Spring naar bijdragen

Motor overleden?


Recommended Posts

Onze Grand Cherokee 4 liter 6 cylinder uit 1997 is door een defecte waterpomp veel te heet geworden en heeft nu op een cylinder geen compressie meer. Volgens de garage waar de auto normaal in onderhoud is betekend dit einde oefening, reparatie is volgens hun niet meer rendabel. Heeft de garage gelijk of zijn er verschillende storingen mogelijk waardoor de compressie op 1 cylinder weg is?

De garage heeft geen ervaring met Jeeps en wil daarom niet gaan puzzelen op onze kosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meestal gaat de koppakking erdoor bij een auto die te heet gereden is.

Maar dan heb je meestal nog wel compressie.

Dus ofwel is er een klep kapot en heb je daar drukverlies ofwel is er inderdaad iets anders grondig mis.

Laat je auto eens testen door een drukverliestest, hiermee kan je zien of je kleppen nog ok zijn of niet. Indien deze nog goed zijn kan je verder gaan zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet rendabel? Dat heeft toch ook te maken met het aantal km dat de motor heeft gedraaid en de algehele toestand van de auto. Een GC van 97 heeft toch nog een behoorlijke waarde. Voor de prijs van een koppakking en/of gereviseerde(ruil)kop koop je geen GC van 97. Zoek een automonteur of een jeep-liefhebber die je op een zaterdag wil helpen; zo moeilijk is het vervangen van een cilinderkop nu ook weer niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips.

Als ik het goed begrijp is de kans het grootst dat de koppakking defect is en dat de kop er dus af moet.

Ook als het de koppakking niet is zit het probleem vermoedelijk in de kop?

Dus als ik de kop eraf laat halen kunnen wij in ieder geval zien wat er aan de hand is en eventueel de koppakking vervangen?

Wat zijn de kosten ongeveer voor het vervangen van de koppakking?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als een motor zo heet is geweest, kan de koppakking inderdaad de geest geven. Vaak is de kop dan echter ook wat krom, zodat die gevlakt moet worden.

Indien de motor zelf is afgeslagen, is de kans op ergere schade groot. Heb je 'm zelf afgezet dan kan het meevallen.

Hoeveel compressiedruk had de betreffende cilinder nog?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo ga naar de site brusmoters

en dan volgnummer 27500

75000 km 1996 motor 4.0

1 5 0 0

maar eerst die kop er af en een compressietest doen bij een andere garage

woon zelf in france anders breng je hem hier en dan bouwen er een andere motor in meteen een beetje vakantie

groeten en sterkte die van mij begint aan zijn tweede leven 350000 km

4.0 gc 1995

hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mijn dochter (zij was de bestuurder toen het fout ging) heeft ze de auto zelf uitgezet en start de auto ook gewoon. Alleen maak hij een verschrikkelijk lawaai maar dit is logisch aangezien alles rond de waterpomp¨er maar "bijhangt" het lijkt alsof de waterpomp uit zijn lager gelopen is. Ik zie het door de reacties hier wel weer zitten om de auto op de weg te krijgen. Ik laat hier wel iets weten hoe het afloopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ooit een '69 ford cortina gehad en die was warmgelopen door een gesprongen waterslang.

Toen ik hem opnieuw startte na een paar dagen maakte hij ook zo'n metaalachtig geluid, klang klang klang... maar bleef wel draaien.

Toen ik de cilinderkop eraf had, zat in de eerste zuiger een gat ter groote van 3 cm diameter...

Een compressietest zal u veel leren.

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...