Spring naar bijdragen

Help a.u.b. betreffende oliedrukmeting


Nicloner
 Share

Recommended Posts

Geachte Jeep en Cherokee liefhebbers,

Ik ben in het bezit van een Grand Cherokee 4.0 uit eind 1999.

2 weken terug is de "Check gages" gaan branden, betreffende de oliedruk meting.

Dit gebeurde nadat de wagen op temperatuur was gekomen, bij koude motor, was de oliedruk ongeveer 3.

Bij warme motor oliedruk nagenoeg op 0.

Daarbij sloeg de wagen op snelweg ook regelmatig af.

Deze week is de auto bij Chrysler/Jeep in Heemstede ter reparatie geweest.

- Nieuwe oliedrukmeting/sensor

- Nieuwe lager schalen

- Opnieuw afstellen motor

etc.

Kosten 1350 euries.

Bij het ophalen van de wagen werd mij verteld dat ie het weer deed, maar de oliedruk bij warme motor was nog niet optimaal, maar verzekerde men, het "Check gages" indicator gaat niet meer branden.

Doch op de weg naar huis, gebeurde het waar ik al voor vreesde, bij stationair draaien van de warme motor, gaat het lampje/indicator "check gages" weer branden, oliedruk nagenoeg 0.

Tijdens het rijden gaat de oliedruk wel naar 2.5.

Nu vermoed ik dat ik een wagen heb gekocht met of een gescheurde kop of lekke koppakking.

Als ik af ga op het vernieuwen van de schalen en kleur oude olie.

Iemand die met dit probleem ervaring heeft of een idee wat het zou kunnen zijn, bvd.

Gisteren de dealer gebeld en het euvel doorgegeven en nagevraagd welke stap er nu gedaan moest worden, niet met zekerheid te zeggen want/maar dan zou de kop eraf moeten.

Kosten indicatie tussen de 800 en 1300 euro , al of niet met reviseren kop.

Voor ik weer een rib uit mijn lijf verwijder, wil ik toch wel meer zekerheid of het dan wel opgelost is.

Betreffende de oliedrukmeting

Dus bij deze een oproep

Bij voorbaat dank

Groetend Nick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De druk is dus goed bij koude motor, ik denk dat je je niet al teveel zorgen moet maken.

Volgens mij hoor je duidelijk een verschil in het geluid van de motor als je oliedruk echt wegvalt.

Een paar dingen die het zou kunnen zijn (haynes):

- verkeerde olie

- oliepomp kapot of beschadigd

- te warm worden van de motor

- verstopte oliefilter

- oliedruk meter werkt niet goed

Ik zou zeggen dat de 'sending unit' kapot is, maar dat hebben ze al gedaan zo te zien.

56031003.jpg

Zit bij je oliefilter in de buurt.. je kan zo zien of die nieuw is.

Links zit de stekker die naar je meter gaat..

Misschien straks even verplaatsen naar motor-forum, omdat de 4 liter veel toegepast is in verschillende types.. :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geachte Jeep en Cherokee liefhebbers,

Ik ben in het bezit van een Grand Cherokee 4.0 uit eind 1999.

2 weken terug is de "Check gages" gaan branden, betreffende de oliedruk meting.

Dit gebeurde nadat de wagen op temperatuur was gekomen, bij koude motor, was de oliedruk ongeveer 3.

Bij warme motor oliedruk nagenoeg op 0.

Daarbij sloeg de wagen op snelweg ook regelmatig af.

Deze week is de auto bij Chrysler/Jeep in Heemstede ter reparatie geweest.

- Nieuwe oliedrukmeting/sensor

- Nieuwe lager schalen

- Opnieuw afstellen motor

etc.

Kosten 1350 euries.

Bij het ophalen van de wagen werd mij verteld dat ie het weer deed, maar de oliedruk bij warme motor was nog niet optimaal, maar verzekerde men, het "Check gages" indicator gaat niet meer branden.

Doch op de weg naar huis, gebeurde het waar ik al voor vreesde, bij stationair draaien van de warme motor, gaat het lampje/indicator "check gages" weer branden, oliedruk nagenoeg 0.

Tijdens het rijden gaat de oliedruk wel naar 2.5.

Nu vermoed ik dat ik een wagen heb gekocht met of een gescheurde kop of lekke koppakking.

Als ik af ga op het vernieuwen van de schalen en kleur oude olie.

Iemand die met dit probleem ervaring heeft of een idee wat het zou kunnen zijn, bvd.

Gisteren de dealer gebeld en het euvel doorgegeven en nagevraagd welke stap er nu gedaan moest worden, niet met zekerheid te zeggen want/maar dan zou de kop eraf moeten.

Kosten indicatie tussen de 800 en 1300 euro , al of niet met reviseren kop.

Voor ik weer een rib uit mijn lijf verwijder, wil ik toch wel meer zekerheid of het dan wel opgelost is.

Betreffende de oliedrukmeting

Dus bij deze een oproep

Bij voorbaat dank

Groetend Nick

Ik vind de conclussie dat de koppakking of de kop gescheurd is wel heel snel gemaakt.

Blijft wel dat ik de prijs wel heeeeeel erg fors vind voor de reparatie die dus achteraf niet geholpen heeft.Dus hebben ze maar wat gerepareerd(of niet).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een koude motor op 3 bar??? Da's laag!

Stationair al, laat staan bij, pak 'm beet, 2000 toeren.

Warm moet 'ie stationair toch echt wel een bar of 1 a 1.5 kunnen halen. Als je toeren maakt dan moet hij toch wel op 3 komen.

Ik vind de druk over het algemeen genomen dus te laag. Dat kan inderdaad veroorzaakt worden door de oliepomp, maar ook door de hoofd en drijfstanglagers.

De nokkenaslagers kunnen ook een oorzaak zijn. Over het algemeen is een structueel lage oliedruk een teken van vergaande slijtage.

Koppakking zou eventueel kunnen.... maar lijkt me, eerlijk gezegd, sterk.

Het belangrijkste wat er nu eerst moet gebeuren, is controleren of de druk écht zo laag is. Dus met een ouderwetse, mechanische, meter op de plek van de oliedruksensor.

Verder moet je even controleren of er de juiste olie in het blok zit. Te dunne olie bouwt moelijker druk op!

Hoe zagen die oude lagerschalen er trouwens uit??? Messingkleur?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast IRONBITCH

als je denkt dat je koppakking of kop gescheurd is en je olie heeft een bijvoorbeeld een grijze kleur. dan zit er meestal water bij. en als je het zeker wilt weten dan pak je oliepijlstok eruit pak een aansteker onsteek de aansteker en hou hem tegen de oliepijlstok aan. gaat de olie daarna knetteren dan heb je water bij de olie zitten. maar let op als je op L.P.G. rijd dan zit er ook altijd een beetje water in je olie. want in L.P.G zit namelijk ook water in 0,05% maar dat waterdamp verdampt altijd onder het rijden. alleen als je met een koude motor gaat olie pijlen dan zie je altijd een paar kleine water druppeltjes op oliepijlstok zitten. maar als de motor warm is niet meer. en als de motor warm is en je gaat pijlen. en je houd er een aanteker bij en het gaat knetteren dan is het niet meestal niet goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aansteker bij de peilstok???

Zeker bij veel korte ritten is het resultaat vertekend, idd vanwege dat vocht uit de brandstof.

Maar... er kunnen ook onverbrande benzineresten in de olie aanwezig zijn, en de olie zelf is ook niet onbrandbaar! Voorzichtig dus met die aansteker!!!

De kleur van de olie is meestal duidelijk genoeg: Grijs is water!

Maareh... het probleem is de oliedruk.... olie in het koelwater zal bij een probleem met de koppakking dus waarschijnlijker zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...