Spring naar bijdragen

Ventilator


Vulture
 Share

Recommended Posts

Ik heb een XJ 4.0HO uit 1995. Als ik de auto heb gestart en stationair laat lopen slaat de ventilator al naar een paar minuten aan. Hij blijft dan een seconden of 10 draaien en slaat dan weer uit. 20 Seconden later slaat hij dan al weer aan. Dit blijft zo doorgaan. De temperatuurmeter op het dashboard staat op een normale temperatuur, niet te warm dus. huh.gif

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt,

Vulture

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt alsof de temperatuur zender(voeler)de wintertijd niet overleeft heeft.Ik mag aannemen dat het koelsysteem vol genoeg zit en dat er geen lucht inzit.

Je kan je zender nameten,stekker loshalen motor starten en dan een voltmeter erop zetten.Als de meter na een paar minuten uitslaat (lees contact maakt) moet je eens voorzichtig aan de zender voelen of deze daadwerkelijk warm of heet is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Airco idd, en anders de temperatuurvoeler voor op de motor, op het thermostaathuis.

Dat is overigens niet dezelfde als de temperatuurvoeler voor het metertje binnen, en ook niet dezelfde als de temperatuurvoeler die de computer gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nope, airco staat uit. Vandaag ook de ventilator horen aanslaan tijdens het rijden, en zo warm was het toch niet. Wel zie ik de temperatuur iets zakken dan. Maar die komt al nooit hoger dan 100 graden.

Die sensor, als die uitslaat, moet die dan 0 Ohm aangeven? Maw is het een schakelaar of gaat er 12 Volt op komen zodat ik hem met een voltmeter moet meten?

Waar zit die sensor precies? Termostaathuis zegt mij zo weinig.

Fijn ook dat ze drie sensoren hebben om temperatuur te meten, kan het ook drie keer kapot. sad.gif Als de fan door dat sensortje dat jullie bedoelen wordt aangestuurd zou het goed kunnen. De motor wordt namelijk niet te heet.

Tot nu toe reuze bedankt voor de replies,

Vulture

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gevonden!!! Kan niet missen laugh.gif

Hoe meet ik hem door, maw wat moet ik zien als 'ie goed is en wat zien ik als 'ie fout is?

Wat kost dat sensortje, als dat niet zo veel is bestel ik gewoon een nieuw. Het lijkt me dat ik hem er zo kan uitdraaien en er een nieuwe in kan draaien. Connectortje erop en klaar is klara.

XJos88, jij weet zo goed hoe alles heet. Hoe noem je dit sensortje in 'vaktermen' laugh.gif

Bedankt,

Vulture

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wanneer jij je airco niet aanzet gaat hij volgens mij niet uit zijn eigen de lucht drogen.Dit werkt alleen maar wanneer je je airco aanzet.

Heb je inmiddels al een ander termoschakelaartje gemonteerd?Of is het nog gelukt om de oude door te meten.

De werking van de termoschakelaar is eenvoudig uit te leggen,door verwarming maakt een bimetaal in de schakelaar verbinding en gaat je ven draaien.Er bestaan schakelaars die met 88 graden aan slaan en je heb ze ook van 90en 92 graden.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes JEEP(ED) thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even terug naar de start van dit topic:

Als ik de auto heb gestart en stationair laat lopen slaat de ventilator al naar een paar minuten aan.

Bedoel je met een koude motor? In dat geval: loopt de temp. meter ook zo snel op?

In ieder geval kun je eens proberen uit te vinden waar de aansturing van de fan vandaan komt. Trek bijv. eens de stekker van de temp sensor los! Slaat de fan dan nog aan, dan is er dus een ander systeem dat koeling wenst te hebben!

Ook lucht in je koelsysteem kan vreemde dingen laten gebeuren ( Jeeped schreef er ook al over), vaak zie je dan de temperatuurmeter schommelen, dat komt doordat bij veel auto's de sensor van die meter op het hoogste punt in het motorblok zit, vlak bij de thermostaat (Die z'n werk ook niet naar behoren kan doen als hij in een luchtbel zit). Voor zover ik uit het verhaal van XJos88 kan opmaken, zit daar bij de 4.0i nou juist de sensor voor de fan!!! Zou dus kunnen dat er idd lucht in zit.

Maar gooi eerst de stekker van de sensor er eens af, en laat de motor lopen (houd wel je motortemp in de gaten, hij mag niet aan de kook komen natuurlijk!)

Probleem weg: eerst maar 'ns ontluchten!

Probleem niet weg: sturing komt van een ander systeem (bijv. Airco, maar ook een automaat kan bij sommige merken auto's de fan aansturen)

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Vulture.

Ik heb hetzelfde met mijn cherokee uit 92. Bij een koude start slaat de ventilator aan na ongeveer 30 seconden,terwijl de temperatuurmeer een lage stand aangeeft. Als de ventilator aanslaat hoor ik ook een harde tik ergens vandaan komen. Dit komt van de airco pomp die dan aanspringt.

Als je binnenin het koelsysteem op "OFF" zet dan slaat de aircopomp en dus de ventilator ook niet meer aan. De ventilator wordt dus door twee systemen aangestuurd denk ik.

Bij mij komt er ook nog eens bij dat bij stadsverkeer of files de temperatuur al snel oploopt tot net iets boven de honderd graden. Als dit het geval is slaat de ventilator niet aan.

Ook mijn vraag is dus hoe je de temperatuursensor door moet meten.

Gegroet,

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij kun je de sensor het best doormeten in een pannetje op het fornuis! Maar daar heb je eigenlijk wel een goede termometer voor nodig! Sluit een ohmmeter aan op de aansluitingen, en verwarm het water rustig naar het kookpunt..... als de schakeltemperatuur van de sensor bereikt is, moet de ohmmeter plotseling naat 0 ohm uitslaan. Ga daarna wel door met verwarmen, omdat zo'n sensor mogelijk bij hogere temperaturen weer uitschakeld!!! Ook dan is hij natuurlijk stuk!

Als je geen termometer hebt, kun je natuurlijk ook gewoon kijken of de sensor ruim voordat het water kookt schakeld! Niet zo precies, maar wel bruikbaar biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Sorry voor de lange 'blackout', had het effe druk.

De fan sloeg bijna meteen aan, bij koude motor. Inmiddels de stand 'off' en 'heat' ontdekt als de standen waarbij de fan niet aanslaat. Ik denk dat 'Vraag het de vakman' gelijk had. Normaal heb ik altijd de ventilatie op de voorruit staan in een auto. Bij de Jeep dat ook gedaan en er verder niet meer op gelet. Maar bij mijn XJ gaat 'ie dan ook de lucht drogen. Erg prettig want dat ontwasempd blink.gif snel.

Wel zie ik tijdens het rijden tijdens de afgelopen warmere dagen de temperatuur net boven 100 komen. Dan zakt 'ie zo snel dat ik hem echt zie zakken. Dus misschien dat er toch ook wat lucht inzit zoals hierboven geopperd.

Dus... niks kapot laugh.gif (denk ik wacko.gif ).

Bedankt voor alle info en mededenken!

Vulture.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...