Spring naar bijdragen

vragen over mijn pas gekochte TJ '99


Recommended Posts

Allereerst wil ik zeggen dat dit een super informatieve site is waar een Jeeper veel info kan halen (en hopelijk brengen). Houden zo!!! rolleyes.gif

Een maand geleden heb ik een gebruikte TJ automaat gekocht (4.0 / 1999 / 84000 km). De auto rijdt prima en we hebben er al veel plezier mee gehad. Er zijn alleen 2 dingen waarvan ik niet weet of het normaal is of dat er een mankement is.

1. bij een koude start begint na 10 seconden iets te tikke. Na een paar minuten is het weer weg. Ik vermoed een of meerdere kleppen. Wat ik niet weet is of dit normaal is of dat ik hier iets aan moet doen of schade te voorkomen.

2. Bij het wegrijden hoor ik een zoemend / gierend geluid. Als de automaat naar 2 schakelt wordt het een stuk minder en daarna hoor je het niet meer. Het maakt niet uit of ik net rij of een lang stuk gereden heb.

Aangezien ik geen referentie heb met een wrangler Jeep hoor ik graag jullie ervaring / tip of trucs

Alvast bedankt

SvG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo ik heb er twee 6 cil automaaten gehad een van 2001 en nu een splinternieuwe en beide maakte dat geluid bij weg rijden.. had zelf ook eerst wat moeite er mee ben toen ook gaan informeren en kreeg het zelfde aantwoord.. heb nu in het voorjaar een nieuwe gekocht en ja hoor exact het zelfde.. dus...... maak je geen zorgen.. en goede keuze hoor hahaha

groetjess laredo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo ik heb er twee 6 cil automaaten gehad een van 2001 en nu een splinternieuwe en beide maakte dat geluid bij weg rijden.. had zelf ook eerst wat moeite er mee ben toen ook gaan informeren en kreeg het zelfde aantwoord.. heb nu in het voorjaar een nieuwe gekocht en ja hoor exact het zelfde.. dus...... maak je geen zorgen.. en goede keuze hoor hahaha

groetjess laredo

Kameel / Bartman en Laredo,

Bedankt voor de geruststellende woorden, de komende kilometers wordt het nog meer genieten!! De foto's gaan zeker komen en dan kunnen jullie zien waarom ik altijd met een brede glimlach rondrij (behalve bij de benzinepomp dan, hahaha)

mvg

SvG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tikken is 'normaal' (bij de lijn motor dan), niet druk over maken...

Ik heb geen idee wat je bedoeld met dat geluid, maar aangezien je zelf al aangeeft dat het met opschakelen weggaat kan het goed met de automaat te maken hebben.

Kameel,

Ondanks dat het tikken normaal is vind ik het niet zo'n prettig geluid. Zijn er manieren om het te verminderen of in het geheel te verhelpen?

mvg

SvG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat "tikken" zijn de hydraulische klepstoters. Die zitten nog vol van de vorige rit, waardoor er direct na het starten nog geen geluid hoorbaar is. Na enkele seconden is de olie eruit gedrukt, en ga je ze horen.

Zodra de motor warmer wordt, en de olie dus dunner, kunnen ze weer beter gevuld worden en zal het geluid weer verdwijnen.

Op zich kan het dus geen kwaad... maar mijn vermoeden is, dat er iets te dikke olie in je motor zit... Dunnere olie zal het probleem vermoedelijk oplossen, hoewel er in de winter, bij een echt koude start, nog wel weer tik geluiden hoorbaar kunnen zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat "tikken" zijn de hydraulische klepstoters. Die zitten nog vol van de vorige rit, waardoor er direct na het starten nog geen geluid hoorbaar is. Na enkele seconden is de olie eruit gedrukt, en ga je ze horen.

Zodra de motor warmer wordt, en de olie dus dunner, kunnen ze weer beter gevuld worden en zal het geluid weer verdwijnen.

Op zich kan het dus geen kwaad... maar mijn vermoeden is, dat er iets te dikke olie in je motor zit... Dunnere olie zal het probleem vermoedelijk oplossen, hoewel er in de winter, bij een echt koude start, nog wel weer tik geluiden hoorbaar kunnen zijn!

Klopt, dunnere olie wil wel eens helpen. Probeer synthetische olie, maar ik garandeer je dat het niet helemaal weggaat. wink.gif

Ter geruststelling, zelfs nieuwe motoren hebben het wel eens...

Het wordt een ander verhaal als ie het blijft doen als ie warm is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...