Spring naar bijdragen

Vooras aandrijving


Mud Toy Ot
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben sinds anderhalve maand in het bezit van een YJ uit 87 en demonteer nu het een en ander om te vervangen.

Omdat ik nogal een nieuweling op dit gebied ben heb ik een paar vraagjes.

Hopelijk kan iemand mij die beantwoorden, voor ik een hoop geld ga uitgeven wat misschien niet noodzakelijk is.

1) De YJ staat op dit moment op blokken. Banden/velgen zijn eraf. Wanneer ik nu aan de aandrijfas tussen bak en voor-differentieel draai, moet toch normaal gesproken een voorwiel (met de minste weerstand) mee gaan draaien. Bij mij draaien geen wielen mee. OOk niet wanneer ik beide wielen blokeer, kan ik de aandrijfas gewoon draaien! Zou toch eigenlijk niet mogen of vergeet ik hier iets? Iemand heeft mij verteld dat je daarvoor wel de motor moet hebben draaien omdat je een vacuum moet hebben voordat dat pas kan werken. Klopt dat?

2) er lag een trailmaster (+100m) bladverenpakket met schokdempers onder. Ook een langere veerschommel. IN totaal was de auto ongeveer 15cm verhoogd. Nu wil ik de auto terugbrengen naar een 1" verhoging. Kan ik dit realiseren door de originele bladveren en originele schokdempers te monteren en daarbij alleen een langere veerschommel 1" te installeren? Zijn de originele schokdempers daar geschikt voor of adviseren jullie daarvoor dan andere te monteren?

Groetjes en hopeljik eens tot snel in een of ander ruig terrein !

rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meestal als ze de 4x4 lang nit gebruikt hebben gaat dat heveltje voor in de as vast zitten(je mechanisme voor de vrijloop)

Ff uit elkaar schroeven en schoon maken.In 'n uurtje doe je al veel.

Bij de schokbrekers moet je alleen ff kijken of je genoeg inveer hebt als je 'm wil verlagen. M.a.w. dat je je schokbreker niet gaat gebruiken als aanslag punt voor je veerweg,anders heb je kans dat ze afbreken met 'n beetje ruw terrein..

Kijk maar wat je er mee kan..

Gr.Karel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je linker voor wiel zou moeten draaien als je aan de aandrijfas draait met de hand.

Het rechtervoorwiel wordt gekoppeld middels een schuifmof in je vaccumschakelaar die mof verbind een as van dif naar schakelaar met een as van schakelaar naar wiel die mof schuift over de 2 assen doordat een vorkje middels lucht wordt aangedreven als je motor loopt en je de kleine pook in 4wd schakelt.

--------------------------------------------------

je kunt inderdaad met org bladveren en schokdempers 1 inch omhoog met de veerschommels ( verlengde) maar dan kun je dat ruig terrein wel vergeten en kun je net met 31 banden op de weg rijden.

Waarom die verhoging ongedaan maken staat toch super zo???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik weet ut... verlagen klinkt raar, maar de komplete set die er onder ligt moet vervangen worden omdat schokdempers kapot en bladveren gebroken zijn.

Een nieuwe set kost (kompleet) rond 950-1000 euro. Das voor een doorsnee jan lnl behoorlijk wat geld. Dus nu zoek ik naar wat middelen om um toch hoger als origineel te maken en toch de kosten een beetje in de gaten houden. De body wil ik nog 1-2 inch verhogen om wat meer ruimte voor de banden te krijgen.

Veel lui zeggen, als je ut niet kunt betalen moet je ut niet rijden..... maar ja, ut blijft wel een Jeep he!

Heeft iemand dan misschien ergens goedkopere prijzen gezien?

groetjes

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schokbrekers zijn niet duur..maar gebroken bladveren? Allemaal? Wat is ermee gebeurd dan? blink.gif

Maar goed, je kan de originele spullen hoogstwaarschijnlijk gewoon terugzetten.

Ik weet niet hoe lang de remslangen vòòr zijn, maar grote kans dat ze te lang zijn voor een kleine verhoging en je daar ook de originele terug moet plaatsen.

(of netjes uit de weg houden uiteraard)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kan mijn aandrijfas voor gewoon draaien zonder dat me wiel mee draait??

Tuurlijk kan dat! Als je aan de as draait, zorgt het diff ervoor dat niet je wiel, maar de "ontkoppelde" as gaat draaien!

Dez is waarschijnlijk vergeten dattie een locker voorin heeft zitten wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik weet ut... verlagen klinkt raar, maar de komplete set die er onder ligt moet vervangen worden omdat schokdempers kapot en bladveren gebroken zijn.

Een nieuwe set kost (kompleet) rond 950-1000 euro. Das voor een doorsnee jan lnl behoorlijk wat geld. Dus nu zoek ik naar wat middelen om um toch hoger als origineel te maken en toch de kosten een beetje in de gaten houden. De body wil ik nog 1-2 inch verhogen om wat meer ruimte voor de banden te krijgen.

Veel lui zeggen, als je ut niet kunt betalen moet je ut niet rijden..... maar ja, ut blijft wel een Jeep he!

Heeft iemand dan misschien ergens goedkopere prijzen gezien?

groetjes

Rob

Je hoeft niet meteen zo te schreeuwen smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...