Menno Geplaatst April 13, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2004 Na een tijdje een boel drukte gehad op de camping, en tussendoor een beetje aan de jeep gesleuteld ben ik weer ff terug op het forum (wel af en toe stiekum gelezen) ik heb nu dus 33 banden eronder en me verschommels verlengd maar nu wil ik eigenlijk me versnellingsbak laten zakken met bussen ertussen om de aandrijfas weer wat rechter te krijgen, maar ik neem aan dat de motor ook wat schever gaat hangen, moet ik hier nog iets van los draaien of wat anders er aan doen of kan ik dit ongestraft laten zakken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MugZy Geplaatst April 13, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2004 normaal kan je hem zo laten zakken, ik zou enkel de ventilator in het oog houden... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 13, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2004 Ik heb hem bij mij gewoon laten zakken. alleen had ik nadien 2 probleempjes: - De uitlaat lekte bij de aansluiting met het spruitstuk, even losdraaien en opnieuw vasgezet-> OK - De bak sprong uit z'n achteruit omdat de pook tegen de rand van het gat in de tunnel kwam, een ijzerzaag en vijl deden hier wonderen.. Verder geen enkel probleem en... de trillingen behoren nu tot het verleden! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst April 13, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2004 dat is vrij duidelijk maar voor je motor steunen maakt dit niks uit?? ik kan mij zomaar voorstellen dat ie wat scheef op zn rubbers gaat hangen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 13, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2004 ik kan mij zomaar voorstellen dat ie wat scheef op zn rubbers gaat hangen? Ik denk dat het wel meevalt. Als je de bak 1" laat zakken, dan doe je dat op meer dan een meter van de motorsteunen. De kanteling is dus maar een paar graden. Ik heb trouwens na de lowering m'n motorrubbers nog vervangen, en dat was goed te doen! Heel veel spanning stond er dus niet op! Oja, ik had trouwens nog een heel klein ongemak na het laten zakken van de tussenbak: De achterkant van de tussenbak lag nog slechts een millimeter los van de traverse( in het terrein raakte de bak de traverse soms.. KLANG!! ). Dit heb ik opgelost door een plaatje van 2,5 mm dik onder het versnellingsbakrubber te leggen. Doordat dit zo'n 35 cm meer naar voren is dan het staartstuk van de bak, heb ik een mm of 4 gewonnen en is het probleem verholpen! Hierdoor is natuurlijk wel de lowering enkele millimeters minder.... Van trillingen is bij mij echter geen sprake! 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst April 13, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2004 ik knutsel een hoop maar het mot ook niet te technisch worden of te wel wat is een traverse is dat dat kleine lange boutje in het midden van je bodem plaat? die naar beneden steekt bij mij trilt trouwens nu ook niks ik ben alleen bang dat die aandrijfas er te ver uit is gekomen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 13, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2004 De "traverse" is de plaat tussen de chassisbalken, waarop de versnellingsbak rust. In de Haynes hebben ze het over de "crossmenber"! In ieder geval is het de plaat waar al dat zand op blijft liggen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst April 14, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2004 ach zo ikuh begrijpuh alvast bedankt voor je medewerking Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst April 14, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2004 ja zeg dat wel is de zandhapper ligt nog kilo of 10 zeumers zand op Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst April 14, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2004 kwam ik ook net achter, dacht iedere x dat ik hem goed schoongespoeld had, niet dus lag zowat nog een kruiwagen in Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst April 14, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2004 maarrr, had ik gelijk nog een vraagje!!. aangezien ik niks gekocht heb van verhoogde veren paketten en schommels en lowering (bussen ofzoiets) maar alles zelf een beetje gemaakt, dus geen standaard maten, kan dit ook geen kwaad voor je aandrijf assen, daar bedoel ik mee de 2 kruiskoppelingen, staan die altijd gelijk tegenover elkaar, ik weet niet precies hoe ik dit moet uitleggen, maar ik kan me voorstellen dat als de ene koppeling haakser staat als de ander dat dit spaning op gaat leveren, of kan dit gewoon niet gaat dit altijd goed? als jullie begrijpen wat ik bedoel, anders ga ik er vanacht ff over denken hoe ik dit anders moet omschrijven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 14, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2004 Als je de bak laat zakken d.m.v. een lowering moet je ook de achteras wat laten kantelen (d.m.v. keggen) . De pignon (ingaande as) moet dus wat omhoog wijzen! Dit is idd om ervoor te zorgen dat de hoek van de kruiskoppelingen weer gelijk wordt. Als je de veerschommels verlengt, gebeurt dat kantelen natuurlijk ook al iets! Maar voldoende zal dat niet zijn.... Mijn Wrangler had overigens vanaf de aankoop last van trillingen en verspeelde vaker dan normaal een kruisje. Het bleek dat de as voorzien was van de keggen, maar de bak zat gewoon origineel! Nadat ik de bak een inch heb laten zakken, loopt het trillingsvrij! M.a.w.: Gelijke hoeken van de kruiskoppelingen zijn erg belangrijk!!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst April 14, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2004 kijk weer wat geleerd ik kan ondertussen wel automonteur worden maar dan snap ik niet dat nu ik die auto plus minus 10 cm ectra hoger heb gemaakt en geen lowering erop nog geen trillingen heb of kruisje verspeelt , ik heb toch al een aantal km getoerd met flink gas erop (toch maar geen automonteur worden) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 14, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 14, 2004 Het gaat om het verschil tussen as en bak. Ik weet niet wat je allemaal hebt aangepast aan je onderstel... Hoeveel lift geven de veerschommels? Banden maakt niet uit, de gehele auto gaat hierdoor omhoog. Ook een bodylift heeft geen invloed op de aandrijflijn, omdat het chassis met de motor, bak en assen onaangeroerd blijft! Pas zodra je dmv de vering de auto gaat verhogen, dan kun je problemen op de aandrijfas gaan krijgen. En zolang de pignon en het staartstuk v.d. bak geen ( te grote) hoek met elkaar maken, zal het aardig blijven lopen! Maar ook de lengte van de tussenas kan problemen gaan opleveren, want als je de hoek vergroot, moet de as een grotere lengte overbruggen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst April 15, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2004 nou heb net bij utrecht een kit besteld ik kon nergens konische bouten of ringen krijgen om de traverse weer vast te zetten, ben ik toch weer duurder uit as ik dacht Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 15, 2004 Rapporteren Share Geplaatst April 15, 2004 Ik heb ze (de bouten) destijds bij B&S gehaald, maar waren ook niet goedkoop. Iets van 45 pleuro's excl. de altijd weer aanwezige BTW. Met zo'n brandstofverbruik zouden we daar vrijstelling van moeten krijgen!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.