martinus_ Geplaatst October 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2006 de pakking bij mijn uitlaatspruitstuk is er een klein stukje tussenuit, ik kon vorig jaar bij de apk nog volstaan met een 10tje fooi en de melding, alstie warm is istie weer dicht. dat gaat nu niet meer lukken. wat voor pakking moet daartussen, bestellen van jeep, of volstaat algemene pakking die ik bij een automaterialen zaak kan kopen. kan je er een beetje bij? het is de multipoint injectie 2.5ltr van 1992 nog tips om de boel heel uit elkaar te krijgen? gebeurt het vaak dat de moeren afbreken? ik wil er van de week mee aan de slag, elke tip is welkom. ps, heeft iemand dit resent al eens laten doen bij een garage, weet die misschien nog wat zoiets dan kost, dan kan ik een beetje inschatten hoelang ik er mee bezig ben. thx Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
nick Geplaatst October 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2006 ik heb pas terug mijn spruitstuk eraf gehaald om te lassen. en met zijn tweeen zijn we 4 uur bezig geweest met het lassen erbij. maar dan kwam alles wel soepel los. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martinus_ Geplaatst October 17, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2006 ik heb pas terug mijn spruitstuk eraf gehaald om te lassen. en met zijn tweeen zijn we 4 uur bezig geweest met het lassen erbij. maar dan kwam alles wel soepel los. 4 uur, dat valt nog wel mee, ik geloof dat de mijne niet gescheurd is, maar dat kan ik pas goed zien als ie er af is ben ik bang Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blue4.2 Geplaatst October 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 17, 2006 Lassen aan een spruitstuk???? hmm., Je brengt spanning in het materiaal dat al diverse spanningen heeft te verduren. Kan nooit lang goed gaan..uiteindelijk is het lassen en nog een keer lassen, en nog eens lassen. Lees de schoolboeken er maar op na. Maar goed, kom er vanavond achter dat mijn pakking ook lek is...hoorde van de mede forrummer terplaatse dat dit niet zo moeilijk is te vervangen. Mischien effe een PB sturen naar Jeeped...hij zal meer weten. Ik heb het ook nooit gedaan. Maar het zal idd niet meer zijn dan een kwestie van verwijderen...ouwe pakking eraf schrapen(heb je speciale tools voor, maar een botte schroevendraaier werkt ook, als je maar geen krassen maakt)en nieuwe ertussen....maar nogmaals vraag het iniedergeval aan de mannen met ervaring Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 Lassen gaat prima hoor. Wel is het handig om het spruitstuk dan eerst ff flink op te stoken, zodat er minder spanning in het materiaal ontstaat. Vervangen van de pakking deed ik bij m'n 4.0 in 2½ uur... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst October 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 Lassen gaat prima hoor. Wel is het handig om het spruitstuk dan eerst ff flink op te stoken, zodat er minder spanning in het materiaal ontstaat.Vervangen van de pakking deed ik bij m'n 4.0 in 2½ uur... Eerst warm stoken en dan aan beide kanten van de scheur een klein gaatje boren zodat de spanning nog meer afneemt en dan vollassen. Dit gaat heel goed met een TIG-lasapparaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst October 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 ik heb voor 3 weken terug het spruitstuk erafgehaald om het vervolgens te lassen, en dit ging prima, alleen viel het een klein beetje tegen wat ik allemaal los moest maken! en wat betreft die pakking die hoef je er niet af te schrapen, is zo'n hard (asbest) geval suc6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Blue4.2 Geplaatst October 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 Eerst warm stoken en dan aan beide kanten van de scheur een klein gaatje boren zodat de spanning nog meer afneemt en dan vollassen. Dit gaat heel goed met een TIG-lasapparaat. Ok je hoort het! Maar je kan het ding nooit zo heet stoken dat je er de spanning afhaalt Rood stoken is een optie ..tuurlijk het zal enige tijd goed gaan..absoluut mee eens! Maar het komt terug 9 van 10 keer. En TIG...Ook met TIG en MIG breng je spanningen in het materiaal. Maar goed kijk aan de info van wat voor pakking ertussen zit hebben we wat aan! en of het makkelijk gaat of niet! perfect! Daar ging het om! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 Als je hem goed heet stookt, vloeien de spanningen grotendeels weg. Ver genoeg om opnieuw scheuren als gevolg van het lassen te voorkomen. Dat de spruitstukken toch vaak weer scheuren, heeft met wat heel anders te maken: 't Is gewoon een foutje in het ontwerp! Er zijn ook spruitstukken met "expansiestukken"; die scheuren niet! Overigens hebben we hier een expert op het gebied van scheuren en lassen: Pullie!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst October 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 helemaal rood stoken is ook onzin, warm hem op tot 100 graden en je bent goed bezig, warmer is absolute onzin (tenzei het spruitstuk meer dan 25mm dik is) gaatjes boren zou ik zelf niet doen, warm stoken en dan rustig de scheur uitslijpen (hier is eerst verwarmen en dan pas slijpen erg belangrijk) daarna de laskanten goed schoonslijpen dat je laskanten plus een paar mm moedermateriaal glanzend staal is, vervolgens weer warmstoken en dichtlassen. dit is de correcte reparatieprocedure voor lassen in een 90 bar gasleiding dus voor een uitlaatspruitstuk zal het ook werken. Ben het met rob eens dat de scheuren ontwerpfout is. belangrijkste is om de scheur er met een slijpschijf (2 mm dik) eruit te slijpen en dan schoonmaken en lassen, gewoon een rups eroverheen leggen is net zo effectief als ducttape pakken. TIG is idd een goeie manier om te lassen (eerst heel goed schoonmaken) beklede electrode werkt ook prima en is minder gevoelig voor vet/vuil in de las mocht je heel zeker van je zaak willen zijn wil ik er wel een MPI / LPI test op doen (kosten kratje bier) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martinus_ Geplaatst October 19, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2006 ik hoop dat ik helemaal niet hoef te lassen ik hoop alleen dat alles een beetje los wil komen, ik ben nog niet verder gekomen dan overal kruipolie tussen te spuiten, nachtdienst valt ff tegen de week is al bijna om en nog bijna niks gedaan,... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst October 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2006 dat loskomen hoef je je geen zorgen om te maken!!!! dit boutjes trek je los en na 1 gang moet je ze met je vingers los kunnen draaien Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martinus_ Geplaatst October 19, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2006 dat loskomen hoef je je geen zorgen om te maken!!!!dit boutjes trek je los en na 1 gang moet je ze met je vingers los kunnen draaien wow, dat is nog eens goed nieuws, ik hoor van, niet jeep kenners, uit de buurt dat bij spruitstukken losmaken, regelmatig tapjes afbreken en nog meer van dat soort verhalen. de pakking heb ik vandaag besteld bij jeepeecenter, het schijnt een asbest pakking te zijn die ze niet bij de normale autohandel hebben. met een beetje mazzel ligt ie zaterdag op de mat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst October 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2006 en wat betreft die pakking die hoef je er niet af te schrapen, is zo'n hard (asbest) gevalsuc6 en die boutjes worden iedere x heetgestookt en weer afgekoeld vandaar dat ze makkelijk los moeten komen???(althans bij mij en bij wat andere auto's) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
martinus_ Geplaatst October 20, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2006 QUOTE(Menno @ Oct 18 2006, 14:19 ) en wat betreft die pakking die hoef je er niet af te schrapen, is zo'n hard (asbest) geval suc6 jup en ik vanmorgen ff naar van Bremen gebeld, en dat ook zo doorgegeven, die kon mij zoiets niet leveren Ik heb even in het haynes boek gekeken, er moet nogal wat los, eerst de inlaat losmaken, vacuum en wat andere troep die in de weg zitweet iemand misschien welke maat bouten het zijn, ik heb nl niet alle doppen Amerikaanse maat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 20, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2006 met dop 1/2 en 9/16 kom je al heel ver. Een paar steek/ring sleutels in dezelfde maat erbij en je bent helemaal het mannetje!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.