spiksplinternieuwe CPS lenen, dan weet ik het met zekerheid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik blijf dat meggeren link vinden... als er een sluitingkje in de kabel zit, hij loopt tenslotte tussen vele andere draden, zet je maarzo een hoge spanning op iets in je auto... een sensor, een meter, een actuator... noem maar op!

Meggeren doe je in principe niet in een auto. Als je het toch wilt doen: Uitbouwen die kabeltros...

Maar da's mijn idee hierbij. Ieder moet natuurlijk doen wat 'm goeddunkt. :wacko:

OT:

Ik hoop dat het monteren van een andere CPS helpt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

vandaag wat geks ontdekt:

effe inleiden: ik heb een lampje over de - en de + van men bobine

(ik heb ook eens een nieuw csp sensor gezet maar dat maakte geen verschil)

1. alles is perfect aangesloten en ik start de auto => lampje gaat niet (geen vonk)

2. ik start de auto weer maar ik haal de bougie kabel van bobine naar verdeler eraf => lampje knippert (zou resulteren in een vonk)

3. ik monteer terug alles normaal en ik start => lampje knippert (vonk aanwezig=auto slaat aan)

uurtje de auto met rust gelaten => weer geen vonk

ik doe dezelfde handeling (1,2 en 3) en de auto slaat weer aan

ik ga morgen kijken of hij weer aanslaat als ik die handelingen doe

het kan nu ook toeval zijn van die 2 keer maar dat zou me sterk lijken, iemand misschien een idee naar de fout?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...