Spring naar bijdragen

Dikte kabel


 Share

Recommended Posts

Massa kabel, accu-chassis-motorblok, 35mm2

Plus kabel, accu-startmotor, 35mm2

Plus kabel, dynamo-accu, 16mm2

Met deze diktes ga je altijd goed.

Minstens even belangrijk als dikke kabels, zijn de verbindingen/kabelogen. Deze moeten eigenlijk met een speciale "krimptang"op de kabel worden gezet.

Zelf heb ik als extra, de kabels -nadat de ogen erop zijn gezet- nog even gesoldeerd, om overgangsweerstand te minimaliseren. En de uiteinden netjes afgewerkt met een krimpkous.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thank's

Ik ga de kabels zowiezo solderen. Was alleen even aan het twijfelen over welke maat 't moest zijn.

De nodige spulletjes ka ik inderdaad mooi via die link bestellen/bekijken.

Waarschijnlijk dat de bij de automaterialenzaak hier in de buurt die spullen ook wel hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik als extra, de kabels -nadat de ogen erop zijn gezet- nog even gesoldeerd, om overgangsweerstand te minimaliseren. En de uiteinden netjes afgewerkt met een krimpkous.

Ik ga de kabels zowiezo solderen. Was alleen even aan het twijfelen over welke maat 't moest zijn.

Het is beter om niet te solderen.

Een goede geperste verbinding is 100% dicht, dus de overgangsweerstand is minimaal. Soldeer(tin) heeft een hogere overgangsweerstand.

Bovendien zal de soldeertin tussen de losse draden van je kabel gaan zitten waardoor je een paar centimeter van je kabelschoen een overgang krijgt van een massieve (door de tin) kabel naar een soepele kabel krijgt. Door de trillingen gaat dit op den duur breken.

Goede plek voor dikke, soepele kabel: laskabel. Olie- en hittebestendige mantel, soepel en tot 110 mm2 te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thank's

Ik ga de kabels zowiezo solderen. Was alleen even aan het twijfelen over welke maat 't moest zijn.

De nodige spulletjes ka ik inderdaad mooi via die link bestellen/bekijken.

Waarschijnlijk dat de bij de automaterialenzaak hier in de buurt die spullen ook wel hebben.

niet alleen solderen, het beste is om de kabelogen aan te knijpen met de daarvoor bedoelde tang zoals Ab ook al zei.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knip altijd een stukkie af, dat ik zeker weet dat ik een schoon niet geoxideerd stuk heb.

Neem een goed passende kabel oog/schoen.

Knijp hem vast met de tang goed ingesteld.

Daarna vertinnen schoonmaken en een stukkie krimpkous.

Zo doe ik het dus altijd......

Voor de gene die zonder zit, tang is hier in Veenendaal...wel zelf kabel, ogen en krimpkous meenemen.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...