Spring naar bijdragen

Hoe En Wat Carburateur?


Blue4.2
 Share

Recommended Posts

Vanavond Carb. gewisseld...(de carter 2bbl zoals die standaard wordt gevonden op de 4.2 liter motoren)

Had een andere gebruikte carb van Pullie overgenomen. Dit ding geplaats, liep nu 10x zo slecht als voorheen. 't was natuurlijk ook een gokje! Schudden en en bij gasgeven inhouden(nou ja bijna afslaan en dan volgas geven en dan ook volaan oppakken) enz. enz. de standaard dingetjes.

Nou ja goed na van alles geprobeerd af te stellen geen echte vooruitgang. Ook was er een steckertje afgeknipt vd Carb die naar een gevertje/contactje gaat die contact maakt als je gas geeft. Vermoede toch dat dit 1 vd problemen is.

Tevens vermoeden we dat ie ergens valse lucht staat te pakken.

Wat ik mij vooral afvraag, wat je afstelt als je de idle mixture screw's verdraait??? ok Tuurlijk je verandert de mengverhouding maaruh, wie heeft hier meer kaas van gegeten als ik?? of heeft tips mbt het afstellen vd Carb.

Morgen gaat zowiezo de oude terug, ivm dat stekkertje. Maar mischien kunnen we die toch nog een beetje fatsoenlijk afstellen.

Denk dat het toch is tijd wordt om uit te gaan kijken naar een nieuw modelletje Carb. dat geouwehoer met die Carter wordt ik nou toch wel een beetje zat!!! :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Met die carter is prima te leven hoor. Alleen wel die crappy computerzooi eraf halen!

Idle mixtureschroef regelt de hoeveelheid benzine die de motor stationair krijgt. Voorwaarde is wel dat de gasklep in de juiste stand staat, anders doen de hoofdsproeiers al mee.

Je hebt 2 mixture schroeven, voor elke venturi 1.

Voor het rijden hebben de schroeven niet echt veel invloed. Stationair en voor het CO is de afstelling crusiaal!

Een handigheidje om ze af te stellen:

-Draai ze ongeveer 3 slagen open

-Laat de motor stationair lopen (op bedrijfstemperatuur!!!) en controleer of de choke er helemaal af is.

-Stel het toerental met de stationair toerentalschroef ( gasklep aanslag) op de juiste waarde.

-Draai nu 1 mixture schroef in, totdat de motor langzamer gaat lopen. Daai hem nu iets terug.

-Stel het toerental weer in of controleer of de waarde weer als voorheen is.

-Draai de andere mixture schroef in totdat de motor langzamer gaat lopen.

-Stel het toerental weer in of controleer of de waarde weer als voorheen is.

-Herhaal de laatste stappen een paar keer.

-Als laatste stel je nog 1 keer het stationair toerental af.

-Mogelijk moet je het " verhoogd stationair toerental" nog een keer bijstellen, dit merk je als je de motor koud start. Bijstellen gaat met de andere schroef op de gasklepas. 1300 to 1500 toeren direct na een koude start is mooi.

Je carburateur is nu redelijk "basic" afgesteld. Zelfs de CO waarde ligt waarschijnlijk al binnen de grens!

Valse lucht is "dodelijk" voor het stationair mengsel. Zorg voor een goede voetpakking en controleer of alle slangen aangesloten en niet poreus zijn.

Natuurlijk wist je al zeker dat de ontsteking juist stond afgesteld en de diverse delen in goede staat zijn! :frusty:

( Denk er ook aan dat de computer de onsteking beinvloed!! Na de "nutter bypass" moet je de boel afstellen!!! 8 graden voor BDP bij stationair draaiende motor is de gewenste afstelling!)

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kijk dat is info! :rolleyes: 't heeft even geduurd voordat iemand heeft kunnen reageren, maar helemaal top 87wrangler.

Heb wederom een vervangend exemplaar van Deef gekregen :rolleyes: , die tevens goed draaiend vd motor af is gekomen, tevens nog een exemplaar van Redhead :whistle: , maar die is er niet goed afgekomen. Heb nou 4 van die Carb's waarvan 1 op de motor. Gaan zowiezo die van Deef eerst monteren. En ik zal niet langer eigenwijs zijn, die computer by-pass gaan we toch maar is doen! Van die andere drie gaan we maar is proberen om 1 goeie te maken! Je weet het niet... :unsure:

The story continues....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ok nou het volgende. Zag vandaag op een YJ 4.2 liter een Edelbrock zitten!(formaatje: emmer) Ding was gebruikt om voor het crossen!

Was een 4 barrel... Maar wat ik niet snap is, de standaard Carter BBD 2bbl geeft zo'n beetje 300cfm (snap wel ongeveer dat ie zo'n beetje 300 cubic feet per minute geeft) Maar zo'n edelbrockje begint normaal geproken bij zo'n 600 cfm! Nou had die kerel het er al over dat ie in toeren al wat harder liep stationair...wat ik ook snap! Door dat ie meer mengsel(benzine lucht) geeft! Is zo'n edelbrock of ander merk wel te plaatsen op een 4.2 voor normaal/terrein gebruik!

Kan je zonder pijn een een carb plaatsen met die getallen??? Een Weber levert zo'n beetje 350, wat ook verklaart waarvoor die meer vermogen uit het blok haalt! Maar is zo'n Edelbrock met twee keer meer verplaatsing ook te doen????? Of zie ik het geheel verkeerd??? En heeft iemand ervaring hiermee, heb je iets anders erop zitten dan een Weber dan hoor ik het graag??? Er zijn wel Holley's 2bbl en die beginnen zo'n beetje bij 350cfm. Maar als iemand mij kan uitleggen hoe het zit met de verhouding motor en cfm's van de carb. dan Graag??????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
Ok nou het volgende. Zag vandaag op een YJ 4.2 liter een Edelbrock zitten!(formaatje: emmer) Ding was gebruikt om voor het crossen!

Was een 4 barrel... Maar wat ik niet snap is, de standaard Carter BBD 2bbl geeft zo'n beetje 300cfm (snap wel ongeveer dat ie zo'n beetje 300 cubic feet per minute geeft) Maar zo'n edelbrockje begint normaal geproken bij zo'n 600 cfm! Nou had die kerel het er al over dat ie in toeren al wat harder liep stationair...wat ik ook snap! Door dat ie meer mengsel(benzine lucht) geeft! Is zo'n edelbrock of ander merk wel te plaatsen op een 4.2 voor normaal/terrein gebruik!

Kan je zonder pijn een een carb plaatsen met die getallen??? Een Weber levert zo'n beetje 350, wat ook verklaart waarvoor die meer vermogen uit het blok haalt! Maar is zo'n Edelbrock met twee keer meer verplaatsing ook te doen????? Of zie ik het geheel verkeerd??? En heeft iemand ervaring hiermee, heb je iets anders erop zitten dan een Weber dan hoor ik het graag??? Er zijn wel Holley's 2bbl en die beginnen zo'n beetje bij 350cfm. Maar als iemand mij kan uitleggen hoe het zit met de verhouding motor en cfm's van de carb. dan Graag??????

Zit 's ff het verhaal over die carb's te lezen.

Heb zelf ook een Carter 2bbl, maar met een hoger onderstuk van een Dodge (custom made).

De vragen die Blue stelt, vind ik wel interessant.

Maar zie geen antwoord, of staat dat ergens anders?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OP de site van Holley staat een handig tooltje om te bepalen wat voor carburateur voor je geschikt is (je krijgt dan wel een Holley-type maar staat wel bij hoeveel Cfm dat ding is)

Gegevens die ingevoerd moeten worden is het maximale toerental wat je wil hebben en de cilinderinhoud + nog wat dingetjes als het type choke en 2 of 4-barrel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OP de site van Holley staat een handig tooltje om te bepalen wat voor carburateur voor je geschikt is (je krijgt dan wel een Holley-type maar staat wel bij hoeveel Cfm dat ding is)

Gegevens die ingevoerd moeten worden is het maximale toerental wat je wil hebben en de cilinderinhoud + nog wat dingetjes als het type choke en 2 of 4-barrel.

Thanks JeePee, ik ga 's ff snuffelen bij Holley.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...