Spring naar bijdragen

moter 242


maurice coolen
 Share

Recommended Posts

Welk nummer staat er op de cilinderkop, in het midden aan de in/uitlaat kant?? Net voor de helft, vaak, onder de rand van het klepdeksel!

Staat er:

#2886 = het een 4.0

#7120 = het een 4.0i Hi-Out '91-'95

#0630 = het een 4.0i Hi-Out '96-'00

De #7120 geeft het meeste vermogen.

Greetz,Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jij opnoemt is alleen het casting no van de kop. Dat wil nog niet veel zeggen als er bijv een ander kop op gekomen is. En de 0630 kop is tot 1998 van 1999 - 2004 is het de 0331

En is is niet zo dat, zoals jij zegt, de motoren tussen '91 en '95 het meeste vermogen leveren. De latere motoren leverden het meeste vermogen (2000+) Zit een heel verhaal achter maar da's nu ff niet van toepassing.

Casting no's van het blok zelf en de daaraan gekoppelde bouwjaren zijn:

Waarbij vanaf de 1991 casting no's het HO's zijn.

1987-90 | 53005535 of 8933002665

1991-95 | 53008405

1996-98 | 53020569

1999-04 | 53010449

Oh en als antwoord op je eigenlijke vraag. Iedere 242 is een "AMC 242 I6" echter vanaf 1996 is Chrysler ze "Powertech I6" gaan noemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jij opnoemt is alleen het casting no van de kop. Dat wil nog niet veel zeggen als er bijv een ander kop op gekomen is. En de 0630 kop is tot 1998 van 1999 - 2004 is het de 0331

En is is niet zo dat, zoals jij zegt, de motoren tussen '91 en '95 het meeste vermogen leveren. De latere motoren leverden het meeste vermogen (2000+) Zit een heel verhaal achter maar da's nu ff niet van toepassing.

Casting no's van het blok zelf en de daaraan gekoppelde bouwjaren zijn:

Waarbij vanaf de 1991 casting no's het HO's zijn.

1987-90 | 53005535 of 8933002665

1991-95 | 53008405

1996-98 | 53020569

1999-04 | 53010449

Oh en als antwoord op je eigenlijke vraag. Iedere 242 is een "AMC 242 I6" echter vanaf 1996 is Chrysler ze "Powertech I6" gaan noemen.

iMav, ik heb het inderdaad gehad over de cilinderkop#. Het geeft in elkgeval een indicatie.

Ik heb dit gevonden op het WWW.

Cylinder head

The stock cylinder head is cast iron and weighs 60lb. The valve head diameter is 1.91" intake/1.50" exhaust. Casting numbers are as follows:

Year............Casting No

1987-90......2686

1991-95......7120

1996-99......0630

2000-01......0331

Cylinder head flow figures (cfm) at 25inH2O pressure drop are:

Non-HO head #2686

Valve lift (in)..... 0.2 ... 0.3 ... 0.4 ... 0.5 ... 0.6

Intake flow.... 122.0 168.0 186.0 189.0 192.0

Exhaust flow....88.0 114.0 130.0 134.0 138.0

Ported non-HO head #2686

Valve lift (in)..... 0.2 ... 0.3 ... 0.4 ... 0.5 ... 0.6

Intake flow.... 124.0 183.0 197.0 207.0 216.0

Exhaust flow....87.0 113.0 138.0 153.0 159.0

HO head #7120 & #0630

Valve lift (in)... 0.1 ... 0.2 ... 0.3 ... 0.4 ... 0.5 ... 0.6

Intake flow.... 66.0 128.0 179.0 206.0 209.0 209.0

Exhaust flow. 55.0 100.0 120.0 136.0 141.0 141.2

HO head #0331

Valve lift (in)..... 0.2 ... 0.3 ... 0.4 ... 0.5 ... 0.6

Intake flow.... 114.0 165.0 194.0 199.0 205.0

Exhaust flow....94.0 117.0 126.0 130.0 133.0

Ported big valve 2.02/1.60 HO head

Valve lift (in)... 0.1 ... 0.2 ... 0.3 ... 0.4 ... 0.5

Intake flow.... 73.9 142.4 197.8 229.8 247.0

Exhaust flow. 65.3 114.0 135.9 146.3 157.1

The early '87-'90 non-HO heads have low intake ports that flow rather poorly. The later HO heads have higher intake ports that flow more air by allowing a straighter shot into the cylinders. The '91-'95 HO heads with casting no.7120 have the highest intake and exhaust port airflows, especially at lower valve lifts where it is most important, and are the best for performance. The '96-'99 0630 heads are almost identical except that they don't have a port for the coolant temp. gauge sending unit. The '00 and later HO heads with casting no.0331 have smaller exhaust ports to produce a faster warm-up of the catalytic converter and improve emissions, but performance also suffers because the ports don't flow as well as those of the 7120 and 0630 castings.

The exhaust ports flow relatively poorly compared to the intake ports on all the 4.0 heads so this engine would perform better with a dual pattern cam that has more exhaust valve opening duration and lift than the intake.

The intake ports of the HO head are rectangular and measure 1.625" x 1.375", while the exhaust ports are elliptical and measure only 1.375" x 1.250". The port cross-sectional areas are 2.234 and 1.350 sq. inches respectively. For good street performance, it is recommended that the port c/s area should be about 85% of the valve head area. Therefore it should be 2.435 sq. in. for the intake ports and 1.502 sq. in. for the exhaust ports. The stock port c/s areas therefore need to be enlarged by 9.0% for the intake and 11.3% for the exhaust. The ports should be matched to the intake and exhaust manifold runners to smoothen airflow and prevent power-robbing turbulence.

For those who would like to undertake a DIY head porting job, the Standard Abrasives DIY Head Porting Guide is a must read.

Greetz,:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou dan uit een TJ komen?

Ben getuige geweest van het "spagetti project" van Rob, waarbij een TJ blok in een YJ (87 dacht ik) kwam. Zaten toch wel de nodige aanpassingen in/aan.

Ik denk dat Rob je daar heel veel over zou kunnen vertellen.

1 op 1 past het in ieder geval niet (qua aansluitingen, signaal gevers etc etc)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zal vast gaan werken, maar zal nog hele klus zijn.

zit de comp er ook bij.

in mijn ogen kan je dan net zo goed een V8 erin zetten is zelfde werk.

ik zou hier een goeie 2ehands op de kop tikken, wat een direct swap is.

en dan die motor die eruit komt uit elkaar trekken en zelf reviseren.

klik op ebay wel zelf even nakijken of ze verzenden naar NL en of het geen rommel is

of compleet remanufactured klik en dan wel de juiste die direct er in kan

EPS of B&S al geprobeerd? dacht dat hun ook motoren hadden liggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ben vadaag ff de jeep op wezen halen. (inv locker)

en heb meteen gevraagd of de moter om te wisselen zou zijn .

als het goed is is de moter het zelfde aleen de olie sensor daar moet die van een tj in.

voor de rest kan ik gewoon alles over zetten.

het is een kaal blok .

onderblok met kop.

maar als dit niet zo zou zijn hoor ik het graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke dank je.

de sensoren wil ik over zetten .

omdat bij het nieuw blok niets bij zit.

dit is een niuewe uit de usa.

dus de oude sensoren passen niet in het blok (kop).

mmm daar zal zeker wel een oplosing voor zijn. (omboren of verloopstukje)

maar weet iemand of de onsteking wel over te zetten is .

inv lengte as en zo.

mvg maurice

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In dat geval moet het gewoon passen...

Mogelijk moet jeeen paar kleine aanpassingen doen. Denk daarbij aan de temp sensor in de kop en de filteraansluiting voor 't oliefilter.

Misschien moet je je huidige vliegwiel gaan gebruiken, en dat toplager moet ook geplaatst worden.

Kortom: Niets onoverkomelijks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Deze motor past gewoon in jouw jeep. Je zal wel een bronzen priesaslagertje moeten laten draaien als je een vroege ax-15 bak hebt.

Dit zie je vanzelf op het moment dat je de 2 motoren naast elkaar legt.

Ik zou zeggen: gewoon doen. :blush:

weet iemand de maat van dat bronzen priesaslagertje.

dan laat ik dit voor de zekerheid alvast 1 draaien.

zodat ik er aankoment wiekent niet op mis pak.

mvg maurice

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...