Spring naar bijdragen

(XJ) abs sensoren


X-Jeetje
 Share

Recommended Posts

Is er iemand die al eens geprobeerd heeft zijn abs sensoren te testen met de multimeter, want in de manuals staat nergens beschreven hoe je dat kan doen, en ik heb geen oscilloscoop ter beschikking. ik had al gedacht om de voorste abs sensoren parallel met de achterste te schakelen omdat die minder gevoelig gemonteerd zijn dan de voorste die volledig aan de grillen van de natuur en de 4x4geest onderworpen zijn. mijn tandkransen van de voorste sensoren zijn namelijk weg aan het roesten, vooral aan de rechterkant zijn er tanden bij die nog maar half zo hoog zijn, met als gevolg dat mijn gele abs lichtje vrijwel onmiddelijk oplicht (=onder andere indicatie slechte sensoren) als ik het contact opzet.

thx

X-Jeetje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi X-Jeetje,

ABS sensoren kun je met een Ohm-meter redelijk goed doormeten, maar daarvoor zou je eigenlijk de exacte (correcte) waarde moeten weten! frusty.gif Misschien dat een telefoontje naar B&S je de waarde kan opleveren?

Wat ook kan: Meet ze allemaal eens door, en vergelijk de waarden! Als er één een beduidend andere waarde heeft, kan hij defect zijn.. Nogmaals: kan! unsure.gif

Maar.... wegroestende tandkransen zijn ook niet echt prettig voor de signaalverwerking in het ABS systeem! Je zou er eens een oscilloscoop op moeten zetten, ik denk dat het signaal aardig vervormd is... De ABS-computer weet dan niet meer wat hij precies meet, hij kan alles doen: van storingscode geven tot abs aansturen! cry.gif

Meet dus eerst maar eens op de sensoren en wanneer dat geen vreemde waarden oplevert, kijk dan maar eens naar je tandkransen!

Ik gok op je kransen.... mellow.gif

Suc6 !! thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

inderdaad, bedankt voor je repliek 87Wrangler, ik heb de voorste twee daarnet even snel doorgemeten en ze gaven beiden 4.7kOhm dus dat ziet er goed uit voor de sensoren denk ik. ik heb tegelijk ook eens gemeten of de ECU er spanning op zet of dat het passieve inductieve sensoren zijn want dat is moeilijk af te leiden uit de manual, en het zijn wel degelijk passieve, dus mijn truukje met het signaal van de voorste sensoren ook van de achterste tandkransen af te takken (met daardoor verminderde abs werking weliswaar) zou misschien nog wel eens kunnen lukken. die tandkransen vervangen zie ik niet zitten want ik heb er al iets te veel geld aan uitgegeven de laatste tijd me dunkt (door koelwaterperikelen) en ik ben nog steeds student dus ik ga me wat meer op de goedkopere oplossingen richten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wees wel heel voorzichtig met dat parallel zetten van de sensoren!!!!!

Ik weet niet hoever je kennis van het ABS systeem gaat( aan je uitspraken te zien ken je het redelijk goed), maar als de abs-computer een stilstaand voor én achterwiel ziet, en dat kan maar zo bij parallelschakelen van de sensoren, gaat hij absoluut de remmen lossen!!! Zowel voor als achter!!! Je remweg kan daardoor enorm toenemen! Bovendien ben je aansprakelijk als hierdoor een aanrijding ontstaat!!!! ohmy.gif

Ikzelf zou het risico niet nemen, en het hele systeem (tijdelijk??) buiten werking zetten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mmm, wat je zegt is natuurlijk waar sad.gif , ik had daar nog niet zo aan gedacht, maar ik vind het toch de moeite om eens te proberen, ik moet enkel maar wat onder de LPG tank liggen knoeien met de bedrading dus qua werk valt dat nog wel mee en ik vind het de moeite om te weten of het gaat (en mijn analyse OK is wink.gif ). ik denk dat ik ze sowieso al diagonaal ga schakelen om hem niet uit balans te brengen bij een remmanouvre dat wat te lang zou uitvallen zoals je zegt. maar zou de ECU ook rekening houden met vervormde signalen???? ik denk dat het zoals bij een PLC binnen bepaalde marges moet vallen om herkend te worden. bv tussen 0 en 5Vdc is logische "0" en tussen 13 en 24Vdc is logische "1" of zoiets. dat was ook mijn uitgangspunt, nml dat de ECU het signaal van het rechtse voorwiel niet herkend en daardoor de foutmelding op het dashboard geeft. de achterwielen zullen wel blijven functioneren (tandemschakeling) want aan die bedrading kom ik niet aan, ik tak enkel het signaal af. Trouwens, ik heb de indruk dat volgens het hydraulische schema in mijn manual (originele jeep manual van '90) de sensoren volledig worden uitgeschakeld en niet meer meetellen bij een fout in het systeem. in ieder geval, ik heb nog rustig de tijd om het idee te laten rijpen en erover te discussiëren op dit geweldige forum laugh.gif want ik moet eigenlijk nu mijn thesis maken ph34r.gifph34r.gifph34r.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien kun je beter de sensoren van links- en rechts- voor met elkaar parallel zetten. Aansturing ( lees: lossen) van de rem gebeurt namelijk per as. In dat geval heb je in ieder geval nog één as die kan blijven remmen bij een ABS ingreep!( hoewel alleen de achteras niet echt geweldig remt no.gif ) Diagonaal lost niets op, juist door de aansturing per as, en niet per wiel!

Aansturen per as moet ook, omdat de auto anders bij een ABS ingreep "de hoek omgaat" tongue.gif !

En inderdaad, bij een ABS storing wordt het gehele systeem stilgelegd, om te voorkomen dat het systeem (door foute informatie van de sensoren) foutief kan ingrijpen!

ik denk dat het zoals bij een PLC binnen bepaalde marges moet vallen om herkend te worden.

De sensoren werken idd , net als een de sensoren van een PLC, met bepaalde marges. bij teveel afstand tussen de sensor en de tanden zal er een te zwak signaal naar de computer worden gezonden, waardoor deze zijn voorgeprogrammeerde waarden niet kan volgen.

Noem het maar een soort grafiek welke in de computer zit.

Een vooraf bepaalde afwijking van de onderlinge sensor frequentie's, of een te snelle daling van deze frequentie, veroorzaakt een ABS ingreep waardoor de grafiek weer beter benaderd wordt. Wanneer er echter zwakke pulsen in de pulstrein van de sensoren zitten, dan zal de computer deze als afwijkend toerental registreren! Omdat dit tijdens het remmen een onterechte ABS ingreep kan veroorzaken, zal er bij teveel zwakke pulsen een afschakeling van het systeem plaatsvinden! Het lijkt er op dat jij dit probleem hebt!

Door nu sensoren parallel te zetten, kun je de computer voor de gek houden..... maar wat als er , bij links-rechts parallel schakelen, links een waarde "1" is en rechts toevallig net een "0"..... De computer denkt dan dat het wiel stilstaat, en lost de rem!!! gelukkig in dit geval alleen op de vooras, maar doe je voor/achter parallel zetten ( ook diagonaal) gaan ALLE remmen lossen, omdat de computer denkt dat er zowel voor als achter een wiel stilstaat!!! Dit alles kan dus al gebeuren tijdens normaal afremmen, waardoor de auto plotseling kan doorschieten!!!

Expirimenteer er dus gerust een keer mee, maar ga er niet mee de weg op!!! Dat is echt levensgevaarlijk!!!

*********************************************************************

edit:

Nog even extra informatie ingewonnen. Mogelijk heb je al een 4 kanaals ABS, waardoor regeling per wiel mogelijk is. In dat geval is de kans op problemen met remmen wat minder, maar plotselinge afname van de remkracht is nog steeds mogelijk, omdat er toch 2 wielen gelost kunnen worden! Diagonaal verbinden zou in dat geval de beste (minst slechte) oplossing zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is XJ90 allemaal 3-way ABS (Bendix-9 systeem) toch?. Dus achter=1 kanaal voor=L+R kanalen.

NIET aftappen van achtersensors, en ook niet door blijven rijden met defecte sensors/afstelling/tonewheel, tenzij je ABS weet uit te schakelen. Het gevolg is namelijk dat ABS slechts met 1 wiel aan de voorkant gaat remmen -levensgevaarlijk!

btw, officieel zijn de sensor afstanden: voorsensors=0.33 - 0.48 mm

achtersensors=0.76 - 0.91 mm

maar als je tonewheel(s) verrot zijn ben je kansloos, tenzij je dus ABS weet uit te schakelen. Probeer eerst eens de sensors zo dicht mogelijk bij de tonewheels te zetten (deed ik met een 1xdubbelgevouwen A4 papiertje). Gebruik GEEN ijzeren voelermaatje aangezien dit de sensors verkeerd magnetiseerd.

En de tanden schoonkrabben met een dunne schroevedraaiertje of een bot mesje, maar als de tanden halfweg zijn verrot, is dat nutteloos natuurlijk.

De tonewheels zitten op de assen geperst, erg lastig of zelfs onmogelijk om te vervangen. Ik heb, als je nodig hebt, nog 1 linkeras en 1 rechteras liggen, inclusief goede tonewheels.

gg

patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik krijg precies nogal veel tegenstand voor mijn idee om met de sensoren te experimenteren. het houdt natuurlijk een zeker risico in, daar ben ik me van bewust ohmy.gif maar uit de andere fora af te l(ij)eiden heeft iedereen al wel wat problemen gehad met zijn abs, en dan zeker de non HO,pre '91's mad.gif spijtig genoeg. het zou een goedkope oplossing zijn voor al die abs-lijders. waarom laten jullie dat belgje niet rustig knoeien, ik ben toch ver van jullie verwijderd??? biggrin.gif en tous cas, bedankt allemaal voor jullie reply's en als het gelukt is (wantikkanhettochnietlaten) laat ik het wel weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier nog wat info over testrijden (gebaseerd op eigen ervaring, en was erg voorzichtig)

Als 1 van je voorsensors niet goed werkt, kan je ABS systeem al paraat staan om het betreffende wiel te corrigeren (lees: rem lossen), terwijl je gewoon rechtuit rijdt met een flinke snelheid. Als je DAN gewoon remt, vliegt je auto naar 1 kant omdat ABS denkt dat er iets mis is en een wiel gaat corrigeren.

Met andere woorden, een foutief sensorsignaal beinvloed hoogstwaarschijnlijk tevens het normale remgedrag. Ook al zou (volgens mij) heel ABS uitgeschakeld moeten raken als een foutcode (zoals een defecte sensor) langer dan een bepaalde tijd aanhoudt. Nogmaals ik heb dit zelf meegemaakt, dus wees voorzichtig!

Desalniettemin veel succes!

Patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...