Spring naar bijdragen

Poelie voor op de krukas 258


Glenn
 Share

Recommended Posts

Wie kan mij wat meer vertellen over de poelie voor op de krukas van een 258.

De mijne slingerd nogal en wil hem eigenlijk demonteren en vervangen of afdraaien.

Maar kom ook verhalen tegen dat ze tevens trillingdempers zijn...

Zijn ze dan eventeel gebalanceerd samen met de krukas of kan ik er zo een andere opzetten.

Het is trouwens een dubbele poelie V-snaar dus ...

Een link naar een duidelijk verhaal is ook goed...

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Glenn, een ploelie of een trillingsdemper kun je zo vervangen is niet in combinatie met krukas uitgebalanceerd. Een trillingsdemper kun je herkennen aan een wat massievere poelie en er zit een gevulcaniseerde tussenlaag/ring in de ronding verwerkt. Deze wil nog wel eens oplossen of stuk gaan doordat er olie of iets dergelijks op gelekt heeft. Ik heb n.l ook al ééns zo'n trillingsdemper vervangen.

Gr. Henk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist Ruud dat lijkt er op ...... het is ook inderdaad alleen de poelie die als eerste op de as zit tegen het blok aan dan...

Zal eens gaan bellen morgen wie er zo'n ding heeft liggen..€€€€€€€:blink:

Kan ik meteen gaan experimenteren met een grotere poelie voor alleen de dynamo, deze heeft aardig wat toeren nodig om een beetje vermogen te leveren.

Een kleinere poelie op de dynamo resulteerde alleen een een gillende snaar(te weinig raakvlak)...:yes:

Wou hem vanavond er af halen maar vroeg me af of op de nieuwe poelie ook het streepje staat om de onsteking af te stellen......:yes:

Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zeg Glenn. als je krukaspoeliedemper er toch af ligt zet er dan ook ff een nieuwe krukas oliekeering in dat bespaart dubbel werk. en smeer ook wat vet op je keering anders loopt die droog bij het starten van de motor. en als ooit nog de voorste krukaskeering lekt. dan mag je nooit de poelie van de buitenkant eraf trekken anders mol je namelijk het rubber wat in je krukaspoeliedemper zit verwerkt en raakt dan uit onbelans.

en als je een goeie poelietrekker wilt hebben. dan moet je ereen hebben die eruit ziet als een soort ster. daar zitten namelijk vier gleufen in en een tapgat in het het midden. in drie van de vier gleufen doe je de bouten erin die bevestigd in de tapgaten van je krukaspoeliedemper de middelste bout zet je tegen de krukas aan. en daarna draai je de middelste bout aan. en zo trek je zonder te beschadigen je krukaspoeliedemper eraf. let wel op de spie die tussen de krukas en poelie zit meestal blijft die zitten. maar soms komt die ook mee naar buiten toe

en het gleufje die aan de buitenkant zit om je ontsteking aftestellen die moet je wit maken. want dan kun je beter de ontsteking afstellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb de poelie al besteld (82,--excl)....zodra ik hem heb ga ik een tooltje maken om hem eraf te trekken....

Poelietrekkers heb ik zat maar allemaal te groot voor tussen de radiator en poelie..

die poelietrekker die ik heb. die ik hierboven heb beschreven past er wel tussen zoals voor een 6 of 8 cylinder erop past
Link naar opmerking
Deel via andere websites

/knip/ dan mag je nooit de poelie van de buitenkant eraf trekken anders mol je namelijk het rubber wat in je krukaspoeliedemper zit verwerkt en raakt dan uit onbelans /knip/

:D

Dan kun je hem dus weer vastzetten, want hij is weer gerepareerd!! :yes:

Maar verder moet ik F.M. wel gelijk geven. Je mag niet aan de buitenrand van de demper trekken.

Overigens heb je bij een 6 cilinder inderdaad erg weinig ruimte tussen blok en radiateur. Er zijn maar weinig trekkers die daar tussen passen. Maar met een zelfgemaakt tooltje zoals een dikke ronde plaat met 3 gaten voor de bouten naar de demper en een getapt gat in het midden voor de trekbout, moet het lukken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke even update....ben begonen met het er afhalen van de snaren..

Toen ik aan de poelie van de dynamo draaide liep deze niet lekker...lager verrot..:D

Dus .... de crankshaft harmonic balancer zit er nog op en de dynamo ligt op de werkbank uit elkaar :yes:

Blubber eruit gespoten met lucht..beetje gedemonteerd geschuurd en gespoten..bak vol lagers..uiteraard niet de zelfde :yes:

Morgen meteen maar een lagertje scoren als ik de crankshaft harmonic balancer ga halen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update 2..

Nou de nieuwe poelie zit er op.. om de oude er af te halen heb ik geen tooltje gemaakt, maar een kleine trekker gebruikt die ik nog had liggen.

De poelie zit best wel strak op de krukas en vergt toch wel wat kracht om hem er af te halen (dit over de gehele lengte van het gat/as).

Met mijn kleine trekker ging het wel maar makelijk is het niet en adviseer dan ook om grotere te maken/kopen.

Het voordeel was dat ik de radiator kon laten zitten. :rolleyes:

De oude poelie slingerde 5 mm axiaal en bijna 2 radiaal dit dan zonder snaren en met de hand gedraaid, op de motor met snaren zullen de waardes wel anders zijn.

Dit lijkt me toch een aardige belasting voor je lagers, het lager van de dynamo heb ik ondertussen vervangen, de waterpomp is ook aan de beurt, helaas geen lager maar dus de gehele pomp.;)

De nieuwe poelie is blank metaal voorzien van een laagje vet, deze ontvet en gespoten, toen de tweede poelie ertegen aan en deze ook gespoten.

Hierbij uiteraard het asgat en waar de keerring loopt afgeplakt.

De montage van de poelie gaat net zo strak als het eraf halen, ondanks dat ik het gat en as ingevet had.

De bout is te kort om hem het eerste stuk aan te draaien, hiervoor heb ik een ring gedraaid waardoor de bout dieper in de poelie komt te liggen en je voldoende draad hebt voor de bout.

De oude keering heb ik laten zitten, ik wil de distributieketting eerdaags gaan vervangen of nog liever een andere motor gaan reviseren en overbouwen.

Had hem wel gekocht 4 euries dus daar hoef je het niet voor te laten en zou dat dan ook normaal gedaan hebben.:blink:

Technisch gezien niet echt spectaculair en in een uur of twee te doen.

Weer een punt van de lijst afgewerkt...en twee erbij (waterpomp en bout dolgedraaid pompsteun stuurbekrachiging) Jeep thing...:lol:

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...