Spring naar bijdragen

Wie kan me wat raad geven


pjotr9
 Share

Recommended Posts

Hoi, aangenaam,

Mijn Naam is Peter Eemsing, 38 jr, woon in Apeldoorn en sinds een weekje in het bezit van een zwarte jeep wrangler 4.0 automaat. En ik ben er als een kind zo blij mee. Ik zou er wel wat meer mee willen doen, dan af en toe over een bospaadje heenrijden. De vraag is, is het verstandig om hem iets aan te passen, iets hogere bodum vrijheid? of andere dingen die de moeite waard zijn om te doen? En zo ja, bij wie kan je dat het beste doen, welke optie's zijn er etc etc. Ik wil de auto niet aan alle kanten uitbouwen met chroom, bullbars, toeters en bellen maar liefst onzichtbaar veranderen dat hij net iets hoger op zijn poten staat en dat het ook leuk is om met jullie eens mee te rijden in het terrein. En een lier? is dat slim? en hoe werkt dat?

Nou ik hoop hier wat leuke antwoorden te krijgen

Groetjes

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by pjotr9@Nov 17 2003, 11:22

Hoi, aangenaam,

Mijn Naam is Peter Eemsing, 38 jr, woon in Apeldoorn en sinds een weekje in het bezit van een zwarte jeep wrangler 4.0 automaat. En ik ben er als een kind zo blij mee. Ik zou er wel wat meer mee willen doen, dan af en toe over een bospaadje heenrijden. De vraag is, is het verstandig om hem iets aan te passen, iets hogere bodum vrijheid? of andere dingen die de moeite waard zijn om te doen? En zo ja, bij wie kan je dat het beste doen, welke optie's zijn er etc etc. Ik wil de auto niet aan alle kanten uitbouwen met chroom, bullbars, toeters en bellen maar liefst onzichtbaar veranderen dat hij net iets hoger op zijn poten staat en dat het ook leuk is om met jullie eens mee te rijden in het terrein. En een lier? is dat slim? en hoe werkt dat?

Nou ik hoop hier wat leuke antwoorden te krijgen

Groetjes

Peter

Wat je zou kunnen veranderen:

Goede banden, wat groter (31" of 33") en bijvoorbeeld All-Terrains voor een betere grip in het terrein.

Kleine (1") bodylift, en de vering 1" a 2" verhogen, dat kan met een TJ relatief simpel door ronde "ananasschijven" tussen de schroefveren en het chassis te leggen.

Lier komt veel bij kijken, o.a. nieuwe bumper enzo, en dat gaat snel in de papieren lopen.

Verder een goed sleeplint (geen sleepkabel van het pompstation, maar eentje met minstens 9 ton trekkracht), eventueel een hi-lift krik, en een paar stevige haken voor en achter...

Verder is het allemaal stevig gebouwd, dus ben niet te bang als je het terrein ingaat. Zo makkelijk rijdt je niet iets kapot (hoewel in van het weekend nog een tussenbak zag liggen die finaal in tweeen gebroken was...)

Enne.. duimen niet binnen het stuur als je in het terrein zit..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En voor het laatste geval...ehbo-kit kan ook geen kwaad. tongue.gif

En verder zou je aan een sper kunnen gaan denken, maar dat is (net als bij mij waarschijnlijk wink.gif ) pas van toepassing als je een keer met twee wielen 'los' staat en dus als aan grond genageld. biggrin.gif

..this thread is useless without pics...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanxs voor de tips alvast, maar:

Is het met grotere Banden niet een probleem dat ik een automaat heb???? en waar zou ik dit het beste kunnen laten doen, omgeving apeldoorn? Ben zelf niet z'n sleutelaar. En als je een bodylift doet, of het veersysteem aanpassen, wat is het verschil daarvan? Ik wil wel graag dat hij een beetje normaal blijft rijden op de weg, dus niet een stuiterbak wordt. Deze auto gebruiken we om heel eerlijk te zijn voor het grootste deel in de stad. En het uitlaat systeem aanpassen voor nog wat extra vermogen, is dat een optie. Bj is trouwens 2000

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, misschien dat je wat in de 'trekkracht' mist, maar 33" is dan ook op het randje. Als je veel vermogen gaat missen, dan kun je dat wel goedmaken met een andere bak.

Ik denk eerlijk gezegt niet dat dat voorlopig nodig is, aangezien je toch veel op de weg zit...aanpassen kan altijd nog.

Bodylift...tsja, volgens mij zijn de meningen verdeelt. Veersysteem is in ieder geval het beste om mee te beginnen..kun je meteen ruimte maken voor die banden.

Dat extra vermogen met een uitlaat? Valt best mee...en vermogen genoeg, een sportwagen is het toch niet en met een verhoging wordt een bocht 'haaks nemen' ook niet makkelijker. wink.gif

Ik ben ook net begonnen met plannen...woensdag is het zover. Dan gaan er 32" AT's van Goodrich onder en een Rancho9000 demper systeem.

Ik laat het doen, waarom? Onhandig/geen garageruimte/gereedschap/gemakzucht...redenen genoeg. biggrin.gif

Prutsen doe ik wel aan de dingen die geen kwaad kunnen. wink.gif

Je vraag was eigenlijk of dat het verstandig is om hem aan te passen naar jouw wensen.

Hmm..dat vind ik juist het voordeel van een Wrangler...de mogenlijkheden zijn lekker groot. Verstandig is misschien niet het juiste woord...leuk? Ja!

verstandig is een Subaru Forrester.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik sluit me een beetje aan bij jos. 31" banden, mischien op alu velgen (bergeet niet ook een fullsise spare. lijk mischien duur, maar ik -zweer je, het is niet fijn om 3 uur te wachen op een bandenman, en het4x4weekend te moeten afbreken door 1 lekke band. ergens rond de 2 a 3" lift. ik ben zelf geen voorstander van bodylift, zeker nog niet bij jou, omdat het geen extra bodemvrijheid opleverd. verder zou ik voor ik een winch koch eerst een goed uitrusting kopen. veel plezier met je tj,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je veergedrag zal niet wezenlijk veranderen, omdat je je orginele veren houdt, alleen blokjes ertussen zet. Kan probleemloos tot een cm of 5.

Bodylift (dat is overigens het plaatsen van blokjes tussen chassis en karosserie, zodat deze wat hoger komt) levert je iets meer ruimte op voor je banden op zonder dat je zwaartepunt te veel omhoog schuift. Ook weer niet te gek maken (ik zag eens een dodge met blokken van 30 cm..) maar 2 a 3 cm is geen probleem.

Mocht je bang zijn voor de prestaties van je automaat (ik rijdt zelf overigens met 31" banden en een automaat - werkt perfect) dan kun je altijd nog de eindoverbrenging in je assen aanpassen.

Doe niet te gek met je uitlaat. In het terrein, en zeker met een automaat ben je niet op zoek naar PK's maar naar koppel. De PK's die je wint met een dikke uitlaat raak kwijt bij je koppel onderin de toeren - juist waar je het nodig hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

slotconclusie?

grote krik, ehbo setje, goede sleepkabel, gsm met alarmnummer sleepdienst, vering aanlaten passen ipv lift, automaat cooler? terrein banden tot maximaal 31 inch? alu velgen heeft tie al! Sper en uitlaat wel doen, meer voor een iets dieper geluid en beetje extra pk's, wat ook het koppel ten goede laat komen? Moet ik hier voor sparen en hebben jullie goede tip voor garage, die kennis van zaken heeft en betrouwbaar is????

P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Kameel+Nov 18 2003, 00:44 -->
Originally posted by Mav ©@Nov 17 2003, 23:30

Originally posted by Kameel@Nov 18 2003, 00:18

<!--QuoteBegin-Mav ©@Nov 17 2003, 23:08

Euhhhh roept dit om actie?  rolleyes.gif   ohmy.gif

Hmm..logo? wink.gif

Hmmm ontwerp? wink.gif

Hmm...contest? tongue.gif

Hmmm vrij off-topic --> nieuw topic?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Mav ©+Nov 17 2003, 23:54 -->
Originally posted by Kameel@Nov 18 2003, 00:44

Originally posted by Mav ©@Nov 17 2003, 23:30

Originally posted by Kameel@Nov 18 2003, 00:18

<!--QuoteBegin-Mav ©@Nov 17 2003, 23:08

Euhhhh roept dit om actie?  rolleyes.gif   ohmy.gif

Hmm..logo? wink.gif

Hmmm ontwerp? wink.gif

Hmm...contest? tongue.gif

Hmmm vrij off-topic --> nieuw topic?

k laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Ok, mijn Jeep is terug van B&S te tiel, het rijdt voor geen meter meer in op de snelweg, maar vandaag ff wezen spelen in het terrein en d's wel erg leuk nu. Als de weg afgesloten is kan die gewoon door de greppels heen, ik zal binnenkort wel wat foto's online zetten...... Thanxs voor jullie tips wink.gif

een rock crawler kit van 2,5 inch

Schokdempers voor de kit in 9000 serie

Banden Good Year MTR 245/ 75 x 16

Set spoorverbreders

Borla uitlaat systeempje voor de 'groove' sound wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...