Spring naar bijdragen

Cockpit


6 in-line
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

Ik heb nu een hele goeie.

Er was eens..........,de dealer.

Ik kwam daar om de code van de radio te vragen. Ik had de auto net één week.

De man stelde mij de vraag hoe ik aan de cockpit kwam, volgens hem was het niet de juiste cockpit in de juiste auto.

Tja.

Nu, drie jaar verder en wat gluren bij mijn collega drivers, begin ik me toch af te vragen hoe dat zo is gekomen.

Aangezien ik vanaf begin van het jaar actief deelneem aan dit forum, lijkt het mij een goed idee om dat even aan jullie voor te leggen.

Mijn cockpit heeft GEEN:

- toerenteller;

- oliedrukmeter;

- temperatuurmeter.

Mijn cockpit heeft een:

- controle olielampje;

- controle temperatuurlampje.

Bij het verwijderen van het kachelhuis moest het dashboard voor een groot gedeelte worden gedemonteerd omdat ik een lekke kachelradiateur had. De cockpit heb ik toen ook losgekoppeld omdat een aantal lampjes het niet meer deden. De cockpit zit als het ware vastgeklikt in een paar stekkers.

Aangezien alle aansluitingen wel aanwezig zijn (behalve de toerenteller........., denk ik) kan ik dan een andere cockpit plaatsen met een oliedrukmeter, temperatuurmeter en toerenteller??????

Of is dat een te simplistische gedachte!!

Mogelijk zitten de metertjes op een andere plaats en werkt vervolgens e.e.a. niet zoals het dan zou moeten.

Volgens mij betreft mijn XJ van '97-7 een exportauto van '96.

Onderstaand geef ik wat meer info zodat jullie mogelijk kunnen bekijken of e.e.a. normaal is of niet.

6 cil. in-line;

4 ltr.;

aut.;

4X4;

C-control;

Airco;

2x airbag;

Hoofdsteunen voor/achter;

El. bedienbare buitenspiegels;

Geen leren bekleding.

Weer vraag ik mijn vraagbaak (Jeepforum members) om in-side informatie.

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Wrangler,

Ook jij bedankt voor jouw snelle reactie en bijlage. De symbolen olie en temp. op jouw bijlage zijn hetzelfde, maar de CP is anders.

Je gaf aan dat het wel mogelijk is, maar de dealer stond uiterst raar te kijken toen die mijn CP zag.

Morgen sluit ik een foto bij als mij dat gaat lukken.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Is een andere te plaatsen????

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens is het waarschijnlijk een kwesie van een andere instrumenten groep monteren. Alleen zul je dan de oliedrukschakelaar door een sensor moeten vervangen. Hetzelfde bij de temperatuurschakelaar.

De bedrading van de toerenteller is vermoedelijk ook al wel aanwezig op de stekker(s)

Schema:

post-807-12873016468717_thumb.jpg

Links boven en midden boven staan de beide instrumenten panelen. Je ziet dat de stekkernummers overeen komen.

In het midden, rechts, staan de schakelaars/sensoren.

Ombouwen lijkt me een fluitje van een cent!

Ow... en geloof nooit te snel een dealer.... ;)

Volgens sommige dealers heeft er namelijk ook nooit een Jeep CJ bestaan! <_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Perfect Wrangler <_< , het schema.

Ik krijg toch echt zin om zo'n CP aan te schaffen.

Tja, de dealer. Er was eens ...een CJ. Dat was dus het sprookje van de dealer. Hadden ze alleen niet in de gaten dat hij echte bestond. Leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker ook niet.

Bedankt en je hoort van mij.

6 in-line.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Xj's,

Tja, dat is..., wat zal ik zeggen....,'87? In ieder geval rij ik nog niet belastingvrij... en dat weet ik wel zeker.

Kameel <_< .

Wrangler, je gaf aan dat het waarschijnlijk een eenvoudige overplaatsing zou kunnen zijn, gezien de tekeningen die je hebt bijgesloten in dit forum.

Schakelaars verwijderen en sensoren plaatsen. Dat is zo ongeveer alles???

Kan je dan zomaar schakelaars verwijderen en sensoren plaatsen????

OK, daar gaat 'ie' weer.

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik zo naar de foto kijk, lijkt het me al een "type '97". In dat geval zal het iets anders zijn: Je dash krijgt dan zijn gegevens via een databus.

De sensoren zouden dan al in het blok moeten zitten, de computer verzameld alles en zet ze op de bus. Vervolgens vertaald je dash die data weer naar een meteraanwijzing, of een lampje.

Bij de typen met de "oude" configuratie kun je de schakelaars gewoon vervangen door sensoren.

Je kunt het vrij simpel zien wat je hebt: Open de kap en kijk aan de linkerzijde achterop de cilinderkop, ongeveer op de hoek. Zit daat een schakelaar/sensor bovenin de kop geschroefd: oude systeem.

Hier zie je hem zitten (met dat paarse draadje eraan):

post-35-12873016470871_thumb.jpg

(Dit is bij een Wrangler 4.2, maar de lokatie is identiek. Hoogstens is het stekkertje anders.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wrangler,

Weer bedankt voor jouw reactie.

Er zit inderdaad een stekker linksachter op de bout geschroefd bij het kleppendeksel.

Wat mij nu zo weer te binnen schiet is het volgende (ik heb overigens, toen ik de vraag op het forum plaatste, daar totaal niet meer aan gedacht).

De vorige eigenaar heeft nl. ooit 'waterslag' gehad met de motor en door een garage toen een nieuwe motor laten plaatsen. Ze hebben bij het plaatsen van een nieuwe motor tevens de cockpit vervangen. Dus de motor en de cockpit uit één auto overgezet in mijn XJ van '97, nieuwe uitvoering :o .

Het stomme is nu: "Ik heb een cherokee van '97". Maar als ik vragen stel over de motor, kan ik nu maar beter stoppen. Boris gaf mij nl. een aantal aanwijzingen m.b.t. het vinden van de sensor voor het aansturen van de elektrische fan......., gebaseerd op mijn XJ van '97. Ik kon hem niet vinden, nu weet ik ook waarom.

Oa. dus een sensor op de radiateur (aan de rechterkant) voor de aansturing van de elektrische fan. Ik heb hem niet gezien en zeker niet gevonden. De dop zit in het gat, de sensor niet :lol: .

Ik vraag me nu eigenlijk af op de meters in de cockpit wel werken voor de temp en olie. Als ik het contact aanzet doen de lampjes het wel en ze reageren dus ook.

Waar die schakelaars zitten op het blok...., ik weet het niet.

Tja.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een "oude" motor kan gewoon gebruikt worden i.p.v. een nieuwere. Alleen moeten ze dan de sensoren even wisselen.

Bij de nieuwere auto's, zoals de jouwe waarschijnlijk, worden alle sensor signalen door de computer op de databus gezet. Bovendien stuurt de computer de koelfan. De sensor daarvoor ( dus voor alle koelwatertemeratuur afhankelijke zaken rond de motor en dash) zit voorop de motor, op het thermostaathuis. Dat is waar de dikke slang naar de bovenkant van de radiateur vertrekt.

De oliedruksensor zit aan de rechterkant van de motor, vlakbij het oliefilter, boven de startmotor.

Overigens zit het draadje van de temperatuurmeter/lampje, bij de oudere motoren, niet op een kopbout, maar op een apart "messing boutje", ergens tussen de 2 laatste kopbouten links. Aan een kopbout zit wel vaak een massa kabel/litz naar het schutbord.

De temperatuursensor van de "oude" motoren ziet er, uitgebouwd, als volgt uit:

0453.03.jpg

Waarschijnlijk zit er, ipv die schroefaansluiting, we een stekkeraansluiting op.

De sensor voor de computer, bij de nieuwere motoren:

0453.60.jpg

overigens zit deze laatste sensor ook in de oudere motoren, al is het met andere waarden, om de computer van info te voorzien.

De oliedruksensor ziet er zo uit:

0450.44.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wrangler,

Weer hartelijk bedankt voor jouw reacties tot nu toe en de tijd die je hebt genomen (incl. illustraties).

Ik weet aardig wat van mijn Cherokee, maar de details leer ik aardig kennen op dit forum.

Om voor mij zaken wat meer zichtbaar te maken wil ik e.e.a. even bundelen.

Als ik het niet goed zie hoor ik het graag.

Twee zaken zijn een beetje verweven met elkaar nl. de cockpitvraag en de fanvraag (hierop heb je ook gereageerd) en ik heb een nieuw model XJ maar.......een oudere motor.

Fan.

Deze wordt door drie factoren beinvloedt, nl. de pdc (computer), de sensor in het thermostaathuis (niet in de radiateur in mijn geval, blijkt dus nu, i.v.m. de motor die is vervangen) en de werking van de airco.

Dat de fan het niet doet zou mede verband kunnen houden met het feit dat de airco nog niet gevuld is en de buitentemp. Zoals je weet heeft hij het altijd wel gedaan. Dat de airco is afgekoppeld zou daar dus debet aan zijn geweest.

Cockpit

De schakelaars voor de temp. en olie vervangen voor sensoren.

Waar ik ze moet zoeken heb je omschreven.

Ik hoop dat dit een juiste samenvatting is van hetgeen jij hebt omschreven??

Weer bedankt tot zover Wrangler.

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het zo lees, heb je het allemaal aardig begrepen. :P

een paar opmerkingen/aanvullingen nog:

- De sensor in het thermostaathuis voorziet de computer (PCM) van info omtrent de motortemperatuur. De PCM "beslist" dan of de fan moet draaien. Datzelfde doet de PCM wanneer je de airco inschakeld.

- De PCM zet de gemeten waarde ook op de databus. Je Cockpit vertaalt dat vervolgens in de uitslag van de temp meter of, zoals bij jou, in het oplichten van een lampje.

- De oliedruksensor geeft ook zijn signaal aan de PCM. Ook die info wordt op de databus gezet, Net als het motortoerental, de tankinhoud, het accuvoltage, de snelheid, enz. Je cockpit vertaalt alles naar afleesbare info.

Dat je fan niet draait, kan zeker aan de airco liggen. De PCM ontvangt nu geen "airco request" signaal, en stuurt de fan dus ook niet aan. Wanneer de motor echt (te) warm dreigt te worden, zal 'ie dat waarschijnlijk wél doen, op basis van de info die de PCM van de temperatuursensor krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, klasse Wrangler.

Bedankt voor jouw inzet, je hebt me flink wat info bezorgd met deze materie en het ontleden van mijn eigen XJ. Ik heb het begrepen.

Ik ga aan de slag en zal je zeker op de hoogte houden m.b.t. de vorderingen die ik boek of vragen die ik heb.

Ook alle anderen........, bedankt.

Speciaal voor jullie.............., vrooooeeeemmm (EEN 6 IN-LINE geluid).

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Beste Wrangler, Kameel,

Enige tijd geleden heb ik jullie gesproken over een cockpit.

Ik hoop dat jullie dat nog weten?!

Na veel reacties n.a.v. de vragen die ik had, heb ik ondertussen niet stil gezeten.

Ik heb de cockpit gevonden bij.......het bedrijf die mijn XJ heeft onderhouden (vorige eigenaar). Jaaahhhh, de cockpit die er eigenlijk in hoort te zitten.

Hij kon mij niet exact vertellen waarom hij hem heeft vervangen (al weer vier jaar geleden). Er scheen in ieder geval iets kapot te zijn.

Afijn, ik ga hem gewoon overzetten en eens kijken wat er gaat gebeuren.

Volgens de garagehouder moet hij gewoon werken.

Het schijnt dat hij de motor heeft vervangen voor exact hetzelfde type motor, maar met een andere cockpit.

Volgens het bedrijf komt de cockpit uit mijn auto en hadden ze hem nog op zolder liggen.

Wel, het duurde even maar zoals beloofd...........zou ik jullie nog informeren.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Beste allemaal,

Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat.

Ruime tijd geleden heb ik veel reacties gehad m.b.t. mijn cockpitverhaal.

Zoals jullie hebben kunnen lezen was ik altijd in de veronderstelling dat mijn cockpit maar magertjes was bedeeld met meters, toeters en bellen.

Wel nu......., haleluja, HIJ ZIT ER IN. De nieuwe cockpit dus.

Ik weet niet waar ik kijken moet, oooooveralllllllll metertjes.

Vandaag heb ik hem opgehaald uit Gameren (Zaltbommel).

Bij deze wil ik jullie de beloofde foto niet onthouden. De cockpit zat erin binnen 10 minuten.

Ik heb de eigenaar de oude teruggegeven voor in zijn voorraadkast.

Alles doet het......., behalve de totaal kilometerteller. Dagteller doet het wel.

Afijn, daar moet ik nog even een oplossing voor vinden. Elektrotechnisch ben ik niet zo sterk. Ik vraag mij af hoe deze storing is ontstaan of waar het aan ligt.

Nog even een paar vraagjes, maar volgens mij zit het wel goed.

Even wennen, want op de oude cockpit zaten zeer weinig meters.

De oliemeter geeft stabiel ongeveer één streepje onder de drie aan (als ik 120 km/uur rijdt).

Zodra ik optrek of afrem fluctueert de meter iets, maar nooit boven 3.

De temp.meter geeft bij bedrijfstemp. iets minder dan 100 graden C. aan.

De accumeter geeft 14 V aan.

Zijn dit de normale waarden??

Wat ik jullie ook zeker niet wil onthouden....., ik heb een TOERENTELLER :rolleyes::yes:.

De foto komt nog.

Ik heb Wrangler gevraagd mij te berichten hoe ik dat moet doen. Afgelopen keer ging dit ook al mis bij mij.

Ik hoop dat de foto een goed beeld geeft, vooral de situatie oud-nieuw (even scrollen) zal duidelijk aangeven hoe kaal de oude cockpit was uitgerust t.o.v. de nieuwe.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn om te weten dat de waarden goed zijn en inderdaad ziet het er net even wat meer AF uit.

Je kunt nu in ieder geval in één oogopslag zien wat mijn 6 in-line doet en of 'ie' het nog naar zijn zin heeft.

Nog even een vraag.

Ik wil ze (de foto's) graag plaatsen, maar mag ik ze naar één van jullie mailen?

Enige tijd geleden heb ik ook wel eens wat geprobeerd te 'posten' maar dat was geen succes.

Heeft één van jullie de mogelijkheid en tijd om mij een berichtje te sturen.

Hartelijke groet,

6 in-line

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK dank je Kameel, ga ik doen.

Maar kun je mij eventueel nog ergens mee helpen.

Ik dacht dat ik de oude cockpitfoto nog digitaal had opgeslagen. Inmiddels heb ik die verwijderd enige tijd geleden (rund dat ik ben).

De nieuwe situatie heb ik vanmiddag genomen, maar de oude heb ik niet meer en ik dacht dat ik die nog wel 'on topic' kon vinden.

Is daar iets mee te doen of vraag ik nu technisch het onmogelijke!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...