Jump to content

"HOW TO" Vervangen kruisjes vooras YJ


87wrangler
 Share

Recommended Posts

Wie deze instructie gebruikt, doet dit geheel op eigen risico.

Voor diegene die de kruisjes in z'n vooras stuk heeft, hier een "werkinstructie" voor het vervangen van die ondingen...

Benodigd gereedschap:

- Krik

- Assteunen

- Blokken om de achterwielen te "zekeren"

- Dopsleutel 36

- Dopsleutel 13 (12 kant!!)

- Inbussleutel 7

- Hamer (kunststof)

- Hamer (+/- 1 KG)

- Bankschroef

- Vetspuit ( met "naald")

- Waterpomptang

- Schuurpapier

- Kopervet

- DOORZETTINGSVERMOGEN!!

Ook handig:

- momentsleutel ( 200Nm)

- Hydraulische pers

Benodigde materialen:

- Kruisje(s)

- Splitpen(nen) voor de aandrijfas(sen)

- Nieuwe borgringen voor de remschijven.

- Reinigingsmiddel / poetslappen

We gaan beginnen:

Let goed op hoe alles in elkaar zit, da's makkelijker bij het monteren....

- Zet de auto met lopende motor in 4-wheel drive en wacht tot het 4x4 lampje oplicht. Rij eventueel een paar meter voor / achteruit! ( Belangrijk, want anders kan het vacuumgestuurde ontkoppelmechanisme in de as uit elkaar vallen!!)

- Zet nu de motor af, maar schakel de 4wd NIET uit!

- Plaats blokken voor en achter de ACHTERwielen, zodat de auto vast staat. Zet de auto ook op de handrem!

- Draai vervolgens eerst de moeren van de voorwielen wat los en krik de auto op, maar zet hem niet meteen op de assteunen!!! ( jaja, ik heb zelf uitgevonden waarom )

- Verwijder het wiel, en neem de naafkap uit de velg.

- Verwijder de splitpen, welke de centrale moer in de naaf verzegeld.

- Pak het "kroontje" van de moer, zodat de moer toegankelijk is.

- Monteer het wiel met 2 of 3 moeren. ( handvast)

- Laat de auto weer zakken, en draai vervolgens de centrale moer los d.m.v. dop 36, een wringijzer en een stuk buis. ( Kan erg vastzitten!!)

- Herhaal deze handelingen eventueel voor de andere zijde van de auto.

- Bok de auto vervolgens op, en demonteer het (de) wiel(en).

- Druk met de houten keg de zuiger van de remklauw wat terug, zodat de remblokken wat ruimte krijgen.

- Draai hierna met inbussleutel 7 de bouten, waarmee de remklauw bevestigd is, los.

- Neem de remklauw weg, en leg deze op de bladveer.

- Verwijder de remblokken. Let op: er zit verschil tussen het binnenste en buitenste blok!

- Verwijder de borgplaatjes waarmee de remschijf op zijn plaats wordt gehouden.

- Tik met de kunststof hamer tegen de achterzijde van de remschijf, terwijl je de schijf rustig ronddraait.

- Neem de remschijf weg.

- Draai aan de achterzijde van het voorwiel-lager de 3 bevestigingsbouten van dit lager los. Dit zijn torx bouten, maar dop 13 past precies!

- Tik het lager compleet met naaf uit de fusee. Dit kan erg vast zitten!!!

- Neem de naaf en de remschijfbeschermplaat weg.

- De steekas met de kruiskoppeling kan nu uit de as worden getrokken.

Maak vervolgens alles goed schoon, en stop een poetsdoek is de as, zodat er geen vuil in de buis kan komen!

Neem vervolgens de steekas mee naar de bankschroef en zet hem vast met één van de wangen van de kruiskoppeling.

- Geef met een (zware) hamer een paar klappen op het naar boven gerichte lagerkapje, en tik daarna met een schroevendraaier de borgring aan de binnenkant van het lagerkapje weg.

- Herhaal dit voor de overige 3 lagerkapjes.

- Neem nu een grote dop, welke om het lagekapje heen past, en een kleinere, welke net iets kleiner is dan het kapje. Zet deze doppen elk aan een kant van de kruiskoppeling en plaats het geheel tussen de bankschroef.

- Draai nu de bankschroef dicht, en pers hiermee het kruisje naar één kant. Dit kan veel kracht kosten! (Bij mij lukte het niet met een bankschroef, maar moest er een hydraulische pers, 3 ton, aan te pas komen...)

- Neem het uitgeperste kapje weg, en druk het kruisje op dezelfde manier naar de andere kant. Hierna kan het kruisje uit de helft van de kruiskoppeling genomen worden.

- Herhaal bovenstaande werkzaamheden voor de andere helft van de koppeling, en neem het defekte kruisje uit.

- Maak de 2 helften van de kruiskoppeling goed schoon en zorg dat er geen bramen meer aanzitten.

- Neem het nieuwe kruisje en draai de vetnippel er in. Let op: Neem geen "gewone"vetnippel, maar platte nippels welke met een "naaldspuit" gesmeerd moeten worden.

- haal 2 lagerkapjes, tegenover elkaar, van het kruisje af. Laat de andere 2 nog even zitten!

- "Draai" het nieuwe kruisje in de kruiskoppeling, let er op, dat de vetnippel NIET richting de naaf komt te zitten!

- Houdt voorzichtig een lagerkapje aan de buitenzijde tegen één van de gaten in de kruiskoppeling, en steek het uiteinde van het kruisje in het lager. ( ik heb het lagerkapje op de werkbank gelegd, en heb de koppeling met het kruisje er op gelegd. Hierdoor kun je zien / voelen of de naaldjes in het lager op hun plek blijven zitten!)

- Zet de koppeling weer tussen de bank schroef, en pers het kapje op z'n plaats. Gebruik zonodig weer de kleine dop, zodat het kapje diep genoeg komt te zitten ( let op de groef voor de borgring, de borgring moet er net op kunnen!)

- Plaats de eerste borgring.

- Schuif het kruisje naar de tegenovergestelde zijde, en plaats ook hier het lagerkapje ( let wederom op de naaldjes!!)

- Pers ook dit kapje in de koppeling en plaats de borgring.

- Neem nu de andere 2 kapjes van het kruisje, en haak het kruisje in de andere helft van de kruiskoppeling

- pers ook hier de kapjes in de koppeling en plaats de borgringen.

- Leg de koppeling met op de werkbank, en geef op elke lagerkap een flinke klap met de hamer. Hierdoor "zet"de koppeling zich.

- Controleer of de koppeling soepel kan bewegen.

- Neem de vespuit, en pomp zoveel vet is het kruisje, dat het net langs de kapjes naar buiten komt.

- Schuif de steekas weer in de vooras.

- Smeer wat kopervet op de splines van de steekas, zodat het lager makkelijk over de steekas kan schuiven.

- Smeer wat kopervet aan de pasrand van de wielnaaf.

- Hang de beschermplaat van de remschijf aan de schroefdraad van de bevestigingsbouten van de wielnaaf.

- Schuif de wielnaaf over de steekas en in de fusee, draai de bouten vervolgens GELIJKMATIG aan!

- Trek de bouten aan met 100 Nm. Indien je geen momentsleutel hebt: ongeveer net zo vast als een wielbout.

- Maak de aanligvlakken van de remschijf GOED schoon!

- Vet de pasrand in het midden van de naaf in met kopervet. ( de buitenzijde, waar de remschijf op centreert)

- Plaats de remschijf en plaats de 3 nieuwe borgringen op de draadeinden voor de wielmoeren.

- Vet de achterzijde van de remblokken in met kopervet.

- Vet ook de geleiding van de remblokken dunnetjes in met kopervet.

- Plaats de remblokken, precies zoals ze gezeten hebben!

- Druk de remklauw op z'n plaats, en zet hem weer vast met de inbusbouten.

- Druk de grote schijf over het steekas uiteinde, en draai de centrale moer handvast op de steekas.

- Monteer het wiel weer handvast met 2 of 3 wielmoeren ( zonder naafdop!!).

- Monteer eventueel de as aan de andere zijde van de auto op dezelfde manier.

- Zet de auto weer op de wielen.

- Trek de centrale moer vast met 175 Nm.

- Plaats het "kroontje" zodanig op de moer, dat het gaatje voor de splipen open is.

- Monteer een nieuwe splitpen

- Doe eventueel hetzelfde aan de andere zijde van de auto.

- Krik de auto weer op en monteer de wielen nu compleet met naafdop.

- Laat de auto weer zakken, en trek de wielmoeren aan!

- Trap nu allereerst een paar keer op de rem, zodat de blokken weer op hun plek zitten.

- Haal de blokken voor de achterwielen weg.

- Start de auto en schakel naar 2WD.

-Maak tenslotte een proefrit, let hierbij op de werking van de remmen en luister / voel of er geen vreemde geluiden/ trillingen uit de vooras komen.

- Probeer ook de 4WD uit (op gras of zand!!) en stuur een paar scherpe bochten.

Alles voelt goed aan? Gefeliciteerd!!! Je hebt het 'm gelapt!!!

Oja: bovenstaande werzaamheden kloppen voor mijn (1987) Wrangler! Vanaf 1990 zijn er andere remmen gemonteerd, waardoor het mogelijk is dat deze op een andere manier aan de fusee vastzitten!

Foto's van de werzaamheden:

Centrale%20moer%20los.jpg

<span style="color:blue">Centrale moer losgenomen.

Remklauw%20weg.jpg

Remklauw gedemonteerd

Schijf%20eraf.jpg

Remschijf eraf

Naaf%20eraf.jpg

Naaf gedemonteerd

Naaf.jpg

De gedemonteerde naaf

Steekas%20trekken.jpg

Steekas eruit trekken

oud%20kruisje.jpg

Het oude kruisje (let op de lagerkapjes)

Nieuw%20kruisje.jpg

Het nieuwe kruisje. ( mooi hè!)

Steekas%20in%20buis.jpg

De steekas weer in het aslichaam

Klaar.jpg

Op de borgringen na: Klaar! ( Ik heb gelijk de remschijven en blokken maar vervangen!)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hallo 87 Wrangler,

Ik ben redelijk nieuw hier en heb pas een CJ7 bouwjaar 1986 en moet linksvoor ook een Kruisje vervangen.

Mijn vraag is de volgende:

Gaat bij mij ook de zelfde werkvolgorde op bij het vervangen van het kruisje in mijn Dana 30 vooras en is het kruisje met een redelijke grote bankschroef te doen of moet ik een pers daarvoor gebruiken.

Is het verstandig om gelijk ook de wielagers te vervangen en natuurlijk ook de keeringen, ik zie bij mij dat er roestwater te zien is bij het kruisje (alleen links)

Komt er ook nog olie vrij als ik de steekas eruit haal ??

Alvast bedankt voor de informatie

Vr Groet Wim

Link to comment
Share on other sites

Volgorde is globaal hetzelfde, alleen het wiellager is anders. Namelijk een conisch lager op een spindel i.p.v. een cassettelager zoals bij de YJ. Ook heb je nog een vrijloopnaaf gemonteerd zitten. Doe even de FSM downloaden, hierin staat precies hoe en wat....... -klik-

Bankschroef is voldoende, en er komt geen olie uit het aslichaam. Vervangen van keerring kan ik je aanraden, lagers alleen wanneer nodig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Even een oud topic een kick omhoog geven:

Ik heb dit ook op de planning staan bij m'n TJ, maar ik wil het doen met de as eronderuit omdat ik deze meteen helemaal wil schoonmaken en een fris nieuw kleurtje mee wil geven.

Hoe zit het in dat geval met de eerste twee stappen:

- Zet de auto met lopende motor in 4-wheel drive en wacht tot het 4x4 lampje oplicht. Rij eventueel een paar meter voor / achteruit! ( Belangrijk, want anders kan het vacuumgestuurde ontkoppelmechanisme in de as uit elkaar vallen!!)

- Zet nu de motor af, maar schakel de 4wd NIET uit!

Zowiezo maak ik het diff open om schoon te maken en controleren dus als er ventueel "iets" uit elkaar valt zal dat weinig uitmaken denk ik? toch?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...