Spring naar bijdragen

Stefan's XJ


Stefan666
 Share

Recommended Posts

Project Cherokee,

Doel, auto met leuk geluid, wel functioneel blijvend, maar er ook mee op reis kunnen.

Ook het locale baggergat moet genomen kunnen worden.

1.jpg

Zo begon hij dus, standaard ’94 4.0 high output Cherokee XJ.

Zeker moeders mooiste niet, dorpel slecht, steenslag heeft ook de tol op de lak geëist.

Geen probleem, daarom kon ik hem ook betalen J

2.jpg

Heldere knipperlichten van 4WD.COM, en de sidemarkers donkerder gemaakt met achterlichtspray.

Ondertussen de katalysator leeggehaald, en een cherrybomb achterdemper er onder gehangen.

Ook deuren & dorpel en diverse andere plekjes bijgewerkt met lassen & plamuur & spuitbus.

Commedant 4 is ook ruim gebruikt, het was nodig!

3.jpg

RVS bullbar, met 2 Hella rally 2000 lampen “licht, in de duisternis”.

4.jpg

Hella 160 breedstralers erbij, nu zeker genoeg licht in dat achteraf polder weggetje

5.jpg

Plakplaatjes tijd!

Het onderstaande verhaaltje maakt wel duidelijk waarom er voor het “onweer / bliksem thema is gegaan. “

Was al een lange wens om dit eens op een auto te doen, en ja.. daar leent deze zwarte XJ zich wel heel mooi voor.

Aan het normale onderhoud ook het een en ander gedaan meteen na de aanschaf,

Verse olie, oliefilter, differentieel olie bijgevuld. En natuurlijk het een en ander aan nieuwe lampjes gestoken.

Ook de bodem her en der aangepakt met de krabber & tol & tectyl.

7.jpg

Audio tijd, want dat –moest-

Gedaan door Proline Haarlem, met –kuch- topmatriaal.

Hier een klein lijstje voor de kenners/liefhebbers, t klinkt geweldig in iedergeval.

Radio: Alpine 105R klapscherm, met iPod “wisselaar”

Voorspeakers: Hertz MLK-165

Achterklep speakers: Hertz HCX-165

Versterker: 5 kanaals Soundstream VGA-800.5

Woofer: Audio System 38cm in 95 liter kist

Audison RCA kabels

Audison Speakerkabels

8.jpg

9.jpg

Laatste foto, ja, het verplichte ook met het aangename verenigd, en aangezien de bouw 2 dagen kosten.. was

Het op de 1e avond erg gezellig in de Polski bar.

S’ ochtends maar na véél koffie verder gegaan …

6.jpg

Staat nog veel op het programma,

Motorruimte, verhoging, nieuwe banden+velgen enz.. enz.. enz..

Word vervolgd :lol:

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tamiya op een zijspoor.. ahum.. vertel dat maar niet aan de postbode,

laten we het daar maar op houden :P

Even ter verduidelijking, die kabel beschermers zijn verhakte flexibele water aansluitingen ( rvs ) van de bouwmarkt.

Met deze slangen kan je normaal de warm/koud op je keuken kraan aansluiten onder de wasbak.

Even met de tol "op maat maken" , en met rubber gevoerde, hufter-proof , budget kabel beschermers.

De beugels van de Hella 160's zijn inderdaad van "restproduct" ( kuch, falende operators .. ) van de lokale museum fabriek gemaakt.

6 mm staal.. rammelt niet, en al gaat het roesten.. Overleeft het nog de Jeep wel :D

Ere wie ere toekomt, de uitlaat & beugels zijn gedaan door Herr Hanzz, van een paar huizen verderop. Aangezien hij toch nét effe wat handiger is met metaal.

Plakplaatjes was een klusje voor 2 man, aangezien die krengen vrij lang & erg plakkerig zijn :blush:

Kreeg daarstraks bericht dat de verhoging een week is uitgesteld, de leenauto was.... uitgeleend :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

En we gaan weer verder :D :

Dit is zo’n beetje het totaal plaatje, De Alpine klapscherm voorin:

Spoorrrrtieeeeef versnellings pook knop ( aluminium ), vond de origineel toch wel heel erg lomp & plastic.

Ook maar helemaal wild gegaan en een sigaretten aansteker met dezelfde “look” uit de catalogus geplukt.

10.jpg

Subwoofer & versterker afwerk plaat van aluminium.

T stickertje gebruikt die bij de sportuitlaat kwam, eens wat anders als het standaard merkenlijstje J

11.jpg

Dit zit er weggestoken onder die plaat, een handgebouwde Amerikaanse versterker..

T is een schatje :P

De motorruimte, weer een apart verhaal.

Ooit veel bezig geweest met het straatrace – gebeuren, en ja.. dat is er toch niet helemaal uit gegaan natuurlijk.

Dat blijft kriebelen.

12.jpg

Splitfire triple bougies, Splitfire twin core kabels, open luchtfilter ( word nog vervangen voor beter merk ) , en een aangepaste inlaat.

80mm dikwandig RVS hiervoor gebruikt, want de originele inlaat doorgang is wel érg geknepen.

Iets met milieu ofzo.. scheen nuttig te zijn :lol:

De mini filtertjes zijn voor de carter ontluchting & vacuüm .. ziet er toch wat netter uit als een ouwe sok.

Ook meteen een nieuwe Multi belt gemonteerd, die had toch al zijn langste leven gehad.

Op de stroomvoorziening zal nog het een en ander veranderd worden,

Een hogere capaciteit accu voor onder de motorkap, er zal er ook nog eenzelfde bij komen.in de bagageruimte.

Vind de versterker voor de audio wel erg prettig, ook zal het z’n nut gaan hebben bij de toekomstige reis plannen.

13.jpg

Voor de aanzuig buis dikwandig RVS buis gebruikt van 80mm , met een stalen ophang beugel voor de

Stevigheid.

Wilde toch dat gewicht niet zo aan het rubber laten hangen.

Op deze manier zit de filter ook net achter de koplamp in de frisse lucht, beschermd tegen eventueel spatwater.

14.jpg

Tot zover… de update / verslagje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank

Moet zeggen, ere wie ere toekomt, heb veel hulp gehad.

Mechanisch sleutelwerk & stickers plakken, van een paar huizen

verderop door herr Hans

Audio, Mark & Maarten van Proline Haarlem

Volgende zaken op het programma:

APK , begin November

Velgen, helaas nog niks interessants tegen gekomen

Verhoging, gaat toch echt nog gebeuren

Sidesteps, nog montage platen maken

Audio, digitale tv , eventueel DTS uitbreiding.. nog een versterker plaatsen dus

Algemeen, dubbele accu's plaatsen ivb hoog stroomverbruik

Mechaniek, koppeling plaat & drukgroep vervangen

Uitelijk, leuke achterbumper zoeken, misschien een roofrack

Motor, K&N filter ipv nu gemonteerde filter

zo veel plannen, maarja.. als het af is is het ook niet leuk meer

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

A'vond,

Moet wel bezig blijven natuurlijk :thumbsup:

Steps, vrij eenvoudig, die zijn er al :huh:

< gedoneerd van een Patrol GR >

Zijn inmiddels al op maat gemaakt, dus zonde ( en zijn erg mooi ) om niet te gebruiken.

De bevestiging word wel zo, mochten ze overlijden kunnen er wel buizen worden gemonteerd "wisselsysteem" zeg maar.

Al is het doel wel om ze héél te houden natuurlijk!

De 2e accu moet weggewerkt in de achterbak komen,

naast de stroomzuigende audio spulletjes. Tegenover het reservewiel zeg maar.

Het moet nog even wachten, ivb die DTS uitbreiding. Er komt dan nog een extra versterker

In, en , die moet ook netjes weggebouwd worden natuurlijk.

Weten dan waar/welke ruimte over is voor de extra accu.

Stefan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Whaa, klopt :) Die fabriek maakt meer kapot als je lief is :D

Blijf er weg... nu je nog kan ;)

Denk dat jij met die softtop komt of een stageloper met die nieuwe jeep ? :D

Ben momenteel/tegenwoordig die schepslet ,... En diezelfde imbiciel die met die Scheerders haakarm op de plak bezig was..

< gok zo dat er nu wel een belletje gaat rinkelen :unsure: >

bewerkt door Stefan666
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Update, er word nog wel eens wat gedaan hier hoor..

Stiekem.. zo af en toen dan hé :lol:

Op ten duur bleek toch de audio iets te heftig te zijn voor sommige onderdelen van het interieur.

Kan gebeuren, kan je moeilijk de Jeep de schuld van geven.

Grote probleem was dat door de iets wat heftige bassen de achterplaat van de achterklep gewoon los kwam.

Zet een klopboor op een stuk plastic.. geeft het vanzelf een keer op.

Na de zoveelste poging de losgebroken clipjes weer vast te zetten het grondig beu, er moest wat nieuws komen.

15.jpg

16.jpg

Men neme een plaat MDF, 8mm , was dik genoeg, en nog wat flexibel om naar de kleine bochtjes te vormen.

10 keer meten, 10 keer passen verder…

17.jpg

Kunstje is voor dit soort werkjes, goed uitrichten, en vanaf het midden beginnen vast te zetten.

Zo – vorm – je toch een beetje de plaat.

18.jpg

Primer erop , is nu aan het drogen.. Nog even nadenken om er wat “leuks” mee te doen.

Update:

Verf droog, weer terug monteren op de achterklep..

Speakers er weer in.

19.jpg

En op hoop van zegen dat het allemaal nu wél blijft zitten :no:

http://video.google.nl/videoplay?docid=6195553469966409108

Wil het nog afwerken met een paar aluminium strips, maar eerst een paar dagen het hout laten “zetten” ,

En .. vooral testen of de nieuwe constructie sterk genoeg is.

Met testen ging het ieder geval prima, vibraties zijn weg, geen irritant geratel meer.

bewerkt door Stefan666
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Tijd voor verse velgen, opgehaald in Rotterdam, waren wat meer liefhebbers bleek later,

Maar gelukkig was de verkoper “wie het eerst belt, wie het eerst aan de beurt is”.

Eerst maar even passen, zijn toch 30inch , met die ingezakte vering.. twijfel gevalletje of het ging passen.

20.jpg

En dan kom je er achter dat het gelukkig past, maarja.. dat die nieuwe zo groot zijn dat ze niet

Fatsoenlijk achterin de bak mee kunnen!

Had gelukkig het spul mee, was even prutsen met de hoogte van de krik.

21.jpg

Orgineel paste nét mee.. beetje zwaar voor de achtervering alleen.

Daar kwam ik al snel achter op de snelweg met “lange hobbels”

Schampt de band toch in de achter wielbakken.

22.jpg

Toch even wassen.. ben er best blij mee zeg maar!

23.jpg

Maarja..

Dat was toch niet alles die beperkte speling in de wielbakken , zeker als je nog wel eens die

Cherokee als trekpaard / sjouwbeest wilt gebruiken.

Na wat nuttige informatie van Forum leden, kwam een vriendelijke collega op het idee om er gewoon

Een veer bij te steken van zijn Chevy bus.

Even meten.. verrek, zou moeten passen.

Schokbrekers waren al rot, zeker achter. Bij nader inzien , hadden die van voor wel kunnen blijven zitten.

Maarja.. achteraf kijk je natuurlijk een koe in z’n hol.

Rondom nieuwe schokbrekers bestelt bij snelservice Cherokee Parts.

Gooide de buurman nog bijna met z’n zatte harses roet in het eten door vergeten te vertellen dat ie een

Pakje voor me had aangepakt bij de postbode.

Vandaag was het zo ver, de truck-werkplaats van de baas gekaapt, en collega Piet aanwezig voor..

Laten we eerlijk zijn, het meeste werk.

Geef gerust toe , ben niet zo handig in grote bouten & moeren.. maak ze altijd stuk.

Voor add-a-chevy-leaf ->

24.jpg

Alles los maken, alleen de “centreerbout’ van het verenpakket wilde echt niet,

Dus.. heet gemaakt & af geslepen.. Door de baas gedoneerde nieuwe bout afgerond, was ie meteen lang genoeg.

25.jpg

Piet was in volle overtuiging dat het helemaal niet nodig was om het hele pakket er onder uit te halen.

En .. kan u melden..

Hij had gelijk.. bovenste veerblad kon gewoon blijven zitten.

26.jpg

Nieuwe extra veerblad er tussen, je kan het een beetje lastig zien. Maar hij is bijna 2x zo dik als een origineel

Van de Jeep , mag ook wel.. droeg voorheen een 2600 kilo wegende Van ( mag geen bus zeggen van Herr Piet ;) )

T was even wat passen & meten & voorzichtig geweld.

27.jpg

Tie-raps tijdelijk om het verse pakket recht te houden met er tussen steken

28.jpg

Nog even de nieuwe achter schokbrekers erop, ging verbazend soepel.

Kwamen er toen ook achter dat ie toch best een eind omhoog was gekomen, ging nog maar nét.

De foto laat ook goed zien hoe de originele er aan toe waren, de olie.. dat was al lang verdampt een tijd terug.

30.jpg

En alleeee .. zie het verschil met de 1 e foto, flink omhoog .. doel gehaald!

29.jpg

Het was een beeeeetje vechten om de voorschokbrekers te vervangen, boutjes kon je toch vrij lastig bij,

En zaten verschrikkelijk lomp vast.

Maar.. wat liefde & geduld en flink schelden later.. kwam alles er uit zonder af te breken.

31.jpg

Neus staat nu een stukje naar beneden , staat best leuk.. nog even over denken of die 4wd ophoog kit er nog onder komt,

Ben zelfs bang dat die shackels aan de achterkant een beetje véél worden voor de remleidingen, en.. die net nieuwe schokbrekers.

- missie geslaagd, Piet bedankt ( en natuurlijk de forum leden voor hun advies ) .. Volgende project, biertje vatten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Volgende missie,

Het was wat krap om de 30” reservewiel achterin te hangen, maar.. ging nét.

Nadeel, de hoes ging nooit niet meer passen.

32.jpg

Tja, dan er maar wat nuttigs mee doen, andere hoes kopen kan altijd nog.

En, opslag ruimte heb je altijd te kort in een auto.

Men neme wat traanplaat, zag op maat van een halve velg.

Je moet em wel eraf kunnen halen, dus wat draadeinde buigen, wat tape om je velg te beschermen

Om het haakje is wel aan te raden.

33.jpg

Doordat het traanplaat flexibel is, trek je hem strak in de velg , rammelt het niet.. en mooi plekje voor die

Ranzige sleepkabel of andere troep die je nog ergens kwijt moet.

34.jpg

Als je dan toch bezig bent, naafdoppen waren nogal ranzig, roestig.. chroom was niet meer.

Nieuwe kopen zag ik niet zo zitten, vind zelf chroom op aluminium niet zo mooi staan.

35.jpg

36.jpg

Op de draaibank alle rotzooi eraf halen, en met je 3 klauw druk je kleine deukjes er zo weer uit.

Gewoon met het schuurpapiertje kan het ook best, maarja.. als je dan toch de meuk er voor hebt,

Waarom niet gebruiken.

37.jpg

Spuiten, eerst in de zinkspray, dan met aluminium “kleur” , aflakken met blanke lak.

Zo kunnen die doppen ook weer een tijdje mee.

bewerkt door Stefan666
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...