Spring naar bijdragen

invoer


WJ-Theo
 Share

Recommended Posts

Hallo vrienden,

wie kan me op weg helpen met WAT TE DOEN bij de invoer van een YJ vanuit Belgie, waar dit een lichte vracht is , naar Nederland. Het betreft een auto uit 1995 4.0I HO ( er wordt geloof ik uitgegaan van de nieuwprijs van dat jaar ) en daar moet dat 10% BPM nog over betaald worden ! Welke kosten komen er nog meer op me af?? Er zit een blanco pas vanuit België bij , dus uitvoer is geen probleem.

Zitten er nog "rare" dingen bij bij die de Nederlandse keuring anders maakt dan de Belgische? Of geld als het daar op/in orde is dat dit tevens ook voor Nederland geldt?

Kun je dit zelf en moet je dit beter uitbesteden?? (( Fijn he VERENIGD EUROPA ))

alvast bedankt voor jullie advies

volgende vraag, wat zijn de kosten die ik kan verwachten per maand ongeveer in verband met wegenbelasting ( er zit LPG in ) en evt. andere vaste kosten Komen YJ's in aanmerking voor grijs kenteken?

andere vraag Zouden die twee Jeeps op EEN polis kunnen en als EEN voor de belasting kunnen gelden? Ik bedoel, ik zal NOOIT gelijktijdig in beide auto's rijden. Dit is met Motor/auto ook mogelijk

W(Y?)J-Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Theo, ik merk dat jouw enthousiasme sedert Wamel vorige maand niet bepaald is afgenomen. Leuk.

Voor wat betreft de MRB denk ik dat je aan iets meer dan € 1.000 per jaar moet denken, want ik dacht dat G3 installaties pas vanaf 1997 mogelijk zijn.

Het restbedrag BPM bedraagt inderdaad 10%, maar de grondslag is natuurlijk de cataloguswaarde in 1995 en dus afhankelijk van het uitvoeringstype. Ik zou proberen hem onder het goedkoopste type te laten rangschikken, desnoods door de hard-top achteraf op te halen en met soft-top te importeren. Je kunt je ook nog afvragen of de auto wel een echte grijs-kenteken auto is. Als dat niet zo is maakt het niet veel uit, maar vragen om een geel kenteken betekent dan wel dat er een achterbank in zou mogen.

Als je wat meer wilt nazoeken: www.belastingdienst.nl en dan zoeken onder personen-auto en vervoer. Het wijst de weg vanzelf. Daar vind je ook de berekeningswijzer voor de MRB.

Een kortingsregeling voor twee auto's tegelijk kent de belastingdienst niet. Elk kenteken wordt apart aangeslagen.

De verzekering wordt voor zover ik weet ook uitsluitend per kenteken afgesloten. Wel zijn er mogelijkheden met betrekking tot tweede auto's en old-timers (dat laatste zal nog wat lastig zijn). Kun je het beste navragen bij een verzekeringsman. Als je ook terreinrijden wilt verzekeren (casco) moet je even gaan shoppen, want de verschillen zijn groot. Ik dacht dat er op dit forum ergens een naam van iemand rondgind die daarin gespecialiseerd is.

Over de import vond ik dit:

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/algemeen/nieuwe_procedure_EU-import.htm

Moet dus gemakkelijk zelf te doen zijn.

Wellicht zijn er nog wat mensen die sommige dingen kunnen toelichten, maar dat komt dan ongetwijfeld nog, maar houd rekening met langzame antwoorden, want volgens mij is het vakantie.

Veel Succes, Rijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uitbesteden?

Nee, de Nederlandse staat wil graag centen zien.

Dus op naar de RDW voor een keuring. Dus die kosten plus de BPM is volgens mij wel alles wat je kan verwachten. Tenzij hij afgekeurd wordt.

Alle voorwaarden kun je vinden op de site van de RDW..

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/invoeren/

De Nederlandse eisen zijn volgens mij iets minder streng dan de Belgische, dus als hij daar door de APK komt zit het wel goed.

Wegenbelasting heet tegenwoordig houderschapsbelasting, dus idd zul je voor allebei moeten boeten. :)

Hoeveel is weer provincie afhankelijk.. http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/

Over dat verenigd Europa geef ik maar geen reactie, zo te zien ben je er niet blij mee. :lol:

ps, Newbe is vreselijk snel.. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe eht in Nederland zit maar informeer of je een COC nodig hebt(europees gelijkvormigheidsattest) ik Heb een Duitse Cherokee van 98ingevoerd in Belgie en mocht naar de invoerder gaan voor een COC anders kon ik de wagen niet inschrijven in Belgie, en alleen nieuwere auto's bezitten een COC een wrangler van 94 zeker niet...........maar toch wil men dat papiertje zien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is in nederland niet nodig

je moet wel voor de dag van keuring een eendag kenteken vragen bij RDW en niet vergeten voor die dag te verzekeren

kosten kenteken keuring is ca 130 euro en apk is 29 euro

als je bpm gelijk afrekend heb je je kenteken binnen 2 weken

althans was in mijn geval zo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uitbesteden?

ps, Newbe is vreselijk snel.. :yes:

Valt wel mee hoor, maar dit soort dingen uitzoeken hoort bij zijn werk en me zit nu al bijna een week thuis wegens griep en verveelt zich behoorlijk.:( Genoeg in ieder geval om morgen weer aan de slag te gaan.:yes:

Ik dacht overigens dat dat ééndags-kenteken en het hele circus er omheen achterwege kon blijven als je hem op een trailer naar de RDW transporteert en hem daarna ergens wegzet (niet aan de openbare weg in ieder geval)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo vrienden,

wie kan me op weg helpen met WAT TE DOEN bij de invoer van een YJ vanuit Belgie, waar dit een lichte vracht is , naar Nederland. Het betreft een auto uit 1995 4.0I HO ( er wordt geloof ik uitgegaan van de nieuwprijs van dat jaar ) en daar moet dat 10% BPM nog over betaald worden ! Welke kosten komen er nog meer op me af?? Er zit een blanco pas vanuit België bij , dus uitvoer is geen probleem.

Zitten er nog "rare" dingen bij bij die de Nederlandse keuring anders maakt dan de Belgische? Of geld als het daar op/in orde is dat dit tevens ook voor Nederland geldt?

Kun je dit zelf en moet je dit beter uitbesteden?? (( Fijn he VERENIGD EUROPA ))

alvast bedankt voor jullie advies

volgende vraag, wat zijn de kosten die ik kan verwachten per maand ongeveer in verband met wegenbelasting ( er zit LPG in ) en evt. andere vaste kosten Komen YJ's in aanmerking voor grijs kenteken?

andere vraag Zouden die twee Jeeps op EEN polis kunnen en als EEN voor de belasting kunnen gelden? Ik bedoel, ik zal NOOIT gelijktijdig in beide auto's rijden. Dit is met Motor/auto ook mogelijk

W(Y?)J-Theo

Even snel berekend en in het minst gunstige geval zou die jeep toendertijd 27500 euro gekost hebben. BPM is 45.2% over de nette catalogusprijs. Is dus € 8067 bpm zit daar op. Gaat benzinekorting € 1540 vanaf en dan nog eens de leeftijdskorting. Hou je € 652 aan BPM over dat je nog moet voldoen. Dan ben ik ervan uit gegaan dat de wagen van bouwjaar 01-01-1995 is. Anders komt er nog iets aan BPM bij (paar tientjes)

Je wegenbelasting per kwartaal zal 254 euro gaan bedragen.

Greetz Michel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dus vandaag ( gisteren eigenlijk zie ik ) die auto gekocht en zal snel genoeg weten wat te doen. Ik denk dat ik gewoon even naar het keuringsstation rij en me laat informeren. Eerst moet je naar RDW , maar belasting bepaald of evt grijs kenteken mogelijk is. Dus toch maar FF laten zien aan douane en dan of grijs of geel laten keuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dus vandaag ( gisteren eigenlijk zie ik ) die auto gekocht en zal snel genoeg weten wat te doen. Ik denk dat ik gewoon even naar het keuringsstation rij en me laat informeren. Eerst moet je naar RDW , maar belasting bepaald of evt grijs kenteken mogelijk is. Dus toch maar FF laten zien aan douane en dan of grijs of geel laten keuren.

Probeer hem grijs te keuren! Met geel ga je nog meer wegenbelasting betalen.Dan kom je al gauw op 300 a 330 euro per kwartaal uit. Dan als je niet veel per maand zal rijden kan je jezelf nog eens afvragen of gas blijven rijden wel zo verstandig is.

Succes en gefeliciteerd met je aanschaf:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een YJ kun je wel grijs laten keuren, maar je zal gewoon voor geel betalen aangezien de laadruimte niet aan de vereiste afmetingen voldoet voor grijs.

Dus gewoon lekker geel, kun je ook nog eens iemand meenemen op het achterbankje.

Voor de volgende mensen die de bpm van hun aan te schaffen auto willen uitrekenen: BPM Calculator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geel keuren....... Grijs keuren.......

Fiscaal maakt het voor een particulier allemaal niets uit. Als het een bedrijfswagen zou zijn is het een ander verhaal, maar dan zou ook de BPM weer teruggevraagd kunnen worden en kan inderdaad een lager tarief MRB worden verwacht (beide op verzoek).

Allereerst doet zich de vraag voor of de auto voldoet aan de eisen mbt de laadvloer of het wel een grijs-kenteken auto kan zijn. Zo niet, is het wat dat betreft einde oefening.

Als je hem particulier gaat rijden ben je de BPM toch al kwijt en is een geel kenteken goed genoeg, met als bijkomend (mogelijk) voordeel dat je er een achterbankje in kwijt kan. Ik dacht dat het ook nog enig verschil maakt voor het APK-regiem, maar dat weet ik niet zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...