Spring naar bijdragen

CJ met Mercedes 3liter Diesel lijn6 ?


Recommended Posts

Ik heb een hele tijd geleden een CJ te koop zien staan in Duitsland met een Mercedes dieselmotor ( ik denk van een W124...) Is er iemand die ervaring heeft met zulk een ombouw?

De 4.2 liter is niet bepaald zuinig en erg pittig is ie ook niet en naar mijn mening is zelfs de gas al verschikkelijk duur aan het worden voor Jan met de pet, zeker met een verbruik van 1 op 4. Ik vraag dit met in het achterhoofd een experiment met WVO en naar wat ik lees is deze motor daar erg geschikt voor.Bij wijze van experiment zou ik dit willen proberen en contact leggen met mensen die hier ervaring mee hebben of het zelf geprobeerd hebben.

Reakties graag ?:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi wolf,

laat het maar zo. de keuring in België is lastig ivm. zo'n dingen.

Ga je gegarandeerd zooi van krijgen.

Je opmerking in verband met gas is inderdaad waar.

ik zit hier met een 4.0 WJ grand, en zelfs mijn beste kameraden drinkebroers uit het leger kunnen niet tippen aan die kerel zijn dorst...:whistle::wacko::blink:

Ik heb ook al overwogen om LPi in te bouwen, maar als ik even reken, duurt het 7 jaar vooraleer ik mijn installatie eruit win.

Een diesel is inderdaad iets goedkoper momenteel, maar let op ! De regering heeft het kliksysteem voor diesel veranderd, en de prijsdalingen van de olie gaan niet meer doorgevoerd worden op diesel zoals vroeger, waardoor de prijs stap voor stap de lucht in zal gaan.

Bovendien komen er in de toekomst milieubelastingen op de wagens en gaat de vervuiler betalen.

conclusie: betalen doen we toch, is het nu op benzine, LPG of diesel.

Maakt in de toekomst allemaal geen verschil meer uit.

Ik los het zo op: wat minder rijden, als ik rij, rustig aan en mijn uitstappen coördineren. Bijvoorbeeld: als je boodschappen doet, doe ze in één keer op zaterdag, en doe alle winkels op je traject ipv. meerdere keren terug naar huis te gaan.

zoiets leer je vlug met een 4.0 die 18 liter zuipt...:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op dat vlak is België toch echt een k*dland hé !

Aan de ene kant krijg je als normale burger helemaal niks goedgekeurd dat ook maar enigsinds afwijkt van wat op papier staat en aan de andere kant zijn er *ahum* minder normale burgers (die hun weg kennen en over een dikke portefeulle beschikken) die alles gehomologeerd krijgen.... :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, België is het land van de ongelimiteerde mogelijkheden ...

als je maar de weg kent.f

maar als je naam 'jan' is en je draagt een 'pet' en ze noemen je jan met de pet, of jan modaal dan mag je binnen de lijntjes lopen en sponsor spelen.

Ik ben over de helft van mijn leven en ware het niet dat ik kinderen heb aan de unief en een huis moet afbetalen, ik zat al lang in Wyoming of in South Dakota aan een Wagoneer te sleutelen...:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo!

Even los van de papierwinkel. Hoe past een ander blok op het bell house en de uitgaande as in de kopeling. Kun je hier adaptorplaten voor (laten) maken?

Ik zou mijn 2,4 Isuzu blok tzt wel voor iets anders willen (/moeten) veranderen, maar heb geen idee hoe je zoiets passend krijg.

m.v.g. Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet zo makkelijk denk ik.

Als de bell house kleiner is, kun je een adaptor plaat maken, en de gaten boren van de bell house, en de gaten van de motorblok en aan elkaar vijzen.

Hopelijk past de steekas dan ?

Omgekeerd, als de bell hous groter is, moet je een andere plaat maken, maar de vraag is dan wel, kan een grotere bell house onder de schutbord ruimte ?

Best even meten zeker ?:bye1:

Oh ja, en dan zit je nog met de cardanaslengte...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit dit te lezen uit puur intresse en ik zal wel heel simpel denken, maar......

waarom de moter aan je orginele bak monteren? je kan de bak en de tussenbak toch ookgewoon mee overzetten als je zo een transformatie wilt doen naar een ander merk motor?

De 'nieuwe' aandrijfassen passend maken zal veel minder inspannend zijn denk ik (als ze maar tegen over elkaar uitkomen....)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo!

Even los van de papierwinkel. Hoe past een ander blok op het bell house en de uitgaande as in de kopeling. Kun je hier adaptorplaten voor (laten) maken?

Ik zou mijn 2,4 Isuzu blok tzt wel voor iets anders willen (/moeten) veranderen, maar heb geen idee hoe je zoiets passend krijg.

m.v.g. Bert

Je kan zoiets laten maken Bert, in Amerika is er een firma die zulke dingen verkoopt; www.advanceadapters.com :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo!

Even los van de papierwinkel. Hoe past een ander blok op het bell house en de uitgaande as in de kopeling. Kun je hier adaptorplaten voor (laten) maken?

Ik zou mijn 2,4 Isuzu blok tzt wel voor iets anders willen (/moeten) veranderen, maar heb geen idee hoe je zoiets passend krijg.

m.v.g. Bert

als je de isuzu moe bent of de motor is moe

leg je er alles in van een rocky incl versnel bak en tussenbak de assen zitten aan de goede kant en heb je het dubbele aan vermogen

en onderdelen genoeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een hele tijd geleden een CJ te koop zien staan in Duitsland met een Mercedes dieselmotor ( ik denk van een W124...) Is er iemand die ervaring heeft met zulk een ombouw?

De 4.2 liter is niet bepaald zuinig en erg pittig is ie ook niet en naar mijn mening is zelfs de gas al verschikkelijk duur aan het worden voor Jan met de pet, zeker met een verbruik van 1 op 4. Ik vraag dit met in het achterhoofd een experiment met WVO en naar wat ik lees is deze motor daar erg geschikt voor.Bij wijze van experiment zou ik dit willen proberen en contact leggen met mensen die hier ervaring mee hebben of het zelf geprobeerd hebben.

Reakties graag ?:bye1:

een mecedes motor is een trage motor komt niet op toeren en een 300 uit een w124 moet het hebben van zijn toeren zijn wel onverwoestbaar

maar ja liever een ster in je ruit dan op de grille

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je de isuzu moe bent of de motor is moe

leg je er alles in van een rocky incl versnel bak en tussenbak de assen zitten aan de goede kant en heb je het dubbele aan vermogen

en onderdelen genoeg

Hoi 6wheeler,

Welk vermogen bedoel je dan,vergeleken met een CJ (4.2liter) of vergeleken met dat Isuzublok?Ik zou dat best wel willen doen hoor,maar mijn CJ heeft nog maar 38000 ECHTE kilometers vandaar dat ik alleen de motor zou willen vervangen,de originele motor hou ik dan voor mijn CJ7, och ja, waar ik de diesel wil inleggen is een CJ8 en die wordt binnen 2 jaar oldtimer, ik moet hem nog invoeren en wat aan mijn smaak aanpassen dus ik heb tijd en tegen dat ie gekeurd/ingevoerd wordt kan ik motor nemen welke ik wil dat zullen ze op de keuring hier in België wel niet erg vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In die gele Belgiese CJ7 zat orgineel een Izuzu 2.4 en is vervangen door een Nissan Laurel 2.8 moter.

Naar het schijnt zou de 2.4 izuzu hetzelfde boutpatroon hebben als de Toyota Bj moter(3 liter of beter 3.4 of nog beter de 13Bt :bye1:)...

Ik reed vroeger (8jaar lang)met de 3liter 5cilinder Mercedes moter in mijn M38a1.

was daar tevreden over.maar toen monteerde ik de hele aandrijflijn van een Toyota LJ70 3liter IKZ. Toen begon de fun pas echt!!150Pk en een enorm koppel die steekassen en homokineten deed knappen gelijk tandenstokers...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo!

Het hele boeltje vervangen tot en met de tussenbak is misschien wel een beter idee dan puzzelen met een blok en een bak die niet op elkaar passen....

Overigens ben ik zeer tevreden over deze bescheiden Isuzu diesel. Hij trek weliswaar niet de straatstenen los, maar loopt altijd, is redelijk zuinig (1:11), nauwelijks olieverbruik en is ontzettend simpel. Ik heb echter geen idee hoevell km hij achter de kliezen heeft, en het is een keer op

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga opteren voor het motorblok,de bak en misschien ook de assen van een Rocky, lijkt me de goedkoopste optie, het zal toch niet voor dadelijk zijn en ondertussen kan ik wat rondkijken tot ik ergens iemand vind die het allemaal al gedaan heeft en me pro en contra's kan tonen.Vindt maar eens een Toyo om te slopen, lijkt me erg duur,bovendien als ik een donorwagen gebruik moet alles ook passen onder de motorkap en verder, je zou al een wagen moeten vinden die ongeveer dezelfde asafstand heeft.

Mercedes leek me gunstig omdat die heel goede eigenschappen heeft voor Biodiesel en dat lijkt me de toekomst,zelfs in de States is het een rage aan het worden om de oude CJ's om te bouwen naar diesel des te meer om door de Californische smogwetten te komen,wat betreft de prijs, diesel, net als alle andere brandstoffen, zal alleen maar duurder worden en zwaardere motoren onbetaalbaar(der).Ik heb mijn hele leven al met V8-en gereden maar een tankbeurt ontneemt je de zin wel tegenwoordig en ik ben niet de enige die zo denkt.Als rijden een luxe wordt en alleen zij,die de brandstof taksvrij kunnen kopen nog op de wegen zijn hoeft het voor mij niet echt meer net zoals de "groene" brandstof een lachertje is want daar verdient de Staat niet zoveel aan.

We klagen wel allemaal maar we doen er niks aan,dus hebben we het nog te goed....maar daar gaat deze topic niet echt over. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik vind een diesel eigenlijk wel passen in een Jeep, zelfs in een CJ.

heb vroeger nog met 'n BJ45 gereden en was erg tevreden met mn 3500 diesel :).

Maar ik moet toegeven dat ik toen (net als nu met m'n 4.2L) verlangde naar een dikke V8 :(.

Anyway, hopelijk lukt je swap zoals je't in gedachten hebt.

Hou ons op de hoogte hé en post some pics !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga opteren voor het motorblok,de bak en misschien ook de assen van een Rocky, lijkt me de goedkoopste optie, het zal toch niet voor dadelijk zijn en ondertussen kan ik wat rondkijken tot ik ergens iemand vind die het allemaal al gedaan heeft en me pro en contra's kan tonen.Vindt maar eens een Toyo om te slopen, lijkt me erg duur,bovendien als ik een donorwagen gebruik moet alles ook passen onder de motorkap en verder, je zou al een wagen moeten vinden die ongeveer dezelfde asafstand heeft.

Mercedes leek me gunstig omdat die heel goede eigenschappen heeft voor Biodiesel en dat lijkt me de toekomst,zelfs in de States is het een rage aan het worden om de oude CJ's om te bouwen naar diesel des te meer om door de Californische smogwetten te komen,wat betreft de prijs, diesel, net als alle andere brandstoffen, zal alleen maar duurder worden en zwaardere motoren onbetaalbaar(der).Ik heb mijn hele leven al met V8-en gereden maar een tankbeurt ontneemt je de zin wel tegenwoordig en ik ben niet de enige die zo denkt.Als rijden een luxe wordt en alleen zij,die de brandstof taksvrij kunnen kopen nog op de wegen zijn hoeft het voor mij niet echt meer net zoals de "groene" brandstof een lachertje is want daar verdient de Staat niet zoveel aan.

We klagen wel allemaal maar we doen er niks aan,dus hebben we het nog te goed....maar daar gaat deze topic niet echt over. :lol:

Neem anders eens kontakt op met Jos Reuling in Didam , die heeft vorige jaar een Turbo Diesel uit een Toyota in een CJ-8 gebouwd. (incl. assen etc.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...