Spring naar bijdragen

vraagje


Menno
 Share

Recommended Posts

Na een tijdje een boel drukte gehad op de camping, en tussendoor een beetje aan de jeep gesleuteld ben ik weer ff terug op het forum (wel af en toe stiekum gelezen) ik heb nu dus 33 banden eronder en me verschommels verlengd

maar nu wil ik eigenlijk me versnellingsbak laten zakken met bussen ertussen

om de aandrijfas weer wat rechter te krijgen, maar ik neem aan dat de motor ook wat schever gaat hangen, moet ik hier nog iets van los draaien of wat anders er aan doen of kan ik dit ongestraft laten zakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hem bij mij gewoon laten zakken. alleen had ik nadien 2 probleempjes:

- De uitlaat lekte bij de aansluiting met het spruitstuk, even losdraaien en opnieuw vasgezet-> OK

- De bak sprong uit z'n achteruit omdat de pook tegen de rand van het gat in de tunnel kwam, een ijzerzaag en vijl deden hier wonderen.. rolleyes.gif

Verder geen enkel probleem en... de trillingen behoren nu tot het verleden! tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kan mij zomaar voorstellen dat ie wat scheef op zn rubbers gaat hangen?

Ik denk dat het wel meevalt. Als je de bak 1" laat zakken, dan doe je dat op meer dan een meter van de motorsteunen. De kanteling is dus maar een paar graden.

Ik heb trouwens na de lowering m'n motorrubbers nog vervangen, en dat was goed te doen! Heel veel spanning stond er dus niet op!

Oja, ik had trouwens nog een heel klein ongemak na het laten zakken van de tussenbak: De achterkant van de tussenbak lag nog slechts een millimeter los van de traverse( in het terrein raakte de bak de traverse soms.. KLANG!! sad.gif ). Dit heb ik opgelost door een plaatje van 2,5 mm dik onder het versnellingsbakrubber te leggen. Doordat dit zo'n 35 cm meer naar voren is dan het staartstuk van de bak, heb ik een mm of 4 gewonnen en is het probleem verholpen! cool.gif

Hierdoor is natuurlijk wel de lowering enkele millimeters minder.... Van trillingen is bij mij echter geen sprake!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik knutsel een hoop maar het mot ook niet te technisch worden of te wel wat is een traverse

is dat dat kleine lange boutje in het midden van je bodem plaat? die naar beneden steekt

bij mij trilt trouwens nu ook niks ik ben alleen bang dat die aandrijfas er te ver uit is gekomen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maarrr, had ik gelijk nog een vraagje!!.

aangezien ik niks gekocht heb van verhoogde veren paketten en schommels en lowering (bussen ofzoiets)

maar alles zelf een beetje gemaakt, dus geen standaard maten, kan dit ook geen kwaad voor je aandrijf assen, daar bedoel ik mee de 2 kruiskoppelingen, staan die altijd gelijk tegenover elkaar,

ik weet niet precies hoe ik dit moet uitleggen, maar ik kan me voorstellen dat als de ene koppeling haakser staat als de ander dat dit spaning op gaat leveren, of kan dit gewoon niet gaat dit altijd goed?

als jullie begrijpen wat ik bedoel, anders ga ik er vanacht ff over denken hoe ik dit anders moet omschrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de bak laat zakken d.m.v. een lowering moet je ook de achteras wat laten kantelen (d.m.v. keggen) . De pignon (ingaande as) moet dus wat omhoog wijzen! Dit is idd om ervoor te zorgen dat de hoek van de kruiskoppelingen weer gelijk wordt. Als je de veerschommels verlengt, gebeurt dat kantelen natuurlijk ook al iets! Maar voldoende zal dat niet zijn....

Mijn Wrangler had overigens vanaf de aankoop last van trillingen en verspeelde vaker dan normaal een kruisje. Het bleek dat de as voorzien was van de keggen, maar de bak zat gewoon origineel! mad.gif Nadat ik de bak een inch heb laten zakken, loopt het trillingsvrij!

M.a.w.: Gelijke hoeken van de kruiskoppelingen zijn erg belangrijk!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kijk weer wat geleerd ik kan ondertussen wel automonteur worden

maar dan snap ik niet dat nu ik die auto plus minus 10 cm ectra hoger heb gemaakt en geen lowering erop nog geen trillingen heb of kruisje verspeelt , ik heb toch al een aantal km getoerd met flink gas erop

(toch maar geen automonteur worden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat om het verschil tussen as en bak. Ik weet niet wat je allemaal hebt aangepast aan je onderstel...

Hoeveel lift geven de veerschommels? Banden maakt niet uit, de gehele auto gaat hierdoor omhoog. Ook een bodylift heeft geen invloed op de aandrijflijn, omdat het chassis met de motor, bak en assen onaangeroerd blijft! Pas zodra je dmv de vering de auto gaat verhogen, dan kun je problemen op de aandrijfas gaan krijgen. En zolang de pignon en het staartstuk v.d. bak geen ( te grote) hoek met elkaar maken, zal het aardig blijven lopen! Maar ook de lengte van de tussenas kan problemen gaan opleveren, want als je de hoek vergroot, moet de as een grotere lengte overbruggen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...