Spring naar bijdragen

Chiptuning Tj


Recommended Posts

Hallo, even een vraag / oplossing betreft vermogem met het rijden in een TJ met 33'gers. Ik heb een TJ van '97 4.0 l automaat, het probleem is zoals gebruikelijk met 33'gers minder vermogen. Nu kun je dit oplossen met een ander kroon en pigon wiel. Ik ben benieuwd als er ook ervaringen zijn met chiptuning daar dit minder ingrijpend is en meestal goedkoper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou eerst rijden / vergelijken met een andere overbrenging!!! minimaal 4.1

Ik denk dat bij meer vermogen de koppelomvormer het op lange termijn begeeft.... (ik denk dat de olie te heet wordt)

Groetjes......

Ik ben het met je ééns dat een andere overbrenging het beste is, maar de kosten en het werk dat je er mee hebt is denk ik aanzienlijk meer dan e.v.t. chiptuning. En wat berteft de olie te heet worden, dat zou natuurlijk kunnen. Bij chiptuning krijg er ongeveer 20 pk en 35 nm bij. Maar wat de ervaringen er van zijn? In iedergeval bedankt voor de snelle reaktie.

gr. HK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Chiptuning heeft zich wel bewezen.. ik heb iets gelezen over een paar figuren die in Zuid Afrika een 4.0 serieus opgeschroeft hebben met een chip.

Maar dat betekend alles aanpassen, spruitstukken, uitlaat, throttle body ga-maar-door.

Dan heeft een chip zin en dàn wordt het pas echt duur, duizenden euries...

De énige goeie en relatief goekope manier om een 4.0 zijn koppel goed op de wielen te krijgen is overbrenging.

De rest is leuk maar help niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Chiptuning heeft zich wel bewezen.. ik heb iets gelezen over een paar figuren die in Zuid Afrika een 4.0 serieus opgeschroeft hebben met een chip.

Maar dat betekend alles aanpassen, spruitstukken, uitlaat, throttle body ga-maar-door.

Dan heeft een chip zin en dàn wordt het pas echt duur, duizenden euries...

De énige goeie en relatief goekope manier om een 4.0 zijn koppel goed op de wielen te krijgen is overbrenging.

De rest is leuk maar help niet.

Ik heb nog geïnformeerd bij zo'n chiptuner, je krijgt er ongeveer 10% bij in pk's en NM. Ze gaan dan de computer anders "mappen" je kunt zelfs nog aangeven waar je het vermogen wilt hebbeb als meer koppel onderin wilt of meer topvermogen. De kosten zijn 400 euro. Nu weet ik niet wat een andere R&P kost, let wel gemonteerd of niet. dat is dan nu de vraag. Trouwens ik heb ook de deelbare stabilisatiestang van skyjacker binnen nou nog even wachten op de bumper en het kan gemonteerd worden.

gr. HK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog geïnformeerd bij zo'n chiptuner, je krijgt er ongeveer 10% bij in pk's en NM. Ze gaan dan de computer anders "mappen" je kunt zelfs nog aangeven waar je het vermogen wilt hebbeb als meer koppel onderin wilt of meer topvermogen. De kosten zijn 400 euro. Nu weet ik niet wat een andere R&P kost, let wel gemonteerd of niet. dat is dan nu de vraag. Trouwens ik heb ook de deelbare stabilisatiestang van skyjacker binnen nou nog even wachten op de bumper en het kan gemonteerd worden.

gr. HK

Kan.. kan, maar hij vergat erbij te vermelden dat je die paar pk's (10% is erg veel, maar vooruit) krijgt bij hoge toerentallen.

Vertel mij maar eens wanneer jij met je TJ 4000+ toeren draait.

En je bogon je verhaal met het feit dat een chip minder ingrijpend is. Nou, het is eerder andersom. Die motor krijgt een oplawaai.

Heb je trouwens een link of model/type van jou idee?

Lijkt me wel handig.

ps..

de I6 is zo'n fantastische motor..

Dat is niet vanwege het enorme vermogen of de waanzinnige accelleraties... hij geeft erg veel koppel bij làge toerentallen.

Als je kans ziet dat hoge koppel bij lage toerentallen naar de banden te krijgen ben je op de goeie weg: overbrenging dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan.. kan, maar hij vergat erbij te vermelden dat je die paar pk's (10% is erg veel, maar vooruit) krijgt bij hoge toerentallen.

Vertel mij maar eens wanneer jij met je TJ 4000+ toeren draait.

En je bogon je verhaal met het feit dat een chip minder ingrijpend is. Nou, het is eerder andersom. Die motor krijgt een oplawaai.

Heb je trouwens een link of model/type van jou idee?

Lijkt me wel handig.

ps..

de I6 is zo'n fantastische motor..

Dat is niet vanwege het enorme vermogen of de waanzinnige accelleraties... hij geeft erg veel koppel bij làge toerentallen.

Als je kans ziet dat hoge koppel bij lage toerentallen naar de banden te krijgen ben je op de goeie weg: overbrenging dus.

Ik begrijpt niet helemaal wat kameel bedoeld met ingrijpend, 10 % van 184 pk is toch 18,4 pk en als je dat bij een lager toerental erbij hebt is toch mooi meegenomen. Kijk hoge toeren rij toch niet. Maar zoals beest zegt 700 euro per as is ook nogal wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal mee eens, met Kameel.

Ik hoop na de zomer ook mijn kroon en pionwiel te kunnen vervangen.

Alleen zit ik te denken aan 4.54 . Als ik hier in Norge 80 rij in de 5e versnelling is mij dat prima.

Harder hoef ik niet.want dat kan ook weer veel geld kosten. :wub:

Als D.J.C. door gaat laat ik dat bij Nico doen.(is wat dichter bij huis. :rolleyes: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijpt niet helemaal wat kameel bedoeld met ingrijpend, 10 % van 184 pk is toch 18,4 pk en als je dat bij een lager toerental erbij hebt is toch mooi meegenomen. Kijk hoge toeren rij toch niet. Maar zoals beest zegt 700 euro per as is ook nogal wat.

184 pk... bij hoeveel toeren is dat? :wub:

Hij heeft iets van 80% van zijn koppel beschikbaar bij stationair toerental.

Nee, geloof me, het is weggegooid geld. Of je wil er een Dragster van maken.

@ Moose: 33" en 4.54 ... dat is een lekkere combinatie. Waar haal jij je spullen, in Noorwegen zelf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Moose: 33" en 4.54 ... dat is een lekkere combinatie. Waar haal jij je spullen, in Noorwegen zelf?

Nee ook dat laat ik door Nico regelen. of ik bestel ze samen met velgen uit USA.

Velgen hier of uit USA scheelt de helft.

of weet jij nog een goed adres om die spullen te bestellen?Er zit kwaliteit verschil in verschillende merken.maar welke is goed?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

184 pk... bij hoeveel toeren is dat? :wub:

Hij heeft iets van 80% van zijn koppel beschikbaar bij stationair toerental.

Nee, geloof me, het is weggegooid geld. Of je wil er een Dragster van maken.

@ Moose: 33" en 4.54 ... dat is een lekkere combinatie. Waar haal jij je spullen, in Noorwegen zelf?

Heb ik het nou helemaal mis dat een TJ standaard 184 pk leverd? Nou ok kijk ik hoef er geen dragstar van te maken het ging mij om voordelig wat meer vermogen te krijgen in plaats van "duurdere" R&P Maar als ik het goed begrijp keuren jullie de chiptuning af. Ik was alleen benieuwd of er iemand ervaring had met chiptuning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ik het nou helemaal mis dat een TJ standaard 184 pk leverd? Nou ok kijk ik hoef er geen dragstar van te maken het ging mij om voordelig wat meer vermogen te krijgen in plaats van "duurdere" R&P Maar als ik het goed begrijp keuren jullie de chiptuning af. Ik was alleen benieuwd of er iemand ervaring had met chiptuning.

Nee, je hebt het helemaal goed.. alleen bij 4600 toeren.

Er is van die 184 weinig te merken in lage toerentallen, maar wèl van het koppel. En koppel is gewoon net zo belangrijk (zo niet belangrijker) dan vermogen.

Ik heb er dus geen ervaring mee.. maar je kan leren van wat anderen er van vinden. Vooral op internet, met name in de VS hebben ze nogal wat van dit soort forums waar er niemand ooit een positieve ervaring mee had. Niemand dus.

... daar trek ik maar mijn lering uit zonder zelf een paar honderd euro lichter te worden.

Plus, waar ik wel ervaring mee heb: een andere overbrenging werkt helemaal fantastisch, je weet niet wat er gebeurd als Black Moose ineens van 3.07 of 3.73 naar 4.54 gaat.

(als de brandweer :wub: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, je hebt het helemaal goed.. alleen bij 4600 toeren.

Er is van die 184 weinig te merken in lage toerentallen, maar wèl van het koppel. En koppel is gewoon net zo belangrijk (zo niet belangrijker) dan vermogen.

Ik heb er dus geen ervaring mee.. maar je kan leren van wat anderen er van vinden. Vooral op internet, met name in de VS hebben ze nogal wat van dit soort forums waar er niemand ooit een positieve ervaring mee had. Niemand dus.

... daar trek ik maar mijn lering uit zonder zelf een paar honderd euro lichter te worden.

Plus, waar ik wel ervaring mee heb: een andere overbrenging werkt helemaal fantastisch, je weet niet wat er gebeurd als Black Moose ineens van 3.07 of 3.73 naar 4.54 gaat.

(als de brandweer :wub: )

OK, ik ben overtuigd, wat adviseren jullie dan wat voor een overbrenging ik moet hebben om die 33'gers te compenseren betreft het koppel/vermogen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volg de grote Noorse Eland.. 4.54. (maar 4.10 zal ook redelijk rijden)

Hangt af van het gebruik.

Zit je veel op snelweg dan zou ik voor 4.10 gaan, dan hou je nog een goeie top over.

Zit je meerendeels op binnenwegen en off road dan is 4.54 erg lekker.

Ok, dat wordt dan even iets langer sparen en als jullie wat voor me weten betreft R&P, hou aanbevolen.

PS zondag is de offroad challends in heerde.

gr. HK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar zul je vast wel een paar gasten van hier tegenkomen.. ik weet dat er iig een paar gaan.

Begin over ringen, chiptuning, pinionnen en overbrenging, ik weet zeker dat er enige herkenning zal zijn.

(wij zitten met JCN in de buurt, iets met marchals. :wub: Proost alvast)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar zul je vast wel een paar gasten van hier tegenkomen.. ik weet dat er iig een paar gaan.

Begin over ringen, chiptuning, pinionnen en overbrenging, ik weet zeker dat er enige herkenning zal zijn.

(wij zitten met JCN in de buurt, iets met marchals. :wub: Proost alvast)

Maar kameel, je hebt zelf toch ook 33'gers als sloffen onder de TJ, is de overbrenging ook aangepast?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar kameel, je hebt zelf toch ook 33'gers als sloffen onder de TJ, is de overbrenging ook aangepast?

Yep.. had 3.07, zit nu 3.73 in.

Beetje aan de lage kant voor 33" helaas.. maar pas drie jaar oud dus laat het nog maar zitten. (zonde van het geld anders)

Op de weg gaat het redelijk, maar kruipen in laag gaat nogal 'snel'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep.. had 3.07, zit nu 3.73 in.

Beetje aan de lage kant voor 33" helaas.. maar pas drie jaar oud dus laat het nog maar zitten. (zonde van het geld anders)

Op de weg gaat het redelijk, maar kruipen in laag gaat nogal 'snel'.

In ieder geval weet ik wat doen moet en bedankt voor de reakties. By de way ik heb de stuurbekrachtigingspomp ook gereviseerd, maar dat zal ik nog wel een keer in een volgend topic toelichten. Ik zal er zondag één op drinken, doen jullie dat maar van mij ben van de week net abraham geworden en wordt dit weekend nog OPA!!!!!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 33" en 4.56 en das lekkerrrrrrrr, beestje trekt en blijft trekken.

Op de autostrade rij ik in zijn 5e bij 3000 toeren ongeveer 160.

Geen gezever met tuning gewoon andere R&P steken en klaar is kees,

wereld van verschil. Dit is hetzelfde als je op je originele wielen rijdt.

Dan gaat een 4.0 ook serieus vooruit.

Ik heb de ombouw zelf gedaan en dan kom je gemakkelijk vanaf voor

700 voor de 2 assen. Je hebt wel speciaal gereedschap en ervaring nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...