Spring naar bijdragen

Stotterende Motor Wrangler 2.5 1989


Edwin1976
 Share

Recommended Posts

Hoi beste Jeep liefhebbers,

Ik zit met een probleem. Ik heb sinds 5 maanden een Jeep Wrangler uit 1989 2.5 benzine motor. Op een of andere manier stotterd de motor na zo'n 20 kilometer te hebben gereden. Ik heb een maand geleden mijn oliefilter,benzinefilter laten vervangen. Ik ben al een tijd bezig met dit probleem. Ik heb zelfs de ANWB gebeld omdat ik vandaag op een gegeven moment niet meer verder kon rijden. Het gekke is dat als ik eenmaal rijd dan gaat het wel maar na zo'n 30 minuten te hebben gereden dan begint de alende weer. Onlangs reed ik zo'n 100 kilometer per uur op de snelweg. Ging goed dacht ik. Helaas begon de ellende weer. Ik reed in zijn 4 en kon op een gegeven moment niet goed meer gas geven. De motor begon te stotteren. Als ik gas gaf kwam hij nauwelijks voor uit. Weliswaar zo'n 80 kilometer per uur maar als ik gas bij wilde geven begon opnieuw de ellende. De medewerker van de ANWB kon aan dit probleem ook niet veel doen. Hij heeft zelfs nog in de Jeep gereden. Hij dacht aan 2 opties.

1. Ontsteking laten vervangen.

2. De pomp in de benzinetank moet vervangen worden. Dit ivm met het te wijnig bar wat het zou voort brengen.

Wie o wie kan mij vertellen wat het precies kan zijn.

Een Jeep fan.

Groetjes Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het begint pas na 20 km? Als de motor gaat stotteren even je tankdop los doen, als je merkt dat ie vacuum zuigt is je tankontluchting verstopt waardoor er onderdruk in je tank ontstaat. Hierdoor voedt de tank niet genoeg en gaat de motor stotteren en inhouden.

Je kan ook een stuk zonder tankdop rijden, als het probleem zich dan niet voordoet weet je het ook. Wel voorzichtig rijden dan, anders verspil je dure benzine.

Heb jij trouwens een pomp in de tank? Ik meende dat jouw type Wrangler een mechanische pomp op de motor heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Andere Jeep, andere motor maar een identiek probleem. Iedere keer denk ik het opgelost te hebben, maar het probleem blijft. Bij mij staat alleen de onsteking nog op het afstreeplijstje.

Als je dat vacuumzuigen wil testen - haal een nooddopje bij de pomp voor minder dan 5 euro. Ben je toch nog een beetje beschermd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het begint pas na 20 km? Als de motor gaat stotteren even je tankdop los doen, als je merkt dat ie vacuum zuigt is je tankontluchting verstopt waardoor er onderdruk in je tank ontstaat. Hierdoor voedt de tank niet genoeg en gaat de motor stotteren en inhouden.

Je kan ook een stuk zonder tankdop rijden, als het probleem zich dan niet voordoet weet je het ook. Wel voorzichtig rijden dan, anders verspil je dure benzine.

Heb jij trouwens een pomp in de tank? Ik meende dat jouw type Wrangler een mechanische pomp op de motor heeft.

Hoi Jim bedankt voor je snelle reactie. Ik ga het zeker proberen. Dus als het de tankontluchting is dan moet de tank open gemaakt worden neem ik aan. Kan dat? Ik zie zelf nergens een opening.

Groetjes Edwin

Andere Jeep, andere motor maar een identiek probleem. Iedere keer denk ik het opgelost te hebben, maar het probleem blijft. Bij mij staat alleen de onsteking nog op het afstreeplijstje.

Als je dat vacuumzuigen wil testen - haal een nooddopje bij de pomp voor minder dan 5 euro. Ben je toch nog een beetje beschermd

Hoi Frank jij ook bedankt voor de snelle reactie. Maar heb je het ook al geprobeerd zonder dop te rijden? Niets geholpen?

Groetjes Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kweet niet hoe de ontluchting is bij een 2.5 liter van '89. Maar bij een 4.2 zit er aan bestuurders zijde ... achter.... een slangetje voor de ontluchting vd tank. Moet je effe de rubberen flap weg trekken(aan de onderkant) in de hoek achter, aan de bestuurders zijde. Daar zit bij een 4.2 het slangetje vast geschroefd aan de body/spatbord.. Zwart slangetje met zo'n wit doppie op het eind! Zit dus niet op de vuldop! daar komen wel 2 slangen op uit. 1 is volgens mij de ontluchting bij het tanken maar dat dunne slangetje aan het spatbord is voor het gewone werk!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De ontluchting in de linker wielkast is NIET van de tank, maar van de achteras...

De ontluchting van de tank loopt naar de motorruimte en is aangesloten op de EVAP canister, een plastic pot welke ongeveer onder het ruitensproeiertankje tegen de firewall gemonteerd zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Edwin,

Mijn Wrangler 2,5 ltrs, ook uit 1989, heeft enkele jaren geleden een vergelijkbaar probleem gehad.

Bleek een kapotte, verpulverde katalisator te zijn.

Bij warm worden, na enkele tientalle kilometers, plaatste zich een prop kat-materiaal voor de uitgang van de uitlaat.

Dus, kat eraf en een buis in de plaats.

Succes,

Les Charles

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jeepers,

Bedankt voor jullie reacties. Ik rij nu weer een week zonder problemen. Echter vanavond begon de alende weer. Nu ben ik er achter gekomen dat er een kabeltje ontbreekt aan de motor. Deze moet naar de temparatuur meter en thermostaat. Of deze nu gejad is weet ik niet maar kan het probleem hierdoor komen?

Groetjes,

Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...