Spring naar bijdragen

Wie Kan Mij Raad Geven


gympie1
 Share

Recommended Posts

heb een cj 7 met een 4.2 liter 6 cilinder nou heb ik met koude motor gewoon 3.5 tot 4 bar als hij warm is nog geen 1 bar en als ik ga rijden en hij goed warm word komt hij niet boven de 2 bar en hij begint licht te tikken ook als hij dan stationaar draait heeft hij nog geen 1 bar en tikt licht

drijfstang lagers vernieuwt en lager schaalen krukas bekeken zagen er goed uit

heb 10 w 40 olie er in geen speeling op hijdro stoters

maar wat kan dit zijn moet er dan toch dikke olie in

en hoe dik dan bij koude motor geen tik te horen

groeten erwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb een cj 7 met een 4.2 liter 6 cilinder nou heb ik met koude motor gewoon 3.5 tot 4 bar als hij warm is nog geen 1 bar en als ik ga rijden en hij goed warm word komt hij niet boven de 2 bar en hij begint licht te tikken ook als hij dan stationaar draait heeft hij nog geen 1 bar en tikt licht

drijfstang lagers vernieuwt en lager schaalen krukas bekeken zagen er goed uit

heb 10 w 40 olie er in geen speeling op hijdro stoters

maar wat kan dit zijn moet er dan toch dikke olie in

en hoe dik dan bij koude motor geen tik te horen

groeten erwin

Als ik je verhaal zo hoor, zou ik eerst eens de oliepomp bekijken. Die verzorgt tenslotte de oliedruk. Bij een versleten pomp zal deze meer druk geven met dikke olie dan met dunne. Met een koude motor/dikke olie kan de druk hoger oplopen als met warme motor/dunne olie

Haynes geeft voor olie druk bij 600rpm oliedruk van 13 psi, en boven de 1600 rpm 37 tot 75 psi max.

Ab.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik je verhaal zo hoor, zou ik eerst eens de oliepomp bekijken. Die verzorgt tenslotte de oliedruk. Bij een versleten pomp zal deze meer druk geven met dikke olie dan met dunne. Met een koude motor/dikke olie kan de druk hoger oplopen als met warme motor/dunne olie

Haynes geeft voor olie druk bij 600rpm oliedruk van 13 psi, en boven de 1600 rpm 37 tot 75 psi max.

Ab.

ab ik ga olie pomp vernieuwen maar welke moet ik kopen de gewoone of de hoge volume maar die kost gewoon 250 euro

en die andere 140 zit redelijk verschil in

standaart pomp is toch ook goed

en wat voor olie moet er in gewoon 10 w 40 of dikker

groeten erwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oliedruk zegt veel over de toestand van een motor in het algemeen,

dit gecombineerd met een compressietest en eventueel drukverliestest zeggen bijna alles over de toestand van een motor.

Mij lijkt het sterk dat de pomp zo hard versleten is dat hij onvoldoende druk kan opbouwen,

het kan natuurlijk wel maar het lijkt mij sterk.

Hoeveel km heeft je motor gelopen? Oliedruk gaat met de jaren afnemen en dit

door algemene slijtage van de motor. Mijn CJ had stationair koud ook voldoende druk

maar op bedrijfstemperatuur zakte hij ook weg. Ik heb mijn motor opengehaald

en de zowel zuigerveren, drijfstanglagers, cilinders waren versleten.

Door de grotere speling op alle onderdelen die onder oliedrukstaan gaat de druk algemeen

dalen.

Ik denk dat het eerder dit probleem is dat je parten speelt dan een kapotte oliepomp.

Om zotte kosten uit te sluiten doe je het volgende:

1) Oliedruk meten met andere meter, zo sluit je of bevestig je dat je oliedrukmeter nog wel de juiste druk aangeeft

2) Dikkere olie erin 20W40 mag gerust en kijken wat hij nu doet

3) Speling meten van de tangwielen van de oliepomp, teveel speling is dan vervangen

4) Blijkt al het bovenstaande in orde te zijn dan zal een algemene controle/revisie van het motorblok zich opdringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Olé kheb een fan !! worshippy.gif

heb drijfstang lagers al een keer vernieuwt maar toen de pomp laten zitten stom maar ja

compressie gemeten is oke voor zijn leeftijd

maar ga carter weg haalen en pomp na kijken is zoon ding ook te testen als hij uit gebouwt is

kan pomp ook door overdruk klep rond pompen zo het carter weer in in plaats van rond pompen

als hij warm word

ga op mijn gemak sloopen en we zien wel het word toch winter

een hoog volume pomp helpt dat ook als je toch moet vernieuwen of zouden jullie gewoon een standaart pomp nemen

groeten erwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gympie,

Jij hebt je drijfstang lagers wel vernieuwd maar waarschijnlijk niet de krukas laten slijpen !!???

Als je deze niet laat slijpen heeft nieuwe lagers zetten geen zin, de as en de lagers slijten op elkaar in en dus met nieuwe lagers alleeen los je niets op.

Verder zou ik er ook dikkere 20W40 in doen en kijken wat het dan is.

Als je toch de oliepomp gaat vervangen zou ik de high volume nemen, (hij is niet voor niets gemaakt) en als je er mee in het terrein gaat wordt de motor vaak warmer als aleen op de weg.

Groeten Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gympie,

Jij hebt je drijfstang lagers wel vernieuwd maar waarschijnlijk niet de krukas laten slijpen !!???

Als je deze niet laat slijpen heeft nieuwe lagers zetten geen zin, de as en de lagers slijten op elkaar in en dus met nieuwe lagers alleeen los je niets op.

Verder zou ik er ook dikkere 20W40 in doen en kijken wat het dan is.

Als je toch de oliepomp gaat vervangen zou ik de high volume nemen, (hij is niet voor niets gemaakt) en als je er mee in het terrein gaat wordt de motor vaak warmer als aleen op de weg.

Groeten Bas

oke krukas zag ik niets aan geen rare dingen of plekken lagers ook niet eigelijk maar dacht dat ze versleeten waren en daar om geen olie druk had

krukas lagers waren ook goed niet nieuw maar ook geen vreed plekken

ga pomp bestellen en in bouwen

zo niet motor er uit inde winter en knutselen

allemaal bedankt voor jullie reactie

groeten erwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Drukregelventiel van de pomp wil ook wel eens blijven hangen.... En als ik lees dat een koude motor ook (te?) weinig druk heeft.... ( 3,5 bar koud....Pffff! Ik heb gemakkelijk 4,5, waarbij je kunt zien dat het de max. afgeregelde druk is), denk ik daaraan. Ding zit in de pomp, en kan ook in een andere stand blijven hangen:

Filter.jpg

Te hoge druk en uiteengedrukt filter is dan het gevolg!

Nieuwe pomp, met regelaar, kost overigens iets meer dan 100 euro excl. BTW.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Drukregelventiel van de pomp wil ook wel eens blijven hangen.... En als ik lees dat een koude motor ook (te?) weinig druk heeft.... ( 3,5 bar koud....Pffff! Ik heb gemakkelijk 4,5, waarbij je kunt zien dat het de max. afgeregelde druk is), denk ik daaraan. Ding zit in de pomp, en kan ook in een andere stand blijven hangen:

Filter.jpg

Te hoge druk en uiteengedrukt filter is dan het gevolg!

Nieuwe pomp, met regelaar, kost overigens iets meer dan 100 euro excl. BTW.

ga in weekend pomp eraf haalen en we zien wel verder

pomp kost 145 euro bij nico in wommels

hoge volume 250 euro

eerst dat carter maar even weg haalen en motorsteun

alvast bedankt voor jullie goede raad

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb een cj 7 met een 4.2 liter 6 cilinder nou heb ik met koude motor gewoon 3.5 tot 4 bar als hij warm is nog geen 1 bar en als ik ga rijden en hij goed warm word komt hij niet boven de 2 bar en hij begint licht te tikken ook als hij dan stationaar draait heeft hij nog geen 1 bar en tikt licht

drijfstang lagers vernieuwt en lager schaalen krukas bekeken zagen er goed uit

heb 10 w 40 olie er in geen speeling op hijdro stoters

maar wat kan dit zijn moet er dan toch dikke olie in

en hoe dik dan bij koude motor geen tik te horen

groeten erwin

Hallo Erwin,

Heb hetzelfde met de zelfde motor.....ben er mee naar Tiel geweest en naar laten luisteren en kijken.

Antwoord van hun was "dat het normaal was en vaker voor komt en me geen zorgen moest maken".

Heb wel ervaring met de oude Opel 6 cilinders (diverse gehad) deze had dan een boven liggende nokkenas en loopt toch heel anders.

Maar ben benieuwd wat jij nu tegen gaat komen, en hoe je het verholpen hebt.

Graag blijf ik op de hoogte van jouw bevindingen en vele hier met mij denk ik.

Groeten Glenn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt helemaal, het zijn bij mij alleen de kleppenstoters niet die tikken, de tik gaat gelijk op met de omwenteling van de krukas.

En er zijn een heleboel onderdelen die kunnen tikken bij een omwenteling, en vertrouw mijn poelie ook niet die slingerd met snaar en al.

Ben er ook niet blij mee. maar voor de deur langs de weg me blok uit elkaar halen vind ik ook weer zo wat.

Iemand die er geen verstand heeft valt het niet op, dus het valt nog wel mee........maar ik hoor hem wel frusty.gif

Misschien van de zomer als het heet is....kan ik in de schaduw onder de auto liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo dan allemaal pomp weg gehaald en druk klepje zat vast gerot pomp was echt gaar

ga nieuwe bestellen maar nog geen tijd om hem er op te zetten druk druk druk

en de feest dagen voor de deur

maar naar mijn idee stond hij half rond te pompen aan zuigertje te zien in pomp

en bij warme motor dus helemaal geen gruk ????

lager getrokken en zie er niets aan kruk-as lager ook niet denk zelf aan een pinstompen

maar drijfstang beetgepakt en gevoelt maar niets

denk echt dat de pomp niet genoeg druk heeft gegeven van daar het tikken ??

ps volgens mij stuk familie uit de usa moet er 20 w 50 olie in een cj ik heb er 10 w40 vol cinteet in zitten

hij zecht dat die olie de vervuiling in je motor los weekt en zo alles verstopt kan raken

dus ook een olie kanaal of stoter stang

er moet volgens die man 20 w 50 minerale olie in

als pomp er op zit horen jullie het maar ik denk dat het wel snor zit

groeten erwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je vol-synthetische olie in je blok gooit, wanneer íe daar normaal niet op gelopen heeft, loop je inderdaad een grote kans dat er aangekoekte rommel loskomt. En ja, dat kan problemen als het jouwe veroorzaken!

Dat tikken dat je hoorde, kunnen de klepstoters zijn. Omdat je het alleen hoorde bij lage oliedruk, denk ik niet aan krukas/drijfstanglagers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je vol-synthetische olie in je blok gooit, wanneer íe daar normaal niet op gelopen heeft, loop je inderdaad een grote kans dat er aangekoekte rommel loskomt. En ja, dat kan problemen als het jouwe veroorzaken!

Dat tikken dat je hoorde, kunnen de klepstoters zijn. Omdat je het alleen hoorde bij lage oliedruk, denk ik niet aan krukas/drijfstanglagers.

oke wrangler dacht ik ook maar nog even wachten en dan pomp weer monteren en starten met nw olie

nu erg druk maar we zien wel

de vorige eigenaar heeft er nooit wat aan gedaan volgens mij

en ik heb div dingen vernieuwt en schoon gemaakt en toen synthetische olie er in gegooit

niet slim van mij

maar binnenkort gaan we weer proef draaien

groeten allemaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

nou ik heb oude olie pomp niet gelijk weg gegooid maar in de spoel maschiene gegooid 1 uurtje laten draaien en toen alle koek zooi verwijdert

zuigertje en veer van druk regelaar is nu weer goed gangbaar en sluit weer goed af en beweegt weer super

tussen deksel en tand wielen zit geen pakkingen dat ziet er ook goed uit

nu alles schoon is ga ik toch nog een proef start draaien motor licht op steun en carter zit er zo weer op een paar boutjes er in niet allemaal is toch maar even proef draaien

en als het werkt scheelt het toch weer 150 euro toch

olie er in gedaan en gestart en ja nu bij koude motor 4 bar olie druk op mijn meter is geen originele cj meter

en warm met 800 toeren 1 bar met gas geven loopt hij nu mooi mee met toerental dee hij nooit

en nog steeds 10w40 olie er in met 20w50 misschien nog beter

maar tikt nog steets als hij warm is heel licht

had nog een klein beetje tsl staan van een vrachtwagen versnellings bak overgehouden

er in gegooit en een stuk gaan rijden

en ja hoor alles weg geen tik meer te horen ook stationer niet meer

na al een paar keer laten lopen en over erf heen gereden en nog steeds geen tik

denk zelf dat er een hydro-klepstoter vast heeft gezeten

en de olie druk is nu een stuk beter geworden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...