Spring naar bijdragen

Stroom probleempje


Recommended Posts

Collegae,

Ik, een leek op autogebied en zeker qua stroomvoorziening, heb een stroom probleempje:

Mijn CJ-7 met een AMC 360 V8 heeft sinds een jaar een nieuwe dynamo (12v 63a) en een Optima red top (50AH accu, 815 EN koudstartstroom).

In het begin deed alles het super, maar sinds een paar maanden levert mijn auto "opeens" volgens mijn voltagemeter 12v en heel af en toe 14. Dit nagemeten en waarden kloppen. Onder het rijden slaat ook de waarde soms geheel buiten bereik van de voltmeter, maar dit heb ik niet met de voltmeter kunnen checken!!!

Als de auto rijd doet hij het goed maar zodra ik de auto afzet, al is het maar voor een seconde, moet ik startkabels gebruiken om hem weer aan de gang krijgen. Het lijkt dat als de fan aanspringt de voltage soms weer oploopt.

Hebben jullie een vermoeden waar de oorzaak van mijn probleempje kan zitten? Of een "zoek-de-oorzaak" stappenplan?

Groeten,

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bart,

Al even een andere accu geprobeerd? De optima even een nachtje onder lading zetten en daarna testen.

Die wisselende spanningen zijn waarschijnlijk het gevolg van de stroomregeleer op de dynamo.

Deze zou ook kapot kunnen zijn, en zodoende de accu niet goed bijladen. Met de meeste accutesters kunje ook de dynamo testen, of hij wel -bij belasting- de stroom levert die hij zou moeten leveren, n.l. 63Amp.

Check ook de verbindingen tussen de dynamo en de accu, mogelijk word de accu niet goed bijgeladen en krijgt de rest -rechtstreeks van de dynamo- wel stroom.

Suc6, Ab.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Naar aanleiding van de tips m'n accu aan de acculader gezet om hem darna te testen, maar gelukkig het ligt niet aan de Optima Accu. Vervolgens de dynamo gedemonteerd en laten doormeten en dit is de boosdoener. Net een jaar en 3 maanden oud, slechts 2.000 Km chips…

Ze gaan kijken wat het is. Ze spraken dat hij kapot kan gaan als je de accupolen niet los legt bij montage en door overstarten. Onder overstarten verstonden ze met een andere auto dmv een startkabel de auto starten.

Het zou kunnen dat ik bij montage de polen verwisseld heb gehad en overstarten natuurlijk ook, maar gaat hier door een dynamo zo snel kaduuk?

Groeten,

Bart

P.S.: meteen maar vier tientjes uitgeven aan een automatische acculader van CTEK:

acculader1ni9.jpgacculader2nd1.jpgacculader3mx3.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Naar aanleiding van de tips m'n accu aan de acculader gezet om hem darna te testen, maar gelukkig het ligt niet aan de Optima Accu. Vervolgens de dynamo gedemonteerd en laten doormeten en dit is de boosdoener. Net een jaar en 3 maanden oud, slechts 2.000 Km chips…

Ze gaan kijken wat het is. Ze spraken dat hij kapot kan gaan als je de accupolen niet los legt bij montage en door overstarten. Onder overstarten verstonden ze met een andere auto dmv een startkabel de auto starten.

Het zou kunnen dat ik bij montage de polen verwisseld heb gehad en overstarten natuurlijk ook, maar gaat hier door een dynamo zo snel kaduuk?

Groeten,

Bart

P.S.: meteen maar vier tientjes uitgeven aan een automatische acculader van CTEK:

acculader1ni9.jpgacculader2nd1.jpgacculader3mx3.jpg

zeker die van eur 245 ??? laugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens de site werkt het ook bij GEL accu's of begrijp ik het verkeerd?

Kies waarschijnlijk toch voor de zes tientjes variant MULTI XS 3600 aangezien m'n accu 50ah is:

EIGENSCHAFTEN & VORTEILE

• 3-stufig vollautomatisch primär geschaltet.

• Lädt Blei-Säure-Batterien (Offene, MF, GEL und AGM) von 1,2Ah bis 120Ah.

• Erhaltungsladung mit Pulsen verlängert die Lebensdauer und erhöht die Leistung der Batterie.

• Lädt auch vollkommen entladene Batterien.

• Pulse zum Auffrischen von Batterien mit leichtem Sulfatgehalt.

• Drei Ladeeinstellungen für kleine Batterien, größere Batterien und eine spezielle Kälteposition, die auch für AGM-Batterien geeignet ist.

• Niedriger Rückstrom, niedriger Rauschwert und Unabhängigkeit von der Eingangsspannung (170-260V).

• Hohe Effektivität: 85%

• Lieferung mit zwei austauschbaren Anschlusskabeln, einem mit Polklemmen und einem mit Ringkabelschuhen.

• Kann monatelang angeschlossen bleiben, ideal für Saisonfahrzeuge.

• Kompaktes Design mit Haltevorrichtung für feste Montage.

• 2 Jahre Garantie.

whitebackgroundrgbva1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Collegae,

Alle meedenkers zijn welkom!

Kijk service is nog uit de wereld: gratis m'n accu 2 dagen aan de lader gelegen bij de lokale garage en gratis een nieuwe dynamo ondanks de garantietermijn was verlopen.

Dus de eerste gun ik het de volgende keer bij serieuzere zaken en de bij de tweede heb ik direct de acculader van zes tientjes aangeschaft.

Groeten,

Bart

P.S.#1: na montage e.e.a. nagemeten en nu gaat er 15 volt door m'n systeem…. Testrapportje van m'n nieuwe dynamo (effe in 2 geknipt):

dy1uk6.jpg

dy2kf2.jpg

P.S.#2: Volgens het blad J-Rations is het totaal verbruik zo'n 50a. Onderverdeeld in: motor 10, verwarming 10, lampen 20 en radio 10. Bij het starten of bij gebruik van een lier 400a extra...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

P.S.#1: na montage e.e.a. nagemeten en nu gaat er 15 volt door m'n systeem…. Testrapportje van m'n nieuwe dynamo (effe in 2 geknipt):

FF 'n eerste gedachte bij het zien van het rapportje: is een constante laadspanning van 15,1V niet een beetje aan de hoge kant? Gasspanning bij loodaccu's ligt bij 2,4V/c dus 14,4V en daar moet je dus onder blijven anders wordt de accu na verloop van tijd aardig warm en gaat kapot...... Normale laadspanning van gesloten lood ligt tussen 2,25 en 2,35V/c dus 13,5V en 14,1V.

Op de infosite van de Optima Red kom ik het volgende tegen:

6. Kunt u de OPTIMA opladen met een druppellader? Zonnecellader?

Ja, u kunt de OPTIMA opladen met elk type lader op voorwaarde dat de spanning juist is ingesteld. Als de lader continu is aangesloten, moet de spanning zijn ingesteld op maximaal 13,8 V met een maximale stroomsterkte van 1 A.

Je zou toch niet willen dat de batterij straks inwendige sluiting maakt omdat de platen kromgetrokken zijn door overlading?! sad.gif

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens optima inderdaad bij FAQ:

6. Kunt u de OPTIMA opladen met een druppellader? Zonnecellader?

Ja, u kunt de OPTIMA opladen met elk type lader op voorwaarde dat de spanning juist is ingesteld. Als de lader continu is aangesloten, moet de spanning zijn ingesteld op maximaal 13,8 V met een maximale stroomsterkte van 1 A.

Maar verder valt te lezen bij technical specs:

Dynamo

13,3 tot 15,0 V, geen beperking van de stroomsterkte.

Batterijlader

13,8 tot 15,0 V, maximaal 10 ampère, ongeveer 6-12 uur.

Snel bijladen

Maximale spanning 15,6 V (gestabiliseerd).

Maximale stroomsterkte: geen beperking zolang de temperatuur lager is dan 51,7 °C).

Maximale oplaadduur: bijladen tot de stroomsterkte onder 1 A daalt.

Druppellading

13,2 tot 13,8 V, maximale stroomsterkte 1 ampère, onbeperkte duur (aan lagere spanning).

De Nederlandse importeur heeft ook de C-Tek laders in hun programma, resumé van telefoon gesprek met hen van zojuist:

- De C-Tek laders zijn in het begin ontwikkeld als Optima lader!!!! Verder kunnen alle soorten accu's geladen worden.

- Batterijlader: 13,8v voor de Absorption-fase (tevens laatste fase) en 14,7v voor de Bulk-fase.

- De optima accu's kunnen over de gasspaning van normale accu's heen!!!

- Dynamo: De continu waarde van ca.15v is geen probleem, echter vanaf 17v loopt inderdaad de accu warm, gaan de ventielen open, ontsnapt het gas en je accu gaat kaduk.

Groeten,

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK startaccu's en accu's voor cyclisch bedrijf hebben een wat andere constructie dan de industriele batterijen waarmee ik dagelijks te maken heb. Deze laatste zijn bedoeld voor continue standby bedrijf bv in een systeem op een olie platform (he Pullie ?! laugh.gif ).

Maar er blijft natuurlijk altijd een directe relatie tussen laadstroom, laadspanning en tijdsduur. Over het algemeen is het zo dat de fabrikant een hogere laadspanning (= korte laadtijd) toestaat op voorwaarde dat de laadstroom op een bepaalde waarde wordt begrensd. Daarnaast wordt ook vaak een maximale tijdsduur opgegeven.

Anderzijds is het zo dat bij bufferen (druppelladen) vaak geen stroombegrenzing wordt opgegeven omdat de spanning niet zo hoog is.

Door de verschillende constructies van batterijen verschillen uiteraard ook de aanbevelingen van de fabrikanten. De Optima is in dat opzicht een stevig stuk techniek die klaarblijkelijk met hoge spanningen en hoge stromen geladen mag worden.

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...