Spring naar bijdragen

Wilde ideetjes


Wrangler89
 Share

Recommended Posts

Als ik zo met m'n YJtje bezig ben heb ik wel es van die gedachten over wat ik nog wel eens zou willen doen.

Van veel van die dingen weet ik wel of het legaal is of niet , maar sommige zaken zitten voor mij wat in een grijs gebied.

Ik zet ze hier es op een rijtje , en wie het weet mag het zeggen. Misschien wordt het nog wel leerzaam ook tongue.gif

Mijn YJ is een 89er met een zescilinder 4,2 liter.

Als die nu ooit de geest geeft wil ik er misschien wel heel wat anders inzetten. Maar wat mag nu wel en wat niet. Sommige zaken moeten gekeurd worden en andere niet.

En als het gekeurd moet worden , heeft het dan kans van slagen of wordt het een idioot dure grap? Hier de kandidaten:

1: Een zescilinder 4.0. Jeepmotor. (gewicht ongeveer hetzelfde als origineel , maar injectie en meer vermogen , originele merk)

2: Een V8 Jeepmotor , 5,2 of 5,9 liter. (zwaarder dan origineel , injectie en meer vermogen , originele merk)

3: Een V8 Chevrolet smallblock.( gewicht ongeveer hetzelfde als origineel , carburatie , meer vermogen , zat verkrijgbaar , maar niet originele merk)

Wie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

biggrin.gif

tja, zeker optie 2 en 3 "schieten ook wel eens door mijn gedachten" rolleyes.gif

Voorzover ik weet; alles wat aan je auto gewijzigd wordt, wat ook op het kenteken vermeld staat, behoeft herkeuring van de RDW vrienden.

In ruime zin klopt dit, als je gegevens op het kenteken niet wijzigen kan het allemaal.

In strakkere zin niet, wat de typegoedkeuring word afgegeven op de exacte specifikaties, zoals vermogen, gewicht, remvertraging, emissie, spoorbreedte, kreukelzone en ga zomaar door.

Gelukkig is er geen hond die daar op let en bij de APK worden ook alleen de kenteken gegevens gecontroleerd.

Als je betrokken raakt bij een ongeval en TR controleerd je Jeep kunnen ze het kenteken innemen.....

Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

biggrin.gif

In ruime zin klopt dit, als je gegevens op het kenteken niet wijzigen kan het allemaal.

In strakkere zin niet, wat de typegoedkeuring word afgegeven op de exacte specifikaties, zoals vermogen, gewicht, remvertraging, emissie, spoorbreedte, kreukelzone en ga zomaar door.

Gelukkig is er geen hond die daar op let en bij de APK worden ook alleen de kenteken gegevens gecontroleerd.

Als je betrokken raakt bij een ongeval en TR controleerd je Jeep kunnen ze het kenteken innemen.....

Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen biggrin.gif

Klpt, als op het kenteken 4 cilinders staat mag en kan je alles wijzigen met 4 cilinders, zelfs naar een standaard 6 cilinder geeft al moeilijkheden omdat ze dan een opgave van importeur of fabrikant willen hebben dat remmen, lagers e.d hetzelfde zijn als de "standaard"versie met 6 cil.

e.e.a. wordt nog wel gedaan met duitse TUV. daar zijn ze iets makkelijker en RDW moet die gegevens overnemen. maar dat word een dure grap, eerts auto uitvoeren, duits kenteken, dan weer invoeren. Dus optie 2 en 3 zijn haast niet haalbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar goed, die remmen aanpassing etc zou je toch zelf ook moeten willen?

Je zit dan idd wel waarschijnlijk vast aan een dagje RDW in de polder, om een hele nieuwe keuring te laten uitvoeren. Maar het kan wel, zijn zat voorbeelden van die het gedaan hebben en goed/verantwoord gedaan hebben.

Tis maar of je er het geld voor (over) hebt.

Van 4.2 naar 4.0 is vaker gedaan. Aantal cylinders blijft dan gelijk, alleen de inhoud verandert. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat zit, als je kleinere motor (qua inhoud) er in zet.

Je zou het 87wrangler eens kunnen vragen (als ie weer boven water is ph34r.gif ), die heeft dat gedaan.

Lijkt mij, ALS je iets wilt veranderen, de meest voor de hand liggende, iig de meest budget "vriendelijke"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Wrangler 89,

Het kan best naar een V8.

Ik heb het zelf ook laten doen.

Er is een regel die stelt dat je 40% vermogen mag verhogen

zonder remmen test etc etc.

Wat te doen: motor inbouwen met een vin code die voldoet aan

de eisen wat betreft die 40 %.

Mee naar RDW en daarna een zwaardere V8 erin.

Let wel op je geluid anders moet naar Lelystad voor geluidstest.

Kost 350 euro en een dag.

Wat ook een leuke optie is een chevy V6 erin.

Leuke motor goede sound en een leuk vermogen.

En de snelste oplossing is wrangler verkopen en een cj7 kopen met V8

erin(en ik denk ook de goedkoopste)

Ik wens je veel wijsheid.

Gr

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...