Spring naar bijdragen

Eerste ervaringen met de Cherokee


B--E--N
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

allereerst wil ik even kwijt dat dit forum echt fantastisch is. Was voorheen het problemcar.nl forum gewend, maar een Jeep hoort niet echt thuis op een forum dat problemcar heet...

Gisteren heb ik een Jeep Cherokee 2.5 Jamboree uit 1993 gekocht.

238.000 km op de teller maar klinkt goed, rijdt prima en ziet er perfect onderhouden uit.

Voorheen reed ik in een BMW 318, prima auto maar had geen airco en net te weinig beenruimte achterin.

Na een dag rijden zijn me wel wat dingetjes opgevallen waarvan ik toch wil weten wat het is en of het kwaad kan.

1. Allereerst de oliemeter, die staat stationair iets boven de 3 en op toeren rond de 4. Is dit een normale waarde?

2. op een warme motor is tijdens het rijden een "gorgelend" geluid te horen. Weet niet waar het vandaan komt maar misschien herkent iemand het...

3. de motorkap is vrij heet en als je 'm open doet dan krijg je het idee alsof je staat te bbq'en (qua temperatuur dan)

4. de slang die naast de olievuldop zit en naar het luchtfilter toe loopt is halverwege doorgesneden. De handelaar heeft er ducttape omheen gedaan en dat zit nog steeds goed vast. Maar waarom is deze ooit doorgesneden? En is het verstandig om een nieuw slangetje te kopen, of kan ik de tape er beter vanaf halen en de slang doorgesneden laten hangen?

5. achteruit schakelen gaat moeilijk. Ik moet 'm meestal in de R vasthouden en dan de koppeling op laten komen, dan schiet ie er pas goed in.

6. Als ik overschakel op 4H dan doet de eerste versnelling het niet en maakt de bak het bekende "tandenpoets" geluid, niet erg fijn dus. In de 4L en 2H heeft de eerste versnelling totaal geen problemen, maar in 4H is de enige mogelijkheid om in zn 2 op te trekken.

7. De antenne schuift niet automatisch naar binnen, ligt dit aan de radio of hoort ie ook naar binnen te gaan als je 'm van contact af haalt?

8. Welke benzine is het best? Heb er V-Power in gegooid om de motor mooi te reinigen, heeft echt wonderen verricht bij mijn BMW dus vandaar... Maar wat is het best, euro 95, euro 98, V-Power, excellium, of wat anders?

9. Gaspedaal is erg gevoelig. Vooral als je rond de 2000 toeren over een hobbeltje rijdt en je voet daardoor een beetje beweegr, dan schokt de hele auto. Is dit normaal?

10. Als je goed luistert lijkt het of je de kleppen kan horen, maar weet dit niet zeker. Zijn de kleppen ook af te stellen bij dit model motor?

11. Zijn er verder nog bijzonderheden voor wat betreft een 2.5 motor met 238.000 km en wat is de gemiddelde levensduur?

Een hele lijst met vragen, sorry daarvoor, maar ik ben van plan nog lang met deze auto te doen en wil dat ie echt in topconditie gebracht wordt, waarbij alles functioneert op de manier als het in 1993 bedoeld was.

Alvast bedankt!!!

Groeten,

Ben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9. 't Is geen BMW hé! biggrin.gif

Misschien had ik dit verkeerd omschreven, maar wat ik bedoel is dat de motor dan hapert. Het lijkt of ie afslaat en dan door het doorrollen weer direct aanslaat, maar dan snel achter elkaar. Het heeft iets weg van een rodeo-paard.

Heb wel Wynn's injector reiniger in de tank gegooid en een olie toevoeging van Wynn's, en moet zeggen dat ie daarna niet meer stond te bokken bij een drempel, en het gerammel uit de motor (kleppen of klepstoters?) is ook voor 90% verdwenen cool.gif

Oliedruk blijft nu constant net onder de 4, de 3 is nu echt verleden tijd. Dit is toch alleen maar goed?

Koelwater temperatuur is nu rond de 90 graden, was voorheen 105 graden. De hitte onder de kap is ook niet meer alsof je bij een kampvuur staat, maar nog wel redelijk warm.

Antenne ga ik zometeen naar kijken. Misschien is de radio niet goed aangesloten of is er een zekering doorgebrand/geoxideerd. Anders wordt het toch lastiger te achterhalen wat het is...

Verder nog wat anders, is er een zoemer op de verlichting te maken als je de auto verlaat? Heb in het verleden al een paar keer met (bijna) lege accu gezeten, en dat is echt niet fijn.

Het gorgelende geluid is trouwens waarschijnlijk de aircopomp die het begeven heeft. Dacht de airco bij te laten vullen, maar er is meer aan de hand. In ieder geval is de pomp stuk, en zit er ergens een lek (ik hoop in de pomp zodat ik alleen deze hoef te vervangen en het systeem dan weer dicht is en werkt).

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Groeten,

Ben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder nog wat anders, is er een zoemer op de verlichting te maken als je de auto verlaat? Heb in het verleden al een paar keer met (bijna) lege accu gezeten, en dat is echt niet fijn

De zoemer is standaard, en werkt ook bij het laten steken van de sleutels in 't contact. Dit is wel een vrij irritante zoemer, en werd misschien door een vorige eigenaar uitgeschakeld?

Betreffende de airco: prettige wedstrijd om het juiste gas te vinden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De zoemer is standaard, en werkt ook bij het laten steken van de sleutels in 't contact. Dit is wel een vrij irritante zoemer, en werd misschien door een vorige eigenaar uitgeschakeld?

Betreffende de airco: prettige wedstrijd om het juiste gas te vinden...

Heb de zoemer gevonden biggrin.gif Lag los in de auto, maar nu zit ie er gewoon in, vergeet ik mijn lichten en sleutels ook nooit meer.

Wat is er mis met het gas voor de airco???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moest inderdaad R134A in. Verder was de koppelingsplaat op de aircopomp kapot dus die is ook vervangen. Ook waren de rubber ringetjes in de slangen verdroogd en zijn vervangen voor nieuwe.

Bij elkaar heeft het 130 euro gekost, wat mij erg netjes lijkt gezien het werk en de tijd die erin is gestoken.

Heb al wel een paar keer hetzelfde probleem gehad, meestal na 5 a 10 minuten rijden op een snelheid van +/- 100 km/uur. De motor houdt dan steeds voor een paar seconden in en geeft weer een paar seconden gas. Alsof je het gaspedaal indrukt, dan weer loslaat, dan weer indrukt, dan weer loslaat, enz...

Enig idee wat dit is?

Verder bevalt de auto mij prima, weet zeker dat ik bij Jeep zal blijven!

Groeten,

Ben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...