Spring naar bijdragen

Kleppendeksel amc258 4.2L boutjes??


Glenn
 Share

Recommended Posts

Hallo wou vanavond mijn alu kleppendeksel er op zetten loop ik tegen een paar dingen aan..

Eerst zat er zo'n plastic deksel op...

De twee boutjes op de beugels op de tuimelaars heb ik afgezaagd en er uit getikt...

De rand en boutgaten schoongemaakt ...nu zit er geen draad in de gaten...hier heb ik dan M8 in getapt dat zit wel goed dacht ik zo...

Alleen nu zit er in de twee kopse kanten van de deksel ook een gat en niet in de kop van de motor..:lol:???

Er zit wel een soort breed stuk waar een gat in zou kunnen geboord worden.

Kan dat of is het niet nodig...

De deksel lijkt hier op staat alleen bij mij 4.2 op..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij zitten op de kopse kant idd ook boutjes.

Eergister nog een boutje afgebroken met vast zetten (moest zo nodig weer hard aanzetten) dit boutje zit rechts aan de voorkant...nog niks aan gedaan en het lekt niet.(moet er uiteraard tzt wel uit en een mooi nieuw boutje erin.) Dus je kan het proberen.

Zit alleen net effe naar die foto te kijken en volgens mij staat mijn kleppendeksel met een boel meer boutjes vast.

Tis fabrieks af een YJ 4.2 met allu kleppendeksel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Blue4.2......

Er moeten inderdaad gaten geboord worden.....was weer eens ongeduldig:blush:

Geef het weer de schuld...het was in een keer droog, dus moest wat gaan doen..:lol:...

Heb even op Google "valve cover 258" ingetikt en heb uren leesplezier over het monteren van de deksel...

Morgen maar twee gaatjes boren dan kan het spul erop.......enne zal niet te diep boren anders kom ik in een koelwaterkanaal uit....heb het gelezen :P

Vraag me alleen af hoe ik het gat bij het schutbord moet boren kan hem amper zien laat staan boren....<_<

Iedergeval bedankt voor je reactie...

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zat inderdaad ook te denken om dat gat maar te vergeten...:lol:

De alu kap is een stuk steviger dan de plastic kap en die zat ook maar met twee bouten vast (en drie tube's kit)...

Ga hem er zo maar opzetten als het even droog wordt teminste...<_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke de kleppendeksel zit er op ...voorste gat wel geboord en getapt de achterste maar vergeten...<_<

Vanmiddag rvs inbusboutjes M8x16 gehaald met een veerringetje ziet er strak uit.

Toen weer regen en niet zo'n klein beetje ook....:lol:

Morgen kijken of hij dicht is ...

Hmmm zie dat er wat silliconenpakking aan de zijkant van mijn hand zit .... dus zit het ook aan de handoek....volgens mij heb ik een probleem :P

Zal morgen fototje plaatsen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zit er wel wat verschil tussen die 258 blokken.

Bij mij zit er voor en achter wel een gaatje in het blok, maar ZONDER schroefdraad.

Bouwjaar of fabrieksfoutje ??

Draad getapt, vloeibare pakking en alu deksel erop.

Kon er toen wel bij aan de achterkant, blok was er toch ff uit om de krukas te vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo hij zit er op en is nog dicht ook.....;)

Hier een link naar de gebruiksaanwijzing voor het monteren van de aluminium deksel.

http://www.omix-ada.com/instructions/83501398K-AL42.pdf

Hier staat inderdaad beschreven dat er wat geboord en getapt moet worden.

Ik heb in dit geval het voorste gat wel geboord de achterste kon ik niet bij.

Heb er vervolgens in alle gaten m8 getapt, toen het puntje van de tap afgeslepen om in alle gaten nog wat dieper draad in te kunnen tappen.

Inbus bouten rvs M8x16 met veerringen heb ik gebruikt om de boel vast te draaien.

Voor de pakking heb ik silliconen pakking gebruikt (blauw).

Dit mooi gelijkmatig aangebracht op de deksel nadat ik eerst de deksel gepast had met alle bouten.

Voorzichtig met boren ga niet dieper als de bestaande gaten, ander kom je uit in een koelwaterkanaal.

Het materiaal van de kop is een gietijzersoort, dit is zeer makkelijk te boren..heb een akkuboor gebruikt.

Gebruik een magneetje om je spanen op te vangen en uit de gaten te halen.

Hier wat foto's...het is wel leuk om te zien wat er zo in een jaar bijgebouwd is.

Foto 1 zo kocht ik hem in Mei 2006

Foto 2 met de aluminum deksel Juli 2007

Foto 3 met de aluminum deksel en home made lucht inlaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel fraai!

:yes: Vooral dat kleine filtertje op je nieuwe deksel is lekker eigenwijs en je hebt zo ook een hele mooie oplossing voor die verbinding met het grote luchtfilter. Bij mijn Cherokee kwam die slang uit boven het originele luchtfilter, waardoor dat volledig doordrenkt werd met olie/benzine. :yes: Ik heb die afvoer nu naar een apart opvangbekertje, maar daar wordt ik eigenlijk niet echt enthousiast van.

Wel vroeg ik me nog af waarom je het grote luchtfilter niet naar voren hebt gebracht, zodat je koelere luchtaanvoer hebt. Nu hangt het immers boven het hete blok . . . .

Was die ruimte er niet? Of vond je een maximale hoogte belangrijker i.v.m. doorwadingen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel vroeg ik me nog af waarom je het grote luchtfilter niet naar voren hebt gebracht, zodat je koelere luchtaanvoer hebt. Nu hangt het immers boven het hete blok . . . .

Was die ruimte er niet? Of vond je een maximale hoogte belangrijker i.v.m. doorwadingen?

Had van mijn werk een doos vol met allerlei bochten en 1,5 meter pijp meegenomen, en een uur staan te kijken en uit zit te vogelen wat nu handig is.:yes:

Weet ven diverse site's dat de coldairintake wat voordelen geeft, maar aangezien er toch al koelwater/heetwater door de inlaatspruitstuk stroomt heb ik dit voordeel maar laten zitten.

Met de motor en mijn vaste vin heb je toch aardig wat turbulentie onder de motorkap echte ophoping van warme lucht zal je niet hebben.

Heb eens rondgekeken waar de minste blubber zat en waar hij mij niet in de weg zit als ik ergens bij moet zijn.

Daar waar hij dus nu zit vond ik wel een ideale plek om nog wat ruimte te hebben voor het sleutelen.

Plus een langere pijp heeft weer nadelen om te bevestigen, het staat wel met je blok mee te schudden....

Het luchtfiltertje heeft bij mij een functie als ik alleen de slang aansluit begint het blok olie te lekken door druk opbouw in het blok.

Nu zuigt de motor de lucht af en als ik het gas los laat dan gaat de druk door het filtertje (had ik zo bedacht).

En de hoogte ivm doorwading....niet speciaal rekening mee gehouden...hij zit boven de ontsteking...als die al water ziet doet hij het al niet meer:lol:

Groeten Glenn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het luchtfiltertje heeft bij mij een functie als ik alleen de slang aansluit begint het blok olie te lekken door druk opbouw in het blok.

Nu zuigt de motor de lucht af en als ik het gas los laat dan gaat de druk door het filtertje (had ik zo bedacht).

Weet zo gauw niet meer waar ik het vandaan heb, maar ik had begrepen dat die verbinding diende om restanten olie-, benzine- en/of gasdampen terug te voeren naar de luchtinlaat en zo de verbranding te verbeteren. Dit zou zowel de prestaties als het milieu ten goede komen.

Bij mijn Cherokee lijkt het voornaamste resultaat te zijn dat er oliedrap in die leiding zit die eerder dus uiteindelijk mijn luchtfilter doorweekte. :whistle: Dat kan bij jou niet gebeuren omdat jij die aansluiting aan de onderkant van je luchttoevoer hebt en dat punt bovendien hoger ligt dan de aansluiting op het blok. Bij jou loopt eventuele drap dus gewoon terug in het blok.

Toen ik mijn luchtfilter verving voor eenzelfde K&N als jij hebt, ontbrak de aansluitmogelijkheid voor die slang. Op advies van een monteur van Bert Stemerdink heb ik die slang vervolgens in een opvang beker gehangen die ik eens in de zoveel tijd leegmaak. Hij zei er echter wel bij dat dit voor de APK eigenlijk niet mocht. Gelukkig heb ik een andere APK-meester die wel meer van dit soort kleinigheidjes over het hoofd gezien heeft :blush:

Maar ik ga toch eens serieus kijken of ik ook voldoende ruimte heb voor jouw oplossing!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...