Spring naar bijdragen

Oliepeil Automaat Meet Procedure


Recommended Posts

hoi,

Dit onderwerp is hier al vele malen aan bod gekomen en er is met de search fucntie veel over te vinden.

Maar ik heb het volgende opgemerkt.

In de haynes manual wordt als procedure gegeven (effe ruwweg geschetst).

- automaat op bedrijfstemperatuur brengen

- oliepeil met draaiende motor meten

- op idle toerental eens enkele malen door alle automaat standen gaan en hier telkens enkele seconden laten staan

- Daarna automaat in P stand

- olieniveau meten.

In de FSM wordt geschreven

- automaat op bedrijfstemperatuur brengen

- oliepeil met draaiende motor meten

- op idle toerental eens enkele malen door alle automaat standen gaan en hier telkens enkele seconden laten staan

- Daarna automaat in N stand

- olieniveau meten.

Ik heb opgemerkt dat als je deze procedure uitvoerd met de automaat in N stand en P stand dit een vershillend resultaat geeft.

Als de automaat in p stand gevuld word tot ongeveer het maximum.

En je doet de meet procedure nog eens maar dan met automaat in N STAND dan staat het peil net onder het minimum.

Het is ongeveer 200ml verschil.

Hoe ben ik hierachter gekomen?

Ik probeer de onderhoudsschema's van jeep in grote lijnen te volgen.

Een half jaar geleden was het ook de beurt om de automaat olie + filter te vervangen en de band adjustment.

Ik had dit toen gedaan volgens de haynes manual.

Het koppel om de banden aan te spannen had ik toen nog veranderd omdat de haynes manual een andere waarde gaf dan de FSM.

Dit is volgens de FSM gedaan.

Het vullen en op peil brengen van de olie heb ik gewoon verder uitgevoerd zoals in de haynes stond.

Vandaag was het weer een groot nazicht, oliepeil automaat checken was 1 van de punten.

Ik had in FSM alles nog eens even opgezocht, de papieren afgeprint en controle uitgevoerd.

Wat bleek het niveau stond net onder minimum.

Keek ik in de haynes manual volgens deze procedure en het niveau stond op maximum.

Ik dacht de FSM zal wel juist zijn, dan heb ik olie begevuld tot het niveau goed was.

Als ik dan terug meet volgens de haynes methode komt het niveau op de peilstok tot aan de S vormige kronkel (ongeveer een 1 cm boven het maximum)

De olie schuimt dan ook een beetje.

Meet ik met FSM procedure dan is alles goed!

Ik was al aan het twijfelen om er terug wat olie uit te pompen, maar ik denk misschien dat de juistheid van de FSM beter te vertrouwen is dan de haynes manual.

Heeft er iemand ervaring met dit?

Heeft er iemand reacties hierover?

Het interresant zijn om anderen hun meningen en ervaringen hierover te horen.

groeten

JgrCherokee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste JGr.cherokee ik heb een CG 1998 4.OI 6 Cy.

de procedure vlgs. mijn onderhoudsboekje is.

Controle vloeistofniveau automatische versnellingsbak als vlg.

Breng motor op bedrijstemperatuur ongeveer 25 km. rijden

laat motor stationair draaien,zorg dat de auto op een horizontale

ondergrond staat, plaats wielblokken voor de wielen, en trek de parkeerem aan.

Beweeg de selectiehendel door alle standen.

Zet de hendel uiteindelijk in de stand P (alleen 4.O-litermotor)

Of in stand N ( alleen 5,2-liter motor.

Verwijder peilstok maak deze schoon en plaats de peil weer. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi,

Dit onderwerp is hier al vele malen aan bod gekomen en er is met de search fucntie veel over te vinden.

Maar ik heb het volgende opgemerkt.

In de haynes manual wordt als procedure gegeven (effe ruwweg geschetst).

- automaat op bedrijfstemperatuur brengen

- oliepeil met draaiende motor meten

- op idle toerental eens enkele malen door alle automaat standen gaan en hier telkens enkele seconden laten staan

- Daarna automaat in P stand

- olieniveau meten.

In de FSM wordt geschreven

- automaat op bedrijfstemperatuur brengen

- oliepeil met draaiende motor meten

- op idle toerental eens enkele malen door alle automaat standen gaan en hier telkens enkele seconden laten staan

- Daarna automaat in N stand

- olieniveau meten.

Ik heb opgemerkt dat als je deze procedure uitvoerd met de automaat in N stand en P stand dit een vershillend resultaat geeft.

Als de automaat in p stand gevuld word tot ongeveer het maximum.

En je doet de meet procedure nog eens maar dan met automaat in N STAND dan staat het peil net onder het minimum.

Het is ongeveer 200ml verschil.

Hoe ben ik hierachter gekomen?

Ik probeer de onderhoudsschema's van jeep in grote lijnen te volgen.

Een half jaar geleden was het ook de beurt om de automaat olie + filter te vervangen en de band adjustment.

Ik had dit toen gedaan volgens de haynes manual.

Het koppel om de banden aan te spannen had ik toen nog veranderd omdat de haynes manual een andere waarde gaf dan de FSM.

Dit is volgens de FSM gedaan.

Het vullen en op peil brengen van de olie heb ik gewoon verder uitgevoerd zoals in de haynes stond.

Vandaag was het weer een groot nazicht, oliepeil automaat checken was 1 van de punten.

Ik had in FSM alles nog eens even opgezocht, de papieren afgeprint en controle uitgevoerd.

Wat bleek het niveau stond net onder minimum.

Keek ik in de haynes manual volgens deze procedure en het niveau stond op maximum.

Ik dacht de FSM zal wel juist zijn, dan heb ik olie begevuld tot het niveau goed was.

Als ik dan terug meet volgens de haynes methode komt het niveau op de peilstok tot aan de S vormige kronkel (ongeveer een 1 cm boven het maximum)

De olie schuimt dan ook een beetje.

Meet ik met FSM procedure dan is alles goed!

Ik was al aan het twijfelen om er terug wat olie uit te pompen, maar ik denk misschien dat de juistheid van de FSM beter te vertrouwen is dan de haynes manual.

Heeft er iemand ervaring met dit?

Heeft er iemand reacties hierover?

Het interresant zijn om anderen hun meningen en ervaringen hierover te horen.

groeten

JgrCherokee

Dat is grappig, in de haynes manuel voor de xj staat:

-warm rijden 15 miles

-handrem aan

-motor starten

-van P tot 1-2 en terug tot N

-controle uitvoeren bij stationair toerental

Terweil er in het instructieboekje staat:

-warm rijden 25 km

-handrem aan

-gas geven

-van P tot 1-2 en terug tot P

-controle uitvoeren bij stationair toerental

Snappen jullie het nog???

Ik heb overigens een XJ '91 4.0i HO

Wat dan schuimen betreft, in de haynes manuel staat inderdaad dat ie dan te vol is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had hier nog nooit bij stilgestaan.

Nu heb ik toch ook nog eens het instructieboekje uitgepluisd (het is wel een franstalig)

Hierin staat beschreven de procedure in beschreven en moet men eindigen in de N stand

Voor alle types automaat (geen onderscheid tussen 4.0 en de 5.2)

De haynes nog eens doorbladerd en hier staan twee vershillende procedures.

Ik had degene gevolgd die staat beschreven bij de "how to" voor het vervangen van filter en automaat olie.

Hier eindigd men in P stand.

Vooraan in de haynes manual word het ook nog eens beschreven waar en hoe alles gecontroleerd moet worden.

Hier eindigd men in de N stand.

In de Factory service manual word de N stand beschreven.

Ik ga me toch maar houden aan de Factory service manual.

Ik rij al gans de week zonder problemen na het bijvullen. Heb bijna elke dag de olie eens gepeild, alles ziet en ruikt er nog goed uit.

Zoals men hier verteld schuim is niet goed. Er is geen schuim bij mij volgens de meetprocedure in N stand.

Enkel als ik de bak in p stand zet en de olie peil hangen er luchtbelletjes aan de peilstok.

Hopelijk heeft (de 10000km) het half jaar rondrijden met 200ml olie te wijnig in de automaat niet teveel schade gemaakt.

Als ik peilde volgens de N procedure kwam het peil net onder het miniumum. Hopelijk is de marge ruim en word ik gespaard van elende.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...