Spring naar bijdragen

bandenmaat


Recommended Posts

Ehm niet helemaal.

225/75: 225 is de breedte in mm en 75 is de hoogte van de wang uitgedruk in een percentage van de breedte.

Dus de hoogte van de wang hier is 225*75% = 168.75 mm (16.9 cm)

Bij de dertiger die jij beschrijft is de wanghoogte ((30" - 15")/2)*2.54=19,05 cm

Dus de breedte scheelt 228 en 225 = 3mm en de hoogte van de wang scheelt 2,15 cm in het voordeel van de 30'er

Greetzzz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat betreft het antwoord van Mav (Tjerk): hulde!

Eigenwijs als ik ben, nog één klein aanvullinkje:

Voor als je met deze banden eens de grens met Duitsland over wilt: houdt met "Q" banden wèl in de gaten dat je in Duitsland alleen mag rijden met een (waarschuwings-)sticker op het dashboard indien de in de (Europese) typegoedkeuring opgegeven topsnelheid van de auto hoger is dan de snelheidsindex van de band -ook al heb je deze snelheid nog nóóit van zijn leven gereden (of willen/durven rijden), hoewel de snelheidsmeter met 30-950x15 wezenlijk andere waarde zal aangeven dan met 225/75'ers....

Met name onze Duitse vrienden maken daar een hoop heibel over indien je gewild of ongewild met je auto betrokken raakt in een ongeval. In dat soort gevallen kan een verzekeraar -ook de eigen Nederlandse dus- op basis van het politierapport of proces-verbaal (èrg) moeilijk gaan doen als het op uitkeren uit moet komen....

Greetz,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Big-John@Jul 7 2004, 17:36

Beste bijna naamgenoot.

Nog bedankt voor de laatste tip.

Nu zal ik nooit hondertachtig gaan rijden

het risico is dan een vacuum gezogen tank.

voor de kilometerteller afwijking zal ik dus een andere

bandenmaat moeten zoeken of de standaardbanden er onder moeten kiezen.

Groetn

Of gewoon bij je lokale bandenboer een stickertje ophalen, deze dan vervolgens op het dash plakken als je eens bij onze Oosterburen verzeild raakt.....

Greetz,

JanW wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of het bij een GC kan....

Maar bij m'n Wrangler heb ik de afwijking d.m.v. de hectometerpaaltjes op de snelweg bepaald, (bij 120km/u -> 30 sec per km). Daarna da tanden op het aandrijftandwiel van de snelheidsmeterkabel geteld, en een tandwiel met een gecorrigeerd aantal tanden gekocht!

Kosten: € 14,- !!! ( en een paar liter benzine... tongue.gif )

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...