Spring naar bijdragen

Mag Het Licht Uit?


Petra
 Share

Recommended Posts

Ik heb gehoord dat het hier ook uitgaat... ;)

Overigens puur symbolische actie... waarschijnlijk kost het nl juist meer energie!

Reden is dat de electriciteitscentrale's, bij grote deelname aan de "actie", energie moeten laten "wegvloeien". De stoomcapaciteit in de ketels moet dus op stel en sprong teruggebracht worden, omdat de stoomproductie ( druk) op de grote vraag tot dat moment is ingesteld. Dat moet heel snel want de belasting van de turbine valt weg waardoor deze onmiddelijk sneller gaat draaien. ( Trap de koppeling van je auto maar eens in (zonder gas los te laten) als je 120 rijdt). Lukt het niet om de toeren in de hand te houden, en/of de stoomdruk snel genoeg te laten zakken, zal de beweiliging van de centrale de boel uitschakelen.

Maar ook al lukt dat wel... zodra de mensen hun verlichting massaal weer inschakelen, is er een capaciteitsgebrek...Gevolg: de branders in de ketel moeten op vol vermogen proberen snel weer veel stoom te creeren zodat de turbine's op toeren gehouden kunnen worden... Lukt dit niet, dan wordt de frequentie te laag en , je raadt het al, schakelt de beveiliging de boel uit...

Maar dat "energie spuien" (weg laten vloeien) is energie weggooien en ook het weer op niveau brengen van de energieproductie kost extra energie... Net zoals een stadsrit meer benzine verbruikt dan een snelwegrit...

Natuurlijk zijn de energiebedrijven voorbereid op die 5 minuten "black-out"... allerlei "worse-case" senario's liggen klaar enzo, tot uitval zal het vermoedelijk niet komen. Maar... ik heb vandaag wél gehoord dat er bedrijven en ziekenhuizen zijn, die uit voorzorg vast hun nood-aggregaten starten...

Kortom: Lekkere besparing voor het millieu.... :blush:

( middel, kwaal, en dat soort spreekwoorden....)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Petra,

Bij mij gaat regelmatig het licht uit.

Meestal na 23:00 uur want dan doe ik toch mijn ogen dicht en is het zonde van de energie

En de rekening van de nuon liegt er toch al niet om.

Ze zijn binnen kort samen met essent de grootste van Nederland 2/3 van de markt.

En je kunt geen kant meer op als consument.

He even lekker zeike.

Maar voor de rest leuke actie.

BULL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gehoord dat het hier ook uitgaat... :thumbsup:

Overigens puur symbolische actie... waarschijnlijk kost het nl juist meer energie!

Reden is dat de electriciteitscentrale's, bij grote deelname aan de "actie", energie moeten laten "wegvloeien". De stoomcapaciteit in de ketels moet dus op stel en sprong teruggebracht worden, omdat de stoomproductie ( druk) op de grote vraag tot dat moment is ingesteld. Dat moet heel snel want de belasting van de turbine valt weg waardoor deze onmiddelijk sneller gaat draaien. ( Trap de koppeling van je auto maar eens in (zonder gas los te laten) als je 120 rijdt). Lukt het niet om de toeren in de hand te houden, en/of de stoomdruk snel genoeg te laten zakken, zal de beweiliging van de centrale de boel uitschakelen.

Maar ook al lukt dat wel... zodra de mensen hun verlichting massaal weer inschakelen, is er een capaciteitsgebrek...Gevolg: de branders in de ketel moeten op vol vermogen proberen snel weer veel stoom te creeren zodat de turbine's op toeren gehouden kunnen worden... Lukt dit niet, dan wordt de frequentie te laag en , je raadt het al, schakelt de beveiliging de boel uit...

Maar dat "energie spuien" (weg laten vloeien) is energie weggooien en ook het weer op niveau brengen van de energieproductie kost extra energie... Net zoals een stadsrit meer benzine verbruikt dan een snelwegrit...

Natuurlijk zijn de energiebedrijven voorbereid op die 5 minuten "black-out"... allerlei "worse-case" senario's liggen klaar enzo, tot uitval zal het vermoedelijk niet komen. Maar... ik heb vandaag wél gehoord dat er bedrijven en ziekenhuizen zijn, die uit voorzorg vast hun nood-aggregaten starten...

Kortom: Lekkere besparing voor het millieu.... :bye1:

( middel, kwaal, en dat soort spreekwoorden....)

heb op mijn opleiding redelijk wat over ketels en turbines (LaValle, Parson's e.d.) gehad en wat 87 Wrangler zegt klopt helemaal. de energie die bespaard wordt is al geproduceerd en wordt letterlijk weg gegooid door spontaan de lampen uit te zetten..

wil je verschil maken, gebruik dan minder licht om mee te beginnen.

ook een idee: bv. mijn thermostaat staat altijd op 18 graden, het kost immers meer energie om telkens op te stoken dan om een temp te behouden... zeker bij nieuwbouw en dubbel glas enz....

enneh, als ik het koud heb trek ik een extra trui aan....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren-avond is mijn lamp uitgegaan :bye1:

figuurlijk gesproken dan, omdat mijn licht gewoon aan was en bij mijn buren ook hebben die zogenaamde

milieu freaks eieren tegen onze ramen gegooid.

Naar buiten gestormd......maar die hufters niet te pakken kunnen krijgen! :yes:

Dat zijn nou die zogenaamde wereld verbeteraars..............erger volk betsaat volgens mij niet! :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren-avond is mijn lamp uitgegaan :bye1:

figuurlijk gesproken dan, omdat mijn licht gewoon aan was en bij mijn buren ook hebben die zogenaamde

milieu freaks eieren tegen onze ramen gegooid.

Naar buiten gestormd......maar die hufters niet te pakken kunnen krijgen! :yes:

Dat zijn nou die zogenaamde wereld verbeteraars..............erger volk betsaat volgens mij niet! :thumbsup:

Zou dan bij die freaks voorlopig het licht uitdoen ,wat een idioten dan zeg. :whistle:

edit;; ook jammer van die eieren ; hebbende kippen ze niet voor gelegd ,

zo krijgen ze stress als ze dat weten :P:wub:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volledig akkoord, we moeten met zen allen wat bedachter met energie omspringen, maar iedereen beslist daar zelf over hoe ie dat doet. Fanatisme en extreme wereldverbeteraars moeten dit respecteren en niemand iets opleggen of verplicht collectief mee te doen OP HUN MANIER. :thumbsup:

God wat verlang ik naar mijn hut in de bergen :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...