Spring naar bijdragen

Nekaf


Recommended Posts

Hallo,

Ik zit al een tijdje te 'klieren' dat mijn accu's niet goed opladen van de nekaf. Nou zitten er 2 accu's in de nekaf ze staan in serie dus leveren 24 volt. Nou is altijd mijn laatste accu leeg dus van de voorzijde de rechtse accu.Nou zit er een gasinstalatie in en die tapt stroom van de laatste accu af. 12 volt dus. Nou laat de auto wel op want als je over de accu's meet leverd hij 25.5 volt en met wat gas geven 27.8 ong. maar als je per accu meet leverd de 1e accu 16 volt en de 2e maar 12 ong. Dus ik d8 ik zet de kabel van de gasinstalatie op de eerste accu. Nou dit ging een tijdje heel goed altijd de accu's vol enz. Totdat ik een rondje ging rijden en daarna de auto nog even stationeer liet draaien knalde er de zekering van de gasinstalie uit? Dus ik dacht kan gebeuren nieuwe zekering erin en dat was het zelfde. Toen heb ik het draadje weer op de 2e accu gezet en toen was het goed? Dus ik dacht dat is vreemd ik weer proberen op de 1e accu en hij knalde er niet meer uit... Maar nu start de nekaf niet meer ook niet met aantrekken of wat dan ook? Terwijl je vanachter bij de tank de gasinstalatie wel hoord aanslaan? Verder zijn alle draaden van de gasinstalatie goed en niet verbrand of wat dan ook. Hopelijk kunnen jullie hier wat mee?

Dus alles werkt als behoren startmoter draait enz enz enz alleen hij slaat niet aan? Dus ik denk geen vonk of geen gas?

Groeten Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Rick,

Probeer je accus op te laden op 12V, dus elke accu apart. Op deze manier laad je ze het beste op. Bij een Nekaf zou ik ze even uit de accubak te halen. Dit ivm spettertjes bij het laden.

Eerst even het waterpeil controleren en eventueel bijvullen met demi-water. De platen moeten ongeveer een centimeter onder water staan. De accu's na het laden nogeens controleren, zuurgraad en koudstartstroom zijn het belangrijkste.

Gas instalatie heeft waarschijnlijk twee ventielen , 1 op de tank en 1 voor de verdamper. Beide ventielen worden ingeschakeld op t zelfde moment, dus even meten of je spanning hebt op de allebei de ventielen. Ze moeten met een voel/hoorbaare klikje inschakelen. Als dit geen resultaat opleverd, kun je ook de leiding tussen het ventielen de verdamper een stukje los draaien, bij inschakelen van de gas instalatie moet hier gas uit sissen. Wel buiten doen ! Als de spoel kapot is kun je deze meest zo van het ventiel wippen en vervangen. Deze zitten meestal vast met een borgveertje.

Het is beter om een omvormertje te monteren voor je gas instalatie, die maakt 12V van de 24V boordspanning. Zo belast je de accu's niet ongelijk. (ook handig voor een radio :thumbsup: )

Groetjes, Albert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welke solenoide bedoel je???

Overigens is het riskant om de gasinstallatie even op de andere accu te zetten. Standaard zal 'ie namelijk op de accu welke met de min aan de massa ligt aangesloten zijn. Ga je naar de andere accu, dan laat je de gehele electrische installatie van de gasinstallatie dus "zweven". Als er dan ergens wél massa gemaakt wordt, door wat dan ook, krijgen bepaalde delen 12V in plaats van 0V, of 24V ipv 12V!

Wanneer je de accu's ongelijk belast, zoals bij jouw Nekaf, moet je periodiek de accu's verwisselen. 2x per jaar bijvoorbeeld. Zo worden de accu´s om beurten anders belast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...