Spring naar bijdragen

Condens in olie


Stefan666
 Share

Recommended Posts

Ok, deze stelt me voor een raadsel :

Motor, 4.0i .. 2,500km geleden nieuwe filter & olie in het blok.

10w40 , semi synteet.

Heb nu weer veel vocht in de olie zitten, gewoonweg witte drab op de peilstok.

Kop lekt niet , koelvloeistof ed. blijft gewoon prima, loopt niet warm.. geen gekke grapjes uit de uitlaat.

"zoals het hoort"

Olie stinkt ook niet naar benzine of dat soort onzin.

Karterontluchting werkt ook prima, oliedruk normaal 3 1/4 bar,

met een koude ochtend, 3 3/4 bar.

Na een iets langer ritje, keurig 1 bar stationair. rijdend, 3 bar.

Maar, door m'n nieuwe werkzaamheden rijd ik alleen nog maar hele korte afstanden.

5 kilometer heen & terug .. dat was het voor de dag.. en doe eens gek,

nog even in het dorp ( nog 2 kilometer ) boodschappen doen.

( heb geen fiets :lol: )

Dit week in & week uit.

Nu lijkt m'n blokje wel een condens magneet, is er een kunstje uit het boek

om dit tegen te gaan ? ( soort extra filter ? ) of een andere soort olie gaan gebruiken ?

Wie weet iets ??

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erg vreemd, maar wat ik wel zo snel mogelijk zou doen is verversen. En gooi er is maar een litertje of twee gewoon er doorheen en direct weer af laten lopen om enigzins te spoelen. Ik zou de afgetapte olie ook in een doorzichtige Jerrycan zetten en is een tijdje laten rusten. Zoals iedereen welbekend is zijn olie en water geen vrienden van elkaar. De olie zal uiteindelijk op het water gaan drijven en dan kan je de omvang van het probleem bekijken.

Overigens rijdt mijn auto ook maar kleine stukkies (4.2liter) en ik heb er geen last van. (15w40)

Tja als het werkelijke een condens probleem is, kan je alleen maar dagelijks water gaan aftappen. Lijkt me ook niet echt de oplossing.

Of je kan een aanhanger met een smeerolie separator kopen:lol:. Of er speciale filtertjes/afscheidertjes bestaan, zoals voor lucht durf ik niet te zeggen.

Had je er eerst een ander soort/merk smeerolie in??? 't kan zo zijn dat de verschillende Dopes(toevoegingen) een reactie aangaan. Dit gebeurt zelden, maar 't kan wel. En ook dan zal de olie z'n smerende werking kunnen verliezen en gaan schuimen.

Wat het werkelijke probleem is/kan zijn is mij ook nog een beetje een raadsel....:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, vind het stiekem ook maar erg vreemd!

Rij alleen op benzine, heeft ook nooit lpg ingebouwd gezeten zover na te zoeken.

Als de kop nu lek zou zijn, kan je het verklaren.. zuur, maar te herstellen.

maar het water(?) zou ergens vandaan moeten komen.

En, uit de koelvloeistof is het toch echt niet.

Toevoegingen heeft de olie van mij niet gehad, vorige eigenaar liet

hem blijkbaar op stookolie draaien. Je wilt niet weten wat dáár uitkwam :wub:

Blok naar mijn idee goed laten leeglopen & verse olie en filter gegeven.

maarja, water in m'n blokje, nee bedankt.. water staat niet bekend als goed smeermiddel :lol:

Olie op de stok ziet er maar vreemd uit, net of er melk doorheen zit. Zo is het het beste te omschrijven.

Even een oliebeurtje is zo gepiept natuurlijk, zit er alleen niet zo op te wachten om elke 2500 km dat te doen. Die olie & filters geven ze ook weer niet weg voor niks.

De "grap" is , had het al eerder gezien, maar na een ritje van 500km ( retourtje ) , was de olie weer mooi zoals het hoort.

Vandaar ook m'n condens idee.

Hierna de ontluchting verbeterd, met het idee het hiermee opgelost te hebben.

Raar !

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uhmmm dus na 500 kilometer was de olie weer mooi.... Zo je idd zeggen water, verdampt, enz... Maar elk blok heeft condens aan de binnenzijde als tie koud is. Dat kan je niet voorkomen. Maar dat zal snel weer verdampen. Als je er met de vorige olie geen last van had, zou ik 'm gewoon verversen. Gooi er is een ander merk in ofzo dan je erin had. Je weet het niet...mischien een slechte olie.

Als je olie wit is heb je het niet over een paar druppels water.... raaar:blink:

O ja met dopes bedoel ik niet de blikjes en flesjes die wij erin mikken, maar wat elke fabrikant bij z'n smeerolie gooit om de eigenschappen te verbeteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat kan wel kloppen als je alleen op benzine rijdt en alleen maar korte stukjes rijdt. want in benzine zit namelijk ook water in. en als je elke keer maar korte stukjes rijdt. dan komt de motor niet goed op bedrijfstemperatuur. en kan de waterdamp niet volledig verdampen. en dat vermengt zich met de olie. en als je een kleine hoeveelheid water met olie vermengt. dan krijg je inderdaad witte drap. en als je ervan af wilt komen. dan rij je gewoon een keer per week een rondje van 20km. en dan krijgt de witte drap de gelegenheid om te verdampen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ahhh , op die manier ( dope ;) )

Toch wat een geruststelling dat het -normaal- is,

dit is voor het eerst van m'n leven dat er geen grote afstanden moeten

worden gereden om bij m'n werk te komen.

Kom je toch andere dingen tegen.

Verbazend ook hoe lang je in 1x met een tank benzine doet :blush:

Wat de vorige eigenaar er ingooide weet ik natuurlijk niet,

gebruik zelf dan het huismerk van Brezan.

Gebruikte hiervoor in andere auto's altijd Castrol. Misschien dat

nu dan maar weer doen.

Vind fatsoenlijke smering toch best belangrijk. Blok is al niet zo jong meer.

Ga dat gewoon proberen, eerst toch maar eens de olie "doen" ( nu de filter toch al liggen ) , blok van binnen goed laten uitdruipen & spoelen.

Verse olie erin, ander merk proberen en dan .. als grote straf, maar wat

meer gaan rijden :D < goh, wat rot >

Zal toch niet zo verkeerd zijn, heb de auto gekocht dat ie lang had stilgestaan.. Nóg een keer verse olie erop zal helemaal geen kwaad doen.

Weer een Jeep raadsel opgelost

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat je olie begint te schuimen/wit is zeker niet normaal. Dus als het na de verversing nog zo is dan ligt het probleem elders. Ik hoop het in iedergeval niet voor je. Maar je moet dingen gaan uitsluiten.

Ik rijdt 15 tot 30 km per dag rijdt met verschillende tussenpozen heb ik er ook geen last van. Dus het hoort zeker niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou me nog niet al te veel zorgen maken... Zeker omdat de olie naar 500 km rijden weer normaal was.

Korte afstanden vind 'ie niet fijn... 2.5 km is gewoon veel te weinig om de olie warm te rijden, en dus blijft alle condens achter. Daarbij komt nog dat juist een koude motor meer vocht genereerd...

Ik zou niet weten wat je er aan kunt doen, behalve wat vaker een stukkie van 25 km rijden ofzo.. Voortaal lekker iedere zondag even een tourritje dus :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een verbrandingsmotor produceert tijdens zijn werking heel wat vocht. Door het verbranden van het mengsel van brandstof en lucht ontstaat er per liter verbrande benzine ongeveer evenveel water. Dat water manifesteert zich als een gas (waterdamp) en wordt voor het grootste gedeelte via het uitlaatsysteem afgevoerd. Dat is duidelijk te zien bij motoren die gedurende een korte tijd gebruikt worden in koude omstandigheden. Bij auto’s is dat het gemakkelijkst waarneembaar. Kijk ’s morgens maar eens naar de uitlaat van de auto’s die met een koude motor staan aan te schuiven in een file: het condenswater druppelt steevast uit hun uitlaatsysteem tot de motor warm genoeg is om het voortgebrachte water te verdampen. Wil je je uitlaatsysteem zo snel mogelijk naar de andere wereld helpen dan moet je steeds korte ritjes maken:de condens kan dan zijn werk doen en het metaal waaruit de uitlaat is gemaakt binnen de kortste keren laten doorroesten. Jammer genoeg verdwijnt al het vocht niet langs het uitlaatsysteem uit de motor; een gedeelte slaagt er steevast in om door te dringen tot het inwendige van de motor. Om dat probleem op te lossen is een moderne motorolie zodanig geconstrueerd dat ze het vocht weet te elimineren samen met de kleine hoeveelheden brandstof die niet verbrand worden maar ook tot het inwendige van het motorblok hun weg zoeken.

Misschien ligt het aan de kwaliteit van uw olie ?

Ik zou eens een ander merk proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kunt zoveel olie verversen wat je wilt. maar die witte drap of schuim blijft altijd achter in je carterpan. als je per dag maar 5km heen en 5km terug rijdt. want die witte drap of schuim blijft namelijk op de olie drijven. en als je de olie aftapt komt er alleen maar olie uit je carterpan en de witte drap of schuim blijft achter.

en dat is hetzelfde als je een fles pakt en je doet er wat afwasmiddel in en 3 kwart afvult met water en dan de dop erop en schudden. en daarna de fles leeggieten dan zul je zien dat het schuim ook achterblijft in de fles

dus het heeft geen nut elke keer olie verversen. en het is een duur grapje. gewoon ff een toerritje maken van 25km en je bent erweer vanaf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

euhhhh... nog een klein vraagje tussendoor:

je zegt dat je motor niet heet loopt...

maar wordt ie wel warm genoeg ? Het kan immers ook zijn dat de bedrijftemperatuur te laag is waardoor de waterbrij niet tijdig kan verdampen...:blush:

als je goed leest Fransje. rijdt Stefan maar gemiddeld maar 10km per dag. naar zijn werk 5km heen, en naar zijn huis 5km terug. dus zijn motor heeft nog niet eens de tijd om op bedrijftemperatuur te komen. en vandaar die witte drap in zijn olie. en dat heb ik ook met mijn jeep. maar in het weekend rijdt ik wat meer kilometers met mijn Jeep en daarna ben ik er weer vanaf van die witte drap in mijn motor.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn we weer, ja, er moet ook gewerkt worden ( en een héél klein beetje gereden worden )

Inderdaad begint de motor pas op temperatuur te komen, naja.. temperatuur..

Als ik op m'n werk ben, tikt het water net over de 40 graden aan. , netaan pislauw zeg maar.

Gerekend dat er 6 liter olie in het blok zit, nou.. zou me verbazen als dat warmer word als "net ontdooit"

Tja.. dorp uit, 500 meter... ( 30km zone ) dan een stukje 80km weg.. koude motor, meer als 1500 toeren maak ik er niet mee.

Toch lekker zo'n lage toeren blok :)

Normaal ( met grotere afstand ) , komt de motor keurig op temperatuur

Maar door veel werk & weinig prive leven de laatste maanden, is de auto niet verder geweest als boodschappen doen een dorp verderop & auto afslepen een paar dorpen verderop.

( kuch.. auto slepen van bijna 2 ton.. weet je ook weer waarom het best lekker is om een zware auto onder je kont te hebben ;) )

Redelijke cheap-ass olie die er in zit, zal hogere kwaliteit er in mikken,

zat ook er aan te denken om slick 50 te gebruiken, om hem toch wat extra smering te geven, ook met die kluit water die er weer in gaat zitten.

Wel een goeie grap, ben mede om de veel kortere reisafstand een andere functie gaan doen "no more trucking" voor stefan.

Werd de cherokee ook wat meer betaalbaar van.. grinnik, gaat nu het voordeel "weg" wegens niet warm wordende motor.

De daadwerkelijke afstand?? nét 4 kilometer.. voor een "enkeltje"

Zal voor de grap eens op de teller morgen kijken.

FIETSEN???? bah.... :)

Einde van dit hak-op-tak verhaal.. maar, dacht nu wel alle andwoorden gegeven te hebben ;)

Wel een goed excuus om binnenkort maar eens een flink blokje om te gaan!

éven testen... goh, wat rot :)

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Toch nog eens een update,

Moest eerst eens goed getest worden.

begin November er een verse filter in gestoken, en vol synteet van Kroon,

10w40 , 5w40 kon ook, maar aangezien het toch een wat oudere motor is met een goeie 3 ton er op. .Tja, zullen die zuigerveren ook niet al te strak

meer staan.

Het rij gedrag is hetzelfde gebleven, korte stukjes, met af en toe een flink stuk kachelen erbij.

De score na ruim 3 maanden, nauwelijks nog water in de olie :D ( wel een beetje nog ) , oliedruk beduidend stabieler. Geen vreemde uitschieters meer.

Ben vergeten de kilometer stand te notoren bij wisselen, maar vrij veel meters gemaakt, met nog geen halve liter olie verbruik. " netjes " !

Helaas wel een waterlekage "ergens aan een slang" , maar da's voor als het weer wat knutselvriendelijker word.

Conclusie, bij dit probleem, loste goede olie het probleem bijna helemaal op.

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...