Spring naar bijdragen

elec. fan slaat niet aan


Recommended Posts

Het meest voor de hand liggende: zekering of ergens een draadje los. Denk ook aan de massa-verbinding. Succes!

Meestal is de sensor kapot die in de radiateur zit.

Trek de stekker eens los , en verbind de draden door (niet die van de sensor).

Als de Fan gaat draaien weet je genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen boek bij de hand, maar volgens mij zit die sensor bij of op het thermostaathuis. Er is nog een sensor, maar die zit linksachter bovenop het motorblok.

Ik dacht overigens dat de ventilator evengoed moet draaien als de airco wordt ingeschakeld, vandaar mijn eerste reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je reactie is juist.... En je hebt ook geen sensor op/in de radiateur!

De sensor op het termostaathuis is degene waar de PCM de info weghaalt. De sensor achterop de kop is er enkel en alleen voor de meter op je dash!

Uiteindelijk beslist de PCM of de fan moet draaien!

Er zitten 2 zekeringen in je PDC die " iets" met de fan vandoen hebben. Uit m'n hoofd zijn dat nummer 4 en nummer 6

En dan zit er natuurlijk nog dat relais....

Controleer ook je PCM nog ff op foutcodes.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:thumbsup:

Kan zijn dat tijdens het starten de pomp nog ff meeloopt, daarna doet 'ie het niet meer.

Het kan echter ook zijn dat de pomp zelf defect is en de weerstand daardoor te warm werd.

ff de 2 draden van de weerstand met elkaar verbinden en kijken offie loopt, dan sluit je iig de pomp uit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou het niet doen..... levensduur van de pomp kon daardoor wel eens flink ingekort worden. Om ff te testen, OK... maar niet blijvend.

Eventueel heb ik wel zo'n weerstand gebruikt liggen.

(weerstand zit in serie met de pomp) , de PCM sluit deze weerstand kort bij starten (om meer druk te krijgen) , loopt de motor dan is de doorverbinding weg , en zit de weerstand weer in serie met de pomp (1.1 ohm)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hetzelfde probleem. Ik kom net terug uit de garage. Mijn airco stopte er na 10 minuten mee. Bleek dat de fan niet aansloeg, maar de motor werkte wel [sloeg heel even aan als je hem startte]. Relais vervangen hielp niet.

Het was een massa probleem. Zonder te veel van elektrische zaken af te weten, is er nu een 'tijdelijke' oplossing gemaakt. Vanuit de relais is een massadraad gemaakt, naar het chassis. Gevolg: Airofan doet het weer. Alleen het motorlampje brand nu in mijn dashbord. Na resetten gaat deze weer aan als hij start. Dus heb nu wel airco, maar ook een lampje.

De garage zei dat het waarschijnlijk aan de brandstofcomputer ligt. Maar die kost 900 euro ex.

Of zou het nog iets anders kunnen zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat kan...

Dat de PCM stuk is, geloof ik niet meteen. Wat je gedaan hebt, is de uitgang van de PCM die de fan stuurt, overbrugd. De uitgang heeft dus massa terwijl hij, wanneer hij het relais niet stuurt, plus ( via de spoel van het relais) hoort te zien. Op dat moment zal 'ie in storing vallen, ja.

Eerst even de schema's van de airco anno 2000:

Allereerst schema 8-42-4:

post-160-12873015971084_thumb.jpg

Zodra je met de "mode" schakelaar een stand kiest waarbij koeling gewenst is, zie je dat de massa, rechtonder [g108], word doorgeschakeld naar aansluiting 6. Daaronder zie je dat die naar blad 8-42-6 gaat:

post-160-12873015974028_thumb.jpg

Op deze bladzijde zie je het signaal van de schakelaar binnenkomen, waarna het rechtstreeks naar de PCM gaat: "AC-switch sense" op aansluiting 23. Daarnaast zie je het signaal via de high pressure switch naar de "Radiator fan request" ingang gaan. Als laatste is er nog een derde circuit: heet ook "Switch-sense" en is om de PCM iets te vertellen over de drukken in het AC systeem.

Het volgende schema:

post-160-12873015976652_thumb.jpg

Hier zie je, aan de linker kant, dat de PCM een uitgang heeft die het "clutch relais" bekrachtigd. zodra die uitgang aan massa komt, de PCM beslist wanneer aan de hand van de op schema 8-42-6 ingegeven voorwaarden, het compressorrelais opkomt.

Welnu... dat gebeurt bij jou, want er is koeling, schrijf je.

Het laatste schama:

[ATTACH]111[/ATTACH]

Hier zie je duidelijk dat de PCM uitgang (linksonder) het relais voor de fan aanstuurt. Dat is dus waar jij massa geeft!

Aangezien je fan niet door de PCM aangestuurd wordt, maar de clutch wel, denk ik dat je in schema 8-42-6 de aansturing "Radiator Fan Request mist"! Testen kan middels overbruggen van de high-pressure switch. Gaat de fan dan lopen, wanneer je de airco aanzet, dan zit je probleem niet in de PCM!

Ikzelf denk echter dat je te weinig koelmiddel in het systeem hebt... Genoeg om de low pressure switch niet te laten schakelen, maar te weinig om de high pressure switch de fan te laten "requesten"...

Succes met zoeken!!

( oja.. dit verhaal geldt niet voor XJ's van vóór ±'96... daarbij is de schakeling iets anders...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Kom net van Jeepparts in Tilburg vandaan. Zij hadden vorige week geconstateerd dat de koppeling van de aircopomp kapot was. Niks elektrisch, gewoon dat ding wat gaar was.

Ben net geweest om hem te laten vervangen. Ze hebben geprobeerd om er een oude koppeling op te zetten [niet van de 134A pomp, maar van een oudere pomp] Die bleek op enkele mm niet te passen. Enige optie was: nieuwe airco pomp van 900 euro ex. Want nieuwe koppelingen worden niet verkocht helaas.

Ik hoefde niks te betalen, want ze hadden ook niks gemaakt zeiden ze [over goede service gesproken...]:rolleyes:. Ik op weg naar huis: Airco doet het weer gewoon ! ;)

probleem opgelost

fan doet het weer.

zekering onder de motorkap was doorgebrand.

ow ik ben lekker op dreef...hahahaha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast IRONBITCH

dat zal wel voor de elec fan zijn. en weet wat je ook kan doen. een draadje van je fan naar binnentrekken en een schakellaar aan maken. dan kun je nog altijd de fan handmatig bedienen. als de temperatuur te hoog word en je fan slaat weer niet op tijd aan. of er is weer een sensor of zekering kapot gegaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...