Spring naar bijdragen

Limited of Classic


creyghton
 Share

Recommended Posts

Beste leden van Jeepforum.

Ben zojuist als "newbie"bij het forum aangemeld en heb enkele brandende vragen.

Ik overweeg de aankoop van een Cherokee. Ik kan echter nergens vinden wat nu het verschil is tussen de Limited en de Classic [behalve lederen bekleding...].

Kan iemand van jullie mij vertellen hoe het zit?

Verder zou ik graag willen weten waar ik op moet letten als ik de auto van een particulier koop. Ik las al zoiets van rondjes rijden in fulltime 4WD. Nog meer van dergelijke tips?

En, wat kun je aan normaal onderhoud verwachten als de auto al [of pas] tussen de 80.000 en 100.000km op de teller heeft?

Bijvoorbaat mijn dank voor de antwoorden.

Met groet uit Brabant.

Bert Creyghton.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Staat geen jaartal bij maar heb een Limited gehad en nu nog steeds een Classic

Limited.

Leder interieur met electrische Zetel/s.

Dakconsole met computerke en rammelkastje voor je bril. huh.gif

Waarschijnlijk en dat hangt van bouwjaar en maand af, standaard mistlampen ja de nee van onder.

Sleepoog van voren juist gemonteerd, bij de classis zat deze achterste voren, erg handig mad.gif

Geloof wat meer plakhout op het dashboard. Andere velgen, zelfs kans op een iets andere banden maat.

225/235

Andere radio en CD speler.

Zelfde kleine rot asbakkie.

Witte striping op de zijkant ?

Ook met de koeling is er iets anders. Maar hangt weer af van jaartal.

Dat was het denk ik wel. Als het een TD is, kun je wel wat probleempjes gaan tegen komen.

lekje hier, lekje daar. Let vooral op de airco. Als die kapot is, dan is dit een dure grap, hele dasboard moet eruit. Als je zelf kunt sleutelen geen probleem, anders volgens een offerte 2 jaar geleden rond de 2/3000 gulden.

Mazzel uit Belgie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Mike voor je reactie.

Classic Limited? Dat is een uitvoering waar ik nog niet van heb gehoord. Is die ook op de Nederlandse markt uitgebracht?

De kennis die ik heb strijkt niet verder als dat er een Limited uitvoering is met een nieuwprijs van rond de 45000 euro en een Classic uitvoering met een nieuwprijs van rond de 36000 euro.

Ik vraag me dus af waar die 9000 euro verschil in zit; het zal toch niet alleen aan de lederen bekleding liggen?

Is er nu niet ergens een website waarop die informatie te vinden is? Niet bij Chrysler in ieder geval...

Hoe kun je, als leek, controleren of de airo nog goed werkt? Gewoon op voluit zetten en dan maar hopen dat ie koud wordt? Of is er een "kenners" truc?

Voor de volledigheid: ik heb een Limited op het oog uit 1998 en een Classic uit 2000. Allebei 4.0 benzine uitvoering.

groet, Bert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bert,

Volgens mij is zijn de belangrijkste verschillen bij de 4.0-liter modelen, vanaf 1997 verkrijgbaar als Sport en Limited en een tijdelijk 'actie-model' Rubicon (tussen Sport en Limited en in feite een aangeklede Sport met leder, wortelnotenhout en het roofrack), de lederen bekleding van de stoelen, de achterbank en de zijpanelen, de elektrische verstelling van de voorstoelen, de 'amerikaans wortelnotenhout'-afwerking van het dashboard, wat houten stripjes halverwege de binnenzijde van de portieren, de mistlampen onder de voorbumper, specifieke lichtmetalen velgen en een standaard roofrack. Het staat me ook bij dat de bandenmaat van de Limited iets lager en breder is, maar daarin kan ik mij vergissen (ik dacht 225/75x16 versus 235/70x16). Het voorstaande geldt overigens voor de modellen van nà 1997 (laatste facelift: ander interieur, iets anders gevormde bumperpartijen en het verdwijnen van het spijltje in de voorportieren).

De Classic was de aflosser van de Sport voor -dacht ik- 2000 en 2001.

Of de airco werkt kun je inderdaad voelen door 'm aan te zetten en verder door te ruiken of er geen muffe geuren uitkomen. Bij twijfel kun je altijd eens langs een airco-specialist gaan om het systeem na te laten kijken (en om de speciale koelvloeistof bij te laten vullen, want zonder voldoende vloeistof werkt geen enkele airco...).

Succes met de keuze (ik zou voor de Classic gaan, wellicht zit hier òòk leder in...en je hebt een piepjonge auto).

Greetz,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Korte samenvatting:

Airco gewoon uitproberen op max, moet zeer koud worden.

Let op chassisnr, te zien van buiten naar binnen kijken door voorruit. Het 10e digit geeft modeljaar aan. En er wordt ZEER veel gesjoemeld met bouwjaar/importjaar.

Mijdt de diesels. Ga voor een benzine, voorkeur voor 4.0. Op gas gaat prima (hoor ik).

Ga voor modeljaar 1991 of later met 4.0 High Output motor. Zitten ook betere remmen op, minder storingsgevoelig.

Suc6,

Vulture

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bert,

Er schoot mij nog 'n verschil op tussen de Classic en de Limited: op de Limited zitten -naast de elektrieke stoelverstelling- òòk nog verwarmbare voor stoelen gemonteerd. En de 'Limited' plaatjes natuurlijk....

Greetz,

JanW

P.S.

Wat Vulture bedoeld met 'zeer koud' is dan ook zééééér koud: in haast 'no-time' moet er een haast antartisch koude lucht uit de roosters komen!!! (je zou als in een reflex bijna de kachel weer aan willen zetten).

D'r ligt na gebruik dan ook normaal gesproken een flinke plas water onder de wagen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie reply's. Daar leer ik veel van en kan ik iets mee.

Ik heb nog een vraag; wat kun je in de regel aan onderhoud verwachten bij een XJ met rond de 100.000km op de teller?

Bij mijn Volvo 850 automaat is het bijvoorbeeld standaard om de aandrijfriem te vervangen om de 120.000km. Dat is een extreem kostbare geschiedenis...omdat ik niet technisch ben en alles bij de dealer laat uitvoeren.

Kan ik iets dergelijks bij de Cherokee te verwachten?

En...hebben jullie enig idee waar ik een occasion trekhaak zou kunnen vinden voor de Cherokee?

groet uit zonnig Brabant.

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bert,

Onderhoud dient in principe elke 20.000km plaats te vinden (volgens het instructie- en het onderhoudsboekje in mijn XJ). je kunt naar de lokale Chrysler/Jeep-dealer gaan, maar daar ben je wel wat geld kwijt..... Wellicht is het beter om naar een vertrouwde 'dorpsgarage' te gaan, liefst eentje met enige affiniteit met Amerikaanse voertuigen -en dan nog het liefste met het merk Jeep. Voor gespecialiseerde karweien zijn er in Nederland enkele adressen te vinden. Bij het onderhoud horen sowieso de nodige vloeistoffen: naast benzine lust een Cherokee (alle modellen) het nodige aan sappen ('n flinke slok motorolie, transmissie-olie, olie in differentiëlen van voor-en achteras en ook zijn er de nodige smeerpunten aan de onderzijde van het voertuig).

Een aandrijfriem -ik neem aan dat je de distributieriem op het oog hebt- kent de Cherokee niet; wèl een zogeheten 'multibelt', een rubberen riem aan de voorzijde van he blok die zowat van alles-en-nog-wat hoort aan te drijven (waterpomp, aircopomp, stuurbekrachtigingspomp). Het is wel van belang dat dit onderdeel in goede conditie is -en tevens op zijn tijd vervangen wordt.... Het kan nooit kwaad om een nieuw exemplaar in je gereedschapskist te bewaren: kom je in de binnenlanden nooit voor onaangename verassingen te staan.

Occasiontrekhaken zijn zo-nu-en-dan te vinden op -bijvoorbeeld- marktplaats.nl, tegen sterk verschillende vraagprijzen. Ik weet echter niet of het prijsverschil daarvan erg veel verschilt met de aanschaf van een nieuwe (inclusief 13-polige stekkerdoos): informeer eens bij trekhaken.nl in Oosterhout NB.

Greetz -uit een wat betrekkend Brabant,

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zitten ook betere remmen op, minder storingsgevoelig.

Klopt gedeeltelijk... het heeft namelijk te maken met de ABS op de modellen voor 1991/92 (l/M op de 10e positie van het chassisnummer) Die modellen met de oude storungsgevoelige ABS pomp kennen wel een soort garantie/voulance regeling via de dealers maar dit is en blijft een lastig verhaal dus idd ga voor een modeljaar 92 en jonger. Wat betreft kilometerstanden hoef je je niet echt druk te maken er zijn er wel met een 4.0 liter die gewoon twee ton of meer probleemloos op de klok draaien dus... Wat betreft de distributie ... die hoef je eigenlijk pas te vervangen als hij knapt....maar je kunt hem ooit eens mee laten nemen als je aan de voorzijde bv je krukaspoelie of zo kapot hebt dan is de destbetreffende monteur toch daar aan het sleutelen.....

Greetz T

En succes met de jacht......

vanuit een zeer regenachtig duiven mad.gifmad.gifmad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen van het jeepforum.

Hartelijk dank voor jullie support. De informatie die jullie hebben gegeven heeft me goed op weg geholpen.

Geweldig, die link naar Autoweek.nl waar je een fantastisch overzicht krijgt per model/bouwjaar etc.

Jullie gaan meer van me horen denk ik want ik heb bij een particulier een prachtige Cherokee 4.0i Classic gekocht. Bouwjaar 2/2000 met 90000km op de teller. Nog nooit zware dingen mee gedaan...

Kan hem met 3 weken ophalen bij de vorige eigenaar. smile.gif

Nu mijn Volvo 850 Estate Automaat opnieuw zien kwijt zien te raken. Stond op markplaats.nl, was verkocht, maar de koper heeft niets meer van zich laten horen en is noch telefonisch, noch via email bereikbaar. Je zou toch denken 'een man een man, een woord een woord' [dames, excusez moi, maar dat is nu eenmaal de uitdrukking].

Afijn, voor nu een groet uit winderig Brabant.

Bert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...