Spring naar bijdragen

Niet starten/storingen XJ '97


Ab
 Share

Recommended Posts

Na een weekje gereden te hebben in onze XJ van '97, zijn er nog wat dingetjes die moeten worden opgelost.....

Zoals het soms niet starten op gas als de motor warm is, en iets wat op "overslaan" lijkt als ik op benzine rijd. Ik heb inmiddels de foutcodes uitgelezen op gas en op benzine.

Op gas: 12 27 27 11 54 21 27 27 27 55 in diverse volgorde....

Op benzine: 12 11 54 55

Code 12 accu los, 55 einde code, dus die kunnen we vergeten. Blijft voor het niet starten op gas de storing 27 en 21, en voor het "overslaan" op benzine de storing 11 en 54. Voor het gas gaat de XJ zaterdag naar de gasboer om daar de instalatie te laten uitlezen,

21 = O2 sensor or circuit - sensor or wiring fault - sensor is vrij makkelijk te vervangen

27 = fuel injector control unit, deze word bij mijn weten niet gebruikt met gas, dus deze storing hoop ik er bij de gasboer uit te halen

11 = Crankshaft Position Sensor - no crank signal - check sensor and wiring

54 = Distributor sync pickup - change sync sensor in distributor

Heeft iemand ervaring met deze storingen, vooral de laatste twee storingen, en het vervangen/controleren van deze sensors?? De CPS zit nogal op een rotplek boven op het vliegwielhuis geloof ik, de sync sensor heb ik nog niet gevonden.

Alle info is welkom.....

Ab.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sync sensor zit onder de verdelerkap. Deze sensoren zijn crusiaal voor o.a. de ontsteking. Mogelijk worden de foutcode's gegenereerd bij gebruik op LPG en worden de sensorsignalen ook gebruikt door de lpg installatie. Het zou me niet verbazen als alles met elkaar te maken heeft... ik zou dan ook zeker niets vervangen voordat je bij de gasboer geweest bent!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanochtend naar de gasboer geweest. Volgens hem zit het niet in de gasinstallatie.

Deze verdenkt de krukas-sensor (CKP Sensor) en/of de ontstekings-sensor (Distributor Sync Sensor). Als deze niet goed werken, heeft de gasinstallatie moeite met de gemeten waarden, waardoor hij een fout geeft op de fuel injector control unit. Deze werkt niet op de gas-stand, maar de gasinstallatie geeft een "fop"signaal aan het motor-managment. Vandaar de storingscode 27.

Hoe kan ik deze twee sensoren het handigste vervangen?

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ehh... gewoon nieuwe halen en monteren... wel ff opletten dat je de juiste sensoren krijgt: voor een OBD II motor!

Euhhh, gewoon monteren??? :whistle:

Sync sensor zal geen probleem opleveren, die zit onder de verdelerkap/rotor.

De Crankshaft position sensor zit behoorlijk verstopt...... Alles op gevoel, van onderaf, bovenlangs, of zijn er trucjes?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de sync sensor en crankshaft position sensor vervangen. Op chassisnummer bij de dealer besteld, zou dus goed moeten zijn.....

Voor de sync sensor zijn diverse andere benamingen, zoals, camshaft position sensor, stator, sync signal generator en ook switch plate. De laatste zit er nu in. Alleen deze had een verkeerde stekker, deze even om gesoldeerd, de montage was eenvoudig.

Hoe anders met de crankshaft position sensor, -heet ook wel CPS of CKS- deze zit behoorlijk verstopt, links op de bellhousing. Van bovenaf is hij te zien maar kon er daar niet bij, van onderaf kun je erbij, maar is bijna niet te zien.

Met een zaklampje, dopje 11, een knietje en twee lange verlengstukken op de ratel is het gelukt.

Even proef gereden op benzine en gas, geen storingen op benzine, wel nog code 27 op gas. Terug naar de gasboer maar weer...... Wil toch naar G3, dan kan dat gelijk ook opgelost worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Een maand verder...... Geen storingen op benzine en een enkele keer op gas, waarbij ook het engine check lampje gaat branden. Inmiddels bij de gasboer geweest en daar is de "injectie simulator" vervangen. Deze is onderdeel van de gasinstallatie en verantwoordelijk voor de storings code 27.

Volgens de gasboer kan het niet starten ook gevolg zijn van een slecht werkende verdamper, die -volgens hem-, ook eerdaags aan de beurt is om vervangen te worden.

Eerst maar eens zien of code 27 wegblijft de komende tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...