Spring naar bijdragen

Olielekkage / oliepeil


Recommended Posts

Jeeprijders,

Ik heb sinds vorig jaar een probleem, wat ik dacht dat het opgelost zou zijn, maar wat niet het geval is, en ik heb het gevoel dat de jeepdealer waar ik bij loop om deze problemen te laten oplossen, ook niet meer weten wat ze moeten doen.

Wat is het geval, sinds vorig jaar op weg naar frankrijk in Duitsland, kwam ik met mijn Jeep GrandCherokee 4.0L en rij op LPG stil te staan, vanwege een olielekkage en daardoor kwam er onder en achter de auto allemaal witte rook met oliespetters vandaan.

Nu vele reparaties (diverse pakkingen/keerringen vervangen) later doet de auto dit nog steeds, maar alleen bij warm weer en als je 120km en harder per uur rijdt. Als ik nu onder de 100km per uur blijf is er niets aan de hand. Alleen vorig jaar hadden we er een caravan achterhangen en reden we dus 100km.

Wie heeft dit ook meegemaakt of kent dit probleem??

Verder heb ik nog een vraag, hoe meet je het olie peil van de motor en de automatische versnellingsbak?

Ikzelf weet niet anders dan dat je het oliepeil moet meten, als de auto stil staat (dat de motor niet draait).

En zo heb ik de afgelopen 5x dat de ANWB erbij geweest is ook gedaan. Zo komen wij erop uit dat er te weinig olie in de motor en de versnellingsbak zit.

Nu zegt mijn jeepdealer dat je oliepeil juist moet meten, terwijl de motor draait, hier heb ik en enkele andere mensen nog nooit van gehoord. Wie van jullie weet de juiste manier??

Ik hoor het graag....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Het motorolie-peil meet je met een stilstaande nog koude motor of indien de motor warm is minimaal pas na 15 minuten. De warme olie heeft dan kunnen terugstromen naar het laagst punt, alwaar de peilstok het niveau meet. Nogmaals: motorolie peilen met stilstaande motor.

Het versnellingsbak olie-peil daarentegen meet je met draaiende motor. Als je net terugkomt van een rit en de olie is warm, kun je de versnelling in Neutral of Park zetten en hierna de olie peilen met draaiende motor. Kijk uit voor draaiende delen en riemen. Lees het niveau dan af op de peilstok bij "Hot".

Als je motor nog koud is start je hem en schakel dan minimaal 3 maal tussen Drive en Reverse met je voet op de rem en pauzeer even en deze standen. Zet hen hierna weer in Neutral of Park en peil vervolgens met draaiende motor. Het niveau op de peilstok moet je dan aflezen bij "Cold"op de peilstok.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

van je lekkage..geen idee

olie peilen van de automaat;

eerst stukje rijden zodat de bak warm kan worden 15min. tot 20 minuten

stoppen op vlakke ondergrond, handrem erop

alle standen van de automaat doorlopen

daarna in vrij laten staan

en dan kan je peilen met draaiende motor

oliepeil van motor zo als altijd

motor uit en het liefst nog niet aangeweest of al poosje uit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb één keer zoiets meegemaakt en dat was bij een mercedes 190 automaat hier was het olie pijl van de automaatbak te hoog en dat gooide hij eruit en dat kan via de overloop maar ook door keerringen bijvoorbeeld van de pijlstok deze olie komt dan op de uitlaat en dat laat een witte/blauwe rookspoor achter en als je gestopt bent een klein olie plasje.

wat is de kleur van de olie die er bij jou jeep uit komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb één keer zoiets meegemaakt en dat was bij een mercedes 190 automaat hier was het olie pijl van de automaatbak te hoog en dat gooide hij eruit en dat kan via de overloop maar ook door keerringen bijvoorbeeld van de pijlstok deze olie komt dan op de uitlaat en dat laat een witte/blauwe rookspoor achter en als je gestopt bent een klein olie plasje.

wat is de kleur van de olie die er bij jou jeep uit komt.

Mijn olie heeft gewoon de normale kleur.

Maar je ziet wel dat er allemaal oliedruppels aan de versnellingsbak hangen.

Verder over het oliepeil meten:

Toen ik vorige keer gemeten had en ook de ANWB, dan komen we er alletwee op dat er te weinig olie in zit,

want de peilstok komt bij zowel de motor en versnellingsbak allebei tot het stukje waar "add" staat.

Verder is het normaal dat de automatische versnellingsbak altijd heel erg heet wordt??? Want ik leg mijn hand onder het rijden er wel eens op en hij wordt bloedheet. (hierop zegt de jeepdealer weer dat het normaal is)

Maar de jeepdealer heeft het dus mis, wat ze zeggen dat je met een draaiende motor het oliepeil moet meten, want dan spreek ik ze er op aan??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder is het normaal dat de automatische versnellingsbak altijd heel erg heet wordt??? Want ik leg mijn hand onder het rijden er wel eens op en hij wordt bloedheet. (hierop zegt de jeepdealer weer dat het normaal is)

tja je rijd altijd met de lampen aan he

er zitten 2 lampjes vlak onder de bezels van de bak en die geven nogal wat warmte af

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zit verder onder de motorkap alleen nog maar de orginele dingen in, zoals o.a. de oliepeilstokken. Er is alleen een lpginstallatie ingebouwd, die ook veel ruimte onder te motorkap in beslag neemt.

Maar weet iemand ook nog misschien het olielekkage probleem, bij hoge snelheid en warm weer?

Maar daar kan het dus niet door komen, doordat ik op lpg rij? Dat alles warmer wordt, dan dat je normaal op benzine rij?

tja je rijd altijd met de lampen aan he

er zitten 2 lampjes vlak onder de bezels van de bak en die geven nogal wat warmte af

Ja klopt ik rij altijd met lampen aan.

Heb ik ook al eens over nagedacht, dat het ook misschien wel door die lampen kon komen.

Soms heb ik ook wel het gevoel, dat als ik op benzine rij het minder warm wordt dan als ik op lpg rij, of is dat gewoon gezichtbedrog??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zorg dat je het peil van de bak tussen min. en max. staat als de motor warm is, dan weet je zeker dat daar niet te veel inzit, en het peil van de motor afvult tot net onder max. dan zit hier ook niet te veel in.

ga dan verder met het probleem zoeken

als de olie ( wat onder de jeep ligt) een normale "olie" kleur heeft (goud/geel) dan is dit waarschijnlijk geen motor of automaat (atf) olie, dan zal je het in de tussen bak moeten zoeken, deze olie vervuild namelijk niet snel. als het zwarte olie is (motor olie) dan moet je het ook echt bij de motor zoeken er moet toch ergens een olie spoortje lopen... (olie filter)

verder kan het ook nog de stuurbekr. pomp zijn die olie lekt, maar ook dit is geen zwarte olie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat het inbeelding is ja....maar daar mee is je prob nog niet mee opgelost,

lekt de motor olie?

lekt de automaat?

welke olie moest je bijvullen toen dat probleem zich voor dee?

Niemand heeft nog olie bijgevuld, en dat vind ik ook raar.

Want van al dat lekken, wordt de hoeveeheid olie toch ook minder. Vind de jeepdealer sowieso een beetje raar.

Maar ja hun zijn de officiele jeepdealer he, dus ik moet wel bij ze terecht..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zorg dat je het peil van de bak tussen min. en max. staat als de motor warm is, dan weet je zeker dat daar niet te veel inzit, en het peil van de motor afvult tot net onder max. dan zit hier ook niet te veel in.

ga dan verder met het probleem zoeken

als de olie ( wat onder de jeep ligt) een normale "olie" kleur heeft (goud/geel) dan is dit waarschijnlijk geen motor of automaat (atf) olie, dan zal je het in de tussen bak moeten zoeken, deze olie vervuild namelijk niet snel. als het zwarte olie is (motor olie) dan moet je het ook echt bij de motor zoeken er moet toch ergens een olie spoortje lopen... (olie filter)

verder kan het ook nog de stuurbekr. pomp zijn die olie lekt, maar ook dit is geen zwarte olie.

Heb er wel eens een kartonnen doos onder gelegd, maar daar drupte alleen zwarte olie op.

En toen ik enkele weken geleden de ANWB erbij hebt gehad, zei hij dat er motorolie,

versnellingsbakolie en cardan olie lekte....

Dit heb ik toen ook aan de jeepdealer gemeld, en deze heeft toen een keering differentieel V

vervangen.

Wanneer er nog sprake is van garantie ja maar als dat niet zo is kan je gerust naar een andere garage.

Ik heb de auto ook niet bij hun gekocht hoor, alleen hun hebben nog geen jaar geleden, toen het gebeurt was

allerlei pakkingen en keerringen vervangen onder de auto. En het blijft nu dus nog steeds lekken bij warm weer en als ik boven de 120km per uur rij. Als het koud of regenachtig is gebeurt er niets boven de 120km.

Maar de reden dat ik naar de Jeepdealer ga is, dat je ervan uit gaat dat hun meer verstand van een jeep hebben, dan een andere autogarage (dus geen jeepdealer). Ik heb destijds dit probleem wel eens bij een andere garage laten uitvoeren, alleen zij hebben alleen maar bouten en moeren aangedraaid, dat was het probleem zeiden hun toen, maar dit was het dus ook niet.

En verder is de auto nog harstikke goed, en bevalt hij me uitstekend, vind het dan ook zonde als ik hem vanwege dit probleem weg zou moeten doen. Maar ja, je moet toch normaal 120km kunnen rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien zeg ik wel iets raars ,maar is de carterventilatie wel open.Ik heb in het verleden hier een wrangler gehad met een olielekkage waar een paard de hik van kreeg(en dan is alles onder de auto zwart).Bij deze auto was de carterventilatie verstopt waardoor de carterdruk te hoog opliep en daardoor de olie ergens aan de achterkant van het blok eruit gooide.

Ik heb de carterventilatie weer open gemaakt want deze zat vol met sludge(lijkt op mayonaise)en de lekkage was verholpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en als hij dan rookt waar is dat dan presies, bij de motor of onder de jeep?

Ik denk zelf dat de olie uit de motor zo op de uitlaat terecht komt ter hoogte van het vliegwielhuis.En daardoor krijg je die witte pluim achter de auto.

Wanneer die witte pluim uit de uitlaat komt wordt het verhaal nog anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb er wel eens een kartonnen doos onder gelegd, maar daar drupte alleen zwarte olie op.

En toen ik enkele weken geleden de ANWB erbij hebt gehad, zei hij dat er motorolie,

versnellingsbakolie en cardan olie lekte....

Dit heb ik toen ook aan de jeepdealer gemeld, en deze heeft toen een keering differentieel V

vervangen.

Ik heb de auto ook niet bij hun gekocht hoor, alleen hun hebben nog geen jaar geleden, toen het gebeurt was

allerlei pakkingen en keerringen vervangen onder de auto. En het blijft nu dus nog steeds lekken bij warm weer en als ik boven de 120km per uur rij. Als het koud of regenachtig is gebeurt er niets boven de 120km.

Maar de reden dat ik naar de Jeepdealer ga is, dat je ervan uit gaat dat hun meer verstand van een jeep hebben, dan een andere autogarage (dus geen jeepdealer). Ik heb destijds dit probleem wel eens bij een andere garage laten uitvoeren, alleen zij hebben alleen maar bouten en moeren aangedraaid, dat was het probleem zeiden hun toen, maar dit was het dus ook niet.

En verder is de auto nog harstikke goed, en bevalt hij me uitstekend, vind het dan ook zonde als ik hem vanwege dit probleem weg zou moeten doen. Maar ja, je moet toch normaal 120km kunnen rijden.

Hoi,

Dit komt mij heel bekend voor, ik heb het een keer bij een automaat van een GMC gehad.

ik denk dat er een keer te veel olie in je automaat heeft gezeten, wat gebeurt er dan hij gooit het eruit bij een pakking. Niet de carterpanpakking maar een keerring boven in de automaat.

Vervolgens is er niks meer aan de hand tot datje zoals je zelf al zegt bij meer als 120 rijdt en vooral bij warm weer de olie warm word en gaat stijgen in de automaat, totdat hij weer bij het punt komt waar de pakking is verzadigd en het erweer uitgooit op de uitlaat komt in ieder geval op een zeer warm deel en de witte rook ziet, dan denk ik dat je olie peil van de automaat te laag is en weer bijvult, anders of verbrand je de olie omdat er te weinig inzit of hij schakelt belabberd.

Ik heb er een nieuwe pakking in laten zetten want je blijft aan "t klooien.Gooi er in ieder geval geen goedjes in waarvan het zogenaamd gaat dicht zitten, de automaat is een zeer gevoelig instrument

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien zeg ik wel iets raars ,maar is de carterventilatie wel open.Ik heb in het verleden hier een wrangler gehad met een olielekkage waar een paard de hik van kreeg(en dan is alles onder de auto zwart).Bij deze auto was de carterventilatie verstopt waardoor de carterdruk te hoog opliep en daardoor de olie ergens aan de achterkant van het blok eruit gooide.

Ik heb de carterventilatie weer open gemaakt want deze zat vol met sludge(lijkt op mayonaise)en de lekkage was verholpen.

Dit kan kloppen wat je zegt, mijn hele onderkant van de auto is al zwart van de olie.

Maar nu zit er tenminste weer een goed beschermingslaagje aan de onderkant he, zo kan je het ook weer zien.

Ik weet verder technisch niets van een auto dus ook niet van mijn jeep. Maar wat is een carterventilatie?

je moet nog wat toevoegen aan je handtekening en dat is.......

alle jeeps lekken olie

en als hij dan rookt waar is dat dan presies, bij de motor of onder de jeep?

Bijdeze heb ik mijn "handtekening" geupdated

Hij rookt onder de jeep

Hoi,

Dit komt mij heel bekend voor, ik heb het een keer bij een automaat van een GMC gehad.

ik denk dat er een keer te veel olie in je automaat heeft gezeten, wat gebeurt er dan hij gooit het eruit bij een pakking. Niet de carterpanpakking maar een keerring boven in de automaat.

Vervolgens is er niks meer aan de hand tot datje zoals je zelf al zegt bij meer als 120 rijdt en vooral bij warm weer de olie warm word en gaat stijgen in de automaat, totdat hij weer bij het punt komt waar de pakking is verzadigd en het erweer uitgooit op de uitlaat komt in ieder geval op een zeer warm deel en de witte rook ziet, dan denk ik dat je olie peil van de automaat te laag is en weer bijvult, anders of verbrand je de olie omdat er te weinig inzit of hij schakelt belabberd.

Ik heb er een nieuwe pakking in laten zetten want je blijft aan "t klooien.Gooi er in ieder geval geen goedjes in waarvan het zogenaamd gaat dicht zitten, de automaat is een zeer gevoelig instrument

Ik zelf vul nooit olie bij, dit omdat ik zelf technisch niets weet, ben maar gewoon een kantoorpikkie. Ik rij wel Jeep omdat ik het gewoon harstikke mooie auto's vind, enz.... het Jeep gevoel.

Dus de garage doet het altijd, maar de jeepdealer heeft al meerdere keren de pakking vervangen, en olie eruit gehaald.

Dus daarom ga ik ook telkens terug naar de jeepdealer omdat hun verstand horen te hebben van jeeps.

Maar ja, ze kunnen mij denk ik niet meer zien, want de afgelopen 4 weken ben ik er elke week nog wel weer teug geweest.

En deze week ga ik er dus weer na toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...