Spring naar bijdragen

Stabilizer Bar


iwanL
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal,

uit de serie; je koopt een ouwe jeep en je blijft je verbazen....

Het verhaal; afgelopen weekend meegedaan aan een woestijn endurance rit (ik woon dus in Oman, weinig modder, maar des te meer zand), en dat was erg leuk, maar ik had wel wat "slijtage". Zo zijn de beide bushing clamps van de stabilizer bar voor onder de jeep losgekomen. Daar waren net drie weken eerder nieuwe rubbers ingezet, en ik vermoed dat de bouten niet helemaal lekker aangedraaid waren. Anyhow, niet heel vervelend, want behalve wat geluid uit het vooronder als de voorkant omhoog kwam was er niet veel aan de hand. Ik heb de endurance dus maar uitgereden (stond toch midden in de woestijn, dus dan moet je doorrijden of het ding nou stuk is of niet)!

Thuis ben ik met de Haynes in de hand onder de voorkant gedoken en toen viel mij pas voor het eerst op dat er iets niet zo uit ziet als op de plaatjes: de connecting links aan de uiteinden van de stabilizer bar zijn bij mij in twee delen met een pennetje er doorheen. Volgens plaatje 2.5 in hoofdstuk 10-5 van de Haynes zijn die uit 1 stuk!? Heb ik nou quick disconnects? Ik heb daar verder op het forum geen plaatjes van gezien, dus ik weet het niet zeker, maar dat zou wel leuk zijn (samen met de ontdekking van sperdiff, tcl en 3"verenlift en een werkende radio na aankoop).

Even voor de leuk: bij deze endurance rit (de wahiba challenge) rijden 15 teams van minimaal 4 autos een route door de wahiba sands. Dit jaar finishten 10 teams. Niet allemaal compleet. Meeste uitval kwam door technische problemen: gebroken aandrijfassen/kruisjes, gebroken schokbrekers, gescheurde benzineleidingen en doorgebrande kopplingsplaten.

Mijn problemen "beperkten" zich tot een koelwaterlek bij de heater core en een lekkende gevercylinder van de koppeling (beide ontwikkeld te kort voor vertrek om te repareren), een MAP sensor die uitviel (misfiring en veel te veel benzine verbruik tot gevolg hebbend, inclusief zwarte rookwolken uit de uitlaat), en de stabibar dus....

maar terug op mijn vraag: heb ik quick disconnects?

Cheers

Iwan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

uhm blink.gif

Jep!

Goh......

In welk terrein kan je die dingen dan toepassen? Ik geloof dat je er extra uitslag van je vooras door krijgt zodat je ten aller tijden met je beide wielen op de grond blijft hangen, klopt toch?

En blijven die twee helftjes dan braaf hangen of moet je die dan nog speciaal wegsteken of loshalen?

Kom ik dus weer twee dagen na de challenge achter! mad.gif

Iwan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wegstoppen is een creatief proces.. kijk gewoon waar er plaats is om ze (of 1 van de twee delen) naartoe te draaien en dan vastzetten met wat-je-wil.

Los laten hangen zou ik niet doen.

het grote voordeel is idd meer wiel-/as uitslag.. en dus (wat je al zegt) langer contact met de grond dus meer grip etc etc..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maak eens een fotootje, weten we waarover we praten.. smile.gif

Hopelijk heeft degene die ze erop geeft gezet ook gedacht aan de remleidingen en schokdemers. Hoewel dat bij een YJ qua leidingen wel meevalt. (standaard al wat langere)

De schokdempers hebben een nummer.. dan kun je opzoeken welk merk/type en de bijbehorende uitslag etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fotootje word lastig, ik heb de auto net vanmiddag naar mijn mechanicien gebracht voor het doen van een hele waslijst aan reparaties....

Het gaat om een 1994 YJ met 3" verenlift. Ik heb daar trailmaster SSV schokbrekers onderzitten (achteraf zijn die wat te stug naar mijn smaak) die geschikt zouden moeten zijn voor 2-4". Geen shackle-lift of bodylift.

Zou in ieder geval iets moeten kunnen hebben!

De disconnects zien er exact uit zoals op de foto (alleen wat stoffiger en zonder merksticker)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens is het, als je met hogere snelheden rijdt, misschien wel slimmer om de disconnects vast te laten zitten. Door de hoge massa van de vooras, zal die toch niet in staat zijn om elk gaatje in het pacours te volgen. Het hebben van de stabiliserende functie is dan veel prettiger, de auto zal "strakker" rijden.

Zodra je, met lage snelheid, een trial proef oid moet rijden, dan komt het echt op wieluitslag aan! Op dat moment moet je de diconnects loskoppelen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...