Spring naar bijdragen

Zj '94 4.0 Lpg G2 -> G3?


Mitchell2.24v
 Share

Recommended Posts

Ik heb sinds een weekje een ZJ uit 94 met daarin de I6 4.0. Er zit nu een G2 installatie in van Prins. Zou het mogelijk zijn om die om te bouwen naar een G3 (i.v.m. wegenbelasting en evt. soepeler / zuiniger lopen)?

Ik lees hier en daar dat een auto met de toevogeing E2 op het kenteken (hebbik dus) niet op G3 kan lopen, maar is de I6 4.0 uit '94 niet (zo goed als) gelijk aan die van '95? Of zou het aan de benzine computer uit '94 liggen?

Ombouw lijkt me een relatief makkelijke klus omdat de leidingen en de tank er allemaal al inliggen. Het voordeel in de wegenbelasting zou dus snel terugverdiend zijn.

Iemand met ervaring / kennis van zaken / ideeen?

Ik zal binnenkort ook eens bij een gasinbouwer informeren, maar ben ook benieuwd naar de meningen van de Jeepers!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ombouwen is niet nodig.

De G2 installatie is in principe gelijk aan de G3, gewoon een verdamper en mengstuk op je inlaatspruitstuk. Voorbeeld, de lpg installatie in mijn '92-er YJ was hetzelfde als de installatie in mijn huidige '97-er XJ welke de G3 status heeft.

Het G3-verhaal is een papierenkwestie waarbij als leidraad geldt dat het in principe gaat om auto's vanaf 1996 waarbij 1 model van een bepaald type 30% minder uitstoot geeft op gas dan op benzine.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren dit voorgelegd aan de gas boer, toen ik er toch was met de XJ. Die heeft ook een G2 van Prins, en ik wil ook wel naar G3.

Deze zei het volgende: "Ombouw" naar G3 is geen probleem, met de autogegevens besteld hij een nieuwe stuurkast, die word op model geprogrameerd bij Prins, deze word gewisseld met de oude G2 kast, papieren invullen en terug sturen naar Prins, die regelen met de RDW dat je een G3 vermelding op je kenteken krijgt, d.m.v. aanpassing van kenteken.

Lijkt me geen probleem dus, alleen de vraag is of er voor een '94 ZJ software beschikbaar is....... vragen dus. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het G3-stappenplanOm te bepalen of uw auto in aanmerking komt voor de G3-regeling hebben we voor uw een G3-stappenplan opgesteld.

Stap 1

Om voor de G3-premie in aanmerking te komen, is het niet alleen belangrijk dat er een G3-installatie in uw auto zit. Om te beginnen moet de auto zelf voldoen aan de Europese richtlijn EG 94/12, die bepaalde eisen aan de uitlaatgassen stelt. Auto´s vanaf 1 januari 1994 zijn waarschijnlijk gecertificeerd. Om helemaal zeker van uw zaak te zijn kunt u kunt u het beste met uw dealer of importeur contact opnemen. Als uw auto niet volgens EG 94/12 is gecertificeerd, komt u niet in aanmerking voor de G3-premie van 317 euro.

Stap 2

Uw auto is gecertificeerd volgens EG 94/12. Nu gaat het erom dat de gasinstallatie een G3 is. Kijk eerst naar het merk. Als het één van onderstaande merken is bestaat de mogelijkheid dat het een G3 is: AG Autogas - Eurogas Utrecht - Koltec - LPG Techniek Zevenaar - Necam - Prins - Vialle.

Er zijn ook private label merken voor autogasinstallaties. Dan staat op de apparatuur het merk van de auto. In 99% van de gevallen is de apparatuur dan wel afkomstig van één van de zeven genoemde fabrikanten. Behoort uw gasinstallatie niet tot één van bovenstaande merken, dan komt u niet in aanmerking voor de G3-premie van 317 euro.

Stap 3

Uw autogasinstallatie behoort tot één van de hierboven genoemde zeven merken. Nu gaat het erom te verifiëren of de apparatuur G3 erkend is. Uw inbouwstation (dat kan de autodealer zijn, maar dat hoeft niet) kan u dat vertellen.

Als uw autogasinstallatie van hetzelfde merk is als uw auto kan uw dealer u vertellen of het een G3 installatie is. Als uw gasinstallatie geen G3-installatie is, komt u niet in aanmerking voor de G3-premie van 317 euro.

Stap 4

Uw auto is EG 94/12 gecertificeerd, de gasinstallatie is G3 erkend. Nu kan een erkend LPG-inbouwstation de G3-codering voor u aanvragen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Dat gebeurt met een speciaal aanvraagformulier. De code G3 wordt dan op uw kentekenbewijs aangebracht. Het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting verrekent dan automatisch de G3-premie van 317 euro met de betaling van uw houderschapsbelasting. Ieder jaar opnieuw.

De G3-premie is een korting die met de normale houderschapsbelasting wordt verrekend en ieder jaar terugkomt. Omdat de premie samenhangt met de code op het kentekenbewijs, is hij ook overdraagbaar. Ook de volgende eigenaar van uw auto geniet dus deze korting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede info! Bedankt allemaal.

Ik had vanmiddag al een bericht naar het RDW gestuurd, en net ook nog een naar Jeep NL om te vragen of mijn auto aan de norm voldoet. Aangezien de 4 liter motor ook in latere modellen zit, denk ik dat er wel software voor beschikbaar moet zijn, maar ook dat ga ik uitzoeken.

Ab: weet jij iets over de kosten van die operatie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stap 1

Om voor de G3-premie in aanmerking te komen, is het niet alleen belangrijk dat er een G3-installatie in uw auto zit. Om te beginnen moet de auto zelf voldoen aan de Europese richtlijn EG 94/12, die bepaalde eisen aan de uitlaatgassen stelt. Auto´s vanaf 1 januari 1994 zijn waarschijnlijk gecertificeerd. Om helemaal zeker van uw zaak te zijn kunt u kunt u het beste met uw dealer of importeur contact opnemen. Als uw auto niet volgens EG 94/12 is gecertificeerd, komt u niet in aanmerking voor de G3-premie van 317 euro.

Bah, heb net met Chrysler NL gesproken, en die kunnen mij niets vertellen. als ik het zo hoor is Jeep daar ook echt een buitenbeentje... Ik werd doorverwezen naar de gasboer.

Ik heb ook nog een vraag bij het RDW uitstaan, misschien dat die nuttiger info hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha!

De gasboer (het kastje) stuurt mij terug naar Chrysler NL (de muur). Hij zegt dat ik toch bij de importeur moet zijn, zoals ik al verwacht had!

Ik heb inmiddels wel een bericht ontvangen van het RDW. Zij hebben mijn vraag doorgespeeld naar een afdeling die mijn vraag (hopelijk) wel kan beantwoorden. Tot nu toe altijd goed en snel reactie gehad van het RDW :wacko:

Deze (inmiddels principekwestie :ph34r:) wordt dus vervolgd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha!

De gasboer (het kastje) stuurt mij terug naar Chrysler NL (de muur). Hij zegt dat ik toch bij de importeur moet zijn, zoals ik al verwacht had!

Ik heb inmiddels wel een bericht ontvangen van het RDW. Zij hebben mijn vraag doorgespeeld naar een afdeling die mijn vraag (hopelijk) wel kan beantwoorden. Tot nu toe altijd goed en snel reactie gehad van het RDW :no:

Deze (inmiddels principekwestie :wacko:) wordt dus vervolgd.

LoL..... we wachten af....

(ff tussendoor, gaat het om de auto die op het plaatje van je avatar staat? :ph34r: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

LoL..... we wachten af....

(ff tussendoor, gaat het om de auto die op het plaatje van je avatar staat? :ph34r: )

Nee, dat is/was mijn XJ 60th ann. edition :wacko:. Die heb ik toen helaas weg moeten doen :no:. Dat ding reed ik gewoon lekker op benzine.

Nu jaren later eindelijk weer een Jeep Klik ander topic (de 3e)!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Antwoord van de RDW gekregen. Ik schiet er niet echt veel mee op. Meer kastjes en muren... Morgen Chrysler NL nog maar eens lasatigvallen...

Indien er geen G3 op het kentekenbewijs staat en de auto wordt voorzien van een G3 gasinstallatie dan moet de gasinstallatie door een erkend gasinbouwbedrijf gekeurd worden. Het erkend bedrijf geeft hiervoor een zogenaamde "G-3 verklaring" af. De installateur vult de verklaring in en ondertekent deze. De leverancier van de gasinstallatie moet de verklaring eveneens invullen en ondertekenen. Vervolgens zendt het erkend inbouwbedrijf de verklaring tezamen met het originele deel 1a naar de RDW te Veendam.

Na goedkeuring krijgt u het gewijzigde deel 1a retour. De Belastingdienst Autoheffingen (voorheen CBM) krijgt automatisch informatie over de G3 registratie.

Aanvraag G3 voor voertuigen met een "gewone LPG installatie".

Indien de auto is voorzien van een gewone gasinstallatie en u wilt een G3 vermelding op het kentekenbewijs dan kunt u informeren bij:

- de importeur of het voertuig geschikt is voor een G3 installatie;

- de erkende inbouwer welke de gasinstallatie ingebouwd heeft, of de LPG installatie in aanmerking komt voor G3.

Indien het antwoord op beide vragen bevestigend is, dan kunt u via de bovenvermelde erkende inbouwer een aanvraag G3 indienen. ( Zie aanvraag G3.)

Als ik het goed begrijp is het dus nog niet onmogelijk. Chrysler NL moet mij vertellen of de auto G3 aankan (en ik zou niet weten waarom dat niet kan, het blok lijkt mij geschikt). En de gasboer moet er gewoon een G3 installatie van maken.

Meer uitzoekwerk te doen dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Indien de auto is voorzien van een gewone gasinstallatie en u wilt een G3 vermelding op het kentekenbewijs dan kunt u informeren bij:

- de importeur of het voertuig geschikt is voor een G3 installatie;

- de erkende inbouwer welke de gasinstallatie ingebouwd heeft, of de LPG installatie in aanmerking komt voor G3.

Als ik jou was ging ik op zoek naar een LPG-installateur die het voor je wil verzorgen. Kennelijk hebben Chrysler en de RDW er geen zin in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan pas vanaf 96/97 d8 ik ,tenzij met een flinke ombouwing wellicht wel te doen ,

Maar waar is dan het voordeel op korte termijn ?? :)

Als het echt alleen kan met een flinke ombouwing, heb je gelijk en is het niet de moeite waard. Maar ik vermoed dat het vooral een papieren kwestie is.

Volgens de Prins merkentabel (klik), kan het vanaf modeljaar 1995. Dus bij een Jeep vanaf eind 1994. Maar ik denk dus dat de motor van een Jeep van begin 1994 niet significant anders is, en het dus ook moet kunnen. Dat ben ik dus aan het uitzoeken.

De voor de hand liggende oplossingen als 'het kan niet' die heb ik al gevonden. Maar ik ben eigenwijs, en ik geloof niet dat het (technisch) zo moeilijk moet zijn. Voorlopig kost het me alleen wat tijd, en als ik het voor elkaar krijg, scheelt het me voortaan ieder jaar iets meer dan € 300 aan wegenbelasting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ondanks dat ik nog wacht op antwoord van Chrysler NL, wel een antwoord, maar dan van Prins zelf:

Deze motor van de Jeep van zowel van 1994 en 1995 voldoet niet aan de G3 eis, het heeft dus geen nut om dit verder uit te zoeken.

In principe is een auto vanaf 1995 wel geschikt voor G3, echter deze Jeep modellen niet omdat die motoren niet aan de gestelde eisen voldoen.

Jammer, maar wel heel duidelijk. Het is in dit geval dus geen papieren kwestie, het kan gewoon niet volgens de geldende regels en normen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...